Nu nog buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 00:26

Nee ik koop geen deken! Die kan gaan verschuiven en vin k dan een beetje eng als ik er niet ben. En dan word hun vacht ook minder dik!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:28

Zucht... paarden zijn geen watjes zoals wij hoor!

Zeker als ze het gewend zijn kunnen ze prima heel de winter door buiten staan! Maakt niet uit of het nu een arabier of een belg is of een kwpn of een shet...

Ze kunnen allemaal zonder deken, maar met wintervacht dag en nacht buiten blijven staan!
Schuilstal is geen noodzaak (heb ik ook niet voor de paarden), zou alleen een fijner idee zijn. Je zult echter zien dat ze er alleen in de zomer gebruik van maken om verkoeling te zoeken!

De perfecte buitentemperatuur voor een paard is 15 graden. Ze kunnen beter tegen de kou, dan tegen de warmte!

LuckyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 00:30

Gelukkig! Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:40

Mijn dierenarts zegt ,Bij normale paarden kan kou en wind geen kwaad.Alleen regen .Ze moet binnen de 24 uur een keer kunnen drogen.De mensen zeggen wel in het wild leven ze ook zonder stal ,maar vergeet dan niet dat ze dan zelf beschutting gaan zoeken.Ik heb een vriendin met een wilde kudde in spanje ,en die zegt altijd met slecht weer gaan ze schuilen langs en onder de rotsen .De mogelijkheid van schuilen moet er gewoon zijn,al dan niet in een schuilstal.
Mijn eigen paard is een geboren watje en heeft ook altijd maar heel kort haar.De wintervacht is mischien een 1/2 cm. Die staat te rillen als een juffershondje als het hard regent.Dus in de dag heeft ze s'winters een regendeken aan en s'nachts staat ze op stal.Dus vanaf dat je paard staat te bibberen heeft hij het koud dat is eigenlijk een goede indicatie ,zo kan je het zelf in de gaten houden.

LuckyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 00:43

Oww, op andere sites heb ik gelezen dat als ze bibberen het betekent dat ze het niet koud hebben.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:46

LuckyBoy schreef:
Nee ik koop geen deken! Die kan gaan verschuiven en vin k dan een beetje eng als ik er niet ben. En dan word hun vacht ook minder dik!

als je een goed passend deken hebt gaat het niet zo gauw verschuiven.
maar een deken is eigelijk niet nodig als ze een goede wintervacht hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:59

Mijn dierenarts zegt ,het bibberen doen ze om weer warm te worden,Op dat moment moet je zorgen dat je paard het weer warm krijgt.Dat kan door hooi te voeren of hem ergens droog te zetten.Als je voert gaat zijn verbrandingssysteem weer werken en krijgt hij het terug warm.Vandaar het hooi dan zijn ze lang bezig.Kan natuurlijk ook zijn dat mijn dierenarts jaren voor niks geleerd heeft Schijnheilig ,maar tot nu toe neem ik maar aan dat wat ze zegt juist is.
Ik heb ook nog nooit een paard met mooi weer zien bibberen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 01:01

bibberen/rillen is een teken dat ze zichzelf warm kunnen houden!

deken wordt nat en zwaar, dus is niet fijn voor een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 01:08

Regendekens worden niet zwaar spreek nu toch echt al uit 10 jaar ervaring hoor.Nat wel,maar bij een goed regendeken alleen de bovenkant want de druppels glijden eraf Verward .
Trouwens als het slecht weer is ,en ze hebben te lang in de regen gestaan (we hebben ook geen schuilstal op de wei)Is mijn paard het enigste wat bibbert,ik heb nog niet het risico genomen om haar dan maar zo te laten staan.

LuckyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:33

Maarja allemaal bedankt!

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:04

Wij hebben wel een ruime inloopstal voor onze paarden, alleen gaan ze daar dus zelden in (inderdaad alleen 's zomers ter verkoeling). Bij veel regen en wind staan ze eigenlijk rondom de stal uit de wind en gewoon nat te worden. Wij hebben daardoor de stal rondom ook voorzien van schotten zodat ze meerdere en ruimere plaatsen hebben om uit de wind te kunnen staan.
Dus zou het misschien een optie (en voor jezelf een geruststelling) zijn om zoiets te creëren voor ze. Schuttingen plaatsen ofzo, als je dat in een kruisvorm plaatst, dan zouden ze ook vanuit alle windrichtingen uit de wind kunnen staan. Dit hoeft ook niet eens zo hoog te worden allemaal. En een schutting is ook zo te verplaatsen en als je bijv. voor zoiets kiest van wilgentenen ofzo dan gaat alles nog op in de omgeving ook.
Ik heb het zelf ook niet zo op dekens als de paarden 24/7 buiten staan, de vacht regelt zoveel tussen de buien of wolken door (haren plat of wijdt enz.). Of je moet al een super wind-waterdicht en vooral zéér goed ademende deken hebben.

LuckyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 16:53

ow okee! bedankt! nog een optie Knipoog

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:56

Mijn verzorgpony's staan ook het hele jaar door buiten.
Rond januari gaan ze op stal, maar dat is een inloopstal,
en rond april/ mei gaan ze weer de wei op.

Daar kunnen ze best tegen, het zijn overigens 2 shetten en 2 welshen, dus kan prima Lachen

LuckyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 17:01

oww okee!:)

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:32

de mijne staat wel al opstal
maar nog niet binnen
de mijne vind het volgens mij ook veel leuker om buiten te staan
hij wil namelijk nooit naar stal
gaat hij lopen schoppen tegen de deur
en als ik dan kom opstrooien
rend hij gauw weer naar buiten Tong uitsteken

LuckyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 17:34

haha, ja ik heb ook gehoord dat het beter is dat ze buiten staan binnen, want lang op stal staan is slecht voor de longen!

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:34

dat kun je zelf bepalen,als ze maar goede deken of wintervacht hebben. Vind het onzin als bv de welsh wel buiten mag staan en de arabier niet, een paard is een paard

LuckyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 17:35

Suusiej schreef:
dat kun je zelf bepalen,als ze maar goede deken of wintervacht hebben. Vind het onzin als bv de welsh wel buiten mag staan en de arabier niet, een paard is een paard

en ze hebben een goede wintervacht! Haha! maar omdat de welsh toch meer wintervacht heeft dan de arabier en KWPN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:44

wenny schreef:
de mijne staat wel al opstal
maar nog niet binnen

deze snap ik even niet Verward [/b]

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:49

silvana schreef:
deze snap ik even niet Verward [/b]

ik ook niet *LOL*
whahahahhaha wat een gek formulering'
een stal is binnen

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:59

ja beetje vaag geschreven
maar ze staan zeg maar niet meer op de wei
maar wel gewoon in de bak
en de wei is niet bij mijn stal
maar de bak wel
is het zo een beetje te begrijpen Tong uitsteken Haha!

LuckyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 21:49

wenny schreef:
ja beetje vaag geschreven
maar ze staan zeg maar niet meer op de wei
maar wel gewoon in de bak
en de wei is niet bij mijn stal
maar de bak wel
is het zo een beetje te begrijpen Tong uitsteken Haha!

naja ik snap t een beetje Tong uitsteken