Dressuur amazone`s zijn bang..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:03

Als je paard niets anders gedaan heeft dan dressuur en jij dan besluit eens een sprongetje te pakken, wordt dat vaak niet positief ervaren omdat het paard (en jij) niet gewend is te springen.
Oorzaak kan zijn bvb omdat het paard puur dressuurmatig gefokt is, omdat je op een dressuurstal staat,...
Bij de meesten is de lol er dan van af. ( Onervaren springruiter + paard dat stopt, dol draait, veel te vroeg/te laat springt,...)

Heb je echter een paard dat vroeger nog behoorlijk gesprongen heeft en waag jij, als pure dressuurruiter daar je eerste sprongen mee, denk ik dat je snel plezier zal hebben in het maken van een sprongetje! (Jij bent onervaren maar hebt een leermeester onder t'zadel, dan dien je vaak enkel mooi recht in een rustig galopje [of zelfs drafje] naar de hindernis te gaan, wat meer naar voor gaan zitten net voor hindernis en de rest komt als vanzelf....)

Ik ben een grote voorstander van een paard niet enkel dressuurmatig te trainen, maar ook af en toe een sprongetje / klein parcours te laten springen. Hetzelfde geldt voor de ruiter. Er is niets mis mee om een sprong te leren nemen en in een behoorlijke stijl een sprong te kunnen nemen al is dat dan op een belachelijk lage hoogte van 50 cm ofzo....... Bloos

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:27

kattebeest schreef:
Als je paard niets anders gedaan heeft dan dressuur

dan begin je niet met een hindernis, maar gewoon met 1 balk op de grond!

Die lummel van mij snapte er eerst ook niet veel van, was hartstikke lomp, vond het ook niet echt lollig en was niet vooruit te branden, maar nu.... Hyper! Party!!

Ik ben er nu wel achter gekomen dat de angst voor en de lol in het springen staan of vallen met goede begeleiding en rustig opbouwen.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:31

Idd, en balken zijn ook nog eens supergoed natuurlijk voor mensen die niet durven te springen, maar toch eens iets anders willen dan gewoon rijden. Met balken kun je dressuurmatig zoveel bereiken. Denk aan voltes met balken (buitenkant ruime passen, binnenkant klein passen) Zo zijn wij op onze (dressuur)rijvereniging ook altijd bezig en je merkt gewoon dat een aantal die niet durven te springen, deze balkjes wel hartstikke leuk vinden.

Luca69

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:32

Misser schreef:
misschien verdwijnt dat wel als ik regelmatig onder goede begeleiding op een goed paard zou springen.

dat werkt niet ! Ik heb het zelf ook geprobeerd, maar als ik op een te hoge hindernis ging staan en dan op het paard sprong schrok deze en rende hard weg ! Huilen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:33

Helemaal met kattebeest eens. Ik heb toen ik een jaar of 12 was voor het laatst echt gesprongen, en toen deed ik het regelmatig op een pony die ervaren was. Vanaf die tijd voornamelijk aan dressuur gedaan en later dressuurgereden paarden onder m'n kont gehad. En als je dan een sprongetje maakt valt het vies tegen. Die enorme klunzige wappers die onervaren paarden kunnen maken maken mij nou niet bepaald enthousiast om lekker door te gaan springen! Puur omdat ik daar het gevoel niet meer voor heb en ik dat paard niet op wil schepen met wat gebonk op zn rug. Af en toe een (belachelijk Knipoog ) laag sprongetje puur voor de 'ontspanning' wil nog wel eens leuk zijn, maar om er nu een heuse springtraining van te gaan maken, nee Scheve mond. En daar komt ook bij dat ik de ambitie niet heb om een parcourtje rond te kunnen springen. Tuurlijk wil ik wel fatsoenlijk over een sprong kunnen komen, maar verder hoeft van mij niet eigenlijk....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:42

Ik vind springen wel heel erg leuk, maar ben gen springruiter, heb nog nooi techniek erin gehad, ik gok meestal Schijnheilig Maar dressuur vind ik ook erg leuk, en endurance lijkt me gaaf en en en...
Ik merk wel dat verel mensne bv alleen in het bos willen rijden en dan nooit in de bak, OF alleen in de bak en dan niet of nauwelijkls in het bos...

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:44

Als je paard niets anders gedaan heeft dan dressuur

=> Quote margreet
dan begin je niet met een hindernis, maar gewoon met 1 balk op de grond!

Spreekt voor zich, ik hoop dat iedereen wel gewoon verstaat wat ik hier mee wou zeggen? Clown

Luca69 : wat jij nodig hebt is een paard dat gewend is te springen en dit ook goed doet, zonder te stoppen, zonder dan té vroeg, dan té laat te springen, ....
Een paard waarop je kan betrouwen dat ie springt op een behoorlijke manier, keer op keer.
Zo win je aan vertrouwen en ben ik ervan overtuigd dat je het ter afwisseling wel eens graag zal doen....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:48

Ik vond het niet zo voor zich spreken eerlijk gezegd, want als je zo begint, dan voorkom je dit:

kattebeest schreef:
Bij de meesten is de lol er dan van af. ( Onervaren springruiter + paard dat stopt, dol draait, veel te vroeg/te laat springt,...)

Maar je moet vooraf er al natuurlijk wel een klein beetje de lol van in zien en niet helemaal doodsbang zijn (of je zelf daar overheen kunnen zetten) anders is zelfs 1 balk al een enorme hindernis. Je kunt die ene balk ook nog ingraven trouwens Haha!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:58

Sorry dat het niet echt duidelijk voor je was Margreet!
Ik bedoelde het meer algemeen:
Jij pure dressuurruiter met paard dat nog nooit van z'n leven een balkje gezien heeft.

=> Als je daar mee wil gaan springen moet je voorbereid zijn op reuzesprongen of weigeringen op zelfs.......balkjes. Scheve mond
Eer de echte hindernisjes komen geven de meeste het al op Haha!

Nou 100% duidelijk? Bloos Haha!

Over dat ingraven: gooi er dan ook wat zand over, want m'n paard is bodemschuw! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:05

ingraven zou ik niet doen, om nou er meteen een sloot van te maken vind ik niet echt handig *LOL*

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:09

Bij mij zijn balken een onderdeel van mijn dressuurtraining...

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:31

Tja, er wordt door veel springruiters wel zo tegenaan gekeken. Toen ik op een springstal woonde (en dus de enige dressuurruiter was op zo'n profi springstal) werd ik altijd bestempeld als "die dressuurruiter" hahaha.. ik moest er altijd wel om lachen.. We maakten er ook altijd wel geintjes om.. en stiekem kwamen ze altijd even vragen hoe ik dat dan oploste als ze ergens dressuurmatig niet uitkwamen.. Omgekeerd heb ik weer een hoop van ze geleerd wat springen betreft..
Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik vroeger zelf echt fanatiek sprong (en dressuur gewoon niet leuk vond) ik ook zo tegen dressuurruiters aankeek.. allemaal mutsen die te bang zijn om een sprongetje te maken..
Tot ik zelf de lol van dressuur in ben gaan zien (en zelf ook zo'n muts ben geworden Haha! )
Ach.. het is natuurlijk zo dat je bangere ruiters niet snel over een hindernis zult zien gaan.. en over het algemeen zijn er wel meer dressuurruiters die "mutseriger" zijn. Dan bedoel ik bijvoorbeeld tijdens buitenrijden ed. Vaak zijn dressuurpaarden veel minder gewend.. (je moet de paniek vaak zien als er prijsuitreiking te paard is in een springring hahaha Haha! )
Maar het is natuurlijk onzin om maar te gaan beweren dat ALLE mensen die dressuur rijden zo zijn..

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:37

Ik denk dat het met veel verschillende factoren te maken heeft. Het gevoel en de wil van de ruiter.
Maar ook het paard wat je onder je hebt is van invloedt.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:41

Dressuur is de basis, ook van springen....

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:48

Mijn eerste paard (ik was ong. 10) was een superspringer, had Z dressuur en M springen gelopen, en ik hoefde niet meer te doen dan te zitten en sturen, won altijd Haha!! Hierdoor heeft hij mij de basis 'geleerd', toen ik ouder werd begon ik ook mee te denken enz. Door die goede ervaringen vind ik springen (als dressuurruiter) nog steeds super leuk en denk ik ook dat springen goed is voor de meeste paarden. Maarja, dan lijkt t me wel verstandig om niet zomaar wat met een groen paard te gaan springen maar dit wel eerst onder goede begeleiding te doen! Als je zelf heel bang aangelegd bent zal dit het paard in de meeste gevallen zeker beinvloeden.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:54

Ik ben het er ook niet meeeens. Ik dressuur ook. en wil wel graag springen, maar mijn paard heeft niet echt het inzicht en omdat ik dat ook niet heb moeten we nog veel oefenen. Coby van baalen die heeft ook Z gesprongen en er was ook een amerikaanse die in de top rijd die altijd gesprongen heeft.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:26

Ik vind dressuur en endurance/buitenrijden in wedstrijdverband leuker als springen in wedstrijdverband. Echt een parcour springen vind ik niet zo leuk, ook omdat we daar samen niet echt een ster in zijn. Ik heb bij de ponyclub vroeger wel B gesprongen.

Maaaaaaar ik vind gewoon recreatief springen wel heel leuk en dat gaat wel goed! Zowel gewoon in de bak als in het bos. En dan begin ik echt niet te miepen als het hoger dan 50 cm wordt Knipoog

Maar ik denk niet dat het zo is van:
Ik ga paardrijden en wordt springruiter. Dan vind de ruiter springen toch eng en gaat 'dan maar' dressuurrijden.

AnoeskaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:56

Ik denk dat veel dressuurruiters best wel willen springen, maar dan niet gelijk 1 meter. Bij ons op de vereniging springen de dressuurrijders 1 keer per maand in de les en bij onderlinge springwedstrijden willen de meesten ook meedoen. Het gaat dan vaak om een hoogte van 60-80 cm.

Maar als je wedstrijden wilt springen, moet je beginnen bij 1 meter en dat is voor de meesten toch te hoog om mee te beginnen.

Eigenlijk wel raar: iedereen die zijn paard een beetje redelijk kan rondsturen kan beginnen met dressuurwedstrijden rijden, maar als je wilt springen moet je eerst vergevorderd zijn. Stel je voor dat je pas mag beginnen met dressuurwedstrijden als je op M1 niveau bent? Dan zou de drempel om dressuurwedstrijden te rijden toch ook veel hoger zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:59

Vergevorderd om te mogen springen?
1 wp in de B dressuur, ooit gehaald, op welk paard maakt niet uit.
Vind ik niet erg hoog Lachen

Verder bestaat er tegenwoordig de A klasse springen dat is 80 cm hoog
En als je wilt gaan springen is het raadzaam eerst te gaan oefen springen
dit kan dan ook lager dan de klasse B

En over de discussie
ik denk zeker dat er verschillende ruiters alleen dressuurrijden omdat ze een balk al hoog vinden.
En zo zijn er ook ruiters die nooit eens een sprintje durven trekken in het bos.

Maar of het altijd dressuurruiters zijn..?
Wel vaak denk ik Bloos!

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:03

Is voor iedereen persoonlijk denk ik, ik ben een dressuur ruiter, maar vind springen super gaaf, mijn paard je is pas 4 en zijn we nu bezig met de basis voor het springen..
Ik ben dressuurruiter geworden door dat je toch makkelijk in de dressuursprort begint als in de sping/cross sport, ook goede instructie is makkelijker te krijgen vind ik.
Maar ik heb goede hoop dat ik me ooit crossruiter mag noemen.

AnoeskaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:23

runningkawa schreef:
Vergevorderd om te mogen springen?
1 wp in de B dressuur, ooit gehaald, op welk paard maakt niet uit.
Vind ik niet erg hoog Lachen

Verder bestaat er tegenwoordig de A klasse springen dat is 80 cm hoog
En als je wilt gaan springen is het raadzaam eerst te gaan oefen springen
dit kan dan ook lager dan de klasse B

Die ene winstpunt is het probleem niet, die kan iedereen halen. Maar het wedstrijd springen begint pas bij 1 meter. Vergevorderd dus voor de (vele?) mensen die met plezier een parcoursje van 80 cm zouden willen springen, maar geen enkele ambitie hebben om meer dan 1 meter te springen.

Klasse A heb ik hier in de buurt nog niet gezien en bovendien: altijd het zelfde parcours en geen prijs kunnen winnen is nou ook niet echt een wedstrijd te noemen....
Oefenspringen is wel een paar keer leuk, maar ook daar heb je geen prijs/klassement. Je rijdt gewoon 2 parcoursjes, meer niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:25

eerlijk gezegd, als je twee keer een B parcours hebt rond gereden is die meter ook echt geen probleem meer. Bij ons is oefenspringen trouwens altijd gewoon met prijzen

Thee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:37

Hihi..wat een leuke discussie maar o zo herkenbaar!

Passionato beschreef de humor en de manier van kijken die springruiters soms hebben t.o.v. de "dressuurmiepen". En dit is zeker meer dan waar!
Maar het kan ook andersom...Ik kom het elke week weer tegen....

Sta je keurig op een wedstrijdterrein tussen de trailers en de vrachtwagens en dan komt er een vrachtwagen aangereden...en daaruit komen dan onze springjongens..paard opgezadeld en dat naar de los springring. Let op..ruiter zit verkeerd om op z `n paard met meestal het bekende handje op de achterhand te ouwehoeren met z`n vrienden die het tempo niet bij kunnnen houden en er achteraan lopen. Al lachend en ouwehoeren over het afgelopen o zo spannende nachtje uit...waarbij het paard regelmatig "halt" word gehouden door de teugels nog hoger dan hoog de lucht in te steken ( gaat lastig als je verkeerd om zit en je hebt de teugels niet op maat)...maar goed we zijn bij de losrij ring daar gaat het prutsmuts vrolijk verder maar goed, de ruiter moet toch wel een keer wat gaan doen want er zijn nog maar 5 combinatie`s voor hem ( vroeg he die zondagmorgen als je maar een paar uurtjes hebt kunnen slapen). En daar gaat hij dan..uit duizenden te herkennen stappend een rondje op de "hoefslag" met lange teugel en zit zo krom als maar mogelijk is op z`n paard..na twee rondjes is het tijd om echt te gaan losrijden...paard in galop en hoppa het bekende achterwerk van de ruiter in de lucht ( verlichte zit)...paard in de krul getrokken en al zagend links er rechts rijd onze ruiter z`n paard los...daarbij z`n kameraden aan de zijlijn niet vergetend en tussen de nodige humor door wordt een keer geroepen "Oxer vrij" en daar gaat hij alle andere ruiters flink negerend op z`n Oxer af.."Ik had toch geroepen oxer vrij? "

Goed eind goed al goed.....nu op naar de springring. Met het alom bekende achterwerk in de lucht en het eeuwenoude zelfde galopje komt onze superruiter al zagend de ring binnen..paardje twee passen achterwaarts en hoppa daar gaat ie...bij hindernis twee weigert het paard en hoppa..paard word letterlijk tot steigeren "getrokken" waarbij onze "sjakie" nog voldaan om zich heen kijkt ook van kijk mij eens goed blijven zitten op mij stoere steigerende paard en daarbij het steigeren zelf ook nog eens even letterlijk verergert ook! ( kijk mij eens ik blijf nog steeds zitten). Maar goed dan komt ie de ring weer uit en zegt tegen z`n teleugestelde "grooms" die hem erop wijzen dat het niet al te best ging dat die Rotbok..bla bla bla bla

Dus dressuur amazone`s kunnen soms wel als miepen gegeneraliseerd worden..maar springruiters zijn soms net houthakkers! *LOL*

Generaliseren ikke?? Schijnheilig Ja, een beetje wel he? Maar ik denk o zo herkenbaar voor velen...dus of een dressuuramazone bang is om te springen en daardoor alleen dressuur rijdt..het zal in sommige gevallen best waar zijn maar ik denk toch dat over het algemeen dit niet altijd opgaat..en wat dan nog ik zie liever een dressuurmiep die super voorzichtig is met haar paard dan zo`n houthakker! Bloos!

Allebei van het uiterste uit gegaan uiteraard Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:45

Thee: OK dan!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:56

Nou.. Ik ben een echte dressuur ruiter en KAN niet zo heel goed springen.
Ik maak mijn eigen paarden zadelmak en leidt ze op. Ik rijdt buitenritten en spring thuis en in de les met ze. Zodat ze een goede veelzijdige opleiding krijgen en dit in mijn ogen heel belangrijk.
Dat mij het talent ontbreekt om een parcours rond te springen heeft niks met angst te maken. Ik weet hoe het moet en geef af en toe springles aan pony ruiters. Toch ben ik een 'echte' dressuur ruiter. maar heeft nogmaals niks met angst te maken.
Groetjes Marije