Paardrijden voor westerse mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:59

Met cultuur bedoelde ik ook godsdienst. De werkelijke redenen zijn anders, maar liggen beide verscholen in cultuur en godsdienst.

Spikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:42

Meeste marokanen zijn bang voor honden.. tenminste hier toch Scheve mond. Ja ik heb nog nooit een marokaan of turk met een hond gezien , had ik eigenlijk helemaal nog niet op nagedacht!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:04

Volgens hun cultuur is een hond niet hygienisch, maar ze zijn er niet bang voor geloof ik, nouja behalve die paar die als crimineeltjes ooit eens door een hond gepakt zijn natuurlijk Knipoog

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:04

zoals eerder gezegd, wij zijn arabisch en ik denk dat het er mee te maken heeft of je in de paarden bent opgegroeid of niet, veel mensen die in nederland zijn gaan wonen deden dat om economische redenen, in het land van herkomst hadden ze het niet breed , je geeft dat toch ook niet door aan je kinderen dan, de nieuwe generatie moet dat allemaal zelf ontdekken.
En als iedereen dan zo raar opkijkt van een donker iemand op een paard denken ze bij zichzelf, mij niet gezien.
Ik ben al verschillende keren in afrika geweest en geloof me daar is paardrijden net zo gewoon als hier. *LOL*

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:07

en over die honden, dat heeft inderdaad met cultuur te maken, mijn schoonouders in Marokko hebben altijd een teckel gehad, en bijna alle mensen in die straat hadden honden, maar dat was in een grote stad, dat is anders dan de kleine dorpjes in het noorden van Marokko en daar komen nou net veel mensen vandaan die nu in nederland wonen Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:10

Gewoon cultuur........
Paardrijden kent geen NIKE en REEBOK..........

Haha!:D:D

Maar dat kan in toekomst veranderen natuurlijk.
waarom niet.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:15

Ik ken toch wel een paard donkere mensen die rijden. Op de kampioenschappen kwam ik een prachtige combinatie tegen, een erg donker meisje met een spierwit paard, ze reden volgens mij Z2, het was echt een mooie combinatie!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:20

Ik ken wel meerder donkere mensen die paardrijden.
En goed ook (waarom ook niet).

Maar die zijn wel opgegroeid bij "westerse ouders"..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:16

die jongen waar gijsenkim, ineke2, marieke_ en ireentjuh het over hebben is idd heel zwart. en ook ongelofelijk stom bezig met zijn paardje.

paard staat nu een paar maanden bij ons, waarvan de laatste weken (zeker anderhalve maand) op stal. in de tijd dat het paardje op stal staat is hij zo'n 2, hooguit drie keer geweest.

gelukkig zijn er mensen die het zielig voor hem vinden en hem een schone stal, schoon water (paard heeft geen elektrische drinkbak) en af en toe een wormenkuur geven. de hoefsmid is nog nooit geweest, diertje is niet geent enz. het is dat de paarden bij ons op stal kuil krijgen, anders had het diertje zo dood als een pier geweest.

maargoed, de enige gekleurde mens die ik ken met een paard, daar heb ik dus absoluut geen positief beeld bij.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:21

Ik ken er wel een aantal een meisje is echt heel donker de andere 2 zijn half surinaams en nog een half marokaanse en nog 2 erg donkere mensen.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:04

*Spaneeeend, berichtje 600 Tong uitsteken *
Dat vraag ik me ook wel eens af. Ik ben op bokt ook nog alleen maar 'westersen' tegen gekomen. Op de manege (toen ik daar nog reed) was er maar 1 donker meisje dat daar reed en mijn instructrice (Rianty Zwart *LOL* ). Dat meisje was een halfbloed (niet racistisch hé) en mijn instructrice was geadopteerd.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:33

Nu je het zegt, veel ken ik er niet, maar een vriendin van mij (moslim) heeft wel gereden toen ze klein was maar vond het geloof ik daarna niet zo leuk meer.
Ik zou niet weten waar het aan ligt eigenlijk.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:43

Dit is niet banketstaaf bedoeld,maar ik denk dat het zo zit:

Paardrijden wordt het meest beoefend door vrouwen.
Nu "mogen" moslimvrouwen volgens mij niet zo veel van hun man.
En laat paardrijden nu ook nog eens een dure sport zijn.

Zo zie ik het in mijn (vroegere) omgeving,
en het is niet de bedoeling dat deze opmerking tot een discussie gaat leiden.

Best vervelend om zo je woorden te moeten wegen,maar ik wil niemand voor zijn kop stoten Haha!

Spikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:48

Yessy schreef:
Volgens hun cultuur is een hond niet hygienisch, maar ze zijn er niet bang voor geloof ik, nouja behalve die paar die als crimineeltjes ooit eens door een hond gepakt zijn natuurlijk Knipoog

Ja kan ook gewoon een gewoonte zijn van in Antwerpen , maar al mijn marokaanse/turkse vriendinnen zijn als de dood voor honden én als je een grote hond bij hebt maken de marokanen altijd omweg *LOL*. Er is wel een marokaan en een marokaans meisje van mijn klas die zeggen dat ze paarden hebben in Maroko en als ze er dan op vakantie gaan altijd rijden gewoon in de bergen.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:50

Dat werd ook gedaan als ik vroeger onze Teckel uitliet Haha!

Dus de hond in kwestie hoeft niet per definitie groot te zijn.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:56

bij ons op de manege rijden wel enkele gekleurde kinderen ...
en ook aardig wat halfbloedjes ...
geloof dat er net 2 beginnersgroepen gestart zijn waar twee donker gekleurde meisjes in mee rijden ...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:00

Hmmz interessant.
Ik kwam laatst 1 gekleurde jongen (Indonesier denk ik) tegen op een paard op een ruitertornooi, dat was er dus 1, op een paar 100 combinaties ofzo.

Persoonlijk kende ik 1 kleurlinge die op en top paardegek was en zelf reed, dat was toen mijn beste vriendin. (zat ermee in de klas)

Dat maakt dus 2 ... niet echt veel (3 als je Rodrigo Pessoa meetelt Knipoog )

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:09

Mijn leraar paardenhouderij en tevens mijn mentor noemen we altijd grote bosneger Haha!

Dat valt wel mee, maar hij is wel groot en mét kleurtje ! Knipoog.
Hij geeft dus paardenlessen en heeft een eigen peerdenbeest, is ringmeester etc.
Hij is gewoon nederlands, zijn biologische vader niet, en die is ook zo zwart alst maar kan.

Verder ben ik vaker gekleurde mensen op paarden tegengekomen, op ponykamp vroeger kwamen er altijd een zooitje zusjes.

Ik denk dat het ook komt omdat wij met ons blanke velletje toch nog in de meerderheid zijn in Nl dan de gekleurde mensen ( al dan niet nederlands )

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:56

CGJ12 schreef:
Ik ken wel meerder donkere mensen die paardrijden.
En goed ook (waarom ook niet).

Idd ik ook.
Ik denk ook dat het meer met de omgeving waar iemand is opgegroeid te maken heeft dan met de huidskleur Knipoog .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:02

Anique_Vaandrig schreef:
die jongen waar gijsenkim, ineke2, marieke_ en ireentjuh het over hebben is idd heel zwart. en ook ongelofelijk stom bezig met zijn paardje.

O tja dat weet ik verder niet, ik zie alleen wat hij op onze stal doet. Hij is heel lief voor de beesten hier en behulpzaam. Jammer dat dat niet voor zijn eigen dier geld...

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:52

Nou Danielle_1 je wilt geen discussie, oke dan is het voor mij als moslim vrouw met paard Haha! en een hele leuke vent en een dochter die ook paard rijd erg moeilijk om mijn mond te houden *LOL*
bij deze

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:25

meid,ik bedoel het helemaal niet persoonlijk

Maar ik heb het altijd zo gezien en niet anders.
Ik heb een stalgenoot gehad die ook moslim is een een arabiertje heeft en een vriend,
dat was echt een eyeopener voor mij hoor.

Ik ken het dus niet anders dan onderdrukking,sorry.
En waarschijnlijk heeft dit ook te maken met generaties

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:34

thnx

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:42

bij ons op stal heeft een gekleurde dame met een paard gestaan. Ze kan echt waanzinnig goed rijden, har paardje stond er ook altijd erg netjes bij... alleen jammer dat ze in de omgang met haar paard (en ook met haar hondje) hard is,... heel erg hard... Verdrietig

Verder... toen ik met Banjer nog op de manege stond, stonden er ook 2 meiden met een pony, met een kleurtje.. superaardige meiden, konden leuk rijden, en ik zag ook regelmatig gekleurde mensen rijden.

Vaak is het zo dat mensen met een andere achtergrond dieren als gebruiksvoorwerp zien.. ik heb het helaas van heel dichtbij meegemaakt...

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:53

Ik ben zelf Aziatische (uit Taiwan) en ben zover ik weet de enige in de manege waar ik ga rijden. Tot zover nog geen enkel vreemde reactie gekregen.
Denk dat het voor buitenlanders soms gewoon moeilijker is om de stap te zetten, omdat een manege toch vaak een soort "mini-gemeenschap" is waar je als buitenstaander (buitenlander of niet) zowiezo een beetje scheef bekeken wordt. Dit kan misschien een obstakel zijn voor een "buitenlander" omdat zij doorgaans meer uitgesloten worden dan een doorsnee Nederlander of Belg in eigen land.