voorkeur africhtingsniveau

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:36

Nou
het liefst had ik een paard gehad dat al aangereden was, alleen die zijn daardoor ook weer duurder. En aangezien ik maar een arme sukkel ben betaal ik dan liever alleen voor het paard dan voor het paard + de handelingen die erin gestoken zijn want dat kan je zelf ook doen. Tenzij het een draak is maar dat had ik meteen wel door van niet Knipoog
En ik zou inderdaad ook niet gecharmeerd zijn van een paard dat met zijn 2,5 al opgepakt is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:33

en als je een 2 de optie neemt?
bv A= 4 jaar ipv 3, en B-proef klaar
B= 4 jaar en helemaal groen, welke zouden jullie dan kiezen?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:37

zoals bovenstaande keuze zou k de eerste kiezen.. Maar bij de orginele keuze de 2e.. voor die leeftijd zou k n groen paard willen.. zeker niet een waar al veel mee gedaan is. Maar als k een paard zou gaan kopen ligt wel de voorkeur bij een licht ingereden paard.. Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:45

[quote="CGJ12"]Hoe verder afgericht hoe beter.

Bloos Met een driejarige? Zo ver mogelijk afgericht. Vind je dat niet een pietsie vroeg? Jij hoefde met je vijfde jaar toch ook geen maraton te lopen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:33

Lachen Ik rijd het liefst een paard zelf in. Dus zelf longeren beginnen met dire, langzaamaan aan zadel en dergelijke wennen. Daarna het eerste opzitten laat ik met plezier aan iemand anders over ben niet zo'n held. Paard in een mooi rustig tempo aan rijden precies doen wat paard aanbied en een talentvol paard ook tijd gunnen en daarbij juit niet teveel pakken wat hij aanbied.

Knipoog Ik heb en neem de tijd wel met een jong paardje, hoef niet zonodig met 6 dubbel Z te zijn. Ben ook geen Anky die heeft veel ervaring op gebied van training en daar natuurlijk ook hulp van toptrainer en dierenarts bij dat heb ik niet Ik doe het lekker rustig aan en een paardje van drieenhalf dat een L-proef wegloopt zou kunnen maar liever niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:27

L1 voor een 3 jarige gaat nog wel
Wat moet je daar in kunnen
Een paar pasjes wijken, dat is alles
daar begin ik zelf altijd redelijk vlot mee
Leren ze tenminste eenzijdige beendruk van.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:08

Kafue"]
[quote="CGJ12 schreef:
Hoe verder afgericht hoe beter.

Bloos Met een driejarige? Zo ver mogelijk afgericht. Vind je dat niet een pietsie vroeg? Jij hoefde met je vijfde jaar toch ook geen maraton te lopen?

De uitspraak: "hoe verder afgericht hoe beter" is een relatieve uitspraak.
Er zijn nu eenmaal paarden met een geboren goede balans en houding.

Doe mij maar een 3-jarige waarvan een toeschouwer tegen me zegt als ik aan het trainen ben:
"Wat liep deze afgelopen weekend toch goed in het Z2 hè?........."

"Nee mevrouw, dit is zijn drie jaar jongere broertje ............ deze is 3 en is bijna zes weken onder het zadel......."

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 09:26

CGJ12"]
[quote="Kafue schreef:

De uitspraak: "hoe verder afgericht hoe beter" is een relatieve uitspraak.
Er zijn nu eenmaal paarden met een geboren goede balans en houding.

Doe mij maar een 3-jarige waarvan een toeschouwer tegen me zegt als ik aan het trainen ben:
"Wat liep deze afgelopen weekend toch goed in het Z2 hè?........."

"Nee mevrouw, dit is zijn drie jaar jongere broertje ............ deze is 3 en is bijna zes weken onder het zadel......."

En als jij nou in de toekomst nog wel ietsje verder wil met dit paard dan Z2? Ben je dan niet bang dat je het paard veel te jong te veel belast hebt waardoor je later tegen fysieke problemen aan loopt? Ik weet natuurlijk niet hoeveel paarden jij tot je beschikking hebt, maar de meeste mensen schakelen niet zo makkelijk als ze een paard eenmaal op niveau hebben en deze raakt geblesseerd (lees overbelast). Kijk een Anky schakelt gewoon over op de volgende, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.
Moet je daarom niet zuinig zijn op je paarden?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:50

LDRD"]
[quote="CGJ12 schreef:

En als jij nou in de toekomst nog wel ietsje verder wil met dit paard dan Z2? Ben je dan niet bang dat je het paard veel te jong te veel belast hebt waardoor je later tegen fysieke problemen aan loopt? Ik weet natuurlijk niet hoeveel paarden jij tot je beschikking hebt, maar de meeste mensen schakelen niet zo makkelijk als ze een paard eenmaal op niveau hebben en deze raakt geblesseerd (lees overbelast). Kijk een Anky schakelt gewoon over op de volgende, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.
Moet je daarom niet zuinig zijn op je paarden?

Hallo ik schreef of men dat niet een pietsie vroeg vond een driejarige zo ver mogelijk afgericht. Bij mij gaan ze pas onder het zadel met 3 en half en komen pas op wedstrijd een jaar later ik wacht liever langer en heb er zo ook langer iets aan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:55

LDRD"]
[quote="CGJ12 schreef:
En als jij nou in de toekomst nog wel ietsje verder wil met dit paard dan Z2? Ben je dan niet bang dat je het paard veel te jong te veel belast hebt waardoor je later tegen fysieke problemen aan loopt?

Ik heb het hier over een 3-jarige die van nature heel gemakkleijk in de houding en de balans loopt..........
Er zijn gewoon 3-jarigen die beter in balans lopen dan menig Z-paard van 12..........
Als een paard iets zonder moeite aanbiedt moet je daar altijd gebruik van maken. En dan heb ik het niet over dwang of overbelasting.
Een dergelijk paard loopt met plezier en geeft daardoor aan dat het niet overbelast wordt.

Maar ruk het niet uit zijn context.
Ik pleit er niet voor om als DOEL te stellen dat een 3-jarige zo snel mogelijk Z-klaar moet zijn.
Ik constateer alleen dat het ene paard na 6 weken al verder in de africhting is dan mening 12-jarige.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:00

CGJ12"]
[quote="LDRD schreef:

Maar ruk het niet uit zijn context.
Ik pleit er niet voor om als DOEL te stellen dat een 3-jarige zo snel mogelijk Z-klaar moet zijn.
Ik constateer alleen dat het ene paard na 6 weken al verder in de africhting is dan mening 12-jarige.

Nee, oke, als je het zo stelt begrijp ik wel wat je bedoelt en ben ik het er ook wel mee eens.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:18

[quote="CGJ12"][quote="LDRD"]

Ik heb het hier over een 3-jarige die van nature heel gemakkleijk in de houding en de balans loopt..........
Er zijn gewoon 3-jarigen die beter in balans lopen dan menig Z-paard van 12..........
Als een paard iets zonder moeite aanbiedt moet je daar altijd gebruik van maken. En dan heb ik het niet over dwang of overbelasting.
Een dergelijk paard loopt met plezier en geeft daardoor aan dat het niet overbelast wordt.

Bloos Soms wel ja, maar sommige 6 jarige Z paarden zie je als achtjarige nooit terug, arthrose, peesblessures, rug kapot, geestelijk kapot noem maar op. Nee rustig aan is belangrijk en zeker niet in belasting voor het vierde jaar. Je moet ze beschermen tegen zichzelf. Aanbieden oke, maar met mate he. Je laat een kind van 10 ook geen zware lichamelijke arbeid verrichten. Wij herbben ze ook op stal hoor, met 6 S-dressuur met 7 in het 1.30 springen en met 8 permanent op de weide wegens blessureleed. Nee doe mij dan maar die 12 jarige die qua niveau net zo ver is als die 3 jarige alleen het qua kracht beter aan kan en waarvan ik weet dat hij het niet alleen leuk vind waarvan ik ook zeker kan zijn dat hij lichamelijk zo ver is dat hij het kan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:22

OK dan! Ik vind dat je hier een heel goed punt te pakken hebt OK dan!

Van de jonge talentjes zie je er weinig terug op late(re) leeftijd in de hogere sport (ZZGP), alhoewel een heleboel jong talent natuurlijk ook naar het buitenland gaat..... Dus zie je die automatisch niet in NL terug....
Maar dan nog.... ik gok dat meer dan de helft het ook in het buitenland niet 'haalt' omdat de verwachtingswaarde bij de buitenlanders van onze Nederlands gefokte paarden heel hoog ligt, helaas (wat dat betreft) ....

fiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:27

ik vind 2,5 eerlijk gezecht een beetje te vroeg om in te rijden. vandaar dat ik voor de 2e opte zou kiezen. Terwijl ik hem misschien evengoed nog zou laten inrijden (zo goed ben ik nou ook weer niet Knipoog )

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:13

Kafue schreef:
................ Je laat een kind van 10 ook geen zware lichamelijke arbeid verrichten. ..............

Als je met turnen de Olympische Spelen wilt winnen zou ik maar beginnen op de leeftijd van 3 jaar!
Als een kind pas op 15 jarige leeftijd begint wordt het NOOIT meer wat.
Die is al stijf als een hark.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:40

Ik wil in ieder geval een paard dat ik onder het zadel kan proberen.
Of hij dan twee weken zadelmak is of een half jaar maakt me niet zoveel uit.

Sommige paarden kunnen nu eenmaal een stuk beter bewegen zonder iemand op hun rug.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:42

Katja schreef:
Sommige paarden kunnen nu eenmaal een stuk beter bewegen zonder iemand op hun rug.

OK dan!
Jij snapt het.
En somminge mag je ook hier vervangen door "veruit de meeste".......
Kijk maar even naar het verrichtingsonderzoek in Ermelo!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:46

Even off-topic. Bloos!
Dat van het verrichtingsonderzoek is weer een ander verhaal vind ik.
Wij hebben ook een keer een hengst gehad die met een 5 voor de stap een 4 voor de draf en een 6 voor de galop werd weggestuurd. Dat waren op dat moment terechte cijfers.
Die liep twee jaar later vooraan in de pavo-cup en loopt nu grand-prix.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:57

CGJ12 schreef:
Als je met turnen de Olympische Spelen wilt winnen zou ik maar beginnen op de leeftijd van 3 jaar!
Als een kind pas op 15 jarige leeftijd begint wordt het NOOIT meer wat.
Die is al stijf als een hark.

Lachen Ja maar een drie jarige daarom maar zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijk niveau rijden? Waarom gunnen jullie de paarden geen jaar de tijd, laat ze eerst een beetje uitgroeien en volwassen worden. Oke er zijn paarden die snel gaan, maar een van mijn paarden groeide met zijn derde jaar even van 1.63 naar 1.68 die was zo overbouwd en zo jong die kon je echt neit rijden terwijl een andere van 1.60 zoveel aanbood dat die met 3.5 als een l-proef kon lopen terwijl die van 1.68 nog op de wei stond zwaar overbouwd. Er zijn dus enorme verschillen. En dan van een vriendin die die nu 1.84 is geen tijd gehad om volwassen te worden, super paard "vroeger"staat nu op de weide en in stal niets meer mee te beginnen weeft, zuigt lucht en wordt al compleet gestoord als hij de bel van de springring nog maar hoort. En dan mijn ewigen knollie altijd een jong paard gebleven totdat hij 10 werd ineens uitzwaren en volwassen worden en in twee jaar van B naar Z is ook een mogelijkheid. We hoeven niet allemaal met een paard van 10 de olympiade te winnen.
OK dan! Ik vind dat een paard gewoon die tijd moet krijgen die hij geestelijk en lichamelijk nodig heeft om het werk dat wij hem willen laten doen te laten doen OK dan!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:12

een maand geleden hebben we een 3,5 jarige Gribaldi gekocht. Was proffesioneel zadelmak gemaakt en daarna nog 2 maanden bij de mensen thuis geweest met een verzorgster. Dat is dus heerlijk, groomen voetjes geven, smit, longeren met bijzet, honden, bosrit(alleen!) alles had hij al een of meerdere keren gedaan. Opstappen wegwezen, zo gezegd.
Dus wat dat betreft ga ik met GCJ12 mee, we konden alles beoordelen.

Voor mijzelf vind ik het wel belangrijk dat het geen kasteel was, Uly is 1.61m en in goede verhoudingen. Als het nog een slungel was geweest had ik hem liever nog een jaar in de wei gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:33

LDRD schreef:
De stelling was met opzet zo geformuleerd om te kijken of er inderdaad mensen zouden struikelen over het aanrijden van een 2.5 jarige.

Daar struikel ik dus helemaal niet over. Mits zoeentje verderop wel vakantie krijgt.

Als je er een met genoeg kwaliteit hebt hoeft ie ook helemaal niet zo veel te werken. Ultieme voorbeeld is Don Dorn weer Schijnheilig die nu alwéér met vakantie mag. (En CGJ, die kan al fatsoenlijk piafferen, over balans gesproken)

Het zijn juist de minder getalenteerde dieren waar je zoveel werk in moet stoppen om ze op tijd klaar te hebben voor de handel of een kampioenschap, en die gaan uiteindelijk ook kapot.

Het was erg grappig om een ingezonden brief in de krant te lezen nav het 3-jarigenkampioenschap. Die mensen dachten al dat ie GP-klaar was. Nou nee dus, dat ie een uitzonderlijk talent heeft voor de piaffe en passage wil niet zeggen dat ie alle knoppen al kent.

Als je nou een 3-jarige hebt die van nature al mooi op het achterbeen komt, dan ga je hem er toch niet vanaf rijden 'omdat een 3-jarige niet op het achterbeen hoort/hoeft'?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:44

CGJ12 schreef:
Zo te lezen kiest iedereen hier voor het eerste groene paard onder het motto "daar is nog niks aan bedorven"........... Nagelbijten / Gniffelen

Maar als het erop aan komt laat het gros van de Anky's het paard dan alsnog door iemand anders beleren omdat ze er zelf niet op durven.
En omdat het paard dan alsnog "te groen" is na 3 weken mag ie uiteindelijk 3 maanden bij die africhtingsruiter blijven staan, met als gevolg dat je toch weer een paard hebt zoals de tweede..............

jep, maar dan is ie tenminste niet al zo belachelijk vroeg ingereden
(hoewel ik eerlijk gezegd helemaal niet meer op kastelen klim
ik houd bij de pooniematen OK dan! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:50

draumpje schreef:
jep, maar dan is ie tenminste niet al zo belachelijk vroeg ingereden

dat vind ik dus heel betrekkelijk...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:40

B, vanwege de leeftijd, ik heb zeker niet genoeg ervaring om een paard in te rijden, maar liever dat dan op eentje van 2,5 te stappen.
Maar het liefst ga ik dan toch voor de optie van dutske, 4 jaar en Bproefje kunnen lopen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 01:05

Misschien een beetje fel, maar.......

Als een 3 jarige zoveel aanbied, MOET JE ER VANAF BLIJVEN !
Leer zo'n paard eerst maar rechtuit lopen op eigen benen, zonder hulpmiddelen. gewoon 3 x per week 20 minuutjes

Juist de paarden die veel aanbieden worden kapot gereden, of geestelijk omdat het paard het uiteidelijk toch niet verwerken kan, of lichamelijk.

Een paard dat het werk aanbied , doet dat na een jaar ook nog wel.....
Hoe vaak lees je wel niet Te koop : 5 jarige...Z-dress nivo..hou toch op , laat dat dier toch paard zijn.

Ik zou gaan voor zadelmak bij 3 jr zodat je iets kan zeggen over de werkwilligheid. Is het een jeugdig type dan mag 4 jr ook.
Natuurlijke balans laten ze ook los wel zien.