Zadelvraagjes (goede zadelmaker en boommaat)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:03

da's nog veel geld voor een student..

en Tom is idd een goede zadel/tuigmaker

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:56

Gerrie schreef:
da's nog veel geld voor een student..

Weet het.. ben ook n student.. Had n meevaller vandaar dat k n nieuw zadel kon kopen anders weet k ook niet wat k moest doen. Maar goed.. voor een goed zadel ben je toch wel wat kwijt.. dan vallen deze prijzen nog mee.. Is beter te doen dan n kn, stubben of passier (enz enz)

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:18

Jits schreef:
Verkoopt van Rijs ook zadels van het merk Kentaur en KnightRider?

Ik weet niet of ze deze merken verkopen .... maar als je bij Van Rijs een nieuw zadel koopt, krijg je het zadel dat het best op jouw paard past en waar jij het beste in zit, onafhankelijk van het merk en onafhankelijk van de prijs. Ik heb twee zadels bij hem gekocht en toevallig kwam ik bij mijn dressuurzadel uit op Passier, natuurlijk niet het goedkoopste zadel (maar diep in mijn hart wilde ik wel graag Passier, dus ik was helemaal happy Lachen ), maar bij mijn springzadel kwam ik uit op Stübben, terwijl ik eigenlijk ook graag een Passier springzadel had willen hebben. Hoewel die Passier dus 1000 euro duurder is Bloos , wilde hij mij per sé die Stübben verkopen. Dus hun uitgangspunt is ook echt, dat het zadel goed moet liggen. En geloof me, als van Rijs zegt dat het goed is, dan is het ook goed . Beide zadels die ik heb, liggen perfect op mijn paard, en ik zit er ook prima in. En van beide zadels is de boom verstelbaar. Bij ons op stal komt vrijwel alleen Van Rijs en iedereen is supertevreden . Als je zadel opgevuld moet worden, dan ben je hem één dag kwijt. Moet je dus zorgen dat je al gereden hebt, als hij komt kijken, dan neemt ie hem mee en de volgende dag kun je hem al weer halen. Ik weet niet of hij voorrijkosten rekent, maar ik weet wel dat bij een nieuw zadel de opvulkosten de eerste keer gratis zijn. O.K. de aanschaf van een zadel is helaas heel duur, maar het gaat wel om de rug van je paard. Succes!

vhnele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:22

Weet iemand hoe je kan zien of een zadel te klein of te groot is voor je paard?
Mijn paardje is veel verdikt en ik vrees een beetje dat zijn zadel nu te klein is voor hem.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:31

Citaat:
Weet iemand hoe je kan zien of een zadel te klein of te groot is voor je paard?
Mijn paardje is veel verdikt en ik vrees een beetje dat zijn zadel nu te klein is voor hem

Ga er dan maar vanuit dat het niet meer OK is!
Ik zou er iemand bijhalen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:00

Hoi,

Hoewel ik van Rijs erg aardig vond en hij vast veel verstand van zadels heeft ( ik heb mijn zadel er ook gekocht ) vond ik het ( achteraf gezien ) erg vreemd dat hij toen hij met nieuwe zadels langs kwam echt niet heeft gekeken naar de boomwijdte. Volgens mij had hij alleen mediumbrede zadel bij zich. Verder is er totaal niet gesproken over boomwijdte enzo. Hij heeft ook b.v. mijn paard niet opgemeten.
En nu denk ik dus dat mijn zadelboom te smal is voor mijn paard Verdrietig

Groetjes,

Maris

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:27

Als de achterhand van je paard scheef bespierd is, veronderstel ik dat Eric minimaal aan de wervelkolom van het paard bezig is geweest. Dit maakt het vaak wat soepeler waardoor spieren (ook rugspieren) gaan herstellen. Misschien is het verstandig om nog even te wachten en wat meer te longeren, voor je zadel weer te krap is.

Van Rijs ben ik niet zo over te spreken. Mijn eerste twee zadels komen daarvandaan. Allebei nieuw gekocht (slechte inruil). De eerste was binnen 6 maanden dusdanig krap geworden dat hij niet meer goed zou liggen (Stubben Scandica) en de tweede (KN) werd na een jaar veels te wijd. Daarnaast vult hij vaak asymetrisch op. Dit doet ie met de beredenering dat paarden vaak asymetrisch zijn (wat vaak wel klopt) maar het maakt je probleem vaak erger. Heb al meerdere zadels gezien van hem die echt scheef gevuld waren.

Zelf heb ik nu een Hulsebos aan laten meten en ik moet zeggen.. mijn paard heeft nog nooit zo relaxt onder een zadel gelopen!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:06

An_J schreef:
Als de achterhand van je paard scheef bespierd is, veronderstel ik dat Eric minimaal aan de wervelkolom van het paard bezig is geweest. Dit maakt het vaak wat soepeler waardoor spieren (ook rugspieren) gaan herstellen. Misschien is het verstandig om nog even te wachten en wat meer te longeren, voor je zadel weer te krap is.

Van Rijs ben ik niet zo over te spreken. Mijn eerste twee zadels komen daarvandaan. Allebei nieuw gekocht (slechte inruil). De eerste was binnen 6 maanden dusdanig krap geworden dat hij niet meer goed zou liggen (Stubben Scandica) en de tweede (KN) werd na een jaar veels te wijd. Daarnaast vult hij vaak asymetrisch op. Dit doet ie met de beredenering dat paarden vaak asymetrisch zijn (wat vaak wel klopt) maar het maakt je probleem vaak erger. Heb al meerdere zadels gezien van hem die echt scheef gevuld waren.

Zelf heb ik nu een Hulsebos aan laten meten en ik moet zeggen.. mijn paard heeft nog nooit zo relaxt onder een zadel gelopen!!

He, nog iemand die zijn vraagtekens bji van Rijs heeft ! Dacht al dat het aan mij lag. Hij vult idd asymetrisch op. Klinkt wel logisch. Maar ik had hetzelfde gevoel erbij als jij, dat je het probleem alleen maar erger maakt door zo op te vullen. Zo is mijn paard links bij de schoft meer teruggevallen dan rechts. Dus vult van Rijs links meer op. Maar dat houdt dan ook in dat links meer druk is ( want meer vulling ) zodat je paard daar nog meer terugvalt. Tenminste dat is mijn redenering Verward

Groetjes,

Maris

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 16:18

Mijn zadel was ook scheef opgevuld (niet door Van Rijs trouwens) en dat zagen ze bij Eric Laarakker meteen en zij zeiden dat dit niet goed was.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 15:26

Na een tijdje een zadel geleend te hebben (moest even geld bij elkaar sparen en mijn oude zadel verkopen) heb ik voor a.s. donderdag een afspraak gemaakt met Fugers. Ze komen met nieuwe en tweedehands zadels, dus als daar niets tussen zit wat past, dan weet ik het ook niet meer!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 15:46

Maris schreef:
He, nog iemand die zijn vraagtekens bji van Rijs heeft ! Dacht al dat het aan mij lag. Hij vult idd asymetrisch op.

Op zich MOET je zadel zelfs aangepast zijn aan de assymetrie van je paard! MAAR, dit moet wel op de goede manier gedaan worden!!
Ik heb van Rijs een keer bezig gezien met een nieuw springzadel
. Het probleem met de hele zadelmakerij is dat het een geweldig ingewikkeld beroep is. Je moet heel veel verstand hebben van de anatomie van het skelet, spieren, spieropbouw en werking, bewegingsmechanismen etc etc van paarden. Daar komt dan ook nog eens de ruiter bij die goed moet zitten en met die bewegingen mee kan gaan!!
Ondanks dat het zo een ingewikkeld beroep is, is het eigenlijk "vrij". Waar je als arts je diploma en jarenlang studie nodig hebt, kun je na een "cursusje" al zadelmaker/passer worden!!

Er zijn maar twee mensen die ik ontmoet heb waar ik echt vertrouwen in heb, en die dan ook als enige aan mijn zadels mogen zitten.
(Er zullen er vast meer zijn ,maar die ken ik nog niet Haha! )
De eerste is Dan Kroetch. Ik was eerst heel sceptisch over hem, hij heeft nogal wat theorieen over zadels etc, maar hij heeft mijn vertrouwen echt gewonnen. De verschillen die ik zelf heb meegemaakt, en bij andere heb gezien waren echt fenominaal. Verder nog een leerling van hem Kerry (ben zijn achternaam vergeten) Maar dat is een therapeut (alternatief) chaitsu etc..en als een paar jaar in de leer bij Dan.
In December is DAn weer in Nederland, en dan ga ik weer bij hem langs. Als het goed is gaat hij ook een clinic geven op een manege in de buurt.. en dat is altijd leerzaam!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 15:49

Wat ik ook zo vreemd vind:Hoe kun je in godsnaam nou een zadel in een atelier op laten vullen?? je kunt een zadel en paard toch niet los van elkaar zien? Als ik bij Dan kom, en hij wil kijken naar mijn zadel, is het eerste wat ik moet doen mijn paard in beweging zetten, ermee rijden, laten voelen, eventueel aanpassen, en weer rijden!