peesbeschermers om in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:58

ik heb genoeg problemen gehad met mijn paard,en genoeg kosten.

springschoenen moet ze sowieso om op advies van de hoefsmid.
peesbeschermers wil ik eventueel wel af laten,maar strijklappers krijgt ze wel om,omdat ze zich echt heel erg aantikt.

en bullshit vind ik het helemaal niet,bij sommige pony's mischien wel,maar bij mijne niet.
beter even springschoenen om,dan de hoefballen weer open getrapt of de hoefsmid elke dag te bellen (kun je wel zeggen ja zoek een andere hoefsmid want dat kan niet.mijn paard heeft nu een apart beslag,en is de kans even groot dat ze het veel aanraakt,en dan liever springschoenen om en apart beslag maar wel paar gezonden paardenbenen Knipoog)
en ze tikt zich achter echt heel veel aan,afgelopen haar had ze ook al een naar binnen geslagen onsteking op haar been van een wondje van het aantikken,dan ook liever paar strijklapers om Knipoog

en ik snap niet eens dat sommige mensen zich met andere bemoeien hierover?
ik laat iedereen ermee die dat wel of niet wil doen,het is ieder zijn eigen paard en eigen keuze.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:20

ik vind het niet raar ik doe het zelf niet maar bij ons op stal doen sommigen het wel!! dus als het nodig zou ik het gewoon doen!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:24

van de zomer had ik buddy ook soms helemaal ingepakt in de wei staan,
ik heb mijn lesje wat dat betreft wel geleerd. (door een flinke klap van een ander paard heeft buddy 6 weken stil moeten staan, gebeurde met een nieuwe wei indeling).
En daarna ging ie in een nieuwe wei, met allemaal merries, ik heb hem toen ook voor de zekerheid de eerste paard dagen rondom in de bescherming gegooid...

En de rede die B_M aangeeft vind ik ook heel logisch, als je er maar voor zorgt dat alles goed past, en regelmatig controleerd of er niet zand tussen zit, en je ze niet 24 uur per dag omlaat zie ik er niet zo heel veel kwaad in..

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:29

punkies schreef:
ik vind het echt bullshit, een paard is een paard, en een paard is niet van suiker. In de natuur zijn ook nog konijnenholen, daar kunnen ze mischien wel instappen, stel je niet aan zeg. Een paard kan echt wel tegen een stootje, het typische voorbeeld van getuttel met paarden!

Scheve mond
nou sinds buddy die klap heeft gehad, en hij een wond had die nét over het beschermlaagje van de pezen liep, vindt ik het geen getut...
je moet ze er idd niet hele dagen mee in de wei laten staan, maar als je goed passende hebt kan het echt niet zoveel kwaad I.M.O

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:32

Ik heb er nooit bij nagedacht om peesbescherming om te laten in de wei Scheve mond wist niet eens dat mensen dat deden. Als er een medische reden is, of als het paard hoog in de sport loopt vind ik het wel logisch dat je peesbescherming om doet als dat helpt Maar om nou mijn alledaagse fjordje peesbeschermers om te doen in de wei, nee

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:35

nou ik heb ook een fjord, waarom zou ik die niet bescherming omdoen als ik daarmee blessures kan verkomen?
moet wel zeggen dat hij ze alleen in het begin in de nieuwe groep om had, en toen hij eenmaal gewend was en de rust er weer was heb ik ze wel weer af gedaan.
maar ik vind reacties als dat je je paard er alleen maar slecht mee doet echt overdreven, een blessure, daar is een paard blij mee

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:36

Zwelgje schreef:
Het heeft me al veel ellende bespaard.

Hoe weet je dat?
In de tijd dat ik op een manege stond en mijn paard het land deelde met tig andere paarden is er wel eens een ongelukje gebeurd, maar beenbescherming had in beide gevallen niet geholpen.

Ik weet nog goed toen ik mijn paard daar voor het eerst in de wei zette, ik reed Z met hem.
Zet je je Z-paard zo, zonder beenbeschermers in de wei?? vroegen velen mij. Tja, ik head het nog nooit anders gedaan, ik zag niet in waarom ik hem nu opeens moest gaan inpakken...

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:43

KarinvdM schreef:
Ik weet nog goed toen ik mijn paard daar voor het eerst in de wei zette, ik reed Z met hem.

Zet je je Z-paard zo, zonder beenbeschermers in de wei??
vroegen velen mij. Tja, ik head het nog nooit anders gedaan, ik zag niet in waarom ik hem nu opeens moest gaan inpakken...

Dit bedoel ik dus. Alsof een Z paard anders behandeld moet worden dan een recreatie paardje ofzo Boos! dit soort mensen die zo'n opmerking tegen mij plaatsen krijgen echt een flinke reply voor hun kiezen Haha!

ik vind dat beenbescherming in de wei in principe niet nodig is, en kwaad kan, behalve als je het voor hooguit een uur of 2 doet of het wegens bepaalde redenen (zoals Beautifull mickey) niet anders kan.

of ind zoals waterkippie zegt voor het eerst in een nieuwe groep ofzo, dan doe ik het bij yuur ook nog wel eens.

in dat geval zeg ik lekker omdoen die dingen. Alleen voor paarden die het niet nodig hebben en gewoon redelijk relaxt in de wei zijn, er de hele dag instaan en door baasjes compleet ingepakt worden met allen beenbescherming die er maa rte vinden is heb er medelijde mee Tong uitsteken Tong uitsteken

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:43

Als je eenmaal te kampen hebt gehad met een zware blessure, (spreek uit ervaring, peesklap door gekkigheid) ben je een stuk voorzichtiger hoor! Ik vind het niet zo raar om een paard met peesbeschermers buiten te zetten, het ene paard is onbenulliger dan de andere.
En dat gezeur over: hebben ze in de natuur ook niet... Kom daar nou niet mee aanzetten, want in de natuur wordt een paard ook niet bereden, gaat die niet naar de smid, heeft die geen stal enz.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:46

Yuri schreef:

in dat geval zeg ik lekker omdoen die dingen. Alleen voor paarden die het niet nodig hebben en gewoon redelijk relaxt in de wei zijn, er de hele dag instaan en door baasjes compleet ingepakt worden met allen beenbescherming die er maa rte vinden is heb er medelijde mee Tong uitsteken Tong uitsteken

daar heb je wel gelijk in Haha!
maar ik ga er vanuiit dat de baasjes meestal wel een goede reden hebben Haha! Bloos
ken ook alleen maar mensen met goede redenen denk ik Haha!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:52

ik vind het echt niet nodig om mijn paard bescherming om te geven
ookal gaat hij in de wei met een vreemde groep
als iemand een foto plaats van een veulen wat met bescherming om in de wei staat
wordt er van alle kanten gebruild dat dat niet goed is

dus snap dan ook niet wat een ouder paard er aan heeft
soms worden peesblessures veroorzaakt door peesbescherming
omdat het paard dan heel de tijd met bescherming om heeft gelopen
dus dat verstevigd en dan opeens zonder dat is geen versteviging meer en als ze dan op een ongelijk stukkie lopen gaan ze dus eerder struikelen
omdat ze die versteviging opeens kwijt zijn

dat is mijn mening hoor

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:56

wenny schreef:
ik vind het echt niet nodig om mijn paard bescherming om te geven
ookal gaat hij in de wei met een vreemde groep
als iemand een foto plaats van een veulen wat met bescherming om in de wei staat
wordt er van alle kanten gebruild

dat heb ik nog nooit gezien..
wat ik wél zie is vaak paarden die met niet passende peesbeschermers lopen,
dan heb je volgens mij meer kans op blessures..
nou ja kan het blijven herhalen Haha! maar als je ze geen hele dagen omgooid..... Haha!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:56

Zwelgje schreef:
Mijn hengst staat vierkant in de bandages, a la stalbandages met dikke lappen eronder. Zo gaat hij de wei in. Liever wat meer werk dan dat hij zich constant aantikt.
Wordt misschien wel warm maar niet zo warm als onder peesbeschermers, neopreen houdt meer warmte vast.
Ik doe het zo al 2 jaar lang en ook met 30 graden staat ie met 4-kant bandages om. Het heeft me al veel ellende bespaard.

staat jou paardje dan een paar uurtje of heel de dag buiten zomers? als hij heel de dag buiten staat vind ik het serieus waar van de zotte swinters oey, beetje gladde weilanden, paarden zijn frisser. maar met 30 graden een paard rondom inpakken??? zou je hem daa rnou echt een plezier mee doen vraag ik me dan af..

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:57

Yuri schreef:
staat jou paardje dan een paar uurtje of heel de dag buiten zomers? als hij heel de dag buiten staat vind ik het serieus waar van de zotte swinters oey, beetje gladde weilanden, paarden zijn frisser. maar met 30 graden een paard rondom inpakken??? zou je hem daa rnou echt een plezier mee doen vraag ik me dan af..

als ie anders zijn benen open loopt wel waarschijnlijk Haha!
gaat om aantikken geloof ik Verward of ben ik de weg kwijt Knipoog

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:02

Voor mijn paard zie ik het nut er ook niet van in. Eigenlijk helemaal niet, maar ja, het is je eigen keus en je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:11

mensen ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind het geen onzin, als paarden niet de hele dag buiten staan kunnen ze maffe dingen doen.. zou toch zonde zijn als je je later moet bedenken dat je iets had kunnen voorkomen..

maar laat ze aub niet te lang om.. dat overkwam mij dus deze zomer, wil ik toch even met jullie delen:

ik kwam terug van een avondrit, was erg donker, toen moest ik haasten en ben ik dus vergeten zn peesbeschermers af te doen en heb mn paardje zo op de wei gezet.. gelukkig! belde ik de volgende ochtend de bazin van de pensionstalling of dat ze zn neus even wilde insmeren en toen heeft zij de beschermers eraf gehaald.

Toen ik 's middags kwam waren zn benen dus ong twee keer zo dik!!!!
langzaam trok het weg, met wat afspuiten etc. hij liep niet kreupel ervan gelukkig..

maar twee weken later toen ik zn witte voetjes weereens wilde wassen zag ik wat zwarte plekken door zn haren heen.

wat bleek nu.. allemaal stukjes huid die dood waren (niet voldoende bloedtoevoer gehad destijds die nacht), de een wat groter dan de ander, kwamen langzaam naar het huidoppervlak. Na ongeveer 1,5!!!! maand waren alle stukjes weg/afgebrokkeld en nu na 2,5 maand zie je er eindelijk nix meer van, haar weer aangegroeid etc.

Mensen trek uit deze domme fout van mij je voordeel en kijk er dus wel mee uit. ik was allang blij dat hij niet op stal stond. pfew, wil niet weten hoe zn benen er dan uit hadden gezien.

sorry voor het lange verhaal...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:29

ik heb een hele relaxde ruin die meer geinteresseerd is in eten en luieren in de wei Cool dus krijgt niks om.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:00

Waterkippie schreef:
als ie anders zijn benen open loopt wel waarschijnlijk Haha!
gaat om aantikken geloof ik Verward of ben ik de weg kwijt Knipoog

dat een paard tijdens het rijden in wendingen en dergelijke strijkt of aan tikt kan ik inkomen maar een paard wat zijn eigen benen steeds openloopt is denk ik niet helemaal correct gebouwd of het beest kan zijn energie nooit kwijt waardoor ze de meest achterlijke sprongen maken.

tja sorry maar rondom in bandages met onderlappen als het 30 graden is.... als het dan nog voor een uurtje is okey maa rde hele dag zou ik echt serieus belachelijk vinden/. Tenzij het echt een medische reden heeft zoals bijvoorbeeld beuatifull mickey.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:04

Met losgooien in de winter wel omdat je dan een energie explosie krijgt, maar als mijn paard in de zomer 24/7 buiten staat vind ik het onzin. Dan blijf je bezig.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:05

nee nooit niet eens met rijden ik vind het echt klinklare onzin om ze aan te houden als ze op de wei staan. en het geen eens goed voor de pezen om ze te lang om te laten dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:15

Ik heb ze niet om in de wei
Ze staan de hele dag buiten, dan is het helemaal niet gezond om er om te houden.

En om eerlijk te zijn ken ik maar weinig paarden die de hele dag op het land lopen die blessures hebben op die plaatsen.
Bij paarden die weinig buiten komen is het risico veel maler groter.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:10

Mijn paard staat ook de hele dag en zomers dag en nacht buiten. Rare dingen gebeuren er eigenlijk nooit. Wel heeft ze 1 x een trap gehad toen ze net in die groep stond met het gevolg een wond die gehecht moest worden. Deze wond zat bovenaan het been en had met bescherming niet voorkomen kunnen worden.

Bij ons op stal staan alle paarden dagelijks lange tijd buiten en ik heb nog nooit meegemaakt dat er peesblessures voorgekomen zijn.
Ik ben dus inderdaad van mening dat dagelijkse weidegang een betere bescherming is dan peesbeschermers.

Mocht je deze luxe niet hebben dan kan ik me voorstellen dat je peesbeschermers omdoet maar dan alleen voor kortere tijd (1 á 2 uurtjes). Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er absoluut geen voorstander van ben.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:09

Yuri schreef:
Dit bedoel ik dus. Alsof een Z paard anders behandeld moet worden dan een recreatie paardje ofzo Boos! dit soort mensen die zo'n opmerking tegen mij plaatsen krijgen echt een flinke reply voor hun kiezen Haha!

mee eens

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:10

runningkawa schreef:
Ik heb ze niet om in de wei
Ze staan de hele dag buiten, dan is het helemaal niet gezond om er om te houden.

En om eerlijk te zijn ken ik maar weinig paarden die de hele dag op het land lopen die blessures hebben op die plaatsen.
Bij paarden die weinig buiten komen is het risico veel maler groter.

mee eens, je maakt een paard onafhankelijk van zijn peeskapjes.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:54

beautyfull_mickey schreef:
en ik snap niet eens dat sommige mensen zich met andere bemoeien hierover?
ik laat iedereen ermee die dat wel of niet wil doen,het is ieder zijn eigen paard en eigen keuze.

Nou, dit is een forum en daar kunnen mensen hun ideeen en meningen duidelijk maken