stierenvechten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 11:30

Dat "mag ik jullie vragen hoe jullie tegenover stierenvechten staan" was
zuiver aan de westernruiters gericht, maar die hebben hem verhuisd. Natuurlijk krijg ik hier tegen en ik had niks anders verwacht. Ik ben ook tegen. Van die meest koeien eten, bedoel ik in verhouding en het heeft er ook weinig mee te maken, zoal ik al zei, het meeste gaat in de kattevoer. ik ga me er verder niet meer mee bemoeien. De vraag is door de verhuizing in de verkeerde context gekomen. en ik had misschien inderdaad beter stierenvechtersPAARDEN kunnen noemen. We zijn het er allemaal wel over eens dat de stier zielig is! Alleen vind ik dat ze beter af zijn dan in een mesterij, dat mag ik toch ook wel opmerken. Ik ben zelf ook vegetariër hoor. De huisvesting van de paarden is onderdeel van de verzorging en hoe er mee omgegaan wordt, want volgens mij is daar een verkeerd beeld van (zie doorsnijden van stembanden....).
Maar bedankt voor je reactie. Het is goed te zien dat mensen kritisch zijn. Ik ben niet bang voor een discussie en het gaat hier niet om een gelijk, maar een mening.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 11:32

Ze proberen het in Portugal (en Spanje) te verbieden, maat dat valt wettelijk helemaal niet mee (gewoonte recht, cultaar, blabla). Zucht.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:01

Lusitana schreef:
Adrienne, kom alsjeblieft niet met dit soort onzin. De paarden worden van jongs af aan opgeleid en gaan heel lang mee. De stierenvechters houden zoveel van hun paarden, dat ze wel eens opgezet worden na hun dood. Ze hebben altijd meer dan een paard, om de jonge paarden te sparen en er wordt nooit een paard op de horens genomen in de arena. Dat gebeurt wel eens in de illegale dorpsfeesten, waar de horens niet bedekt worden . daar laten ze verschillende stieren los, samen met "makke" stieren.
Ik heb eens gezien dat een paard weggleed en viel, ja, toen maakte het geen kans meer en werd gruwelijk op de horens genomen en opengescheurd. Was bijna op slag dood. De eigenaar van het paard gaf uit wanhoop de stier een rotschop (zou ik ook doen) en toen werd die op de horens genomen en tegen de grondgedrukt en opengescheurd. Hij lag een paar maanden in coma, maar heeft het overleefd en heeft op TV verklaard dat hij het zo weer zou doen en dat dit soort stierenspelletjes eigenlijk maar dom volksvermaak zijn, en dan hoor je het uit de mond van ee Portugees. Maar dat heeft niks te maken met stierenvechten in een arena.

Nou dan kan het maar 1 van twee dingen zijn of de dierenbescherming liegt, of jij steekt je kop in het zand.

Mag de rest hier beslissen wat waar is.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:15

Voor die genen die het zelf even willen nalezen.

Citaat:
Bij een stierengevecht worden niet alleen stieren, maar ook paarden misbruikt.

Ze lopen vaak verschrikkelijke verwondingen op. De eerste aanval op de stier wordt gedaan door een ruiter te paard. Het paard heeft alleen een gewatteerde deken als bescherming tegen de scherpe horens van de stier. Regelmatig worden er paarden op de horens genomen. De buik van het paard kan daarbij ernstig verwond raken.

Een paard is van nature bang voor stieren en zal er alles aan doen om de stier te ontlopen. Daarom worden de ogen van het paard afgedekt, zodat het niet kan zien waar de stier zich bevindt. Het paard ruikt echter wel dat de stier vlakbij is, en is dan ook doodsbang. Het moet echter gehoorzamen aan de teugels. Ook komt het voor dat de oren worden dichtgestopt, zodat het paard de stier ook niet kan horen. Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden in een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het paard kan dan geen geluid maken. Het publiek wil het gekrijs namelijk liever niet horen.

Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht.

I rest my case

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:02

Het is inderdaad een beetje dubbel, omdat ik de vleesproductie hier in Nederland ook slecht vindt, wat betreft het leven dat de dieren die hiervoor gebruikt worden krijgen; maar ik ben ook tegen stierenvechten, omdat ik het ronduit belachelijk vindt om een dier zo vreselijk te martelen. Dit vind ik in het algemeen, zie ook www.wspa.nl, te afschuwelijk voor woorden....

Maar omdat het hier over stierenvechten gaat dus, zal ik een paar feiten opnoemen:

Stierenvechten is dierenmishandeling. De stier wordt twintig minuten lang gemarteld en sterft een gruwelijke dood. De martelingen beginnen soms al een dag voor hij de arena ingaat. De volgende vormen van mishandeling (waarvan een deel illegaal) kunnen voorkomen:

de stier krijgt zeer zout water te drinken, waardoor diarree hem verzwakt
de horens worden tot op de zenuw afgevijld om de coördinatie te bemoeilijken (dit komt vrij vaak voor en is zeer pijnlijk!)
de stier krijgt drugs ingespoten om rustig te worden
is hij al te rustig, dan krijgt hij elektrische schokken op de testikels toegediend
De uren voor het gevecht brengt de stier alleen door in een donker hok. Hij heeft zijn hele leven in een kudde doorgebracht en is nu voor het eerst alleen. Dit is zeer beangstigend voor hem. Als het gevecht aangebroken is, wordt de stier vanuit het donkere hok plotseling in de zonovergoten arena met schreeuwend publiek losgelaten. Op dat moment is het dier al totaal ontredderd. Het heeft geen idee wat hem te wachten staat.
Afbeelding
Dan wordt hij aangevallen door een ruiter die met een lans zijn schouder- en nekspieren doorboort. De lans gaat een eind de stierennek in, tot aan een dwarsstangetje. De ruiter gaat vanaf het paard met zijn volle gewicht op de lans hangen, en draait deze rond in de stierennek, om zoveel mogelijk spierweefsel te beschadigen.

Even later komen de 'banderilleros', mannen die versierde stokken met vlijmscherpe stalen weerhaken in zijn rug steken. De stier lijdt bij dit alles vreselijke pijn, en verliest veel bloed.

Pas dan doet de stierenvechter, de torero, zijn intrede. Hij treitert de stier een tijd door hem te misleiden met zijn cape. De banderilla's hangen nog steeds in de rug van de stier. Bij elke beweging dringen ze dieper in het vlees.

Aan het eind van de strijd is het de bedoeling dat de stier door het zwaard van de matador in het hart wordt getroffen, maar dat lukt vaak niet. In veel gevallen worden de longen geraakt in plaats van het hart. De stier voert dan een lange doodsstrijd, waarbij hij langzaam stikt in zijn eigen bloed. Als de stier door zijn poten is gezakt, worden zijn ruggenmergszenuwen met een dolk doorgesneden.

Een stier die nog niet helemaal dood is, wordt op dit moment pas definitief afgemaakt. Hij is dan slechts 4 of 5 jaar oud geworden. Op een middag of avond stierenvechten worden er 6 stieren gedood. De gedode stieren worden afgevoerd en geslacht.

Dan over de paarden, waar het topic voor geopend werd:

De paarden die bij stierengevechten gebruikt worden, lopen vaak verschrikkelijke verwondingen op. De eerste aanval op de stier wordt gedaan door een ruiter te paard. Het paard heeft alleen een gewatteerde deken als bescherming tegen de scherpe horens van de stier. Regelmatig worden er paarden op de horens genomen. De buik van het paard kan daarbij ernstig verwond raken.

Een paard is van nature bang voor stieren en zal er alles aan doen om de stier te ontlopen. Daarom worden de ogen van het paard afgedekt, zodat het niet kan zien waar de stier zich bevindt. Het paard ruikt echter wel dat de stier vlakbij is, en is dan ook doodsbang. Het moet echter gehoorzamen aan de teugels. Ook komt het voor dat de oren worden dichtgestopt, zodat het paard de stier ook niet kan horen. Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden in een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het paard kan dan geen geluid maken. Het publiek wil het gekrijs namelijk liever niet horen.

Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht.
Afbeeldingen van/met paarden:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding - bang paard dat in bedwang gehouden wordt

note: in Portugal wordt de stier inderdaad niet gedood - daar wordt hij nog net voordat hij aan z'n verwondingen zal sterven de arena uitgehaald, dat is toch minstens zo erg, zo niet erger?! En voor zover ik begrepen heb, wordt hij vervolgens alsnog gedood, ja wat kan je anders, hij is al op sterven na dood...

En al die niet te beschrijven afschuwelijke ondoorstaanbare gruwelijkheden voor een beetje tijdverdrijf voor de mens? (want ik kan me niet voorstellen dat mensen hier echt van genieten, dus plezier wil ik het niet noemen, zo wil ik er al helemaal niet over nadenken).

Waarom deze gruwelijkheden? Voor tijdverdrijf? Ik vind het te gruwelijk voor woorden.
Laatst bijgewerkt door _Simone op 28-10-04 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

promiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:50

ik vind het echt $#^!%#
snap niet dat mensen het leuk vinden om naar te kijken...
het is gewoon mishandeling...
op een gruwelijke wijze stieren vermoorden....
ik WALG er gewoon van!!!

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:58

maar ik heb weleens gehoord dat er verschil is tussen portugese en spaanse stierenvechten en dat bovenstaande foto's spaanse stierenvechten zijn en dat in portugal veel voorzichtiger mee wordt omgegaan, maar ik weet niet of dit klopt. (lusitana? waarschijnlijk weet jij dit?)

ik vind dieren kwellen geen amusement, maar het lijkt me wel een keer leuk om te zien hoe die paarden daar nou voor worden gebruikt
(even ter duidelijk heid, ik vind stierenvechten vreselijk triest voor de koeien! en ook als de paarden behandelt worden zoals op bovenstaande manier maar volgends mij is er wel verschil tussen portugese en spaanse gevechten)

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:11

Volgens mij is dit stierengevechten in het algemeen (zie www.stieren.net) en is het verschil met Portugal dat de stier niet afgemaakt wordt (wat eigenlijk alleen maar gruwelijker is, dan moet 'ie nog langer lijden en wachten op z'n dood).

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:12

Van de site:

Portugal
Ook in Portugal worden stierengevechten gehouden. Een verschil is dat de stier er niet in de arena wordt gedood. Sinds 1928 is dit namelijk verboden. In de praktijk maakt dat echter weinig uit. De stier moet immers toch het hele gevecht doorstaan, en daarna, buiten de arena, wordt hij alsnog afgemaakt. Het enige verschil is dat het publiek dat niet meer ziet. Een uitzondering vormt het grensplaatsje Barrancos, waar men de stieren wél in de arena mag doden. Hierdoor denken andere Portugese gemeenten dat ze ongestraft Spaanse stierengevechten mogen organiseren, bijvoorbeeld de gemeenten Reguengos de Monsaraz en Alcochete. Dit is officieel illegaal, maar wordt door de autoriteiten oogluikend toegestaan.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:13

owh... dus ze worden wel gestoken?
dacht dat er bij portugese stierenvechten meer het cutting idee ofzo achter zat
:bloos: weet er ook niet zoveel van...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:48

het is erg makkelijk oordelen over een eeuwenoude traditie als je je niet bewust bent hoe jouw stukje vlees op je bordje is gekomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:07

Ondanks dat ik deze foto's zie zou ik toch nog steeds liever een spaanse vechtstier zijn dan een nederlandse vleesstier Haha! Haha! Haha!

Goed LANG leven met een tragisch einde versus een knullig naadje levenTJUH met een evengoed tragisch einde.

Mijn sport is het niet, Maar 15 minuten lijden maar 6 jaar lol, versus 6 maanden lijden en 40 transporten..... lijkt mij geen moeilijke keuze

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:17

Mensen het gaat over de PORTUGESE stierengevechten, alle verschrikkelijke foto's en stukken tekst die jullie plaatsen hebben daar helemaal NIETS mee te maken!
Er is een hemelsbreed verschil tussen Portugese en Spaanse stierengevechten.
Als je het stukje van ShiningHorse naleest zie je al dat er zelfs in Portugal over illegale Spaanse gevechten worden gesproken die zoals al doet vermoeden heel wat anders zijn dan de legale Portugese.
Dat de stier buiten de arena door een proffesionele slager wordt omgelegd, maar eerst nog wordt gebruikt in een show kan ik niet meteen gruwelijk noemen.

http://cavalonet.dgtdesign.pt/galeria/g ... Gallery=86
http://cavalonet.dgtdesign.pt/galeria/g ... Gallery=78

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik praat hier niets goed en wil ook niets promoten, maar je moet het beestje wel bij z'n naam noemen!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:22

Paardensport in hoogtij hiero Haha! Haha! Haha! ....... denk dat het voor de paarden net zo gevaarlijk is als de eventing.

Ik moet zeggen dat ondanks dat het toch speren in stierenwerk is het wel heeeeeele mooie fotos zijn. Die stieren zien er toch allemaal welbespierd en goed in hun vel uit...........

Heeft trouwens iemand de laatste tijd wel eens een Nederlandse stier van een jaar of 6 gezien???

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:47

dit is niet om jullie bang te maken..
in portugal hebben we op stal een stierenvechterspaard gehad...
die was opgenomen ofzo..

1 : die beesie's hebben geen stembanden meer... mochten ze pijn hebben hineken ze nie van de pijn...
2: die stierne hebben helemala niets op hun horens.. en worden volgepropt met zout..
nouja nu het hier over paardne gaat maar ff niet ove rhet stier..
ik vind het gruwelijk!!
heb het een keer gezien!! met iemand van aminal rescu(weet nie hoe je het schijft)
was een soort 3- daagse stage bij mishandelde paarden ., in dit gevasl stierenvecht paarden

nou noooooit meer...!! Boos! vind het zo zielig en ben er gewoon tegen!!

maar ieder zn mening\
Sorry ik wou dit ff kwijt Lachen

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:52

tnx loolappaloosa, was dus benieuwd naar het verschil ertussen.
ben er nog steeds niet voor stieren neer te steken, maar vind dit toch wel beter dan de spaanse stierengevechten, en ik moet ook zeggen dat ik de dieren er goed vind uitzien.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:38

Ik weet niet of hier Spaans en Portugees door elkaar wordt gehaald, of dat mensen *feiten* slikken voor zoete koek, maar er is echt een hemelsbreed verschil tussen wat ik hier beschreven zie en wat ik in Portugal heb gezien.
Natuurlijk is het gevecht naar voor de stier, geen twijfel over mogelijk, maar de gruweldaden die hier beschreven worden heb ik niet gezien.

Ten eerste worden jonge stieren voor het gevecht vaak in de arena gelaten, ze kennen de omgeving en de paarden dus al. De vechtstieren staan achter te wachten, in een groepje (wel met schotten onderling, maar ze kunnen elkaar zien) Geen overmatige diaree, geen inhumane toestanden zover ik kon zien. Die lans die de nekspier moet doorboren heb ik niet gezien, volgens mij gebeurt dat in Portugal ook niet.
Als het gevecht over is, is de stier zeker moe maar absoluut niet op sterven na dood. Hij heeft 6 'banderilleros' in zijn rug, verder geen verwondingen. (het zijn rechte metalen spijlen met een speerpunt en aan het einde fel gekleurde stroken) De horens zijn niet afgezaagd, maar zijn met kussens bedekt. Als er alleen mannen te voet in de arena zijn heeft de stier helemaal niets om zijn horens. De stier wordt door een slager gedood, deels omdat je niet 2x met een stier kan vechten en omdat de pijn ondraaglijk is als ze de speer eruithalen (vorm van de speer, makkelijk erin, moeilijk eruit)
De paarden die ik heb gezien konden gewoon hinniken en droegen geen beschermende deken of blinddoeken. Ze hadden schaafwonden van de scherpe beugels en sporen, maar toen een van de stieren een paard raakte had hij totaal geen wond en liep daarna ook niet kreupel. De kussens beschermen dus redelijk goed. Ik heb daarna op een stal rondgekeken waar veel stierenvechterspaarden staan. Geen een had een groot litteken.

Ik vond het nog steeds ontzettend moeilijk om te zien.. er is wel een levend wezen dat lijdt omdat mensen dat leuk vinden. Maar het is niet het gruwelverhaal wat de DB er van maakt en vergeleken met wat wij in Nederland doen (wij staan bekend om onze bio industrie) met onze dieren vind ik het erg moeilijk er over te oordelen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:16

Afbeelding
Afbeelding
dit is van die site die ze in het begin gaven, waar ze over zei dat er geen spoortje bloed te zien was....en dan is het dus wel goed Verward
ziekelijke sport, ze moesten die mensen neersteken ipv die stieren!!!!

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:18

Nimmedor, bent echt met je eens !!
ik zou het andersom wel eens willen zien !!

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:26

Afbeelding
Afbeelding
De lans (pic) is circa 2 cm dik en wordt zo'n 15 cm in de rug gewrikt (tot de dwarsijzers).

Afbeelding
De stokken (banderillas) hebben vlijmscherpe punten met weerhaken, waardoor ze makkelijker in de rug blijven steken.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:29

welke mensen keurde deze sport ook alweer goed Boos! Stoom uit je oren
dan ben je gewoon niet goed bij je hooft als je dit een sportieve sport vind Scheve mond
arme stiertjes!!!! Ach gut

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:31

Nimmedor schreef:
welke mensen keurde deze sport ook alweer goed Boos! Stoom uit je oren
dan ben je gewoon niet goed bij je hooft als je dit een sportieve sport vind Scheve mond
arme stiertjes!!!! Ach gut

ik vind het trouwens al belachelijk dat dit een sport wordt genoemt......
....en die mensen zitten ook nig leuk te kijken he?
als ik daar zat ...grr wassik toch ff pissed geworre...maja Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:32

En nog steeds zou ik liever een spaanse vechtstier willen zijn dan een nederlandse vleesstier.......

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:35

waarom dan?
ik denk niet dat een nederlandse vleesstier van die dikke pijlen in zn rug krijgt?

pas was er ook een domcumantaire over stieren gevecht.....een van die stieren bloede gewoon helemaal dood, waren een paar van die pijlen in zn rug en heen zn hoofd bloedde Verdrietig... moet ene nederlandse vleesstier dit ook mee maken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:45

Omdat de nederlandse vleesstier op mag groeien in een hokje waar hij niet eens in kan liggen, geen daglicht ziet, en in dat korte leventje wel 3 keer vervoerd wordt....... zo een dier wordt uit zijn leiden verlost op een slachthuis als hij 6??? maanden oud is.

De vechtstier mag tot zn 6de doen wattie wil! buiten over de vlaktes.... en ja zn laatste 20 minuten zijn een hel, maar de 6 vooraf gaande jaren een paradijs.

Voor de Nederlandse vleeskoe is het hele leven een hel, gelukkig voor hun worden ze heel jong geslacht