galloperen op de weg!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gallopeer je weleens op de (verharde) weg?

ja
18 (8%)
nee, nooooooit, duhh!!
71 (34%)
eigenlijk niet maar soms gaat het perongeluk
51 (24%)
nee
51 (24%)
ik draaf zelfs niet op de verharde weg!
17 (8%)

Totaal aantal stemmen: 208

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:53

Argument "uitglijden" geldt alleen voor paarden die op ijzers staan. Nou weet ik dat dat er veel zijn en deze discussie hoeft verder niet te gaan over "wel of geen ijzers", maar 1 van de vele voordelen van ijzerloos door het leven gaan van een paard is dat ze op het harde, in de sneeuw, noem maar op, gewoon lekker grip hebben.

En slecht voor de benen? Tja, zeker als je een keer goed aan de kletter gaat, terwijl je je paardje normaal in een gouden kooitje stopt. Dan staat 'ie de volgende dag op z'n minst met dikke benen en wellicht erger.

Ik stap héél veel op het harde, draaf iets minder veel (maar toch nog best veel) op het harde en zo heel af en toe pik ik 20 passen galop mee. Hoe kan ik wel in zwaar zand galopperen, als de pezen, spieren en banden te zwak zouden zijn om over een vlakke harde ondergrond te gaan?

Nee hoor, mijn antwoord in deze poll is een volmondig "ja", uitgaande van een normaal, gezond gebouwd paard. Maar bouw het rustig op, een paard kan niet van de ene op de andere dag kilometers asfalt meepakken. Ik heb er 1 tot anderhalf jaar over gedaan voor ik de eerste passen galop op de harde weg gevraagd heb: het afharden van pezen is een kwestie van zeer lange adem!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:48

Ik draaf regelmatig op de harde weg. Bij de dierenarts krijgen ze toch ook buigproeven op een harde ondergrond. En als je paard een peesblesure heeft moeten ze ook op een harde ondergrond. Kunnen ze echt wel tegen.
Op de een of andere manier loopt ze zelf ook altijd liever op de harde weg dan in de berm.

Galloperen doe ik vrijwel nooit op een harde ondergrond. 1 keer toen ik en mijn paard schrokken van een vrachwagen die het nodig vondom met 80 kilometer per uur dicht langs te scheuren. en 1 keer toen een stalgenootje in de berm wilde galloperen. Toen was mijn paar dnog jong en ik kon haar niet in de berm houden. En het stalgenootje begreep inet dat ze moest gaan draven. Ben ook nooit meer met haar gaan buitenrijden.

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:27

Eefje1987 schreef:
Met een paard dat ik rijdt en geen geweldig sterk beenwerk heeft, kregen we van de DIERENARTS het advies om veel op verharde weg te stappen en ook een drafje of af en toe een gallopje te maken (mits met verantwoord beslag in een gecontroleerd tempo uiteraard) als dit echt zo slecht zou zijn voor de pezen waarom zou een dierenarts dit dan aanraden???!?

ik draaf en galoppeer ook nooit op de weg maar mijn paard heeft net een peesblesure gehad en kreeg ook van de DA het advies om op de weg een rustig drafje te doen (en veel te stappen) om het weer op te bouwen.
de DA heeft zelf ook paarden dus ik mag aannemen dat wat ze zegt ook klopt
galop op de weg lijkt me niet goed voor de benen omdat de klappen te groot zijn

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 16:33

ik galoppeer zelf nooit over de weg mits het per ongeluk gaat. maar ik ga mee met cassidy. galopperen schijnt ook volgens de dierenartsen hier niet slecht te zijn. ik heb ook kennissen hier bij ons op stal staan die endurance rijden en die doen het ook op advies van hun trainer om pezen en botten sterker te maken. die paarden galopperen al jaren op verharde wegen zoals asvalt en zijn ijzersterk en zijn nooit ziek. ook als ik bij hun paarden de pezen voel zijn ze sterker dan alle andere paarden.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:10

Ik doe het zelf niet, maar dat is meer omdat ik bang ben om brommers/fietsers omver te maaien dan voor de pezen van mijn paard (niet dat we niet gecontroleerd over het pad gaan, dat probleem ligt meer bij de hangjongeren met opgevoerde scooters... Lips are sealed )

Maar persoonlijk zie ik liever iemand over het asfalt galoperen dan hoe sommige mensen met beenbeschermers omgaan...

naomiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:20

Moet je nooit doen is hardstikke slecht voor de benen van je paard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:39

Ja, mijn pony heeft geen ijzers en ik pak heel soms een stukje galop mee op t harde. Is niks slechts aan zolang je t maar niet overbelast.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:50

Hier wordt veel op de weg gegalopperd en hier zijn veel paarden met peesblessures. Wat de dierenarts betreft, want die wordt veel aangehaald, toen ik nog mijn serie "Dierenarts Veronica" deed, heb ik eens een DA gebeld om te vragen voor een onderwerp en die kwam met een peesblessure door een te harde drafbaan. Er schijnt er een te zijn met een te harde ondergrond en veel dravers lopen daar peesblessures op. En dat zijn toch wel geharde paarden met stalen pezen, zou ik zeggen. Harddraven op een harde ondergrond is niet goed. Je kunt je trouwens ook wel voorstellen wat draf en galop doet. Waarom alleen naar de pezen kijken, er doen een hoop gewrichten mee die de schokken op moeten vangen. Waarom denk je dat hardlopers allemaal speciale schokdempende schoenen hebben?
Iemand die op de weg galoppeert is toch al onverantwoordelijk bezig. Niet alleen vanweg de paardenbenen en de kans op uitglijden, maar ook vanwege het feit dat een paard in galop, sneller opzij springt dan in stap of een drafje en je geen enkele tijd hebt om te reageren. Als er dan net een auto aankomt...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:55

ik galopeer nooit op de verharde weg, alleen 2 weken geleden op mijn verzorgpony, galopeerde we in de berm op t gras, maar toen week ze steeds verder naar de verharde weg, totdat we dus op de weg galopeerde, k heb haar ook onmiddelijk ingehouden, maar dat ging niet makkelijk, omdat ze nogal heet was Knipoog

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:56

Het lijkt mij niet goed voor de pezen, dus ik doe het ook echt niet. Dat is mijn mening, kan hem verder niet onderbouwen omdat ik er geen verstand van heb maar kan me goed voorstellen wat voor klappen die pezen, botten en spieren op moeten vangen en dat lijkt me toch niet al te prettig. Draven doe ik wel, maar ik stap het meest, en draf het liefst in de zachte berm.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:56

En paarden die voor de kar staan? die draven/galloperen toch ook op de weg?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:01

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:22

in pricipe galloppeer ik niet op het asfalt, wel in de berm Haha! En dan pakt mn paard af en toe n pasje asfalt mee, maar hij staat niet op ijzers. Draven op het verharde doen we wel, krijgt ie alleen maar sterkte pezen van. Verder loopt hij ook nooit met 10 kilo bescherming om zn benen, het liefst zo min mogelijk om! In de zomer sowieso niks, omdat imo zn peze dan veeelste warm worden.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:35

Eli stapt en draaft heel vaak over de weg en ik pak soms ook een klein stukje galop mee. Met Roger galoppeer ik nog niet over de weg en draaf nog niet zoveel, maar ben wel van plan dat te gaan doen als hij ouder wordt.

Het geeft geen problemen omdat mijn pony's hun eigen natuurlijke antislip en schokdemping hebben. Hun eigen hoefjes namelijk!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:36

moet eerlijk bekennen dat ik wel eens een klein stukje over de weg galoppeer , niet altijd volgens planning
mijn paard wil nog wel eens net doen alsof die breed is naast een ander
(vreemd of dominant) paard , en dus in stap tempo naast de ander galopperren , en soms dus een stukje bewust

denk dat draven hardere schokken met zich mee brengt dan een rond galopje ,..

toch met mijn shet draaf ik heel wat kilometers (voor de kar) over de weg (met ijzers daar zijn hoefjes anders te snel slijten , wat zeg ik , we verslijten de ijzers )

rij trouwens zonder ijzers (op mijn paard dus), met ijzers zou ik iig niet galopperren op de weg ivm gladheid , en mijn paard heeft nog nooit been problemen gehad

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:03

Nee, ik galoppeer nooit over het harde!

Mijn paard heeft nu een peesblessure en daarmee moet ik nu 2x per dag 10 minuten (rustig en aan de hand) stappen over het harde! (waarbij rechte lijnen en niet draaien op het geblesseerde been)!
Morgen komt de DA, ik zal eens vragen wat hij zegt over draf en galop! Knipoog

Maar meestal rijd ik in de bak en als ik 1x in de week een buitenritje maak, stap en draaf ik wel over het asfalt, maar galop zou niet bij mij opkomen!
Lijkt me niet goed voor de pezen en ik zal veel te bang zijn om uit te glijden!
Want dat is me al 1x overkomen! Huilen Bloos! Op de weg lag nieuw asfalt en ik wil in een sukkel drafje oversteken, zwwwiep, BOEM! daar lag ik samen met Lekuri (mijn paardje) lang uit op de straat!!!! Voorbij gaande auto stopte (schrok) en mijn moeder die meefietste PANIEK! Gelukkig stonden we allebei weer op en kwamen we er met wat blauwe plekken en schaafwonden goed vanaf, maar pfoei ik ben toen wel geschrokken! Galopperen zal ik dus nooit doen en met draven ben ik ook voorzichtiger geworden! Bloos *LOL*

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:06

Oooh ja, by the way Lekuri is vierkant beslagen!

en in de zomer of met droog weer (en als de ijzers al iets versleten zijn) glijd ze heel snel uit! met net nieuwe ijzers of nat wegdek niet zo gemakkelijk!
Ik heb het hierover al met mijn hoefsmid gehad, maar die zegt daar niks aan te kunnen doen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:09

Er ligt geen tien centimeter zand op asfalt wegen.... Die harde ondergrond waar dat citaat over gaat is dus wel wat anders dan een gewone weg.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:27

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:42

NOOIT!

Al kan Otto nog wel eens een paar passen galop zetten voor de kar, bij bv het vertrekken na het wachten voro een stoplicht...

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:51

kvind het maar stom om op de weg te galoperen , het is bovendien erg gevaarlijk omdat t verkeer ook een stukje drukker is.. het is ook slecht voor je paardje, en je leert m ook slechte manieren, het is gewoon foei

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:17

Ik galoppeer nooit op verharde wegen.
Ik kwam wel eens 2 ruiters tegen die keihard kwamen aankrossen over de verharde weg, terwijl ernaast gewoon een ruiterpad loopt.

Vraeghoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:37

ik heb mijn fjordje als 2 jarige veel op het harde laten lopen om zijn hoeven te versterken, en ik moet zeggen, hij is veel minder gevoelig in de benen dan mijn oudere paard die dat nooit heeft gehad.
ikzelf gallopeer weleens op het harde, dit is dan wel geen asfalt, maar harde zandgrond.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:48

linda_lekuri schreef:
Morgen komt de DA, ik zal eens vragen wat hij zegt over draf en galop! Knipoog

De dierenarts is gisteren dus geweest en heeft Lekuri's been (pees) opnieuw gescand! Gelukkig zag het er al beter uit! Haha! maar we moeten natuurlijk voorzichtig blijven.....
we hadden er nu al 2 weken opzitten waarin ik 2x per dag 10 minuten met Lekuri aan de hand over het harde moest stappen.
Vanaf nu mag ik een 2 weken lang 2x per dag 15 min. aan de hand stappen en daarna 2 weken 2x per dag 15 min. onder het zadel stappen en daarna 2 weken lang 2x per dag 15 min. onder het zadel stappen EN 2 MIN. DRAVEN onder het zadel OVER HET HARDE!!! OK dan! en zo opbouwen (dus ook steeds meer/langer draven)
Dit was het advies van mijn dierenarts om de pezen goed te laten aansterken/ genezen! Haha! OK dan! *LOL*

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:19

ik galoppeer nooit over het harde, draven wel en met de kar draven we dan ook flink door.
galopperen doe ik in de berm, of de bak.