Is een paard nog wel een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 01:21

Tja wanneer ben je nog paard?

Ik vind het heerlijk om s'avonds als ik een drukke dag gewerkt heb om lekker met mijn paard te tutten, daar heb ik haar voor. Om ontspannen te rijden en alle stress van de dag te vergeten. Daarnaast vind ik het getut ook leuk. Ik heb 2 paarden waarvan een in de opfok dus die zie ik amper. Maar degene die thuis staat krijgt dagelijks een flinke poetsbeurt. Ik heb het idee dat ze dat heel prettig vind en ik vind het ook leuk.

En of ze daardoor minder paard is Verward Ik denk van niet, maar ze spreekt nog steeds geen nederlands, dus zeker weten doe ik dat niet Haha!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:48

Ik zie mezelf nog geen glitters op zijn hoeven spuiten maar zijn benen worden 2 x per week gewassen omdat hij 4 witte beentjes heeft en hij graag kuilen graaft in zijn stal. Heeft hij overgehouden van zijn hengstentijd.

Ook krijgt hij meerdere keren per week een ander chabrak met bandages om. Hij heeft 2 lekker dekens om en er liggen er nog een stuk of 10 in de garage. Who cares.

In zijn staart zit babylotion en anti klit. Zijn neus wordt voor een wedstrijd ingesmeer met zwitsal. Hij vindt al dat getut geweldig dus ik geloof niet dat hij onder mijn penny gedrag lijdt.
Haha!

En of dit allemaal niet natuurlijk is. Wat is dat tegenwoordig nog wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:51

Pff helemaal gestoord. Maar wees getroost het gebeurd ook bij honden. Boos!
Als mensen dat zo leuk vinden moeten ze een my little pony of een barbiepop kopen Boos!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:45

Arabesk schreef:
Pff helemaal gestoord. Maar wees getroost het gebeurd ook bij honden. Boos!
Als mensen dat zo leuk vinden moeten ze een my little pony of een barbiepop kopen Boos!

Haha, leuk! Haha!

Ik poets mijn paard alleen maar op voor een (halter)wedstrijd. Kan me wel voorstellen dat sommige mensen het leuk vinden om 'zomaar' te doen en zie niet in waarom dat gestoord is? Verward Zolang het de gezondheid van het beest niet schaadt enzo..
En of je daarmee dan geen respect hebt.. Ik moest vroeger van mijn ouders ook dingen doen en kleren aan die zij wel en ik niet zo geweldig vond(en), maar of dat getuigde van gebrek aan respect...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:50

Laat ieder nou gewoon om gaan met zijn paard zoals ie denkt dat het hoor ook al horen daar glitters e.d. bij, mijn pony vind het heerlijk om te tutten en ja die heeft vroeger ook vaak genoeg voor banketstaaf gelopen omdat ik perse iets wilde, geloof niet dat ze daar slechter van is geworden...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:51

Lachen.

Gelukkig is in de endurance vlechten ook niet nodig. Ik trek geen manen en knip de staart een beetje bij. Was de staart wel regelmatig alsmede trouwens de koker.

Ik vind het wel belangrijk dat mijn paarden er 'goed' uitzien. Dat betekent dus geen klittende staarten of manen. Als mijn eigen haar in de klit zit vind ik dat ook niet fijn dus ik ga er maar vanuit dat zij dat ook vinden Haha!. Bovendien vinden ze dat gepeuter wel lekker volgens mij Haha!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:53

Citaat:
Pff helemaal gestoord. Maar wees getroost het gebeurd ook bij honden.
Als mensen dat zo leuk vinden moeten ze een my little pony of een barbiepop kopen

Ik zou niet weten waarom dat gestoord is. Als je maar plezier hebt met je paard. Daar gaat het om. Je paard wordt er echt niets slechter van als hij uitgebreid gepoetst, gewassen etc wordt.

Eigenlijk moet ik dus mijn paard de modder insturen, niet wassen, lekker in de regen laten staan etc.

Ik kies ervoor om mijn paard op stal te houden, dekens op te doen etc.
Mijn paard mijn keuze en hij ziet er nu niet bepaald ongelukkiger uit als de paarden die ik met de kont in de wind in de regen en in de blub zie staan.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:02

Mijn pony lijkt inmiddels meer op een mens, hi, hi, houdt absoluut niet van regen, als het regent en ze staat buiten weet ze niet hoe snel ze binnen moet komen, of ik nou het hek open doe of ze er doorheen moet denderen. Wassen vind ze ook heerlijk en scheren is ook geen probleem, staat ze heerlijk de doezelen en ook manen trekken, of in mijn geval knippen vind ze heerlijk...

Of ik moet het al jaren verkeerd begrijpen, dat het juist onvrede is als een paard met zijn oogjes half dicht staat..... Schijnheilig

En dat ze iedere keer een ander kleur sjabrak onder haar zadel heeft maakt haar ook niet echt uit, geloof ik, netzoals ze het niet erg vind om bijpassende bandages of beenbeschermers te dragen (ja mijn pony heeft ooit een blessure opgelopen waardoor ze nu bescherming nodig heeft)

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:48

Sanet schreef:
Angel staat nu met vlechtjes in haar manen omdat er anders reuze klitten in komen, en dan wordt ze alleen maar boos als ik ze eruit moet trekken. En ze staat ook met een dekentje op, een dunne maar, omdat we niet willen dat ze teveel van haar wintervacht kwijt raakt, ze is ook niet geschoren, dus een dikke vette deken is niet nodig. Maar zoals vandaag, was ze helemaal bezweet en heb ik nog een half uur met haar buiten gelopen (in de motregen ) maar toen was ze dus nog niet droog. Dan vind ik het onverantwoord om haar in een stal te zetten waar het tocht. Maar geen 20 hoofstellen, 3 zadels, 30 shabrakjes.. geen knotjes.
Maar nog veel belangrijker vind ik, geen geknipte baard-, snor- en oorharen..

precies OK dan! dat laatste vind ik ook wel. Want dat is alleen maar om zich mee te beschermen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 22:44

Ho even, ik zeg nergens dat het paard het niet fijn zou vinden, maar ik heb het wel over een paard in zijn waarde laten. Natuurlijk mag je de klitten uit zijn staart halen en hem poetsen, dat hoort bij gewoon onderhoud. Het gaat hier juist om de dingen die daar eigenlijk niet meer bijhoren. en zelfs dat kan ook best voor een keer (optocht, show, wedstrijd), maar een paard totaal veranderen omdat je hem dan blijkbaar op zichzelf niet mooi meer vindt, daar gaat het om...
en ik vroeg even hoe je het zou vinden als de manen er af gingen om te zien of je dan je paard nog wel mooi vindt, of vind je hem eigenlijk mooi omdat hij lange manen heeft?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:36

Een vlecht in de manen is puur functioneel. Als je een Fries hebt met manen van een meter vreet ie ze anders op tijdens het hooi knabbelen, en het zal zo'n paard een zorg wezen of er nou een losse vlecht in zit...

Blonderen en allerlei rare operaties ben ik ook absoluut tegen, met glittertjes zie je mijn pony ook niet lopen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:43

Ach, ik denk dat het zo'n paard weinig kan schelen of je nou een blauw, roze of pimpelpaars schabrakje op doet, glittergel op zijn hoeven smeert, of alle overtollige haartjes wegscheert.

Zolang hij maar zijn aandacht, eten en rust krijgt, vind ik dat een paard op deze manier in zijn waarde wordt gelaten.

Kijk, dat wij nou afgrijselijk vinden dat er een ander kleur dekje op zit, dat is een kwestie van smaak. Smaken verschillen nou eenmaal. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:50

Daar sluit ik mij helemaal bij aan. Als je zorgt dat hij voldoende goed te eten krijgt en alle andere basisvoorwaarden om hem gezond te houden, is het hem gezegend hoor.

Als het baasje een goed gevoel heeft over zijn mooie peerdje en er trots mee rondstapt en met een goed trots gevoel erop zit, zal dit beestje deze positieve gevoelens alleen maar als goed ontvangen. Als ik de wei instap, willen ze allemaal als eerste de aandacht, dus aandacht vinden ze best wel fijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 14:15

Ik weet wel dat het het paard misschien niks kan schelen, maar waarom is er die behoefte om het paard "mooier" te maken dan het al is... waardeer je je paard wel genoeg dan? Moet je vriendin ook silicone borsten en opgespoten lippen, moet je vriend een pruik?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:29

Sommige mensen vinden van wel. En de een gaat daarin verder dan een ander. Ik vind mijn vriendin in een mooi lingerie setje niet mooier als in een vuilniszak maar waardeer het wel meer! Knipoog

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:30

sflj schreef:
Sommige mensen vinden van wel. En de een gaat daarin verder dan een ander. Ik vind mijn vriendin in een mooi lingerie setje niet mooier als in een vuilniszak maar waardeer het wel meer! Knipoog

Hihi, dat is en goede Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 14:33

Jammer...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:36

want...?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 15:00

Dan waardeer je iemand niet op wat hij/zij is, maar om hoe hij /zij eruit (kan) zien. Hoe moet dat dan als je blind bent? Kun je dan ineens niet meer opgewonden raken?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:14

Tyrza schreef:
Ach, ik denk dat het zo'n paard weinig kan schelen of je nou een blauw, roze of pimpelpaars schabrakje op doet, glittergel op zijn hoeven smeert, of alle overtollige haartjes wegscheert.

Zolang hij maar zijn aandacht, eten en rust krijgt, vind ik dat een paard op deze manier in zijn waarde wordt gelaten.

Kijk, dat wij nou afgrijselijk vinden dat er een ander kleur dekje op zit, dat is een kwestie van smaak. Smaken verschillen nou eenmaal. Lachen

Mee eens Tyrza. Inderdaad als hij zijn aandacht eten en bovenal rust krijgt. Wat ik bijvoorbeeld heel belangrijk vind is dat de paarden in alle rust eten. Hoevaak zie je niet dat paarden hun eten krijgen met gejoel en geschreeuw en gefrut aan ze? Ik vind het veel belangrijker dat ze in rust kunnen eten. Bij ons krijgen ze hun eten, ik zet even eten voor de volgende voerbeurt klaar en dan ben ik weg.

Het kan een paard volgens mij weinig schelen welke kleur dekje erop ligt.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:18

Lusitana schreef:
Dan waardeer je iemand niet op wat hij/zij is, maar om hoe hij /zij eruit (kan) zien. Hoe moet dat dan als je blind bent? Kun je dan ineens niet meer opgewonden raken?

Je leest niet goed. Dat is namelijk niet wat hij zegt. Hij zegt dat hij het mooi vindt haar in een lingeriesetje te zien maar dat het hem ook geen reet interesseert als ze in een vuilniszak rondloopt. Dat heeft dan toch niets te maken met 'niet opgewonden raken'? Je wil niet weten hoe ik er bij loop thuis. Onaantrekkelijke pyjama, een jungle op mijn benen als ik te lui ben om te scheren etc. etc. Ik kan niet zeggen dat mijn vriend me daarom links zou laten liggen. Maakt hem niet uit. Maar als ik er mooi uitzie en iets speciaals heb aangedaan dan kan hij dat ook waarderen Knipoog

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:24

Lusitana schreef:

Ik vind dit heel zwart/wit gesteld. Ik hou ook van mijn vriend ongeacht wat hij aan heeft. En het maakt mij echt niet uit of hij nou een trainingsbroek of een strakke spijkerbroek of idd een vuilniszak aantrekt. Ik hou nog steeds net zoveel van hem. En als ik onverhoopt (*klopt gelijk even af*) blind wordt dan hou ik net zoveel van hem.

Maar gelukkig heb ik mijn beide ogen nog, en ja dan staat die strakke spijkerbroek hem toch beter als een vuilniszak Knipoog .

Voor mijn paard heb (en koop) ik alleen datgene wat nodig is, maar wel een mooie fleece-deken op maat laten maken in een mooi kleurtje. Ik had ook een andere kleur kunnen kiezen, net zo duur en functioneel. Maar ik vond dit gewoon een leuk kleurtje.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 15:28

Leven onze paarde uberhaupt nog als paarden??.

Nee ik denk het niet. We hebben ze voor een bepaald doel of dat nu sport, recreatie of wat dan ook ze lopen niet meer los in de natuur. We hebben een hoefsmid een da en soms nog een fysio enz.. dit allemaal omdat we het toch graag goed willen doen. Het paard is aangepast aan onze manier van leven staan de hele dag in een stal met lekker stro, voer en hooi slecht hebben ze het niet. De meeste paarden zijn vaak te dik of super verwend en hebben vervelende gewoontes op stal opgelopen. Onze paarden staan ver weg van de natuur ze zouden het niet lang overleven. Plus dat in de natuur de zwakke niet overleven en wat doen wij wij sparen geld in om hem te redden en gaat er nog misschien mee fokken??. In de natuur zou dit dus niet kunnen en vind het eigenlijk beter.

Operaties enz gaat mij echt te ver en dit voor een mode show??. Ik weet dat een kennis van mij de benen van het paard verfde omdat daar witte plekken op zaten van verkeerd zittende peesbeschermers. Het staat netter in de ring heb er ook geen moeite mee. Maar als ik lekker met mijn paard aan het tutten ben en zijn manen vlecht en zijn voeten scheer ben ik wel lekker met hem bezig en hij is uit dat saaie hok. Hij merkt idd niet dat hij glitters op zijn hoeven heeft en of er nu ieder uur een ander dekje ligt of je hebt er maar 3 dat maakt niet uit.

Onze maatschappij is een erg prestatie maatschappij geworden daar bij hoort ook een een stukje uiterlijk vertoon. Als je paarden dure spullen hebben betekend het misschien in hun ogen dat het beest het goed heeft?. Nee zo werkt het niet. Soms koop ik luxe (dure) dingen maar soms ook niet. Mijn paard heeft geen rambo/bucas deken op is namelijk een beetje onzin als hij toch niet op het land komt. De dekens van Horselover liggen prima en hij sloopt ze niet?. Maar ja ik rij wel met een anky dekjes. Maar al rij ik met dat dekje kijk dan ook naar de rest ziet het paard er wel netjes gepoest uit zit er geen troep meer in zijn staart enz... Maar ook als je klaar bent gaat mijn paard netjes weer op stal. Niet met nog de zweetplekken van zijn hoofdstel en op zijn rug. Even een spons of borstel (geen babydoekjes) over zijn hoofd en benen is leuk voor hem maar ook mij en andere die naar je paard kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 15:38

Fasel, ik lees het wel goed er staat toch duidelijk "ik waardeer haar MEER in een lingerie setje". Waardering moet je hebben voor de persoon (paard) niet voor wat er aan zit. Natuurlijk mag je het best opleuken voor een moment... maar is iemand/een paard minder als die niet opgeleukt is, daar gaat het even om.