Wat verstaan jullie onder 'de basis'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:29

Lusitana schreef:
Nee, daarom roep ik dan weer het aan de teugel gebeuren. Daar kan je toch proma mee buitenrijden, en de rest?

dat kan ik ook met een paard dat niet aan de teugel loopt. Maar waar komt dat citaat nou vandaan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:30

ik denk dat je daar gelijk hebt, lielle. Daarom staat bokt dus vol met allerlei problemen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:30

Lusitana schreef:
Nee, daarom roep ik dan weer het aan de teugel gebeuren. Daar kan je toch prima mee buitenrijden, en de rest? het gaat erom dat hij naar de hulpen luisterd. Wat je dan met die hulpen doet is opleiding.

dat betekent dat een paard dat Ho, Go, links en rechts kent een Z proef in kan EN die SGW wedstrijd kan lopen. Jij mag misschien levensmoe zijn, ik iig niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:31

eh, de basis is bij mij dus aan de teugel gaan en dat is aan de hulpen staan, dan kan je paard alles en als het niet zo is, niks. Daar blijf ik bij. De rest is opleiding, geen basis.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:33

Lusitana schreef:
De basis is bij mij dat het paard luistert naar de hulpen, want dan kun je namelijk ALLES uitvoeren op elk niveau. Het is dan nog een kwestie van spieropbouw en conditie training.

dan klopt dit niet helemaal.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:35

Ik geef toe dat sommige ruiters op hoog niveau de basis toch niet helemaal altijd goed beheersen. Maar ik denk wel dat de basis beheersen iets is om mee verder te gaan trainen, in welke richting dan ook. Al is het buitenrijden. Daarom denk ik ook niet dat aan de teugel lopen bij de basis hoort, een beetje nagevelijkheid moet een paard wel kunnen dat buiten loopt.
En ik bedoelde dat de mensen die dan in de Z rijden, nog steeds wel moeten werken aan de basis. Ze beheersen het wel, maar dingen kunnen altijd beter, toch?!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:40

Nageeflijkheid is een onderdeel van aan de teugel gaan. Dus niet zo aan een hoofdhouding denken, maar meer aan het aan de hulpen staan. Als dat er niet is, is er toch ook geen nageeflijkheid, of zie ik het nu verkeerd?.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:43

waar staat dat citaat nou? Maar je ziet het verkeerd. Aan de teugel lopen is een gevolg van nageeflijkheid.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:43

Nee, zeg toch ook helemaal niet dat het zo is, anders trek je je paard gewoon in de krul

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:44

Dat was voor Lusitana bedoeld dan he! Precies Lielle, eerst nagevelijk en dan pas aan de teugel. Daarom vind ik dus aan de teugel niet nodig in de basis

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:45

Teugelhulpen door Tineke Bartels schreef:

Goed paardrijden ontstaat niet door denken, maar door doen. In principe komt paardrijden neer op twee belangrijke basisprincipes: goed onafhankelijk leren zitten en een paard ‘aan de teugel’ leren rijden. In het kort gezegd komt het erop neer dat je er als ruiter voor moet zorgen dat de paardenmond vertrouwen heeft in de ruiterhand. Dat is niet alleen maar een technische kwestie, maar vooral een gevoelskwestie. Zonder vertrouwen kun je wel hulpen geven, maar het paard zal niet reageren.

Aan de teugel?
Het begrip ‘aan de teugel zijn’ is een gevoelskwestie en gevoel is persoonlijk. Daarom laar het zich ook moeilijk omschrijven. Maar ik doe toch een poging.

Je kunt aan de houding van een paard al enigszins zien of hij aan de teugel is. Hij loopt ontspannen ‘in de krul’ en de hals heeft de neiging om in voorwaarts-neerwaartse richting te ‘deinen’. Maar ‘aan de teugel’ is niet alleen een houding: het is vooral een gemoedstoestand. Het paard dat aan de teugel staat, is werkwillig, gecontroleerd, tevreden, ontspannen, elastisch en gehoorzaam. In tegenstelling tot het paard dat aan de teugel trekt, op de hand hangt, zich vast houdt, over de teugel gaat, et cetera. ‘Aan de teugel’ is dus een plezierig gevoel, zowel voor de ruiter als het paard. Het is niet mogelijk om een paard aan de teugel te rijden als hij niet eerst aan het been is.

Een veel gebruikte andere term dan ‘aan de teugel’ is ‘aanleuning’ , waarmee we bedoelen dat het paard gehoorzaam is aan de kuit, dat het paard en de ruiter verbonden zijn via zitvlak en rug, en dat er een constante, zacht verende verbinding is tussen ruiterhand en paardenmond. Deze verbinding kan variëren, van heel licht tot zwaar, maar de basis van verbinding blijft altijd elasticiteit. En de verbinding blijft altijd voorwaarts gericht.

Voorwaarts-neerwaarts
De teugelhulpen zijn gebaseerd op begrip en vertrouwen. Vertrouwen is er alleen als je paard zich ontspant. Met een gespannen paard kun je niet communiceren, dat lijkt me wel duidelijk. Het eerste dat ik een jong paard leer is het strekken van zijn hals in voorwaarts-neerwaartse richting. Het strekken van de hals heeft grote invloed op de totale ontspanning van het paard. Je paard moet het gevoel geven dat hij zijn hoofd als het ware ‘wil laten vallen’, anders heb je geen uitgangspunt om verder aan het werk te gaan. Vanuit dit uitgangspunt kan je pas gaan werken aan ‘aanleuning’, en ‘nageeflijkheid’, ook een term waarmee wordt uitgedrukt dat het paard zich zonder weerstand bereidwillig overgeeft aan de ruiter. Hieraan blijven topruiters hun leven lang aan werken. Niet het aanleren van piaffes en changementen is het moeilijkste van de rijkunst, maar het bereiken van de ideale aanleuning en de totale nageeflijkheid. Door voorwaarts-neerwaarts te rijden probeer je dus ontspanning te krijgen. Via ontspanning kun je gaan inwerken en je paard nageeflijk maken. En als je dat voor elkaar hebt kun je je paard pas gaan gymnastiseren en oefeningen leren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:50

Phynix schreef:
Maar dat zou betekenen dat je behoorlijk weinig goede ruiters in Nederland hebt!
Denk dat de basis iets is waarbij je kan stellen dat je kan paardrijden en ook verantwoorlijk en op meerdere paarden, waarna je verder kan trainen voor hogere niveau's zoals later de Z. En natuurlijk ben je bij de Z nog wel met je basis bezig, maar je beheert hem dan wel.

Ik denk idd dat je weinig goede ruiters hebt. Ik rij al 13 jaar en pas het laatste half jaar weet ik pas echt wat de basis inhoud. Ik dacht altijd dat ik wel aardig kon rijden (ja, ik kan over het algemeen blijven zitten), maar nu weet ik beter, ik moet nog zoveel leren!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:01

eh, ik had het bij aan de teugel gaan even over de definitie zoals gewenst op wedstrijden , niet over het gevoel van Tineke Bartels erover, maar bedankt, ook weer leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:06

Lusitana schreef:
eh, ik had het bij aan de teugel gaan even over de definitie zoals gewenst op wedstrijden , niet over het gevoel van Tineke Bartels erover, maar bedankt, ook weer leerzaam.

Imo heeft het wedstrijdplaatje er nog niet eens zo heel veel mee te maken. Er zijn maar weinig paarden die als ze in de ideale wedstrijdhouding lopen ook het beste gevoel geven. Je kunt jezelf dus aanleren (met behulp van een oog op de grond) welke houding optimaal is. Het gevoel dat ze op dat moment geven is daar ondergeschikt aan.

Dit vereist overigens wel dat je behoorlijk vergaande controle over de houding van je paard hebt, wat ik weer versta onder basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:09

Mooie omschrijving Liele van het aan de teugel gaan.

En dan pff
basis
dat is iets waar je altijd mee bezig bent.
de eerste dingen van de basis zijn voor mij het goed aan de zit en beenhulpen zijn en daarmee dus het aan de teugel rijden ontspannen voor elkaar hebben.

Daarmee is voor mij de basis nog lang niet af.
Maar spreek ik tegen een ruiter die daar nog moeite mee heeft, noem ik dat op dat moment basis.
Want dat is voor mij het eerste begin stukje van de basis. ( En wat heeft het voor nut er nog extra dingen bij te halen, als dat toch nog niet begrepen word.)

Daarnna werk je verder tot de Z
En dat is voor mij ook nog steeds aan de basis van een paard werken, het heten ook niet voor niets de basis klasses.

Verder ben ik het niet mee eens dat een Z dressuur paard wel ff een Z cross spingt
die disiplines liggen toch te ver van elkaar af.
Ook al is het begin hetzelfde.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:14

Nee, ik denk ook niet dat wedstrijden-eisen met de basis te maken hebben, dat is maar net een richting die iemand wil kiezen.

Maar inderdaad Zep, ook controle over de houding van je paard, want daarvoor moet je ook inderdaad goede (over-) gangen kunnen, reactie op hulpen etc.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:15

Ik heb het niet over klassering, maar over nivo

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:16

Dat was even een geintje tussendoor. ik bedoel dat als een paard de hulpen begrijpt het alles kan leren. Dat is dus het beginpunt. Beginpunt is bij mij basis. Als het niet de hulpen begrijpt, kom je niet zo ver, toch?
Verder, ik heb het al gezegd, mag ieder zijn eigen basis hebebn, ik sta versteld dat er verschillende meningen zijn. Elk boek, elke instructeur begint toch bij het begin, de basis? het paard moet luisteren naar de hulpen. Wat volgt heet bij mij opleiding. Zeg, nog veel plezier.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:17

Ja, Runningkawa, zoals ik het lees, heeft iedereen een andere basis, afhankelijk van het dicipline die je hebt gekozen, daardoor stel je ook andere eisen aan jezelf en je paard

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:20

Nou, bij mij begon ik met leren van de juiste houding en controle, dan zou dan in eerste instantie de basis zijn, waarna de hulpen volgt. Verder ben ik het wel met de hulpen eens, alleen niet dat aan de teugel rijden een basis onderdeel is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:22

Maar zonder correct aan de teugel rijden, kun je toch helemaal niks?
Imo begint daar toch alles (het aller eerste kleine beginn)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:24

Nou, zodra ik nagevelijk rijd, kan ik mijn pony alles vragen en met aan de teugel hebben we nog ff moeite

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:42

Lielle"]
[quote="Teugelhulpen door Tineke Bartels schreef:

Goed paardrijden ontstaat niet door denken, maar door doen. In principe komt paardrijden neer op twee belangrijke basisprincipes: goed onafhankelijk leren zitten en een paard ‘aan de teugel’ leren rijden. In het kort gezegd komt het erop neer dat je er als ruiter voor moet zorgen dat de paardenmond vertrouwen heeft in de ruiterhand. Dat is niet alleen maar een technische kwestie, maar vooral een gevoelskwestie. Zonder vertrouwen kun je wel hulpen geven, maar het paard zal niet reageren.

Aan de teugel?
Het begrip ‘aan de teugel zijn’ is een gevoelskwestie en gevoel is persoonlijk. Daarom laar het zich ook moeilijk omschrijven. Maar ik doe toch een poging.

Je kunt aan de houding van een paard al enigszins zien of hij aan de teugel is. Hij loopt ontspannen ‘in de krul’ en de hals heeft de neiging om in voorwaarts-neerwaartse richting te ‘deinen’. Maar ‘aan de teugel’ is niet alleen een houding: het is vooral een gemoedstoestand. Het paard dat aan de teugel staat, is werkwillig, gecontroleerd, tevreden, ontspannen, elastisch en gehoorzaam. In tegenstelling tot het paard dat aan de teugel trekt, op de hand hangt, zich vast houdt, over de teugel gaat, et cetera. ‘Aan de teugel’ is dus een plezierig gevoel, zowel voor de ruiter als het paard. Het is niet mogelijk om een paard aan de teugel te rijden als hij niet eerst aan het been is.

Een veel gebruikte andere term dan ‘aan de teugel’ is ‘aanleuning’ , waarmee we bedoelen dat het paard gehoorzaam is aan de kuit, dat het paard en de ruiter verbonden zijn via zitvlak en rug, en dat er een constante, zacht verende verbinding is tussen ruiterhand en paardenmond. Deze verbinding kan variëren, van heel licht tot zwaar, maar de basis van verbinding blijft altijd elasticiteit. En de verbinding blijft altijd voorwaarts gericht.

Voorwaarts-neerwaarts
De teugelhulpen zijn gebaseerd op begrip en vertrouwen. Vertrouwen is er alleen als je paard zich ontspant. Met een gespannen paard kun je niet communiceren, dat lijkt me wel duidelijk. Het eerste dat ik een jong paard leer is het strekken van zijn hals in voorwaarts-neerwaartse richting. Het strekken van de hals heeft grote invloed op de totale ontspanning van het paard. Je paard moet het gevoel geven dat hij zijn hoofd als het ware ‘wil laten vallen’, anders heb je geen uitgangspunt om verder aan het werk te gaan. Vanuit dit uitgangspunt kan je pas gaan werken aan ‘aanleuning’, en ‘nageeflijkheid’, ook een term waarmee wordt uitgedrukt dat het paard zich zonder weerstand bereidwillig overgeeft aan de ruiter. Hieraan blijven topruiters hun leven lang aan werken. Niet het aanleren van piaffes en changementen is het moeilijkste van de rijkunst, maar het bereiken van de ideale aanleuning en de totale nageeflijkheid. Door voorwaarts-neerwaarts te rijden probeer je dus ontspanning te krijgen. Via ontspanning kun je gaan inwerken en je paard nageeflijk maken. En als je dat voor elkaar hebt kun je je paard pas gaan gymnastiseren en oefeningen leren.

[/quote]

Amen

Imo ogen ben je al een heel eind als je paard voorwaarts is, aan de hulpen, even zwaar op beide teugels (ofwel recht) en op z'n eigen benen loopt, en dit in de drie basisgangen. Ook ontspanning is voor mij een belangrijk element. Als je die dingen voor mekaar hebt (en dan ben je al een heel eind) dan kun je beginnen werken aan de verdere scholing van een paard. Als er dan eens iets verkeerd gaat kun je, denk ik, altijd teruggrijpen naar de basis (die het paard wel begrijpt) om het broodnodige vertrouwen terug te geven.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:46

Tessebes schreef:
Ik denk idd dat je weinig goede ruiters hebt. Ik rij al 13 jaar en pas het laatste half jaar weet ik pas echt wat de basis inhoud. Ik dacht altijd dat ik wel aardig kon rijden (ja, ik kan over het algemeen blijven zitten), maar nu weet ik beter, ik moet nog zoveel leren!

Bij dat gevoel kan ik me aansluiten Tessebes, ik hobbel intussen ook al 8 jaar rond en heb het gevoel dat ik pas sinds vorige zomer een beetje ben beginnen begrijpen en voelen wat paardrijden eigenlijk is, en ik werk er nog elke dag aan (nu ja, zo vaak ik kan, en ik vrees dat ik een beetje ter plaatse zal blijven trappelen totdat ik wat vaker kan gaan rijden). Maar, ik beschouw het wel als een uitdaging, en ik weet dat ik voorlopig niet zo heel "hoog" van niveau zal geraken maar ik probeer ieder paard toch ontspannen en in balans te rijden, en daar leer ik ook van.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:50

Ja, JoAnn, daar ben ik het ook gewoon nog steeds mee eens, Gewoon echt de basis waarvanuit je kan doorwerken en inderdaad op kan terug vallen als het effe fout gaat