en Tom is idd een goede zadel/tuigmaker
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gerrie schreef:da's nog veel geld voor een student..
Jits schreef:Verkoopt van Rijs ook zadels van het merk Kentaur en KnightRider?
), maar bij mijn springzadel kwam ik uit op Stübben, terwijl ik eigenlijk ook graag een Passier springzadel had willen hebben. Hoewel die Passier dus 1000 euro duurder is
, wilde hij mij per sé die Stübben verkopen. Dus hun uitgangspunt is ook echt, dat het zadel goed moet liggen. En geloof me, als van Rijs zegt dat het goed is, dan is het ook goed
. Beide zadels die ik heb, liggen perfect op mijn paard, en ik zit er ook prima in. En van beide zadels is de boom verstelbaar. Bij ons op stal komt vrijwel alleen Van Rijs en iedereen is supertevreden
. Als je zadel opgevuld moet worden, dan ben je hem één dag kwijt. Moet je dus zorgen dat je al gereden hebt, als hij komt kijken, dan neemt ie hem mee en de volgende dag kun je hem al weer halen. Ik weet niet of hij voorrijkosten rekent, maar ik weet wel dat bij een nieuw zadel de opvulkosten de eerste keer gratis zijn. O.K. de aanschaf van een zadel is helaas heel duur, maar het gaat wel om de rug van je paard. Succes!

An_J schreef:Als de achterhand van je paard scheef bespierd is, veronderstel ik dat Eric minimaal aan de wervelkolom van het paard bezig is geweest. Dit maakt het vaak wat soepeler waardoor spieren (ook rugspieren) gaan herstellen. Misschien is het verstandig om nog even te wachten en wat meer te longeren, voor je zadel weer te krap is.
Van Rijs ben ik niet zo over te spreken. Mijn eerste twee zadels komen daarvandaan. Allebei nieuw gekocht (slechte inruil). De eerste was binnen 6 maanden dusdanig krap geworden dat hij niet meer goed zou liggen (Stubben Scandica) en de tweede (KN) werd na een jaar veels te wijd. Daarnaast vult hij vaak asymetrisch op. Dit doet ie met de beredenering dat paarden vaak asymetrisch zijn (wat vaak wel klopt) maar het maakt je probleem vaak erger. Heb al meerdere zadels gezien van hem die echt scheef gevuld waren.
Zelf heb ik nu een Hulsebos aan laten meten en ik moet zeggen.. mijn paard heeft nog nooit zo relaxt onder een zadel gelopen!!

Maris schreef:He, nog iemand die zijn vraagtekens bji van Rijs heeft ! Dacht al dat het aan mij lag. Hij vult idd asymetrisch op.
. Het probleem met de hele zadelmakerij is dat het een geweldig ingewikkeld beroep is. Je moet heel veel verstand hebben van de anatomie van het skelet, spieren, spieropbouw en werking, bewegingsmechanismen etc etc van paarden. Daar komt dan ook nog eens de ruiter bij die goed moet zitten en met die bewegingen mee kan gaan!!
)