Wat doe jij met een paard dat niet luistert???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:35

Ja, dat bedoel ik nou. Je kunt best streng zijn, maar je moet wel duidelijk blijven. Hee, bedankt dat je met dit voorbeeld kwam, heel goed!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:25

Duidelijk laten merken, met een stijger of bok(die voor mij bedoeld is) Krijgt hij een trap/tik.
maar meestal is het omdat ze bang zijn.. Dus kalm blijven, en rustig aan je zin doordrijven Lachen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:09

MissSisa schreef:
Ik heb het eerst gewoon rustig geprobeert. Eerst deed hij het wel een beetje. Maar hij is 4 jaar en jong. Dus hij verzint dingen. Hij heeft ook een periode gehad dat hij ineens ging bokken. Van de een op de andere dag. Ik hem op een hardhandige wijze vertelt dat dat de bedoeling niet was en hij stopte. Waarom deed ik dat????? Omdat ik niet op de wedstrijd lage punten wil rijden omdat mijn pony de hele proef bij elke oefening weg rent en een bok geeft. Dat steigeren is ook zoiets. Nu kan ik tenminste het erf af en een stuk galoperen. Hij moet gewoon luisteren. Zo niet dan heeft hij gewoon pech. Hij heeft niks te willen. En al helemaal niet dingen die gwoon kunnen.

Heb jij er ooit weleens bij stilgestaan dat hij misschien niet kan?
Misschien wel lichamelijk maar geestelijk niet>
Het dier is zoals ik het lees 4 jaartjes jong, je schrijft dat die dit gedrag al eerder een beetje vertoonde, maar nu steeds erger, en sorry maar bij alle dingen die jij opnoemt krijg ik het idee dat het dier het gewoon niet aan kan.

Je hebt hem bepaalde dingen op hardhandige manier duidelijk gemaakt dat ze niet konden, heb je er ooit aan gedacht je te verdiepen in het hoe en waarom?
Hij is nog zo jong, en jij praat over wedstrijden, proefjes, geen lage punten willen rijden en draait het daar allemaal om?

Is het enige dat telt jouw winstpunten en je wedstrijd uitslagen?
Want sorry zo kom je nu over, en krijg gewoon kippenvel van dit stuk wat jij geschreven hebt.

Ik heb zelf ook een jong paard, ook met streekjes, en wordt ook weleens boos, en ben niet te beroerd een tik te geven als het nodig is...maar zulke eisen stellen aan zo'n jong dier en alles negeren met een Hij heeft niets te willen instelling vind ik niets....wat doe je als blijkt over een aantal jaar dat die wel pijn heeft of had?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 10:24

Sily schreef:
Heb jij er ooit weleens bij stilgestaan dat hij misschien niet kan?
Misschien wel lichamelijk maar geestelijk niet>
Het dier is zoals ik het lees 4 jaartjes jong, je schrijft dat die dit gedrag al eerder een beetje vertoonde, maar nu steeds erger, en sorry maar bij alle dingen die jij opnoemt krijg ik het idee dat het dier het gewoon niet aan kan.

Je hebt hem bepaalde dingen op hardhandige manier duidelijk gemaakt dat ze niet konden, heb je er ooit aan gedacht je te verdiepen in het hoe en waarom?
Hij is nog zo jong, en jij praat over wedstrijden, proefjes, geen lage punten willen rijden en draait het daar allemaal om?

Is het enige dat telt jouw winstpunten en je wedstrijd uitslagen?
Want sorry zo kom je nu over, en krijg gewoon kippenvel van dit stuk wat jij geschreven hebt.

Ik heb zelf ook een jong paard, ook met streekjes, en wordt ook weleens boos, en ben niet te beroerd een tik te geven als het nodig is...maar zulke eisen stellen aan zo'n jong dier en alles negeren met een Hij heeft niets te willen instelling vind ik niets....wat doe je als blijkt over een aantal jaar dat die wel pijn heeft of had?

Jullie zeggen dat ik te snel ga met mijn pony???????????? Elkekeer als de overgang van het winterseizoen naar het zomer seizoen is of andersom dan krijgt mijn pony 2 of 3 weken geen zadel op zijn rug en wordt er niet op gereden. Hij mag dan lekker elke dag in de bak loslopen. Na die weken ga ik weer rustig een kwartiertje aan de lange teugel draven enzo. En na een week rij ik hem bijna weer normaal. De laatste drie maanden heb ik misschien 3 wedstrijden gereden. Dus dat is niet veel.

En over dat ik hoge punten wil halen. Nou, ik had gister wedstrijd. Ik had 154 punten maar was wel tevreden. Waarom, nou hij ging niet stken, bokken of andere rare dingen doen. Niet dat hj dat altijd doet. Maar toch omdat we hem dat staken afleren. In de proef was hij niet aan mijn been waardoor de middengangen onvoldoende was. Het halthouden in het begin en in het midden van de proef niet voldoende was en dat soort dingetjes omdat hij niet aan mijn been was. Maar er gingen ook veel dingen wel beter dan vorige keer en dan maken mij die punten niet uit. *LOL*

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 10:25

Kwaidie schreef:
Het kan natuurlijk zo zijn dat je je paard teveel vast houdt van voren, als je je paard dan been geeft en je houdt hem voor teveel tegen, gaat hij/zij bokken enzo...! Als je een paard een schop geeft en je houdt voor je teugels losjes, zal die naar voren gaan i.p.v bokken. Ik weet niet of het je helpt, maar wat ik zou doen is proberen naar voren te schoppen met de teugels los van voren, zodat je paard begrijpt dat tie naar voren moet!

Dat doe ik ook. Teugels los en been geven. Maar dan loopt hij gewoon weer naar achteren. Verdrietig

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 10:27

gijsenkim schreef:
Met een pony die steigert zal ik geen team zijn.............

Alle factoren uitsluiten, pijn... en tuig!

Zit het hem daar niet in dan mag je het dier best even op zn flikker geven, en goed ook!

Steigeren is zowizo not done

Er is niks met zijn tuig. Want als ik oples gewoon normaal dressuur rij of spring dan is er niks aan de hand. Behalve als je dan het erf op wilt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 10:28

Cassidy schreef:
Dus jij staat duidelijk niet open voor de mening van een ander. Jij luister niet. Hoe beslis jij of iemand ergens verstand van heeft? Iemand die tegengas geeft is niet perse arrogant, maar weet het misschien wel beter. Er zijn meerder benaderingen van een probleem, en ook je instructrice heeft niet de wijsheid in pacht. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met honing dan met azijn. En als ik jouw zo hoor probeer je het met azijn. Sportprestaties behaal je nog altijd samen. Als je iedere keer je paard zo moet aanpakken is het misschien niet het goede paard voor je. Een sportpaard moet werkwillig zijn, en die werkwilligheid kun je er echt niet inrammen.

Ik denk zomaar dat je misschien -uit je verhalen te oordelen - de druk op je paard te hoog legt. En dat er misschien toch wel een probleem is bij je pony, als niet lichamelijk dan wel psychisch. Kijk jij wel naar wat je paard leuk vindt? Zo'n instelling van: hij heeft niets te willen, daar walg ik dus van.

Bovendien: met een 4 jarige wedstrijden rijden: hoeveel heb je er al gehad? Hoe hoog spring je al?
Ik denk dat je veel te hard van stapel loopt, en dat je carriere met dit paard van korte duur is. Als je zo doorgaat en zo blijft pushen denk ik dat het eindstation voor deze pony ook Manege Stegeman gaat zijn.

Met mijn instructie is niks mis want die hebben al zoveel paarden gereden en ook met dit probleem hoor. Dus die weten heus wel wat ik moet doen. *LOL* *LOL* *LOL*

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 11:19

En ik wordt gek bandie mensen die denken dat ik mijn pony mishandel!!!!!!!!!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:51

ik ben het eens met cassidy en sily !! een 4 jarig paard is er soms emotioneel en lichamelijk nog niet aan toe !

ik zeg niet dat je je pony mishandeld maar geef het diertje wat meer ontspanning en laat hem nog lekker genieten van zijn jonge jaren , je hebt nog tijd genoeg om met hem op wedstrijd te gaan !

volgens mij kan hij het psychologisch niet aan , gun hem daarom wat rust en ontspanning !

ik ben er zeker van dat je wil dat je paard gelukkig is , luister daarom naar hem en geef hem de rust die hij verdient op zijn nog jonge leeftijd

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:38

Dus als jij hem been geeft en los houdt van voren loopt tie alsnog naar achteren? Ik denk dat je paard je dan gewoon niet begrijpt, probeer duidelijk te zijn in je hulpen en als die naar achteren loopt i.p.v. naar voren wat jij wil, drijf dan net zolang totdat tie wel naar voren gaat! Gebruik je sporen? Je moet er voor proberen te zorgen dat je paard naar jou gaat luisteren en dat je paard jou opdrachten opvolgt! Doet tie dat niet, dan moet je hem duidelijk maken dat jij dat niet wil en als je daar nu niet streng genoeg in bent, dan blijft het zo en wordt het niet beter denk ik!

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:41

Het paard is misschien nog wel jong, maar kan nu best eens aan het werk gaan! Hij moet het werk juist leuk gaan vinden en dat kun je alleen maar bereiken door nu nog streng en consequent te zijn, zodat jullie mekaar gaan begrijpen, dan kun je later met een onzichtbaar hulpje al aangeven wat je wilt!!! Heel veel suc6!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:06

MissSisa schreef:
Dat doe ik ook. Teugels los en been geven. Maar dan loopt hij gewoon weer naar achteren. Verdrietig

Als je dit niet kunt oplossen, hoor je IMO niet op een 4 jarige
Misschien hard, maar denk er zelf eens over na. Tuurlijk hebben jonge paarden hun streken, maar het moeilijke is om streken te onderscheiden van angst of onkunde. 4 jarige paarden hebben niet alle kennis in pacht en zijn lichamelijk nog niet in staat om de staanders uit te springen. Dat geeft niets, oefening baart kunst, maar luister eens naar je paard. Misschien vindt hij het springen helemaal niet leuk. Kun je zeggen dat je pony niets te willen heeft, maar denk er wel aan dat je alleen ver kunt komen als een team. Als een paard niet voor je wilt werken, dan kom je nooit ergens.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:25

XoNo schreef:
Misschien hard, maar denk er zelf eens over na. Tuurlijk hebben jonge paarden hun streken, maar het moeilijke is om streken te onderscheiden van angst of onkunde. 4 jarige paarden hebben niet alle kennis in pacht en zijn lichamelijk nog niet in staat om de staanders uit te springen. Dat geeft niets, oefening baart kunst, maar luister eens naar je paard. Misschien vindt hij het springen helemaal niet leuk. Kun je zeggen dat je pony niets te willen heeft, maar denk er wel aan dat je alleen ver kunt komen als een team. Als een paard niet voor je wilt werken, dan kom je nooit ergens.

Hij vindt springen niet leuk???????????/ Hallo, hij vindt springen geweldig. Maar dat was weer de eerste keer binnen en na een rustperiode. En binnen is hij altijd meer gespannen omdat er zitten veel mensen aan dekant, meer aankleeding en de bak is kleiner. Maar vandaag heb ik oefen parcour gereden en hij sprong weer goed. Het eerste rondje gewoon 80cm. Hij stopte 2 keer. Maar ik hielt hem te veel tegen. Daarna liet ik hem wat losser en sprong hij zo rond. Het tweede parcour was ik foutloos. Dat was mijn eigen hoogte 90 cm. Nou, ja we hadden alleen een balkje maar dat is niet erg. Maar hij was braaf en ik kan volgende week weer rustig het parcour in. Vingers aflikken

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:29

XoNo schreef:

Maar het is nu al opgelost. Hij staakt niet meer enzo. Maar ik heb het wel op de hardhandige manier gedaan en daar zijn vet veel mensen tegen. Knipoog Enne hij vindt springen geweldig. Anders zat ik nu niet in de L. maar het kan toch niet altijd goed gaan. En dat ik afgegroet had in het parcour was de eerste keer dat ik het parcour met hem neit had uitgesprongen!!!!!!!!!!!! Dus het valt nog wel mee hoor. *LOL*

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:32

Kwaidie schreef:
Het paard is misschien nog wel jong, maar kan nu best eens aan het werk gaan! Hij moet het werk juist leuk gaan vinden en dat kun je alleen maar bereiken door nu nog streng en consequent te zijn, zodat jullie mekaar gaan begrijpen, dan kun je later met een onzichtbaar hulpje al aangeven wat je wilt!!! Heel veel suc6!

Inderdaad. Ik las op marktplaats een advertentie. Daar stond een pony van 3.5 jaar te koop. Hij was nog nooit op wedstrijd geweest maar kende de M1 oefeningen al!!!!!!! Toen mijn pony 3.5 jaar was kende hij alleen de oefeningen van de B en reed ook gewoon B dressuur. Oke, hij kon in stap wel gewoon een paar pasjes voor je been zijwaarts maar dat was het. Meer niet. Maar als jullie zeggen dat ik te veel met mijn pony doe dan moet je dit wel heel erg vinden. *LOL*

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:10

Het ene paard kan op jonge leeftijd al best veel aan wbt dress/spring oefeningen, de ander minder.

Paarden die er minder goed mee uit de voeten kunnen kunnen dit laten blijken door steigeren of staken, daar moet je als ruiter uiterst serieus en doordacht mee omgaan, dat het niet leuk lijkt me logisch, waar het ook vandaan komt het is simpelweg vervelend, maar het ook voor de pony vervelend , of het nu eigenwijzigheid is of een uiting van pijn.

Net zoals bij mensen geld dat ook voor paarden, de ene kan op zn 17e fluitend de lessen op de VWO doorlopen de ander kan dat niet of doet er langer over, dat geeft helemaal niks.
Maar zodra de leerling die er langer over doet gepusht wordt om ook dit jaar zn eindexamen te halen wordt deze gestrest en vaak uit zich bij mensen dat door slaapproblemen of andere lich. klachten.

Hoe kun je die klachten weg nemen of verminderen? door de druk te verlagen en het paard meer tijd te gunnen. Laat merken dat de punten geen waarde hebben maar wel de weg ernaar toe.
Streef daarom niet naar 156 punt maar naar de ontspannenheid binnen een proef, zodra je werkt vanuit een lichte voorwaardtse druk, kun je die punten vanzelf binnen zien komen.
Als er 1 ding is wat juryleden tegen staat dan is het een tegen de hand staande pony die onder zn ruiter vandaan loopt en verzet toont.

Je moet helemaal zelf weten hoe je je pony rijd, maar persoonlijk vind ik als je verhaal zo lees dat je best even pas op de plaats mag maken in het belang van je pony.
Stop tijdelijk met het springen evt kun je binnen je training wat lage sprongetjes maken, maar geen wedstr.
Consentreer je eerst op de dressuur, loopt je pony rustig en nagevelijk op de wedstr.? dan kun je tegen die tijd zeggen, laat ik me eens inschrijven voor en springwedstr.
Tegen die tijd is de pony ook wat ouder en heeft een goede stabiele dress basis vanuit die positie kun je je springtechnieken verder uitwerken.
Een pony die lichamelijk beter ontwikkeld is (dat kun je vd meeste 4 jarige nog niet zeggen) heeft meer ruggegraat en kan ook psychisch meer aan, daarnaast kan hij beter omgaan met de stess die komt kijken bij wedstr, natuurljk wel leuke spanning maar hij is er wel.

succes! OK dan!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:23

cissie schreef:
Het ene paard kan op jonge leeftijd al best veel aan wbt dress/spring oefeningen, de ander minder.

Paarden die er minder goed mee uit de voeten kunnen kunnen dit laten blijken door steigeren of staken, daar moet je als ruiter uiterst serieus en doordacht mee omgaan, dat het niet leuk lijkt me logisch, waar het ook vandaan komt het is simpelweg vervelend, maar het ook voor de pony vervelend , of het nu eigenwijzigheid is of een uiting van pijn.

Net zoals bij mensen geld dat ook voor paarden, de ene kan op zn 17e fluitend de lessen op de VWO doorlopen de ander kan dat niet of doet er langer over, dat geeft helemaal niks.
Maar zodra de leerling die er langer over doet gepusht wordt om ook dit jaar zn eindexamen te halen wordt deze gestrest en vaak uit zich bij mensen dat door slaapproblemen of andere lich. klachten.

Hoe kun je die klachten weg nemen of verminderen? door de druk te verlagen en het paard meer tijd te gunnen. Laat merken dat de punten geen waarde hebben maar wel de weg ernaar toe.
Streef daarom niet naar 156 punt maar naar de ontspannenheid binnen een proef, zodra je werkt vanuit een lichte voorwaardtse druk, kun je die punten vanzelf binnen zien komen.
Als er 1 ding is wat juryleden tegen staat dan is het een tegen de hand staande pony die onder zn ruiter vandaan loopt en verzet toont.

Je moet helemaal zelf weten hoe je je pony rijd, maar persoonlijk vind ik als je verhaal zo lees dat je best even pas op de plaats mag maken in het belang van je pony.
Stop tijdelijk met het springen evt kun je binnen je training wat lage sprongetjes maken, maar geen wedstr.
Consentreer je eerst op de dressuur, loopt je pony rustig en nagevelijk op de wedstr.? dan kun je tegen die tijd zeggen, laat ik me eens inschrijven voor en springwedstr.
Tegen die tijd is de pony ook wat ouder en heeft een goede stabiele dress basis vanuit die positie kun je je springtechnieken verder uitwerken.
Een pony die lichamelijk beter ontwikkeld is (dat kun je vd meeste 4 jarige nog niet zeggen) heeft meer ruggegraat en kan ook psychisch meer aan, daarnaast kan hij beter omgaan met de stess die komt kijken bij wedstr, natuurljk wel leuke spanning maar hij is er wel.

succes! OK dan!

Hij kan het wel aan want het gaat niet om dat springen dat hij staakt. Maar omdat hij niet door het water wil. Ik ben het wel met je eens wat je zegt. Maar mijn instructie hamert ook altijd op die dressuur. Als de ponys derssuurmatig niet voor elkaar zijn gaan we ook niet springen. Dan blijven we een uur lang dressuuren en maken wat lage sprongen. En thuis is mijn pony ook voor elkaar. Ik rij hem laag en rond voor de ontspanning en dat hij door de rug loopt. Dan pak ik hem op en doen we wat oefeningen. Maar op de wedstrijd moet het in de ring effe gebeuren. En er lopen mensen langs de ring er klapt een deur dicht en dat soort dingen. Dan geeft hij een keer en een bok en is tegen de hand oke. Dat mag want hij is pas vier. Een paar meter later is hij er weer. Maar kijk met springen heeft hij daar minder last van. Dan let hij alleen op de hindernissen. En kijk hij vind springen echt wel leuk. Zie effe de foto's. *LOL*

http://members.chello.nl/~w.lourens/Ima ... 190082.jpg

http://members.chello.nl/~w.lourens/Ima ... 100033.jpg

http://members.chello.nl/~w.lourens/Ima ... 100006.jpg

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:47

Dus ik ben niet zielig voor mijn pony. Ik gun hem de tijd, heb goed les, weet wat ik doe, geef hem best vaak een dagje vrij, maar probeer hem wel de baas te blijven!!!!!!!!!!!!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:08

MissSisa schreef:
Jullie zeggen dat ik te snel ga met mijn pony???????????? Elkekeer als de overgang van het winterseizoen naar het zomer seizoen is of andersom dan krijgt mijn pony 2 of 3 weken geen zadel op zijn rug en wordt er niet op gereden.

Ik ben niet overtuigd. Als jij de rest van de tijd 7 dagen in de week rijdt en urenlang hard traint zullen drie weken rust dat niet kunnen compenseren. Jer zegt dat je hem anders best vaak vrij geeft: hoe vaak is vaak? En als je rijdt, hoe vaak rij je, en hoe intensief train je?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:23

Even off-topic. ik wist niet dat ze met vier jaar al in de L mochten starten met springen. Dan krijg je toch allerlei beestjes in de ring die er eigenlijk nog niet aan toe zijn, of rijden ze in nederland de paarden al in met twee jaar ofzo? Kan iemand me even zeggen hoe dat zit? Mag ook pb

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:29

Weet je..mij kan je ook niet overtuigen dat je op die manier een band opbouwt met zo'n dier. Je kunt er niet mee omgaan alsof het een automaatje is, als het niet luisterd naar wat jij zegt geef je er maar een trap tegen en dan doet ie het..
het gaat erom dat je je probeert te verdiepen in je levende dier.. Heb je er ook weleens over nagedacht dat je pony weleens niet naar je luisterd omdat hij je gewoonweg niet begrijpt?
Ik heb veel paarden gereden en afgericht, en ook hengsten ingereden, maar heb eigenlijk nooit grof geweld hoeven gebruiken..
Als je paard het naar zijn zin heeft gaat hij niet in verzet, zo simpel is dat.
het paard dat ik nu heb is een gigantische kijkerd en een bangerd. Toch heeft hij nu zoveel vertrouwen in me dat als hij iets eng vindt, ik alleen maar even een klopje op zijn half hoef te geven en hij stapt er zo langs/over, dat had ik nooit bereikt als ik hem overal overheen geslagen had.
Ik wil niet zeggen dat ik nooit een tik geef ofzo hoor, nee integendeel.. ik ben heel streng, en vooral met rijden.
Bij mij hoeven ze ook niet aan te komen met "kijkerig zijn" enzo, als ik erop zit, letten ze op mij, en niet op iets anders. Ik zorg dat ik zelf geconcentreerd ben, en als ik merk dat mijn paard op iets anders gaat letten krijgt hij een por met mijn been. Als je hier heel concenquent in blijft (maar dan oko echt concequent) is het zo over. hetzelfde als regeageren op mijn been. Als ik mijn kuit iets aanspan moet mijn paard vertrekken, zo niet, dan krijgt hij een por, of, een heel sloom paard, een fikse tik.
Dat is een keer, en vervolgens vraagik weer gewoon een lichte kuithulp.
Geen paard die hier na twee of drie keer nog niet op heeft gereageerd..
Stijgeren en bokken doet een paard niet zomaar.. tenminste, uit verzet dan. Een bokje voor de frissigheid of een huppeltje kan natuurlijk altijd, even streng zijn en verder rijden. Niet met haat en nijd, maar met liefde en beleid, kom je het verst.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 22:36

Cassidy schreef:
Ik ben niet overtuigd. Als jij de rest van de tijd 7 dagen in de week rijdt en urenlang hard traint zullen drie weken rust dat niet kunnen compenseren. Jer zegt dat je hem anders best vaak vrij geeft: hoe vaak is vaak? En als je rijdt, hoe vaak rij je, en hoe intensief train je?

Ik geef mijn pony minstens 2 dagen per week vrij en soms ook wel eens 3 dagen. En hoe lang ik rij????????? Nou, Meestal iets meer dan een half uurtje. Maar daar zit instappen en uitstappen dan ook bij. Dus dat valt mee. Het hangt er van af hoe het gaat. Gaat het goed dan hoeft het niet lang. Gaat het iets minder nou dan rij ik effe wat langer door tot er verbetering is en dan stop iki.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 22:38

Lusitana schreef:
Even off-topic. ik wist niet dat ze met vier jaar al in de L mochten starten met springen. Dan krijg je toch allerlei beestjes in de ring die er eigenlijk nog niet aan toe zijn, of rijden ze in nederland de paarden al in met twee jaar ofzo? Kan iemand me even zeggen hoe dat zit? Mag ook pb

Mijn pony sprong na 2 wedtrijden bijna altijd foutloos rond. Soms een balkje ofzo. Maarhij vind B best laag en hij ging erover heen zo van Nou okee dit is wel amkkelijk. Daarom ben ik in september naar de L gegaan.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:44

Wat een walgelijk topic! Laat iemand alsjeblieft de mensen die het met de topicstartster eens zijn van hun paard af trekken. En dat meen ik serieus. Er zijn al zoveel "verpeste" paarden in de wereld. En met een 4-jarige dit soort gein uithalen. straffen als hij je niet snapt. slaan, schoppen. daarmee duidelijk willen maken dat "jij dat niet pikt". Wie interesseert dat nou? Of jij dat niet pikt of niet? Dat is niet iets wat paarden snappen.

Wordt bereid iets te leren! Ook van je paard!
Want ik geloof best als je zegt dat je het niet slecht bedoelt, maar geloof me, zo kom je nergens.
Dus.... denk er eens rustig over na, of je paard je wel snapt en het werk aankan voordat je gaat slaan

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:49

Passionato schreef:
Weet je..mij kan je ook niet overtuigen dat je op die manier een band opbouwt met zo'n dier. Je kunt er niet mee omgaan alsof het een automaatje is, als het niet luisterd naar wat jij zegt geef je er maar een trap tegen en dan doet ie het..
het gaat erom dat je je probeert te verdiepen in je levende dier.. Heb je er ook weleens over nagedacht dat je pony weleens niet naar je luisterd omdat hij je gewoonweg niet begrijpt?
Ik heb veel paarden gereden en afgericht, en ook hengsten ingereden, maar heb eigenlijk nooit grof geweld hoeven gebruiken..
Als je paard het naar zijn zin heeft gaat hij niet in verzet, zo simpel is dat.
het paard dat ik nu heb is een gigantische kijkerd en een bangerd. Toch heeft hij nu zoveel vertrouwen in me dat als hij iets eng vindt, ik alleen maar even een klopje op zijn half hoef te geven en hij stapt er zo langs/over, dat had ik nooit bereikt als ik hem overal overheen geslagen had.
Ik wil niet zeggen dat ik nooit een tik geef ofzo hoor, nee integendeel.. ik ben heel streng, en vooral met rijden.
Bij mij hoeven ze ook niet aan te komen met "kijkerig zijn" enzo, als ik erop zit, letten ze op mij, en niet op iets anders. Ik zorg dat ik zelf geconcentreerd ben, en als ik merk dat mijn paard op iets anders gaat letten krijgt hij een por met mijn been. Als je hier heel concenquent in blijft (maar dan oko echt concequent) is het zo over. hetzelfde als regeageren op mijn been. Als ik mijn kuit iets aanspan moet mijn paard vertrekken, zo niet, dan krijgt hij een por, of, een heel sloom paard, een fikse tik.
Dat is een keer, en vervolgens vraagik weer gewoon een lichte kuithulp.
Geen paard die hier na twee of drie keer nog niet op heeft gereageerd..
Stijgeren en bokken doet een paard niet zomaar.. tenminste, uit verzet dan. Een bokje voor de frissigheid of een huppeltje kan natuurlijk altijd, even streng zijn en verder rijden. Niet met haat en nijd, maar met liefde en beleid, kom je het verst.

Ik heb precies hetzelfde met mijn paard.
Die vindt ook alles 'eng' maar als ze ziet dat ik niet reageer (omdat het gewoon een kruiwagen is) dan zie je d'r ook ontspannen van: Nou, dan zal het wel niets zijn..

Ik ben ook van mening dat je met vriendelijkheid en geduld veel verder kunt komen als slaan en meppen.
En tuurlijk laat ik ook niet over me heen lopen en krijgt ze het te weten als ze zit te etteren.

Ik denk dat je wel wat meer tijd nodig hebt (om elkaar zo blindelings te kunnen vertrouwen zonder slaan en schoppen) maar dat je er op lange duur meer plezier van hebt...