Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pipo schreef:De conclusie van het onderzoek waar ANya het over heeft is een beetje het kip of het ei verhaal. Gaan luchtzuigers luchtzuigen door maagproblemen, of krijgen ze maagproblemen doordat ze luchtzuigen.
Je ziet vaak dat paarden na een traumatische ervaring gaan luchtzuigen, daarnaast zijn het toch vaak bep. type paarden.
De band is voor veel paarden wel een uitkomst en daarnaast zorgen voor veel ruwvoer. Het hoeft voor de sport geen enkel probleem te zijn dat een paard luchtzuigt. Op hoger nivo in de sport zie je erg veel paarden die luchtzuigen.
Pipo schreef:De conclusie van het onderzoek waar ANya het over heeft is een beetje het kip of het ei verhaal. Gaan luchtzuigers luchtzuigen door maagproblemen, of krijgen ze maagproblemen doordat ze luchtzuigen.
Je ziet vaak dat paarden na een traumatische ervaring gaan luchtzuigen, daarnaast zijn het toch vaak bep. type paarden.
De band is voor veel paarden wel een uitkomst en daarnaast zorgen voor veel ruwvoer. Het hoeft voor de sport geen enkel probleem te zijn dat een paard luchtzuigt. Op hoger nivo in de sport zie je erg veel paarden die luchtzuigen.
DinkeyGirl schreef:Ik heb het maagcompositum geprobeerd en het luchtzuigen werd bij mijn paard niet minder. Ik bied de hele dag ruwvoer (eerst kuil maar daarna speciaal voor hem hooi) aan maar dat laat hij steeds liggen en loopt het door zijn hele stal heen, met als gevolg dat mijn stalhouders toch weer minder gaan geven omdat het anders zonde is (logisch). Als hij op de wei loopt doet hij het ook. We gaan deze zomer voor het eerst proberen dag en nacht op de wei. Hooi vindt hij nu niet eens lekker meer, laat bijna alles liggen en gaat dan maar stro eten![]()
Hoe verklaren jullie het gedrag van mijn paard dan? En heeft het voeren van die gastrocare nog wel zin? Ik geloofde zelf dus heilig in de maagzuurtheorie maar het maakt echt niet uit wat ik doe of voer want hij blijft het toch wel doen.
Pipo schreef:Het spijt me zeer Anya, maar zowel mijn veearts als andere veeartsen als diverse sportmensen bevestigen het verhaal dat het vaak bep. type paarden zijn die luchtzuigen.
Anya schreef:Heel goed mogelijk hoor Pipo. Vraag ze even naar onderzoek. Er is de afgelopen 100 jaar zoveel door diverse sportmensen en da's bevestigd dat ik dat soort bevestigingen dus met een hele grote korrel zout neem.
Wil niet zeggen dat het niet zo is. Maar er is geen onderzoek naar gedaan.
Er werd ook altijd bevestigd dat paarden het van elkaar overnamen. Dat is ook weer ontbevestigd. Stalomstandigheden en leeftijd spelen een veel grotere (statistisch significante) rol
:D Nee die zal daar niet op zitten te wachten. Maar het blijft wel zo en dat bevestigen de wetenschappers in mijn omgeving ook. Je gaat iets onderzoeken om het te bevestigen. Dus je gaat precies op zoek naar een bepaald iets om het te bewijzen. Daarom denk ik wel dat je dit soort dingen met een korreltje zout moet nemen. Want morgen kan er een andere onderzoeker komen die het tegengestelde bewijst. En jij kan dat simpel vinden, maar de wetenschappers in mijn omgeving bevestigen dat wel.
Ik vin je nog wel LieV! 

.Lovely schreef:Anya, heb jij voor mij nog even de onderzoeksresultaten waar jij je mening op baseert? Voor een vriendinnetje (die ook fokt), die wil iets weten over haar ruin.