passoa, thiedeman of pelhambit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:56

Ik rij een paard van 1.80 en 750 kg in het bos op een dubbelgebroken trensje met als enige extra accesoire een martingaal. Ik rij echter ook wel eens een "tank" met een vergelijkbaar gewicht, maar dan 30 cm kleiner en die gaat wel op de pelham en die ga ik ook echt niet op een trensje proberen

Het kan dus best op een dubbelgebroken bitje, maar ook niet altijd. Waar het om gaat is dat jij je er safe bij voelt. Als dat niet zo is, dan breng je dat over op je paard en dan gebeuren er juist ongelukken, jij reageert met "zie je wel, het kan niet" en het kringetje is rond.

Als jij gewoon met dubbele teugels rijdt en je rijdt op de bovenste en houdt de onderste er in een boogje bij voor noodgevallen, dan is er met alledrie de bitten niks mis, dan werken ze gewoon in als een trens. Ga je echter met pelhamriempjes werken of je houdt de hefboom constant op spanning, dan is het een ander verhaal. Probeer je wel te beheersen en niet te snel de "noodrem" erbij te pakken, probeer het eerst op te lossen met de bovenste.
Misschien kom je dan wel thuis van een heel relaxed buitenritje met een constant boogje in de teugel en dan is je vertrouwen alweer een stuk groter.

Ik ben ook geen voorstander van allerlei exotische bitten, maar een bange ruiter omdat er "maar" een trens in hangt, is ook vragen om problemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:56

Sosha schreef:
@ Runningkwa; Ooit wel eens op een Clydesdale gereden?

@sosha, ooit wel eens een arabierachtig typje op het strand gereden?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 17:58

dat is dus het punt waar ik mee zit. Ben ik het voor en hoef ik de scherpere inwerking van 1 van die 3 nooit te gebruiken of wacht ik af en er gaat dus een keer wat mis waardoor ik dan al een stap achetr blijf en dat wil ik dus niet. Goed aanleren is ""makkelijker"dan iets wat door een (foute)ervaring weer afgeleerd moet worden en ik het (scherpere) bit dan dus nodig heb om "normaal en veilig buiten te kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:58

wel op een belg Lachen
ook op friezen (waarmee hij gekruisd is)
ook op grove tuigers
Ook op tinkers, fjorden en hafjes (waar het meedendeel op bokt ook geen normale bitten bij in hebben)
Ook op grove, lompe wpn-ers van boven de 175

en dan ook van dat heet spul, wat standaard scherpe bitten in krijgt want ze zijn zo snel

Ben ik nog wat vergeten? Vast wel

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:02

Lielle schreef:
@sosha, ooit wel eens een arabierachtig typje op het strand gereden?

Yep, heerlijk, maar daar zou ik niet zo snel een pelham in hangen hoor Knipoog

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:02

Voor mijn vorig paardje had ik een pessoabit (enkel gebroken) voor de buitenritten. Meneer had weinig ontzag voor t bit, dus een extra teugel aan de (een) lagere ring maakte waarschijnlijk gewoon wat meer indruk. Voordeel van de pessoa is dat je er 2 teugels aan kunt hangen en alleen de onderste kan gebruiken wanneer nodig. De pelham heb ik nooit gebruikt maar lijkt mij sterker vanwege de kinketting. Ik zou t eerst proberen met een pessoa als jij graag een ander bit wilt gebruiken.
De martingaal is iid vriendelijk maar ik heb toch genoeg (jonge) paarden in paniek zien raken als ze de "begrenzing" voelen (verschilt per paard natuurlijk) dus van hulpteugels zou ik proberen zo lang mogelijk af te blijven...

Iig veel succes!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 18:02

t is niet het punt dat ik bang ben om met alleen een trens te rijden. tis alleen een punt waar ik zelf mee tob wat het veiligst zou zijn om met dit paard buiten te rijden. verder wil ik overal en altijd kunnen rijden waar ik ook maar wil en of dat nou een fiks rengalop over het strand of even buurten op de boulevard dat maakt me allemaal weinig uit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:03

Sosha schreef:
Yep, heerlijk, maar daar zou ik niet zo snel een pelham in hangen hoor Knipoog

mijn exemplaar was altijd op een menstang gereden maar is dus via een pelham naar een trensje gegaan.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 18:08

nee ik heb het niet zo bedacht, ik informeer me zelf er over. en kan dan de voors en tegens tegen elkaar afwegen. tuurlijk als de tijd daar is kijk ik wat ik ga doen. maar ik blijf erbij dat je foute dingen beter kan proberen vooir te blijven. en ik denk dat gewicht en grote van een paard er wel degelijk toe doet als er iets echt een keer misgaat

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:11

Dan is misschien toch zo'n dangerbit wel wat. Normaal als een trens maar als je goed aan de teugels trekt een stang. an heeft hij niet constant een stang in, maar heb je wel de veiligheid. Ik hebe r alleen geen ervaring mee. Misschien anderen?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:13

spokie79 schreef:
Dan is misschien toch zo'n dangerbit wel wat. Normaal als een trens maar als je goed aan de teugels trekt een stang. an heeft hij niet constant een stang in, maar heb je wel de veiligheid. Ik hebe r alleen geen ervaring mee. Misschien anderen?

Maar een ongebroken trens (wat je stang noemt) is toch juist zachter? er is laatst een topic over geweest Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:15

ik snap dat hele verhaal over dat danger bit niet, en IMO is een ongebroken trens idd een zacht bit, maar ik heb ook niet zoveel vertrouwen in de kennis van divoza.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:17

Hoe kun je dat nu zeggen over divoza Scheve mond

Die borstuigen voortuigen noemt en andersom
Die peesbeschermers hebben waarmee je paard hoger springt en ongebroken trenzen scherper vind dat enkel gebroken trensen, terwijl elk bitten boek anders zegt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:18

runningkawa schreef:
Hoe kun je dat nu zeggen over divoza Scheve mond

Die borstuigen voortuigen noemt en andersom
Die peesbeschermers hebben waarmee je paard hoger springt en ongebroken trenzen scherper vind dat enkel gebroken trensen, terwijl elk bitten boek anders zegt

tja, ik ben een beetje eigenwijs Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 18:30

ik heb nog nooit van een dangerbit gehoord. waar vind ik daar meer over??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:31

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 18:34

(ik heb m even opgezocht)dit bit is echt veel dunner(dus scherper) dan mijn gewone bit. en dan rij ik dus echt met een scherper bit en mijn idee is dus met 1 van die andere 3 dat ik indien nodig de scherpere inwerking kan gebruiken

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:47

Ik rij met mijn fjord buiten vaak met een pessoabitje, maar dat is meestal alleen in de winter. Omdat ze in de zomer 6 dagen per week wodt bereden en in de winter maar 3 dagen. En dan reageert ze niet op een enkelgebroken bitje, daar dendert ze gewoon door heen, ik heb al een keer samen met haar, midden in een voortuin gestaan, omdat ze dan afentoe gewoon niet naar mijn zit en naar mijn hulpen luistert in de winter. Dan is ze namelijk meer een bommetje die op springen staat.
Dus voor onze eigen veiligheid heb ik er soms een pessoabit inhangen.
Wat ik ook vind bokt, kan niet oordelen wat goed voor jou paard is, dus meteen het commetaar van niet doen vind ik raar, want ze kennen het paard niet. Maar advies gegeven over hun eigen ervaring dat kan natuurlijk wel Knipoog

Veel succes met het zoeken van het juiste bit.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 19:03

dank je wel voor je reactie Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:56

ja inderdaad succes,pessoa kan geen kwaad zodra je het goed gebruikt...

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 22:01

de shire bij ons op stal, wordt ook gewoon met een enkelgebroken bitje gereden in de bak.

en naar buiten ook gewoon op dat bit.

zijn oude verzorgster die reed dan echte ritten buiten en had er een stang in met de ketting los. had ze net iets meer te zeggen, want hij is tog behoorlijk sterk