Recreatieruiter versus sportruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:47

Recreatieruiters en sportruiters samen zorgen soms best wel eens voor wrijvingen. Sportruiters begrijpen vaak niet dat een recreatieruiter het liefst gewoon met zijn/haar paard bezig is, het zij door een buitenrit of 'gewoon' wat rijden. Terwijl sportruiters zo'n beetje elke dag met hun paard trainen voor de volgende wedstrijd en dat begrijpen recreatieruiters weer niet. Dat kan (let op: kàn) dan zorgen voor wrijvingen. Sportruiters vinden dat de recreatieruiters hun paard 'verpesten' omdat ze er niet uit halen wat er in zit en recreatieruiters vinden dat de sportruiters te fanatiek met hun paard bezig zijn etc.
Zo ging het in ieder geval op de stal waar ik gestaan heb. Ik ben recreatieruiter en dus 'verpest' ik mijn paard omdat ik er niet uithaal wat er in zit en mijn paard liep niet in de krul en blablabla.
Toen had ik het gehad en ben ik naar een andere stal gegaan.
Op mijn huidige stal staan ook wedstrijdruiters, maar dat is verder nooit een probleem geweest.
Je laat elkaar gewoon in hun waarde en dan is er niks aan de hand. Je hebt dezelfde hobby, dus ja wat zou het probleem moeten zijn?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:53

Bij ons is het gemixed. We hebben bij de paarden 1 fanatieke wedstrijdamazone en bij de pony's 2. Toch rijden er verder ook best veel fanatiek en hebben ook les. Ik start nu geen wedstrijden en heb wel enthousiast les en proberen ook verder te komen. Zo zijn er nog meer op stal. We hebben er ook een aantal die niet zo vaak op stal zijn om verschillende redenen. Dat gaat allemaal best goed met elkaar.

Sommige ponyruiters hebben bij ons wel heel erg dat geld issue... als je iets nieuws hebt meteen vragen of het duur was. Of als je gereden hebt en alleen even op stelling en buiging hebt gelet en niet aan de teugel hebt gereden, krijg je meteen de opmerking "het ging niet goed hè, ze liep niet aan de teugel"... Dat is soms wel irritant, maar ja daar zijn ze 12/13 voor... (dan ben je af en toe gewoon een beetje irritant)

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:00

Bij ons op stal zijn de meeste lekker recreatief bezig met hun paardjes. Maar er zijn er een paar die ook echt de wedstrijdsport in willen. Die combinatie gaat hier prima. We hebben een tijdje terug ook een Z2 ruiter op stal gehad. Er zijn nooit problemen geweest tussen de ruiters die verschillende disciplines beoefenen, we laten elkaar allemaal in z'n waarde Haha!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:46

russel schreef:
He Dinkeygirl en jij bent toch in het bezit van die gruwelijk mooie anda?

Dat is toch wel logisch? Jouw paard mag toch niet mooier zijn dan van een ander Haha!

Wow bedankt voor het compliment Bloos

Ja dat klopt, en omdat het geen standaard dressuur KWPNer is en omdat je met MIJN paard alles kan doen (zonder zadel rijden, achterstevoren zitten, via zijn kont eraf glijden, in de stal op hem zitten, bij hem liggen als hij ligt etc etc etc) vindt er een klojo dat je zo niet met je paard om hoort te gaan. Want wij als bedrijf moeten een bepaalde uitstraling hebben en de dingen die ik doe KUNNEN echt niet! Als er klanten van hem komen schaamt hij zich voor mij (heeftie letterlijk gezegd) en hij zal mij nooit in mijn waarde laten omdat ik niet zo met mijn paard omga zoals hij vindt dat het hoort.

Nou ADIOOOOOOOOOOOOOOOOOOOS, inpakken en wegwezen Doei, doei

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:19

Gamier schreef:
Wat mij opvalt dat er 2 soort stallen zijn. De recreatie stal voor mensen die puur recreatief met hun paard bezig zijn (vaak minder faciliteiten bv. pensionstallen bij boeren = lagere kosten). En de sportstal waar mensen puur met paardensport bezig zijn (veel faciliteiten, professioneel opgeleid personeel = hogere kosten).

Mijn ervaring is dat deze 2 niet echt samen gaan. Op de recreatie stal zal de sportruiter zich niet op zijn/haar gemak voelen en visa versa. Verdrietig

Ik vind dit persoonlijk heel jammer. Ik neem aan dat er genoeg mensen zijn die om wat voor reden dan ook (i.v.m. bv. faciliteiten of juist lagere kosten) naar een andere stal zouden willen maar dit niet doen i.v.m. bovenstaande reden.

Wat is jullie mening? Kunnen deze 2 groepen samen of zijn deze 2 groepen te verschillend. Verward

PS. Ik ben van mening dat je als recreatie ruiter de sportruiter moet respecteren en visa versa.

ik vind dat deze groepen prima samen kunnen. ik heb op verschillende stallen gestaan. daar stond ik veel bij recreatieruiters en heb met hun geen problemen gehad. behalve dat mensen gaan roepen dat je je paard verknalt met welke hulpteugel dan ook.
nu sta ik op een dressuurstal hier lopen wedstrijd/sport ruiters samen met recreatieruiters. (al zijn er wel meer recreatie dan wedstrijd/sport)
zelf rijd ik geen wedstrijden, maar train wel voor de dresuur, mijn zus was vroeger een sportruiter en nu een recreatieruiter en geeft mij onder het rijden ook nog wel tips en adviezen.

ik heb totaal geen moielijkheden met iedereen hier waar ik nu sta.

Itsme86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:35

Mijn verzorgpaard staat op een springstal, maar wij rijden zelf alleen maar recreatief. Dit gaat prima.. Ik denk ook dat het erg aan de sfeer ligt die er op stal heerst. Daarvoor heeft het verder niks te maken met de faciliteiten geloof ik..

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 22:34

Vickylover schreef:
Ik denk ook dat het erg aan de sfeer ligt die er op stal heerst. Daarvoor heeft het verder niks te maken met de faciliteiten geloof ik..

Ben ik helemaal met je eens. Alleen hebben wij hier in de buurt alleen sportstallen met faciliteiten waar de sfeer Misselijk is. De pensionstallen zijn echt niet slecht maar net dat beetje extra mis je zeker met dit weer Knipoog

Toch heel jammer want ook ik zou graag een binnenbak etc tot mijn beschikking willen hebben. Maar zoals ik al eerder zei.......Liever iets minder en een goede sfeer dan alle faciliteiten en een ..... sfeer. Wel zo goed voor mij en Gamier. OK dan!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:57

Als je wedstrijden rijden wel belangrijk vindt, maar je bent er slecht in om je zelf te motiveren ( Schijnheilig volgende week ga ik starten........ik zei toch volgende week ga ik starten...... Haha! ) - dan zet je toch sneller door als je op een stal staat waar meer mensen staan die wedstrijden rijden.
Voor 't overige maakt het niet zoveel uit, heb op een super-recreatieve manege gestaan, toen op een africhting/wedstrijdstal, nu heb ik alles thuis. Hier vind je wat, daar laat je wat........

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 23:12

Kendra schreef:
Hier vind je wat, daar laat je wat........

Het gras bij de buurman is altijd groener....... Dat begrijp ik ook wel maar waarom moet er verschil zijn..... we houden allemaal van paarden dus we hebben de zelfde passie! Ik snap dan niet waarom de 1 beter zou zijn dan de ander. Verward

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de sportruiter en de recreatieve ruiter???? Misschien dat een sportruiter een paard nodig heeft om te presteren en een paard een recreative ruiter om een lui leventje te hebben Knipoog ???? (is een geintje maar toch ......ben benieuwd hoe jullie er tegenover staan)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:14

Er moet geen verschil zijn, er is verschil. Omdat je met mensen te maken hebt, met individuen. Bij een bepaalde groep collega's voel je je ook meer thuis dan op een afdeling met dezelfde naam bij een ander bedrijf. Of zelfs op afdeling X bij hetzelfde bedrijf ten opzichte van afdeling Y, terwijl je toch voor hetzelfde bedrijf werkt. Of in klas 4A voel je je meer thuis dan in klas 4B. Knipoog

Anyway, de sfeer op een stal maak je tezamen: staleigenaren en pensionklanten. Dat is iets wat ik tot nu toe steeds aan den lijve heb ervaren. En nogmaals: ik ben van mening dat het kan, sportruiters en recreatieruiters 'in vrede' naast elkaar op dezelfde stal. Dat hangt geheel van de instelling en mentaliteit van de betreffende individuen af. Lachen

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 23:43

Karin schreef:
Dat hangt geheel van de instelling en mentaliteit van de betreffende individuen af. Lachen

Beter zou ik het niet kunnen zeggen! Misschien dat het komt dat ik zelf heel sociaal ben en iedereen (wil) accepteren zo als hij /zij is. Ik ben van mening dat we allemaal iets te bieden hebben en samen sterk zijn. Alleen kom je er niet.... Daarom denk ik dat het belangrijk is dat we elkaar respecteren .... Ik kan wat van de sportruiter leren (heel veel zelfs) en zij wat van mij (hoe minimaal dan ook)....

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 00:32

De stal waar ik hiervoor stond stond alles door elkaar, van mensen met de hoogste dressuurambities tot mensen die nooit de binnenkant van de bak zagen. En ik moet zeggen dat daar iedereen zeker wel gerespecteerd werd, ik heb er in ieder geval nooit last van gehad Lachen
Als ik met mijn tinkertje terugkwam van een keuring of een onderling wedstrijdje werd er net zo enthousiast (en gemeend!) naar de resultaten gevraagd als wanneer iemand een ZZ-licht wedstrijd had gereden.
Er werd gedressuurd, buitengereden, aangespannen gereden etc. Ook de paarden die hoog in de sport liepen gingen daar overigens gewoon in het tuig.
Er hebben daar meerdere sportruiters mijn tinkertje weleens onder hun kont gehad om eens te proberen, gewoon omdat ze het leuk vonden. En andersom heb ik ook weleens hun paarden 'getest' Lachen
We gingen ook rustig samen buitenrijden, of er ging een groep samen naar het strand.

Heel gemoedelijk sfeertje daar, het kan dus zeker wel. Natuurlijk waren er ook weleens strubbelingen, maar dat heb je overal waar mensen bij elkaar zijn. Alleen gingen die dingen niet over wat mensen wel of niet gepresteerd hadden.....
Vind het nog steeds jammer dat ik daar weg ben, ook al sta ik nu op een stal die ook heel gezellig is (wel met allemaal sportruiters Tong uitsteken ). Helaas 'moest' ik daar weg omdat de voorzieningen gewoon steeds slechter werden, door de situatie van de stalhouder (waar hij niets aan kan doen).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:28

Karin schreef:
Dat hangt geheel van de instelling en mentaliteit van de betreffende individuen af. Lachen

Ja dat vind ik ook maar vaak als pensionhouder of staleigenaar help je heel erg mee een bepaald beeld in stand te houden of naar buiten te willen dragen.
Ik reageerde op een advertentie voor een veulenstalling bij een pensionstal en ik kreeg als antwoord:
" Het moet wel een KWPN veulen zijn, want Tinkers of andere ponies hebben wij hier liever niet"
Doei, doei

Gamier vroeg: wat is het verschil tussen de sportruiter en de recreatieruiter?
Ik vind dat een sportruiter een paard "traint" voor de volgende wedstrijd en verder niks. Paard niet goed? Hup, volgende.
Meestal heb ik het dan over de discipline dressuur.
(Mijn ervaring he)
Een recreatieruiter die fröbelt en speelt wat met zijn paardje en rijd af en toe (of elke dag, maar het rijden moet leuk blijven) en doet evt. hier en daar een wedstrijdje voor de leuk.
Zolang er maar lol is en niet van die strakke koppies; paard moet presteren, etc.
Ik heb mensen meegemaakt die net zo fanatiek waren als wedstrijdruiters wat (hoeveelheid) rijden betreft, maar toch beschouwde ik die als recreatieruiters, want die zagen vooral het plezier van bij het het paard zijn in.
Dat is mijn persoonlijke menig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:24

BIj de heidehoek waar ik tot aan gister stond zijn zowel serieuze sportruiters, gemiddelde wedstrijdruiters als recreatieruiters en NH mensen. Maar ik snap het idee wel van die scheiding alleen si het logisch, je gaat neit met je sportpaard bij de eerste beste boer staan met een bakje omdat je geoie bodem/faciliteiten nodig hebt om te trainen. Als je recreatieruiter bent ga je niet betalen voor alle luxe faciliteiten als je die niet nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:26

Citaat:

Gamier vroeg: wat is het verschil tussen de sportruiter en de recreatieruiter?
Ik vind dat een sportruiter een paard "traint" voor de volgende wedstrijd en verder niks. Paard niet goed? Hup, volgende.
Meestal heb ik het dan over de discipline dressuur.
(Mijn ervaring he)

Dat is wel heel erg alle sportruiters over 1 kam scheren en daarbij is het logisch dat als jij bepaalde eisen stelt aan je paard om iets te bereiken en da paard voldoet er niet aan dat je beter om frustraties te voorkomen (en eerlijker tegenover paard) een paard kan dat wel aan die eisen voldoet (en daarbij dus het andere paard wegdoet)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:53

Ja dat weet ik, daarom zeg ik ook mijn ervaring he
En ik snap het wel, maar wat ik heb meegemaakt, was het zo dat er best met weinig gevoel voor het paard zelf gewerkt werd..

Misschien zou ook een tussenfactor kunnen zijn: "de recreatiesportruiters"

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:53

Nicolletje schreef:
Misschien zou ook een tussenfactor kunnen zijn: "de recreatiesportruiters"

*voelt zich zeer aangesproken*

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:20

Karin schreef:
*voelt zich zeer aangesproken*

Haha!

Precies, die klasse is er zeker ook nog.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:20

Tjah ik ben geen sportruiter. Doe bijv niet aan wedstrijden (wat meer ergens anders mee te maken heeft). Maar k rijd wel fanatiek dressuur.. Heb er ook het paard voor. En k sta nu sinds kort op een 'recreatiestal'. En voel me er niet helemaal tussen passen.. Een hele andere manier van omgang met paarden. Tis niet mijn plekkie.. Terwijl ik ook 3 jaar terug met n eigen paard begonnen ben op zon stal.. en het daar erg naar mn zin had.. s het nu compleet anders.. doe mij maar n dressuurstal Lachen
al is het er wel gezellig en moet iedereen zelf weten wat hij/zij doet natuurlijk

Ik denk dat het best samen kan, maar of je het er heel erg naar je zin hebt.. Tjah dat hangt toch van de stal af..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:57

mijn bijrijdpaard stond eerst op een stal van een vereniging
en dat was heel erg dressuurgericht.

we staan nu op een stal die juist meer springruiters heeft dan
dressuurruiters! elke zaterdag wordt er een parcours neergezet en kan
je meespringen als je wilt.

ik voel me meer thuis op deze stal omdat niet iedereen vind dat hij of zij
het beste kan rijden, wat je op die andere stal nogal had.

leyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:00

ik vind het wel mee vallen, waar ik sta staan mensen die hun paard in de sport uitbrengen maar er staan ook veel mensen die alleen recratief bezig zijn. Maar vaak nemen die wel 1x in de week een dressuurlesje.
bij onze manege is er een binnen bak en 2 buiten bakken waar je lekker de ruimte hebt, ook ligt er een park naast de manege waar je lekker kunt rijden.