Aansprakelijkheid bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:53

LDRD schreef:
Ook dat allemaal maakt niet direkt uit, maar zou wel ter sprake kunnen komen bij de vaststelling van het percentage eigen schuld. Kinderen jonger dan 14 jaar kunnen echter nooit eigen schuld toegerekend krijgen.

Maar de ouders van die kinderen dan? Ik heb zelf nl een pony waar kinderen op rijden. Deze zijn allemaal onder de 14. Maar ik vind dat de ouders van die kids veranwoordelijk zijn, ze weten immers dat paardrijden niet zonder gevaar is! Dus al kan je kinderen jonger dan 14 jaar nooit eigen schuld toegereken, dat kan je hun ouders dan toch wel???

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:15

ShirleyA schreef:
Maar de ouders van die kinderen dan? Ik heb zelf nl een pony waar kinderen op rijden. Deze zijn allemaal onder de 14. Maar ik vind dat de ouders van die kids veranwoordelijk zijn, ze weten immers dat paardrijden niet zonder gevaar is! Dus al kan je kinderen jonger dan 14 jaar nooit eigen schuld toegereken, dat kan je hun ouders dan toch wel???

Wat jij en ik ervan vinden doet er helaas niet zoveel toe . Rechters hebben dit al voor ons uitgemaakt in de jurisprudentie Slim .

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:25

LDRD schreef:
Wat jij en ik ervan vinden doet er helaas niet zoveel toe . Rechters hebben dit al voor ons uitgemaakt in de jurisprudentie Slim .

Weet ik wel, en ik ben ook gewoon verzekert. Maar is het dan echt zo dat de aansprakelijkheid vd ouders weg valt in deze?
'Mijn' kids rijden wel allemaal met cap en de meeste ook met bodyprotector.
En hoe zit het dan eigenlijk als iemand blijvend invalide raakt door een val van mijn paard? Valt dat ook onder de gewone wa?
(prettig trouwens dat je zo veel info geeft want het is een groot vaag gebied binnen het bijrijders-gebeuren. Dank je daar voor!)

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:38

LDRD schreef:
Ik heb het al meegedeeld hoe het zit en ik ga hier niet verder over discussieren. Misschien moet je een solliciteren bij ons, er is nog een vacature, dan zie je het ook eens van een andere kant dan alleen de studiebanken.
.

Ik vindt dit een erg flauwe opmerking. Zoals ik net heb gezegd ben ik advocaat, dus ik werk gewoon in de praktijk. Maar ik ga niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb. Het enige juridische argument dat ik vond van jou was dat een dergelijk beding onredelijk bezwarend is. En dat is gewoon niet correct aangezien er geen sprake is van een algemene voorwaarde.

Ik wil gewoon weten waarop jij dat oordeel verder nog basseerd. Simpelweg omdat ik hier ook graag precies van wil weten hoe het nu zit.

Dus nogmaals mijn vraag: waar basseer jij het op dat het uitsluiten van aansprakelijkheid geen zin heeft?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:43

Graag gedaan hoor .
Je zou er een boom over op kunnen zetten in hoeverre de ouders OOK aansprakelijk zijn als de kinderen letsel oplopen. Jij blijft daarmee echter ook aansprakelijk dus schadevergoedingsplichtig. Degene die schade heeft geleden kan aanspreken wie hij wil. Later achter de schermen zou het tot een verdeling kunnen komen tussen jouw verzekeraar en de verzekeraar van de ouders. Dit is maar theorie, want daar zitten nogal wat haken en ogen aan.
Ga er maar gewoon vanuit dat jij aansprakelijk bent.
Ook als er sprake is van letsel biedt jouw AVP verzekering (aansprakelijkheid voor particulieren) gewoon dekking. Er is wel sprake van een maximum verzekerd bedrag, maar dat is zo hoog dat ik maar een of twee keer heb meegemaakt (in 20 jaar) dat de schade daar overheen ging. Dat betrof echt zeer uitzonderlijke gevallen, waarbij ook meerdere slachtoffers waren (geloof trouwens niet eens dat het AVP zaken waren, maar weet het niet meer zeker).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:49

laurae schreef:
Ik vindt dit een erg flauwe opmerking. Zoals ik net heb gezegd ben ik advocaat, dus ik werk gewoon in de praktijk. Maar ik ga niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb. Het enige juridische argument dat ik vond van jou was dat een dergelijk beding onredelijk bezwarend is. En dat is gewoon niet correct aangezien er geen sprake is van een algemene voorwaarde.

Ik wil gewoon weten waarop jij dat oordeel verder nog basseerd. Simpelweg omdat ik hier ook graag precies van wil weten hoe het nu zit.

Dus nogmaals mijn vraag: waar basseer jij het op dat het uitsluiten van aansprakelijkheid geen zin heeft?

Dit is gewoon een discussie waar je zo niet uitkomt. Jij stuurt een artikeltje waar wat in staat dat nu als waarheid moet dienen. Geen idee wie het geschreven heeft etc. Daarmee kan ik helemaal niets.
Nu kan ik wel weer jurisprudentie aanhalen, maar dan heb jij vast wel weer jurisprudentie die het tegendeel beweert, want zo werkt het nou eenmaal.
En zo kunnen we over en weer nog wel een poosje bezig blijven en dat doe ik professioneel al en daar voel ik prive niet zoveel voor.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:50

LDRD schreef:
Je zou er een boom over op kunnen zetten in hoeverre de ouders OOK aansprakelijk zijn als de kinderen letsel oplopen. Jij blijft daarmee echter ook aansprakelijk dus schadevergoedingsplichtig. Degene die schade heeft geleden kan aanspreken wie hij wil. Later achter de schermen zou het tot een verdeling kunnen komen tussen jouw verzekeraar en de verzekeraar van de ouders. Dit is maar theorie, want daar zitten nogal wat haken en ogen aan.

Maar daar is geen sprake van een uitsluitingsclausule. dat is het 'eigen schuld' vraagstuk, en dat heeft hier niets mee te maken.

Dus nogmaals, waarom zou je je niet kunnen exonereren?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:50

LDRD schreef:
Graag gedaan hoor .
Ga er maar gewoon vanuit dat jij aansprakelijk bent.
Ook als er sprake is van letsel biedt jouw AVP verzekering (aansprakelijkheid voor particulieren) gewoon dekking. Er is wel sprake van een maximum verzekerd bedrag, maar dat is zo hoog dat ik maar een of twee keer heb meegemaakt (in 20 jaar) dat de schade daar overheen ging. Dat betrof echt zeer uitzonderlijke gevallen, waarbij ook meerdere slachtoffers waren (geloof trouwens niet eens dat het AVP zaken waren, maar weet het niet meer zeker).

Prettige gedachten dat het maar zo zelden voorkomt! Het lijkt me al erg genoeg als er iets misgaat als iemand op mijn pony of paard rijdt (daar zit niemand op te wachten) maar als het financieel dan ook nog n probleem wordt....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:52

laurae schreef:
Maar daar is geen sprake van een uitsluitingsclausule. dat is het 'eigen schuld' vraagstuk, en dat heeft hier niets mee te maken.

Dus nogmaals, waarom zou je je niet kunnen exonereren?

Lees nou even goed, ik geef gewoon antwoord op een vraag van iemand.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:53

Enig idee hoe dit allemaal zit als het paard op 2 namen staat volgens paspoort?? (Om het nog effe wat ingeiwkkelder te maken!!!)

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:05

LDRD schreef:
Lees nou even goed, ik geef gewoon antwoord op een vraag van iemand.

beetje prikkelbaar vandaag?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:20

Phynix schreef:
Enig idee hoe dit allemaal zit als het paard op 2 namen staat volgens paspoort?? (Om het nog effe wat ingeiwkkelder te maken!!!)

Het gaat er niet om welke naam op het paspoort staat, het gaat erom wie de bezitter is van het paard.
De bezitter is degene die het paard onder zich heeft en het ter eigen nutte aanwendt.
Dit is echt iets dat van geval tot geval bekeken moet worden en wat niet zomaar uit de losse pols te zeggen is.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:34

Bij de zoekfunctie valt ook heel wat te vinden,:)

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:34

Maar er is toch iets wat beslist wie de eigenaar is?? Hij staat namelijk op 2 namen volgens paspoort en zit sowieso bij mij in de WA verzekering. Maar mocht de andere eigenaar eraf vallen, vind ik het prima als ze de aangerichte schade van het paard op mijn verzekering betalen, maar kan zij dan ook andere, zoals eigen letselschade, dingen wel op mij verhalen, terwijl hij ook op haar naam staat???

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:52

Phynix schreef:
Maar er is toch iets wat beslist wie de eigenaar is?? Hij staat namelijk op 2 namen volgens paspoort en zit sowieso bij mij in de WA verzekering. Maar mocht de andere eigenaar eraf vallen, vind ik het prima als ze de aangerichte schade van het paard op mijn verzekering betalen, maar kan zij dan ook andere, zoals eigen letselschade, dingen wel op mij verhalen, terwijl hij ook op haar naam staat???

Het gaat erom wie de BEZITTER is, die is aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit de eigen gedragingen en niet de eigenaar. Vaak zijn eigenaar en bezitter een en dezelfde persoon, maar dat hoeft niet. Dat jij op het paspoort staat wil niet zeggen dat je daarmee bezitter bent. En een paspoort is ook geen eigendomsbewijs van een paard.
Jouw AVP verzekering dekt schade die door het paard wordt toegebracht als jij daarvoor aansprakelijk bent. Ben je geen bezitter, ben je niet aansprakelijk en zal jouw maatschappij ook niet uitkeren.
Ik heb bijvoorbeeld zelf een paard die bij iemand anders staat, paspoort staat op mijn naam, papier staat op mijn naam en ik ben ook de eigenaar. Zij rijdt hem, verzorgt hem, brengt hem uit op wedstrijden enz. Ik kan niet eens een rol van betekenis spelen omdat hij aan de andere kant van Nederland staat. In dit geval ben ik dus eigenaar en degene waar hij staat is bezitter. Zij is dus aansprakelijk als er iets gebeurd en niet ik.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:25

LDRD schreef:
Dit is gewoon een discussie waar je zo niet uitkomt. Jij stuurt een artikeltje waar wat in staat dat nu als waarheid moet dienen. Geen idee wie het geschreven heeft etc. Daarmee kan ik helemaal niets.
Nu kan ik wel weer jurisprudentie aanhalen, maar dan heb jij vast wel weer jurisprudentie die het tegendeel beweert, want zo werkt het nou eenmaal.
En zo kunnen we over en weer nog wel een poosje bezig blijven en dat doe ik professioneel al en daar voel ik prive niet zoveel voor.

Welk artikeltje heb je het over?? Het artikel van de algemene voorwaarden?? Dat is inderdaad een vaststaand gegeven dat onredelijke bezwarendheid alleen toepasselijk is als er sprake is van een algemene voorwaarde. Zie art. 6:231 (dacht ik zo uit mijn hoofd)
Als je hebt over mijn geschreven stukje: dat heb ik zelf geschreven op basis van de kennis die ik heb. Zoals al gezegd heb ik mijn scriptie over een gedeelte van dit onderwerp geschreven, dus ik bezit aardig was parate kennis hierover.

ik weet ook dat er niet een arrest is te vinden waarin staat dat een particulier zich niet uit zou mogen sluiten voor aansprakelijkheid. Als die er wel is zou ik dat graag van je horen.

Sorry, maar ik vindt het nog al wat dat je hier tegen iedereen roept dat ze zich niet kunnen uitsluiten voor aanpsrakelijkheid, en hier vervolgens geen of een onjuiste onderbouwing voor geeft.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:49

Maar LDRD, wat is dan de definitie van bezitter?? Ik en de andere eigenaar rijden ieder de helft van de week, dus 50-50. Ik weet dat mijn WA all kosten vergoedt van schade die hij aanricht, zonder dat ik erbij ben, maar weet dus niet hoe dat zit als het andere meisje erop zit en in het ziekenhuis belandt. Heb geen zin dat ik erop wordt aangesproken, want ze rijdt ook nog eens zonder cap of ruiterbewijs........

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 23:50

Owh, we hebben geen eigendomspapieren of zoiets, vandaar dus de definitie