onderzoek gewichtsverdeling *schokkend*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:42

Bij ons staat een hele rij strobalen langs de lange zijde in de bak. Prima als opstap te gebruiken. Je kan kiezen van een enkele baal of van twee hoog op te stappen. Daar kunnen ze zich niet aan bezeren.
Natuurlijk moet je je paard wel even aan wennen dat hij daar (ook) stil blijft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:26

Botervlieg schreef:
Als paarden zich niks pijnlijks zouden laten welgevallen, dan was bijv.
een organisatie als Brooke niet nodig, denk ik zomaar ? Knipoog Slim

Opmerkelijk dat de ervaring van de slager niet meer indruk maakt... >;)

Die dieren zijn zo ondervoed dat ze niet meer kunnen protesteren
heel anders dan bij onze fitte paarden, geen vergelijk imo.

Verder ga ik met Okkie mee
Alles word voortaan te overdreven
slager niet blij met LDR, terwijl er een hoop paarden daarmee toch oud worden

Slager niet blij met eenzijdig opstappen, terwijl de manege ponys 30 worden.

Ik denk dat slijtage eerder voorkomt van een heel uur verkeerd rond butsen door 1 persoon, dan van die paar seconden opstijgen
En dat verkeerd rond butsen, dat word nogal veel gedaan, maar dat mag je niet zeggen, oh zo confronterend Verward

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:00

runningkawa schreef:
En dat verkeerd rond butsen, dat word nogal veel gedaan, maar dat mag je niet zeggen, oh zo confronterend Verward

Oh nee hoor, dat mag je van mij roepen zo hard je wil..... het is gewoon waar (helaas Huilen ). Maar ik vind de theorie dat het niet goed is om eenzijdig te belasten wel kloppen. Ik probeer dit in de praktijk dus zowel voor mezelf als voor m'n paard te voorkomen.

Dat een uur scheef op je paard rondhobbelen minstens zo kwalijk zal zijn als ff opstijgen, geloof ik onmiddellijk. Het is bij mij dan ook altijd een punt van aandacht om mijn kromme lijfje zo recht mogelijk boven mijn paard te houden, ook als ik bv. buitenrij Tong uitsteken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:15

Hoe zit dan wel niet met rijden in dameszadel?! Dat moet dan helemaal verboden worden.
Die dames zitten nog wel aardig in het midden, maar je maakt mij niet wijs dat het gewicht echt keurig 50/50 verdeeld is. (En hoeveel ruiters die "normaal" rijden, zitten er niet scheef?)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:21

Marliesje schreef:
Daar ben ik het wel mee eens. Als je echt natuurlijk rijden gaat ook helemaal niet, want paardrijden zelf is niet natuurlijk.

hmmz, paarden zijn er tegenwoordig voor gefokt. natuurlijk kan je niet alles verbieden: maar opstappen met een hanger of via een opstapje is wel het minste wat je kan doen vind ik. (maargoed, ik rijd niet meer dus ik hoef die GROTE moeite niet daadwerkelijk uit te voeren. OCH wat is DAT TOCH vervelend, via een opstapje!)

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:24

ik denk dat het voor veel paarden een stuk fijner zou zijn als je met een krukje opstapt.

verder weet ik wel dat hoeverder je van het paard afstaat tijdens opstijgen, hoe zwaarder het is voor het paard ( hefboomwerking). je kan dus iig proberen zo dicht mogelijk bij je paard te staan!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:29

Ik stap ook geregeld rechts op. Die paar seconden. Weet je wel hoeveel kg er op je benen komt als je opstaat uit de de stoel? Zet maar eens een weegschaal neer en sta gewoon eens op. Het is juist het moment van omhoogkomen dat de weegschaal meer aangeeft.
Of als je gewoon loopt, dan komt er al meer dan 1.5 keer je gewicht op 1 been.

Een paard dat draaft, of in galop gaat, of springt, dan komt er nog veel meer gewicht op 1 been.
Het wordt een ander verhaal als je de hele tijd aan de zijkant blijft hangen.

Ik denk dat het lopen van een paard zonder ruggebruik met ruiter slechter is dan het op-, en afstijgen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:35

natuurlijk is znder ruggebruik lopen van een paard slechter,, maar dit word je rijtechnisch bijgebracht (neem ik aan) vanaf de beginners word je al duidelijk gemaakt hoe je moet opstijgen : aan de linkerkant, vanaf de grond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:38

Ik denk eerlijk gezegd dat die twee seconden die ik 4 keer per week aan een paard hang............ das wel 8 hele seconden in de week......... Sorrie hoor, maar ik kan me niet indenken dat mensen hier echt over na gaan denken.

Als ik traploop, en ik loop wat trappen hoor!, dan is ook 2 seconden lang al mijn gewicht op een been............ schokkend!!!!

Daarnaast weeg ik in verhouding tot een paard helemaal niks, zijn linkerkant alleen al is gemiddeld 250 kilo zwaarder dan ik.

Ter vergelijking toen Sanne een baby was en 10 kilo woog had ik haar ook altijd op mijn linkerheup........ idd aan een kant van mijn lijf........ O O O en dat niet maar 8 seconden in de week, maar eerder 16 uur per week. En nee, ik heb er geen zichtbare of onzichtbare schade van ondervonden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:46

Jee Gijsenkim, wat ben jij een taaie Tong uitsteken

Maar helaas, ik niet, ik heb bij de minste of geringste scheve belasting al problemen (ja echt, ik probeer alles wat ik met rechts doe net zo veel met links te doen).

Ik denk ook niet dat je zo 1 2 3 je paardje "misvormd" maar uit voorzorg, (voor de wat gevoeligere typetjes, zeg maar) vind ik het toch helemaal niet zo'n slecht idee. Ik ben maar een ukkie, dus zo'n opstapje is eigenlijk helemaal zo gek nog niet en aan twee kanten opstijgen is voor mij dus ook echt veel beter. En echt een moeite is het natuurlijk niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:50

Mensen moeten eens gewoon leren eerlijk te zijn en in plaats van zich verschuilen achter zo een onderzoek eerlijk toegeven dat ze gewoon te stijf zijn om zonder kruk op een paard te komen Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

no offence Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:00

Citaat:
(maargoed, ik rijd niet meer dus ik hoef die GROTE moeite niet daadwerkelijk uit te voeren. OCH wat is DAT TOCH vervelend, via een opstapje!)

Daar gaat het helemaal niet om, dat je het moeite zou vinden om een krukje te pakken.
Jeetje, wat krom gedacht Verward

Het gaat er mij op of er werkelijk zoveel schade geeft, wat ik betwijfel.
Veel dingen die 100 keer meer schade geven, wat doen we daar dan mee?
maar gaan dammen misschien?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:13

GK, RK.... Amen Haha!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:18

Ik had ook al eens bedacht dat je paard scheef kan worden als je altijd aan de zelfde kant opstijgt, en wat ik nu doe is links opstijgen er rechts afstijgen. Zou dat ook niet al schelen? Want mijn pony ziet me al aankomen met een stoel oid om op te stijgen, dat vind ie nooit goed (veel te eng Knipoog ). Ik moest hem er ook al erg aan wennen om rechts af te stijgen, dat vond hij eerst ook maar niks. maar goed, ik ga denk ik ook maar eens oefenen rechts op te stijgen, want ik denk dat afstijgen toch minder belastend is dan opstijgen. Wat zeggen jullie over afstijgen?

frescoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:27

Het is niet alleen slecht voor je paard, maar ook voor je zadel!
Maar, ik moet eerlijk zeggen ik stap ook op vanaf de grond!

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:55

Gelukkig hebben we bij ons de opstapbrug! Tong uitsteken (gehandicapte manege)
Ik stap bijna altijd via de brug op!
Is handig voor mij en beter voor Odin, aangezien hij toch al wat last heeft gehad van zijn rug.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:06

Ik heb vroeger geleerd om als je opstapt, dat je dan met je rechterhand je rechterbeugelriem vasthoud (en je gewicht dus verdeeld), zodat het zadel en het paard in everwicht blijft, zo kun je dus ook opstappen zonder singel aan het zadel. Ik denk dat het dan niet zo erg is? Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar ik stap meestal op in 2 of 3 secondes, dus vee last zullen de paarden daar toch niet van hebben?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:10

lukt best hoor bij een paard van 174 Haha! Haha! Haha! zeker als je zelf slechts 168 bent

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:33

gijsenkim schreef:
lukt best hoor bij een paard van 174 Haha! Haha! Haha! zeker als je zelf slechts 168 bent

Hihi, lukt me ook nog bij een paard van 1.83m. met mijn kleine 1.59m Bloos! Clown

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:42

Waar Thomas staat is een kraanverhuurbedrijf vlakbij.
Lijkt me de enige manier om zonder scheef trekken op hem te komen.

Hij is nu 20 en ik vraag me af hoe ie reageert als ik ineens rechts zou opstappen. Ik denk dat ik vanaf rechts ook meer schade maak aangezien ik dat zelf ook niet echt gewend ben.

Wie heeft dat links opstijgen en benaderen van paarden eigenlijk bedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:45

De soldaten met lange zwaarden hebben dat bedacht Haha!

En idd, als ik ineens rechts moet opstijgen, dan doe ik er zeker een halve min. over Lachen

Btw, hoe stijgen jullie af?
Dat doe ik dan altijd zonder aan 1 kant te hangen, maar gewoon zonder beugels me op de grond te plofen

Kijk, weer de helft beschadeging minder Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:47

Okkie1 schreef:
Hihi, lukt me ook nog bij een paard van 1.83m. met mijn kleine 1.59m Bloos! Clown

Huh Verward knap Haha! Haha! Haha!

over het zadel, daar je beugelriem zoeken en vastpakken......... en ondertussen die spring int veld stil laten staan. Moet je net zo een zadel hebben waar de beugelriemen onder het zweetblad zitten Haha! Haha! Haha!

lukt mij echnie............ Clown misschien moet ik eens kijken Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:52

Ja, RK zou verlaat ik ook mijn paard.

En wat de slager vindt, vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. Het welzijn van het paard staat bij mij bovenaan. En ja, ik stap ook het liefst op met een opstapje. Beter voor het paard, beter voor het zadel maar ook zeer zeker voor mij( Tong uitsteken )

Ik vind overigens dit onderzoek best verontrustend. Zometeen wordt het paard ook net als koeien een produkt. Dat wij moeten gaan rekening houden om het vlees maar goed te houden? Nee, daar voel ik helemaal niets voor. Als het om het welzijn gaat heb ik er alles voor over, maar een slager tevreden stellen gaat mij net wat te ver.

Gelukkig eet ik geen paardenvlees Haha!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:03

Ik denk niet dat het om de kwaliteit van het vlees gaat voor de slager, maar dat het hem op viel dat veel paarden naar links scheefgetrokken zijn.
Voor het vlees maakt dat niet uit.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:07

gijsenkim schreef:

over het zadel, daar je beugelriem zoeken en vastpakken......... en ondertussen die spring int veld stil laten staan. Moet je net zo een zadel hebben waar de beugelriemen onder het zweetblad zitten Haha! Haha! Haha!

En je wilt niet weten hoe eenzijdig je je paard belast in de tijd die het kost om de beugelriem te zoeken Haha!