Met sporen rijden op manege...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:33

Zazoutje schreef:
Bij ons op de manege mag je vanaf dat je in de L zit met sporen rijden. Dat ligt natuurlijk ook aan het paard en of je je benen stilhoud.

Dat klinkt als een er 'random' regel, want LANG niet iedereen in de L heeft z'n benen onder controle!
(ken mensen in de Z die dat nog altijd niet hebben)

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:35

Reed op de manege ook met sporen. Ik had 2 manege paarden als verzorppaard, waar je ook mee vrij mocht rijden, dus dat is wel iets anders.
Ik weet eigenlijk niet of er naast de verzorgers mensen met sporen reden

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:36

Bij ons op de manege mag je geeneens met sporen rijden. Ongeacht het niveau. Ik vind het wel een goede regel. Leer eerst zo maar eens je benen stil te houden en je paard aan de praat te houden. Als je dat kan, dàn zou je eventueel met sporen kunnen rijden. Maar dan mag het nog geeneens op de manege.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:39

Amethyst schreef:
Leer eerst zo maar eens je benen stil te houden en je paard aan de praat te houden. Als je dat kan, dàn zou je eventueel met sporen kunnen rijden.

Als je een spoor nodig hebt op je paard aan de praat te kunnen houden, dan ben je sowieso niet goed bezig.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:43

wij mochten ook met sporen rijden (zat volgens hun in een redelijk gevorderde les ondanks dak voor geen meter kan rijden Knipoog ) Ik deed het overigens nooit, omdat ik echt een fluthouding heb, en me paard alleen maar zou prikken. Ik heb dus echt van die kapstoktenen enzow Knipoog De Andere vrouw die nu ook op wally rijd, rijd ook altijd met sporen, en heeft haar laatst "lekgepikt". Ze heeft nu een hele kale plek aan 1 kant. Nu rijd ze dus voorlopig niet meer met sporen Knipoog Ik weet wel dat ik voorlopig niet met die rare dingen ga rijden, want ik weet wel dat ik er in iedere geval niet mee om kan gaan Knipoog

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:54

ik vind dat bokt weer is loopt te zeuren.. alle mensen die dat doen rijden zelf óók met sporen.. en dat terwijl een manegepaard een stuk minder gevoelig is dan de meeste eigen paarden.. ik vind dat een instructrice het beste kan beslissen of je er goed genoeg voor kunt rijden en je benen goed genoeg stil liggen, iedereen moet het toch kunnen uitpoberen? en dan liever op een niet goed reagerend manegepaard dan op je eigen hypertje.. niet dan?

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:56

Ik heb jaren met sporen op manege paarden gereden, dit werd gewoon van een gevorderde ruiter verwacht. Zo zijn de regels nou eenmaal, en of je het wil of niet moet je zelf weten.

xx_Irisje

ben het met boeflover eens,
heb ook al gezeik eghad omdat ik met een manege paard met sporen reed,
bij ons mag het, mits je er mee om kan gaan. maar dat lijtk me logisch.. soms word het geadviseerd een spoortje om te doen maar als je zelf het idee hebt dat je dan beter rijd mag het..

Nerwen

Tessebes schreef:
Als je een spoor nodig hebt op je paard aan de praat te kunnen houden, dan ben je sowieso niet goed bezig.

Indd, vandaar ook pas sporen als je je paard aan de praat kunt houden (en aan de praat houden is natuurlijk een breed begrip hè Knipoog )

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:07

Ik heb op de manege vroeger een paar keer met sporen mogen rijden, in een L-proefje. Achteraf gezien niet helemaal nodig, ik heb wel een stille beenligging dus wel verantwoord. Natuurlijk was ik zestien en vond ik het stiekem ook wel getuigen van mijn rijkunsten... Ik vraag me dan ook af hoeveel mensen spoortjes omhebben omdat het zo gevorderd staat...
Overigens rijd ik nu nooit meer met, eerst maar weer eens zo leren rijden Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:07

boeflover schreef:
ik vind dat bokt weer is loopt te zeuren.. alle mensen die dat doen rijden zelf óók met sporen.. en dat terwijl een manegepaard een stuk minder gevoelig is dan de meeste eigen paarden.. ik vind dat een instructrice het beste kan beslissen of je er goed genoeg voor kunt rijden en je benen goed genoeg stil liggen, iedereen moet het toch kunnen uitpoberen? en dan liever op een niet goed reagerend manegepaard dan op je eigen hypertje.. niet dan?

ok maar:

Citaat:
De Andere vrouw die nu ook op wally rijd, rijd ook altijd met sporen, en heeft haar laatst "lekgepikt". Ze heeft nu een hele kale plek aan 1 kant. Nu rijd ze dus voorlopig niet meer met sporen Ik weet wel dat ik voorlopig niet met die rare dingen ga rijden, want ik weet wel dat ik er in iedere geval niet mee om kan gaan

hier maar weer een voorbeeld dat de instructie niet altijd even goed oplet Bloos
Erg banketstaaf tegenover die hardwerkende manege paarden vind ik het dan Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:11

boeflover schreef:
iedereen moet het toch kunnen uitpoberen? en dan liever op een niet goed reagerend manegepaard dan op je eigen hypertje.. niet dan?

Da's beter voor de ruiter, maar niet voor het paard! Op een afgestompt paard denkt iedereen al snel van "nou, dat gaat toch prima?".
Een afgestompt paard VOELT het wel, maar REAGEERT niet
(net zoals een mens ook niet reageert als er alleen maar onzin geschreeuwd wordt-het doet nog steeds pijn in je oren )

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:13

t is geen manegepaard meer Knipoog En ze heeft nu wel ff afgeleerd om met sporen te rijden. Vind t alleen zo zielig voor Wally.. Ik heb overigens nog nooit met sporen gereden, maar vind dat iedereen dat mits erop gelet word dat ze goed gebruikt worden er op een manege ook gewoon met sporen gereden mag worden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:15

ik rij ook op sporen met de manege, maar niet bij alle paarden, maar bij een paar. de lesgeefster (tevens eigenaresse manege) zei tegen mij dat ik met sporen mocht rijden, en ze laat geen mensen met sporen rijden als ze denkt dat ze de pony constant prikken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:17

RaQuKA schreef:
ik rij ook op sporen met de manege, maar niet bij alle paarden, maar bij een paar. de lesgeefster (tevens eigenaresse manege) zei tegen mij dat ik met sporen mocht rijden, en ze laat geen mensen met sporen rijden als ze denkt dat ze de pony constant prikken

Waarom rij je die paarden met sporen? Omdat ze heel gevoelig zijn of juist omdat ze moeilijk voorwaarts te krijgen zijn?

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:49

en als een paard niet goed op je been reageert.. dan ga je maar met sporen rijden? dat begint met kleine knopspoortjes, paard reageert daar niet meer op? dan maar grotere en scherpere sporen?

dat vind ik echt je paard verpesten..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 18:51

Maakt dat wat uit dan? Als een manege beslist dat er met sporen gereden mag worden dan kan je daar toch niets tegen doen....volgens mij rijden er ook een heleboel bokkers met sporen hoor...je gaat mij niet wijsmaken dat iedereen hier (behalve ik dan...Knipoog ) zonder sporen rijd...

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:02

Je kunt weigeren Ik kan me niet voorstellen dat de manege zoiets verplicht zou stellen.
En zoals ik al zei, ik rijd niet (meer) met sporen Knipoog

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 19:46

De manege stelt het ook helemaal niet verplicht hoor! Als jij niet met sporen wil rijden dan hoef je dat ook niet maar er zijn er toch echt wel een paar bij waar als je het niet zou doen je het hele uur bezig bent om hem vooruit te krijgen...nou is daar niet echt wat mis mee maar omdast je daar het hele uur mee bezig bent heb je geen tijd om wat anders te doen...

Oh, en over die opmerking dat ik arrogant zou zijn...ik bedoelde 'gevorderde' in het algemeen...doelde niet op mezelf..maar ok, ik vind mezelf wel gevorderd ja...is er soms een regel dat je pas mag zeggen dat je gevorderd bent als je Z rijd ofzo???

n0uskal0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:24

hoii mensen
Ik rijd al heel erg lang op een manege en wij mogen gewoon met sporen rijden! Het is om de hulp te verfijnen. Ik vind het een beetje apart dat sommige mensen het hier raar vinden dat er op sommige maneges met sporen wordt gereden en dat ze dat onzin vinden. Verward
Stel je hebt een eigen paard (lijkt us) en die is niet voor uit te branden. Je wilt toch wedstrijden rijden en op een hoog niveau komen, maar het lukt je maar niet om die pony vooruit te krijgen met een zweep en een gewone kuithulp. Sporen zouden daarvoor goed helpen, en je zou verder komen wat je altijd al wilde. Waarom zou je dan geen sporen gebruiken? Ze helpen je......Maar je moet er natuurlijk wel eerst mee overweg kunnen. Als je dan bv voor de eerste keer met sporen rijd en hem keihard port dat is natuurlijk niet goed. Vraag daarvoor dan advies ofzo. Maar ik vind het gewoon normaal als je met sporen rijd en ik vind het totaal onzin dat je je paard daarmee zou verpesten.
Oftewel ik ben het met Aphrodite eens!

[/img]

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 20:26

Thanx!! Eindelijk een beetje hulp!!! Ben het helemaal met je eens...en dat weet je...*LOL*
Maar, type aub niet in het roze....is beetje onduidelijk!!! Hahahah! Knipoog

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:37

n0uskal0ver schreef:
Stel je hebt een eigen paard (lijkt us) en die is niet voor uit te branden. Je wilt toch wedstrijden rijden en op een hoog niveau komen, maar het lukt je maar niet om die pony vooruit te krijgen met een zweep en een gewone kuithulp.

In dat geval zou ik me zorgen beginnen te maken, en de wedstrijden nog maar even laten zitten Haha!. Als ik een eigen paard had zou ik willen proberen hem zo licht op mijn hulpen te laten reageren dat ik geen sporen nodig had (en al helemaal niet om hem vooruit te krijgen). Dan kun je ze nog wel dragen (vooral western-sporen: die rinkelen zo lekker ), als je ze maar niet (of heel weinig) gebruikt.

Manegepaarden krijgen veel meer voor hun kiezen: elke keer weer een andere ruiter (waaronder "beginners") met andere (of onduidelijke) hulpen ... Dan kan ik wel begrijpen als een spoortje uitkomst kan bieden (mits je ze "verdiend" hebt *LOL* ).

n0uskal0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:46

Daar ben ik het helemaal mee eens!!

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:13

Op de manege reed ik nooit met sporen ik zorgde er wel voor dat ie voor uit kwam!

Nu rijd ik op een haflinger en de eingenaar rijd met wieltjes aan de sporen!
Maar da merk je wel dat het paard dat gewent is..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 21:21

Tja, het blijft toch per manege en per mens verschillen wat ze willen...maar Anky draagt toch ook sporen? Al jaaaaaaaren....en vinden jullie haar paarden 'afgestompt' ?????? Verward