Ontheffing gekregen voor chippen. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 23:08

Ik spreek uit ervaring Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:16

PeruaansePas schreef:
Lageveld, heb je nu wel of geen ontheffing? Tot nu toe tel ik dus maar twee anderen die ook ontheffing (binnen) hebben... Ik had meer mensen verwacht.
Tja als, als, als iedereen nu zijn poot stijf had gehouden. Maarja, terugdraaien is geen sprake van denk ik.

Nee, ik heb zelfs geen zin om ontheffing aan te vragen Lachen Wel heb ik een aantal ongechipte welshes. (Ook een aantal wel gechipte)
Ik heb dus niet zozeer principiële bezwaren tegen het chippen op zich (medisch gezien bedoel ik, al zijn daar ook best goede argumenten voor te vinden... met name het gebrek aan ervaring/expertise/onderzoek)

Mijn bezwaar ligt vooral in het feit dat VER voordat alle voordelen en/of nadelen onderzocht zijn, en ALLEEN omdat een aantal bobo's bedacht heeft dat nederland maar weer eens voorop moest lopen we opeens moeten chippen ! Dat is, heel zachtjes uitgedrukt, heel erg verdacht, en dan ben ik nog niet eens iemand die erg achterdochtig is ingesteld.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:19

Gerrie schreef:
Ik heb me laten vertellen dat je zelfs je paard niet kunt laten afvoeren door een destructiebedrijf als ie niet gechipt is??
onzin

En hoe verklaren ze dan dat de dure paarden niet gechipt hoeven worden??
ontheffing aangevraagd ?

Dit chipverhaal is net zo rammelig als de verplichting voor de veiligheidscap
ja

Daarom blijkt maar eens te meer dat de KNHS onjuiste voorlichting geeft!

klopt !

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 00:38

De mijne is nog niet gechipt.. moet eerst maar eens gaan kijken of hij er eentje heeft.. en zo niet, hem maar eens laten chippen..

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:40

Ik ben niet van plan mijn 32 jarige shet nog te laten chippen!

Net zomin als ik van plan ben om met veiligheidscap een Z dressuurproef te gaan rijden Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:05

Ik heb de brief van het PVE gisteren binnen gekregen...gewetensbezwaar is ook in mijn geval ontvankelijk verklaard. Dus we gaan nu maar even actie ondernemen voor de DNA registratie.

En Lageveld, zolang je de paarden zelf aan huis hebt staan denk ik dat je het aardig lang kunt uitzingen zonder te laten chippen/registreren/paspoot. Op het moment dat je op een pensionstal staat denk ik dat je er op een gegeven moment echt niet meer aan ontkomt. Enfin, laat ik gewoon netjes zijn en ontheffing aanvragen/DNA laten bepalen. Er gaan ook bij mij allerlei alarmbelletjes rinkelen betreffende het feit dat je moet registeren...maar in mijn paarden geen chip!

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:05

Voor degene die vroeg wat het kost als ze je controleren op DNA: dat is volgens mij nog niet bekend. Maar zoals ik eerder zei, is de man van invisio.nl/antichip keihard tegen deze regel aan het vechten, want het slaat natuurlijk nergens op als mensen die DNA-onderzoek ipv chip hebben, meer moeten betalen. dat is gewoon pure discriminatie en mag wettelijk gezien ook echt niet.

Ik ga vandaag Lente haar DNA opsturen en hoop dat ik snel mijn DNA sticker in het paspoort kan zien staan.

Succes allemaal!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:07

sorry foutje, verkeerde topic....
Laatst bijgewerkt door Morrie op 20-11-04 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:07

Gerrie schreef:
En hoe verklaren ze dan dat de dure paarden niet gechipt hoeven worden??

Dure paarden hoeven niet gechipt te worden omdat ze te duur zijn voor de verzekering van de te chippen organisatie. KNHS heeft destijds toen het chippen begon een verzekering afgesloten voor die paarden die er toch het loodje ging leggen tgv de chip. Weet niet of er ooit uitkering is gedaan, maar de verzekerings maatschappij schijnt een max waarde aan de te verzekerde paarden hangen. Tevens vallen zo de sportpaarden van internationale ruiters (dressuur en springen) buiten de boot en hoeven die geen ontheffing aan te vragen. Juist in die groep was destijds de meeste protest.

Geen idee hoe we dat straks oplossen als alle veulens gechipt worden. Ik hoef/wil geen paard met een chip dus zal een buitenlander aankopen. Gezien de protesten in het buitenland tegen chippen vraag ik me af of die wel een paard met chip willen kopen. Ondermijnen we daarmee niet ons eigen exportproduct??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:09

ik weet dat ze in Oostenrijk een ter keuring aangeboden hengst met chip zonder branmerk hebben afgekeurd, die nemen ze niet op in het stamboek

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 10:10

Ook voor mij in de toekomst geen paard met een chip, dus ook die van mij zal dan uit het buitenland gaan komen, of zo vroeg worden aangekocht dat ik het chippen kan voorkomen.
En ondermijnen van het eigen exportproduct: tja, heeft de Nederlands overheid al ooit eens verder gekeken dan hun eigen neus lang is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 11:27

Hoe zit het trouwens met de Europese regels dat een paard wat duidelijk 2 of meer brand/vriesmerken draagt niet geschipt /DNA't hoeft te worden ??
Daar lees ik dus helemaal niets over in de Nederlandse regelgeving Verward Verward

Verder is het dus leuk (not Boos! ) dat bestaand DNA niet wordt geaccepteerd. Dus alle Quarters waarvan allang het DNA op het registratiepapier staat mogen braaf weer even opnieuw dokken bij het Van Haeringma Lab.

Hoelang zou je buiten schot blijven als je gewoon creabea rijdt zonder chip maar met paspoort Cool

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 12:23

Ik heb het gevraagd, ik heb een paard met 2 brandmerken, maar daar hebben ze niets mee te maken: chip of DNA.

Van Morrie was er ook DNA on Oostenrijk, maar ten eerste willen ze het daar niet voor zo'n belachelijke regeling beschikbaar stellen en ten tweede accepteren ze het inderdaad hier niet.

Ik denk dat je het vol kan houden tot de eerstvolgende besemttelijke ziekte uitbreekt en tot ze de paardenbelasting in gaan voeren.
Mijn DA behandelt al niet meer als je geen chip of DNA hebt en je kan je paard niet laten slachten zonder chip.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 14:39

Over de export: die man van invisio die is dus actie gaan voeren ook om deze reden. Hij kon namelijk zijn paarden/ pony's niet verkopen aan de V.S. omdat die geen paarden met een chip willen! Dus gechipte paarden zijn in het buitenland absoluut niet gewild.

Brussel schijnt ook erg veel moeite te hebben met het laten chippen van paarden, maar kan hier nog niet veel aan doen. Waarschijnlijk gaat vanuit de EU een regel ingevoerd worden die ervoor zorgt dat paarden ipv slachtdier de status huisdier krijgen en dan zouden ze dus niet meer gechipt hoeven te worden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 15:44

Er zijn legio topics over niet-chippen en anti-chip. Ik ben benieuwd wie ontheffing heeft en wat je van de te nemen maatregelen vindt.
Lachen

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:33

paarden zouden zowiezo al de status van huisdier moeten krijgen!

ik snap niet dat dat niet doordringt bij die hoge heren...