Scheren - veel vragen!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:56

DePennyBitch schreef:
@Rommie:

Sedalin is een soort verdovingspasta, dat kun je zelf geven.

Door een DA laten spuiten vind ik eigenlijk een beetje raar en is misschien ook wel overbodig.

Kijk, ik ken Matador en weet dat hij enerzijds een enorme coole hengst is Haha! maar aan de andere kant kan hij ook heel kleinzerig en overdreven raar reageren op van die dingen waar een ander paard niet van schrikt.

Tis dus heel tweeslachtig.

Ik denk dat ik ook maar advies vraag aan de staleigenaar. Wellicht dat hij een goed alternatief weet en voor de rest zijn er ook nog genoeg ervaren paardenmensen op stal die met raad en daad kunnen bijstaan.

Ik ben op zich een ervaren paardenmens (arrogantjeeeee) maar ik heb geen ervaring met het scheren van een 10-jarige die nog nooit een scheerapparaat van dichtbij heeft gezien.

Aan de andere kant: op zijn keuringsrapport heeft DA destijds (3 maanden geleden) gezet: Zeer mak paard! Omdat de röntgenfoto's allemaal zonder enige vorm van sedatie gemaakt zijn Lachen

ha ha ha

ja ik vind om te laten verdoven door de dierenarts ook wel erg overdreven,net als of het scheren zon grote operatie is Verward
misschien reageert matador wel heel braaf!!!
en ik zou gewoon alles scheren,aleen een zadeldekje laten zitten. en eventueel een deel van het hoofd,omdat niet elk paar d dat zo fijn vind Knipoog

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:20

nee het hoofd lijkt me idd niet zo'n strak plan... dan mag hij wel onder narcose Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:53

ik scheer mijn pony's nooit en zou er ook niet aan beginnen hoor. als ze nat zijn dan zet ik ze een uurtje ofzo onder een zweetdeken en die gaat er dan weer gewoon af. en mijn pony is dan droog. en kan weer lekker buiten staan. ze staan trouwens nog steeds buiten dag en nacht. zonder deken.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 11:50

Update:

Helaas dit weekend niet kunnen scheren....

Wél een verdovingspasta gekochte (tranquigel) maar helaas heeft mijn stalgenootje eerder geschoren dan ik.... en is het apparaat naar zn grootje nu... balen!

Maar de staleigenaar laat um nu maken (lief he?) zodat ik er ook nog mee kan scheren!

Volgend weekend maar dan.....

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:24

jammer ik was eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat Haha!
Maar met sjaak is het deze week zeer goed bevallen. Ik heb nog nooit zo'n vrolijk en fris paard gehad rond deze tijd. (hij was altijd wel vrolijk hoor, maar toch sneller vermoeid en zweterig)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:28

Treasure is ook geschoren en is juist véél mooier geworden. Ze glanst heel mooi en is bijna niet van kleur veranderd. Met Sedalin stond ze heel erg rustig. Ik ben er echt héél tevreden over!! Succes ermee

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:13

Ik heb ook een zadeldekje en een deel van het hoofd ongeschoren gelaten. Voor de rest alles eraf. Jildau werd dus voor het eerst geschoren en gaf geen kick, dus dat verschilt blijkbaar nogal van paard tot paard. Ik zou nooit meteen naar de verdovingsspuiten en pramen grijpen, dat kan altijd nog als het mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:18

Hou het scheerapparaat zonder te scheren eens tegen zijn lijf.
want de herrie, het trillen en de wind vinden ze vaak het engst, het scheren opzich niet.

Ik had van Kwa ook gedacht dat hij ging flippen, maar ben begonnen zonder verdoving en kan hem helemaal scheren.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:55

DePennyBitch schreef:
Update:

Helaas dit weekend niet kunnen scheren....

Wél een verdovingspasta gekochte (tranquigel) maar helaas heeft mijn stalgenootje eerder geschoren dan ik.... en is het apparaat naar zn grootje nu... balen!

Maar de staleigenaar laat um nu maken (lief he?) zodat ik er ook nog mee kan scheren!

Volgend weekend maar dan.....

he,jammer...ik verwachte net een mooie foto,van het resultaat,maar helaas Verdrietig hahaha,nu a.s weekend,succes Knipoog

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:49

Over dat lelijk worden zou ik niet zo inzitten als ik jou was. Ik heb mijn vos ook geschoren en hij is er echt niet lelijker op geworden. Zelfs mooier. Hij is z'n teddybeervacht kwijt. En trouwens wat is belangrijker? Een ziek paard omdat hij altijd zo nat is of een lelijk paard, die z'n warmte kwijt kan en gezond is? Verward

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:50

btw, het hoofd heb ik niet gedaan. Hij was al zo bang toen ik met het apparaat in de buurt van zijn hoofd kwam. Wilde hem niet verder meer pesten.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:03

Worden jullie paarden ook frisser na het scheren???

Ik heb een kruising van arabier met nog wat....
Heb er in ieder geval eentje waar goed pit in zit.

Is het dan ook verstandig om ze te scheren??

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:08

ze worden meestal wel wat frisser

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:14

Goldy word binnenkort ook geschoren. Das nu ook net zo'n teddybeer, ziet er wel schattig uit hoor, maar met trainen is het superlastig!
Wordt voor Goldy ook meteen de eerste keer Mijn instruktrice doet het voor me en zij geeft ook altijd van te voren een verdoving. En Goldy kennende zal dat ook wel nodig zijn.
Maar ik ben ook wel benieuwd hoe ze onder die lange vacht vandaan komt Knipoog

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:24

Ik heb mijn paard voor het eerst geschoren toen ie vier was. Gewoon zonder Sedalin of wat dan ook. Als je zelf rustig blijft en je paard laat wennen aan het geluid van het apparaat, dan kom je een heel eind hoor. Misschien moet je een keertje een praam gebruiken, maar over het algemeen kom je met veel rust en geduld net zo ver. Het duurt alleen wat langer dan wanneer je 'm op voorhand plat spuit. Ik ben echter van mening dat je je paard er gewoon aan moet laten wennen, zodat je over een paar jaar los in de stal kunt scheren zonder stress. Het gaat in de regel ieder jaar beter.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:36

tallie schreef:
Worden jullie paarden ook frisser na het scheren???

sjaak dondert het geen biet, hij is net zo fris als anders Haha! (valt wel mee dus Knipoog ), maar ik merk wel dat hij meer plezier in het lopen heeft. Gisteren liep hij na 40 min. zonder moeite door oortjes lekker ontspannen. Terwijl een paar weken terug was hij na 20 min zeer heet en kletsnat. Duwerig in de hand etc etc...

En als het echt koud gaat worden.... gisteren is zijn onderdeken binnengekomen Cool

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 09:45