Phynix schreef:Maar er is toch iets wat beslist wie de eigenaar is?? Hij staat namelijk op 2 namen volgens paspoort en zit sowieso bij mij in de WA verzekering. Maar mocht de andere eigenaar eraf vallen, vind ik het prima als ze de aangerichte schade van het paard op mijn verzekering betalen, maar kan zij dan ook andere, zoals eigen letselschade, dingen wel op mij verhalen, terwijl hij ook op haar naam staat???
Het gaat erom wie de BEZITTER is, die is aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit de eigen gedragingen en niet de eigenaar. Vaak zijn eigenaar en bezitter een en dezelfde persoon, maar dat hoeft niet. Dat jij op het paspoort staat wil niet zeggen dat je daarmee bezitter bent. En een paspoort is ook geen eigendomsbewijs van een paard.
Jouw AVP verzekering dekt schade die door het paard wordt toegebracht als jij daarvoor aansprakelijk bent. Ben je geen bezitter, ben je niet aansprakelijk en zal jouw maatschappij ook niet uitkeren.
Ik heb bijvoorbeeld zelf een paard die bij iemand anders staat, paspoort staat op mijn naam, papier staat op mijn naam en ik ben ook de eigenaar. Zij rijdt hem, verzorgt hem, brengt hem uit op wedstrijden enz. Ik kan niet eens een rol van betekenis spelen omdat hij aan de andere kant van Nederland staat. In dit geval ben ik dus eigenaar en degene waar hij staat is bezitter. Zij is dus aansprakelijk als er iets gebeurd en niet ik.