Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:39

Er zijn genoeg Z ruiters (zowel springen als dressuur) die er niks meer van bakken als ze op een ander paard geen zitten. Daarintegen zijn er ook ruiters die nog nooit Z hebben gereden, maar wel met elk paard weg kunnen rijden en al een heel aantal paarden goed hebben opgeleid tot bijv. M nivo.
Persoonlijk vind ik dat de tweede groep beter kan paardrijden, want bijna elke malloot kan met een goed paard, wat geduld en volharding het Z bereiken...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:43

Pipo schreef:
In mijn ogen kan iemand paardrijden als ik op de paarden stap van deze persoon en er zo mee weg kan rijden. Je het gevoel hebt van : oliebol dit is een fijn paard die fijn na te rijden is!
Wat voor klasse deze persoon heeft gereden vind ik weinig toegevoegde waarde hebben.

Ik kan me wel vinden in jouw 'definitie'.

Alleen wil 'men' (niet jij, zoals ik uit je tekst opmaak) dan toch vaak graag een labeltje aan het niveau van die betreffende ruiter en/of die paarden hangen: 'hij rijdt op M-niveau' of 'ze zijn tot op L-niveau gereden'. Knipoog

Janka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:46

Ik rij in de B en de Z is voor mij heel erg ver weg! Ik denk wel eens hoe krijgen die mensen het voorelkaar? Ik zal niet zeggen dat iedereen die in de Z dressuur rijdt zo goed kan springen, buitenrijden of op elk paard weg rijdt, maar toch vind ik dat als iemand kan zeggen dat hij /zij Z dressuur rijdt, dan dan toch al een hele prestatie heeft neergezet.
Ik durf daar pas kritiek op te hebben als ik zelf in die klasse rijd!! En tot die tijd moet deze muts met haar KWPN-er (niet dressuurgefokt maar wel een heel fijn paard) maar verder oefenen en helaas ook over angsten heenstappen wat betrefd springen en buitenrijden.
Als ik dat allemaal kan en ik ben ook nog eens Z-dressuur (met wp's natuurlijk) dan ben ik echt een topper!!! Zucht nog een lange weg te gaan dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:50

schoentje schreef:
Persoonlijk vind ik dat de tweede groep beter kan paardrijden, want bijna elke malloot kan met een goed paard, wat geduld en volharding het Z bereiken...

Zoiets bedoelde ik eigenlijk ook Haha! Maar dit is wat duidelijker gezegd.

Persoonlijk vind ik eigenlijk dat iedere ruiter een normaal B/L parcours moet kunnen springen Haha!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:52

tja soms wel soms niet....
ik ken mensen waarvan ik vind dat ze het verdienen en er echt voor werken en ik ken mensen die dus niet kunnen rijden en toch Z zijn...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:54

Maar Janka, dan stel jij Z-dressuur als 'de norm': 'als ik dat eenmaal heb behaald, ben ik een topper'. Ik zie zelf het Z gewoon als een bepaald niveau op een doorgaande lijn: je hebt een lange weg te gaan om Z te worden, maar bij het Z houdt het nog lang niet op, om het maar eens zo te zeggen. Dat heeft IMO niets te maken met 'kritiek hebben op', het is gewoon hoe ik tegen prestaties aankijk, in welke sport en welke vaardigheid dan ook.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:54

Pipo schreef:
Persoonlijk vind ik eigenlijk dat iedere ruiter een normaal B/L parcours moet kunnen springen Haha!

Maar wat als je niet durft te springen? Kun je dan niet rijden? Of minder goed? Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:56

Pipo schreef:

Dan vallen er al een heeeeeeeeleboel mensen af!
Ik kan me er wel in vinden hoor, maar dan kom je wel weer bij het volgende: Ben je dan automatisch een slechte ruiter als je een beetje bang bent en niet durft te springen? (Blessures e.d. even buiten beschouwing gelaten) En ik ken ook weer springruiters die best netjes kunnen dressuren en hun paard goed gehoorzaam voor elkaar hebben, maar een dressuurproef rijden ze niet aan elkaar (is ook een vak apart).

Ik heb sinds kort m'n angst overwonnen en heb nu regelmatig springles en ik merk inderdaad dat dat ontzettend goed voor je is, je wordt er absoluut een stuk handiger van en dat merk je ook in de dressuur!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:00

schoentje schreef:
bijna elke malloot kan met een goed paard, wat geduld en volharding het Z bereiken...

Waarom rijdt dan niet iedereen in het Z?
(en nu niet aankomen met: daar zijn ze al weer uit, of, ze zijn net met een jong paard gestart)

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:00

ik ken ook iemand die rijd Z2 zegt ze maar ze rijdt haar paard nog steeds altijd met slof, dan vind ik niet dat je goed kan rijden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:04

Ik kan me ook beter vinde in keuze 2.
Ik vind ook niet: Z is de norm, want Z-ruiters zoeken meestal meteen een Z-(achtig)paard denk ik.
Je moet er eens eentje (okee, niet allemaal natuurlijk) op mijn paard zetten!
Meestal kunnen ze er niks mee, want om mijn paard te rijden heb je ook een dosis creativiteit en humor nodig! Niet alle knopjes zitten bij mijn paard op de plekken dat ze horen te zitten zeg maar.

Het springen van een B of L parcours weet ik ook niet of ik dat (nog) kan. Vroeger sprong ik erop los, maar de laatste paar jaar sta ik op stallen waar geen hindernismateriaal is. Plus dat ik een paard heb dat niet graag springt. Dat merkte ik wel bij mijn ruiterbewijs *schaam* toen meneer doorhad dat het maar 40 cm was, stápte hij er zowat overheen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:04

Rijden? Wat is rijden? Tja, moeilijk.

Toch denk ik dat iemand die Z(2) rijdt een bepaald gevoel heeft of heeft ontwikkeld waardoor diegene toch wel onder de noemer 'hij/zij kan rijden' valt. Zeker als deze ruiter meerdere paarden in het Z(2) rijdt of heeft gereden....
Ik vind het het knapste als dit lukt met een gemiddelde kwaliteit paard(en).... Daar heb ik het meeste respect voor. Voor de échte getalenteerde paarden is de Z(2) meestal het begin van meer....

Wat ik wel jammer vind, is dat sommige mensen je idd in een hokje stoppen. De opmerking eerder in dit topic over mensen die langs een ring weg werden gestuurd omdat het paard zou schrikken, vind ik erg jammer.
Tegenwoordig kost een wedstrijdje tuffen geld zat en ik zou dus ook de mensen langs de ring verzoeken een stapje achteruit te doen of stil te zijn etc. Er zijn nu eenmaal gewoon paarden die hier niet tegen kunnen.
Er wordt meteen beoordeeld dat dat de schuld of verantwoording van de ruiter zou zijn. Misschien is dat wel de eerste wedstrijd in die klasse? Misschien heeft het paard eerder eens iets vervelends meegemaakt?
Beetje jammer dat er meteen conclusies worden getrokken...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:05

WWWiske schreef:
(en nu niet aankomen met: daar zijn ze al weer uit, of, ze zijn net met een jong paard gestart)

Moet je dus mijn paard eens naar de Z proberen te rijden Lachen
Ligt ook aan het paard vind ik.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:06

Nicolletje schreef:
Ligt ook aan het paard vind ik.

Idd, ook niet iedere mens is geschikt voor iedere tak van sport. De een zal het ene niveau behalen, de ander weer een treetje hoger. Ik heb bijvoorbeeld totaal geen aanleg voor balsporten en ik vind ze niet leuk ook. Knipoog

Een paard is nog altijd een individu, geen machine.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:08

Paardrijden blijft een combinatie van paard en ruiter. Dus ja, minder getalenteerde paarden kunnen in het Z komen maar als de ruiter dan ook nog eens niet goed kan sturen, wordt dat een never ending story.

Ik ben misschien een muts, maar ik heb wel eens een Z proef moeten rijden terwijl naast mij de kur op muziek werd gereden. Die proef is gefilmd en je hoort mijn vader niet eens meer lezen, zo hard stond het. Ik heb toen winst gereden, ondanks de hele meute mensen en de kei-harde muziek. Maar als ik het voor het kiezen heb, liever niet op die manier hoor .

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:09

WWWiske schreef:

Omdat niet iedereen in het bezit is van een 'goed' paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:09

Margreet schreef:
Dan vallen er al een heeeeeeeeleboel mensen af!
Ik kan me er wel in vinden hoor, maar dan kom je wel weer bij het volgende: Ben je dan automatisch een slechte ruiter als je een beetje bang bent en niet durft te springen? (Blessures e.d. even buiten beschouwing gelaten) En ik ken ook weer springruiters die best netjes kunnen dressuren en hun paard goed gehoorzaam voor elkaar hebben, maar een dressuurproef rijden ze niet aan elkaar (is ook een vak apart).

Ik heb sinds kort m'n angst overwonnen en heb nu regelmatig springles en ik merk inderdaad dat dat ontzettend goed voor je is, je wordt er absoluut een stuk handiger van en dat merk je ook in de dressuur!

De reden dat ik begin over een sprong kunnen maken is het volgende: Door het springen leer je gewoon een veel betere balans te krijgen bovenop een paard. Verder zeg ik ook niet dat iedereen een Z parcours moet kunnen springen! Maar een 1 meter tot 1.10 m parcours moet toch lukken.

Balans, lef, handigheid en een onafhankelijke zit……….daarom alleen al zou dit verplicht moeten zijn!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:11

volgens mij is het een combinatie van meerdere factoren: een slecht afgericht paard, of een verreden paard, daar komt niemand verder mee, de Z ruiter niet en de handige niet Z ruiter ook niet, daarnaast is een goed correct afgericht paard op een eenvoudigere wijze hoger in de dressuur te rijden dan een paard met rijdtechnische mankementen, maar dan moet je als ruiter ook wel handig kunnen sturen, anders red je het echt niet in een Z proef, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen van wat iedereen hier zegt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:11

Pipo schreef:
Maar een 1 meter tot 1.10 m parcours moet toch lukken.

En als ik dat weet te volbrengen (met mijn hart in mijn keel), ben ik dan een betere ruiter dan iemand die dat absoluut niet durft en ook gewoon niet doet? Want dat was eigenlijk de vraag die ik stelde - en Margreet ook. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:12

WWWiske schreef:

Verward Kan je dat niet zelf bedenken?

- persoon rijd liever jonge paarden
- persoon heeft de financien niet om veel wedstrijden te rijden
- persoon heeft geen trailer om op wedstrijd te gaan
- persoon heeft geen tijd voor wedstrijden
- persoon hecht geen waarde aan de wedstrijdsport
- Persoon vind het leuker om jonge paarden op te leiden tot het M en ze daarna te verkopen.

En ga zo maar door!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:15

Hetja schreef:
Omdat niet iedereen in het bezit is van een 'goed' paard....

goed paard? nou slechte paarden zijn er volgens mij niet, hooguit paarden die verreden of verpest* zijn, vandaag de dag zijn er m.i. geen echte slechte paarden meer, je leest hier zelfs dat een fjordje en een hafje in de Z2 rond lopen dus het niet hebben van een goed paard vnd ik maar zo,zo, naar mijn idee kan ieder paard de Z in komen, tenzij de eerder genoemde aspecten*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:15

Karin schreef:
En als ik dat weet te volbrengen (met mijn hart in mijn keel), ben ik dan een betere ruiter dan iemand die dat absoluut niet durft en ook gewoon niet doet? Want dat was eigenlijk de vraag die ik stelde - en Margreet ook. Knipoog

Moeilijk, als je het zo stelt vind ik het ook niet.

Ok, ik zal het anders zeggen: Ik vind het een tekortkoming in je rijtechnische ervaring als je niet eens een paar parcoursen hebt gesprongen. Dit is vaak terug te zien in de houding en balans van een ruiter.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:17

Pipo schreef:
:? Kan je dat niet zelf bedenken?

- persoon rijd liever jonge paarden
- persoon heeft de financien niet om veel wedstrijden te rijden
- persoon heeft geen trailer om op wedstrijd te gaan
- persoon heeft geen tijd voor wedstrijden
- persoon hecht geen waarde aan de wedstrijdsport
- Persoon vind het leuker om jonge paarden op te leiden tot het M en ze daarna te verkopen.

En ga zo maar door!

Geen waarde aan wedstrijdsport? waarom hebben jullie het dan over de Z dressuur, dat is toch wedstrijdsport als ik mij niet vergis

Tot het M? waarom niet tot het Z?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:19

Pipo schreef:
Ok, ik zal het anders zeggen: Ik vind het een tekortkoming in je rijtechnische ervaring als je niet eens een paar parcoursen hebt gesprongen. Dit is vaak terug te zien in de houding en balans van een ruiter.

Maar dat je die parcoursen hebt gesprongen zegt dan in feite ook nog niets. Want wie weet ben jij wel met hangen en wurgen dat parcours doorgekomen. Dan heb je puur 'de ervaring van dat parcours' maar je houding en balans kunnen dan nog steeds bagger zijn.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:23

WWWiske schreef:
Geen waarde aan wedstrijdsport? waarom hebben jullie het dan over de Z dressuur, dat is toch wedstrijdsport als ik mij niet vergis

Dat ben ik niet met je eens, WWWiske. Ik vind B-dressuur ook al 'wedstrijdsport'.