Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MissSisa schreef:Ik heb het eerst gewoon rustig geprobeert. Eerst deed hij het wel een beetje. Maar hij is 4 jaar en jong. Dus hij verzint dingen. Hij heeft ook een periode gehad dat hij ineens ging bokken. Van de een op de andere dag. Ik hem op een hardhandige wijze vertelt dat dat de bedoeling niet was en hij stopte. Waarom deed ik dat????? Omdat ik niet op de wedstrijd lage punten wil rijden omdat mijn pony de hele proef bij elke oefening weg rent en een bok geeft. Dat steigeren is ook zoiets. Nu kan ik tenminste het erf af en een stuk galoperen. Hij moet gewoon luisteren. Zo niet dan heeft hij gewoon pech. Hij heeft niks te willen. En al helemaal niet dingen die gwoon kunnen.
Sily schreef:Heb jij er ooit weleens bij stilgestaan dat hij misschien niet kan?
Misschien wel lichamelijk maar geestelijk niet>
Het dier is zoals ik het lees 4 jaartjes jong, je schrijft dat die dit gedrag al eerder een beetje vertoonde, maar nu steeds erger, en sorry maar bij alle dingen die jij opnoemt krijg ik het idee dat het dier het gewoon niet aan kan.
Je hebt hem bepaalde dingen op hardhandige manier duidelijk gemaakt dat ze niet konden, heb je er ooit aan gedacht je te verdiepen in het hoe en waarom?
Hij is nog zo jong, en jij praat over wedstrijden, proefjes, geen lage punten willen rijden en draait het daar allemaal om?
Is het enige dat telt jouw winstpunten en je wedstrijd uitslagen?
Want sorry zo kom je nu over, en krijg gewoon kippenvel van dit stuk wat jij geschreven hebt.
Ik heb zelf ook een jong paard, ook met streekjes, en wordt ook weleens boos, en ben niet te beroerd een tik te geven als het nodig is...maar zulke eisen stellen aan zo'n jong dier en alles negeren met een Hij heeft niets te willen instelling vind ik niets....wat doe je als blijkt over een aantal jaar dat die wel pijn heeft of had?
Kwaidie schreef:Het kan natuurlijk zo zijn dat je je paard teveel vast houdt van voren, als je je paard dan been geeft en je houdt hem voor teveel tegen, gaat hij/zij bokken enzo...! Als je een paard een schop geeft en je houdt voor je teugels losjes, zal die naar voren gaan i.p.v bokken. Ik weet niet of het je helpt, maar wat ik zou doen is proberen naar voren te schoppen met de teugels los van voren, zodat je paard begrijpt dat tie naar voren moet!
gijsenkim schreef:Met een pony die steigert zal ik geen team zijn.............
Alle factoren uitsluiten, pijn... en tuig!
Zit het hem daar niet in dan mag je het dier best even op zn flikker geven, en goed ook!
Steigeren is zowizo not done
Cassidy schreef:Dus jij staat duidelijk niet open voor de mening van een ander. Jij luister niet. Hoe beslis jij of iemand ergens verstand van heeft? Iemand die tegengas geeft is niet perse arrogant, maar weet het misschien wel beter. Er zijn meerder benaderingen van een probleem, en ook je instructrice heeft niet de wijsheid in pacht. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met honing dan met azijn. En als ik jouw zo hoor probeer je het met azijn. Sportprestaties behaal je nog altijd samen. Als je iedere keer je paard zo moet aanpakken is het misschien niet het goede paard voor je. Een sportpaard moet werkwillig zijn, en die werkwilligheid kun je er echt niet inrammen.
Ik denk zomaar dat je misschien -uit je verhalen te oordelen - de druk op je paard te hoog legt. En dat er misschien toch wel een probleem is bij je pony, als niet lichamelijk dan wel psychisch. Kijk jij wel naar wat je paard leuk vindt? Zo'n instelling van: hij heeft niets te willen, daar walg ik dus van.
Bovendien: met een 4 jarige wedstrijden rijden: hoeveel heb je er al gehad? Hoe hoog spring je al?
Ik denk dat je veel te hard van stapel loopt, en dat je carriere met dit paard van korte duur is. Als je zo doorgaat en zo blijft pushen denk ik dat het eindstation voor deze pony ook Manege Stegeman gaat zijn.
MissSisa schreef:Dat doe ik ook. Teugels los en been geven. Maar dan loopt hij gewoon weer naar achteren.

XoNo schreef:Als je dit niet kunt oplossen, hoor je IMO niet op een 4 jarige
Misschien hard, maar denk er zelf eens over na. Tuurlijk hebben jonge paarden hun streken, maar het moeilijke is om streken te onderscheiden van angst of onkunde. 4 jarige paarden hebben niet alle kennis in pacht en zijn lichamelijk nog niet in staat om de staanders uit te springen. Dat geeft niets, oefening baart kunst, maar luister eens naar je paard. Misschien vindt hij het springen helemaal niet leuk. Kun je zeggen dat je pony niets te willen heeft, maar denk er wel aan dat je alleen ver kunt komen als een team. Als een paard niet voor je wilt werken, dan kom je nooit ergens.
XoNo schreef:Als je dit niet kunt oplossen, hoor je IMO niet op een 4 jarige
Misschien hard, maar denk er zelf eens over na. Tuurlijk hebben jonge paarden hun streken, maar het moeilijke is om streken te onderscheiden van angst of onkunde. 4 jarige paarden hebben niet alle kennis in pacht en zijn lichamelijk nog niet in staat om de staanders uit te springen. Dat geeft niets, oefening baart kunst, maar luister eens naar je paard. Misschien vindt hij het springen helemaal niet leuk. Kun je zeggen dat je pony niets te willen heeft, maar denk er wel aan dat je alleen ver kunt komen als een team. Als een paard niet voor je wilt werken, dan kom je nooit ergens.
Enne hij vindt springen geweldig. Anders zat ik nu niet in de L. maar het kan toch niet altijd goed gaan. En dat ik afgegroet had in het parcour was de eerste keer dat ik het parcour met hem neit had uitgesprongen!!!!!!!!!!!! Dus het valt nog wel mee hoor.
Kwaidie schreef:Het paard is misschien nog wel jong, maar kan nu best eens aan het werk gaan! Hij moet het werk juist leuk gaan vinden en dat kun je alleen maar bereiken door nu nog streng en consequent te zijn, zodat jullie mekaar gaan begrijpen, dan kun je later met een onzichtbaar hulpje al aangeven wat je wilt!!! Heel veel suc6!
, of het nu eigenwijzigheid is of een uiting van pijn.cissie schreef:Het ene paard kan op jonge leeftijd al best veel aan wbt dress/spring oefeningen, de ander minder.
Paarden die er minder goed mee uit de voeten kunnen kunnen dit laten blijken door steigeren of staken, daar moet je als ruiter uiterst serieus en doordacht mee omgaan, dat het niet leuk lijkt me logisch, waar het ook vandaan komt het is simpelweg vervelend, maar het ook voor de pony vervelend, of het nu eigenwijzigheid is of een uiting van pijn.
Net zoals bij mensen geld dat ook voor paarden, de ene kan op zn 17e fluitend de lessen op de VWO doorlopen de ander kan dat niet of doet er langer over, dat geeft helemaal niks.
Maar zodra de leerling die er langer over doet gepusht wordt om ook dit jaar zn eindexamen te halen wordt deze gestrest en vaak uit zich bij mensen dat door slaapproblemen of andere lich. klachten.
Hoe kun je die klachten weg nemen of verminderen? door de druk te verlagen en het paard meer tijd te gunnen. Laat merken dat de punten geen waarde hebben maar wel de weg ernaar toe.
Streef daarom niet naar 156 punt maar naar de ontspannenheid binnen een proef, zodra je werkt vanuit een lichte voorwaardtse druk, kun je die punten vanzelf binnen zien komen.
Als er 1 ding is wat juryleden tegen staat dan is het een tegen de hand staande pony die onder zn ruiter vandaan loopt en verzet toont.
Je moet helemaal zelf weten hoe je je pony rijd, maar persoonlijk vind ik als je verhaal zo lees dat je best even pas op de plaats mag maken in het belang van je pony.
Stop tijdelijk met het springen evt kun je binnen je training wat lage sprongetjes maken, maar geen wedstr.
Consentreer je eerst op de dressuur, loopt je pony rustig en nagevelijk op de wedstr.? dan kun je tegen die tijd zeggen, laat ik me eens inschrijven voor en springwedstr.
Tegen die tijd is de pony ook wat ouder en heeft een goede stabiele dress basis vanuit die positie kun je je springtechnieken verder uitwerken.
Een pony die lichamelijk beter ontwikkeld is (dat kun je vd meeste 4 jarige nog niet zeggen) heeft meer ruggegraat en kan ook psychisch meer aan, daarnaast kan hij beter omgaan met de stess die komt kijken bij wedstr, natuurljk wel leuke spanning maar hij is er wel.
succes!

MissSisa schreef:Jullie zeggen dat ik te snel ga met mijn pony???????????? Elkekeer als de overgang van het winterseizoen naar het zomer seizoen is of andersom dan krijgt mijn pony 2 of 3 weken geen zadel op zijn rug en wordt er niet op gereden.

Cassidy schreef:Ik ben niet overtuigd. Als jij de rest van de tijd 7 dagen in de week rijdt en urenlang hard traint zullen drie weken rust dat niet kunnen compenseren. Jer zegt dat je hem anders best vaak vrij geeft: hoe vaak is vaak? En als je rijdt, hoe vaak rij je, en hoe intensief train je?
Lusitana schreef:Even off-topic. ik wist niet dat ze met vier jaar al in de L mochten starten met springen. Dan krijg je toch allerlei beestjes in de ring die er eigenlijk nog niet aan toe zijn, of rijden ze in nederland de paarden al in met twee jaar ofzo? Kan iemand me even zeggen hoe dat zit? Mag ook pb
Passionato schreef:Weet je..mij kan je ook niet overtuigen dat je op die manier een band opbouwt met zo'n dier. Je kunt er niet mee omgaan alsof het een automaatje is, als het niet luisterd naar wat jij zegt geef je er maar een trap tegen en dan doet ie het..
het gaat erom dat je je probeert te verdiepen in je levende dier.. Heb je er ook weleens over nagedacht dat je pony weleens niet naar je luisterd omdat hij je gewoonweg niet begrijpt?
Ik heb veel paarden gereden en afgericht, en ook hengsten ingereden, maar heb eigenlijk nooit grof geweld hoeven gebruiken..
Als je paard het naar zijn zin heeft gaat hij niet in verzet, zo simpel is dat.
het paard dat ik nu heb is een gigantische kijkerd en een bangerd. Toch heeft hij nu zoveel vertrouwen in me dat als hij iets eng vindt, ik alleen maar even een klopje op zijn half hoef te geven en hij stapt er zo langs/over, dat had ik nooit bereikt als ik hem overal overheen geslagen had.
Ik wil niet zeggen dat ik nooit een tik geef ofzo hoor, nee integendeel.. ik ben heel streng, en vooral met rijden.
Bij mij hoeven ze ook niet aan te komen met "kijkerig zijn" enzo, als ik erop zit, letten ze op mij, en niet op iets anders. Ik zorg dat ik zelf geconcentreerd ben, en als ik merk dat mijn paard op iets anders gaat letten krijgt hij een por met mijn been. Als je hier heel concenquent in blijft (maar dan oko echt concequent) is het zo over. hetzelfde als regeageren op mijn been. Als ik mijn kuit iets aanspan moet mijn paard vertrekken, zo niet, dan krijgt hij een por, of, een heel sloom paard, een fikse tik.
Dat is een keer, en vervolgens vraagik weer gewoon een lichte kuithulp.
Geen paard die hier na twee of drie keer nog niet op heeft gereageerd..
Stijgeren en bokken doet een paard niet zomaar.. tenminste, uit verzet dan. Een bokje voor de frissigheid of een huppeltje kan natuurlijk altijd, even streng zijn en verder rijden. Niet met haat en nijd, maar met liefde en beleid, kom je het verst.