Scheren, voor-nadelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:13

Mijn wollig shetlander koudbloedbeer wordt volgend jaar ook geschoren, oeh my, nu mag ik zeker gaan rennen! Schijnheilig Haha!

Het is nog maar oktober, en Bas heeft nu al een topwintervacht. Hij doet nu nog niet zo veel qua beweging, alleen maar longeren, maar áls ik hem longeer is hij nu al binnen no time nat.
Dat is dan 20 minuutjes longeren, en als ik hem droog wil krijgen ben ik meer dan een uur bezig... beetje onhandig.

Volgend jaar heb ik hem als het goed is voor de kar en onder het zadel, en dan wordt meneer dus ook geschoren of komt onder dusdanige hoeveelheid grams dek dat ik geen pluzziewuzzie vacht heb.

Meneer staat ook op stal en zie het niet zo zitten om na een karrenrit het dier nog met natte druipvacht een uur te gaan stappen....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:44

Groot nadeel is dat de zomervacht van je paard nooit zo mooi is als je hem 's winters scheert dan wanneer je hem zijn vacht laat houden.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 22:17

nou daar komen we wel overheen Knipoog

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:19

Sjonniej schreef:
Groot nadeel is dat de zomervacht van je paard nooit zo mooi is als je hem 's winters scheert dan wanneer je hem zijn vacht laat houden.

Ik heb m'n pony nu twee winters geschoren en ze is altijd prima in haar zomervachtje gekomen, als je je paard te laat in de winter scheert dan kan je paard een mindere zomervacht krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:23

chamayalover schreef:
voordelen:
nadelen
- als je eenmaal een keer geschoren hebt dan zal je het elk jaar moeten doen.

Da's niet waar hoor, ik heb Fie laten scheren toen ze 4 was, daarna is ze een aantal jaren niet geschoren, omdat het echt niet nodig was!
En als het niet nodig is doe ik het ook niet. Dan vind ik het echt zonde.

Dit jaar heb ik haar wel weer laten scheren, omdat ze op een andere stal staat waar door een dikkere vacht heeft ontwikkeld.

Ik ben blij dat ik het gedaan heb met deze onnatuurlijk hoge temperaturen nu.
Dekens kun je naar behoefte meer of minder opdoen, maar een vacht doe je niet even af als ze het warm hebben met dit weer...

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:40

Dyonne schreef:
Idd, zweten heeft weinig met conditie te maken.
*LOL*

Mijn verzorgpaard (=een manegepaard, zaterdag en zondag reed ik hem, door de weeks liep hij 4 dagen mee in de lessen) had een superconditie, en zweette zich toch helemaal te pletter. Niet zozeer tijdens het rijden, maar vooral erná!!! (Hij zweet echt verschrikkelijk na) Niets hielp ook, ook niet hem laten droogstappen in de stapmolen. Zodra hij weer in zijn stal stond begon hij weer te zweten . Het was op een gegeven moment echt zo erg dat hij als hij 's ochtends gelopen had, hij 's avonds laat nog zeiknat op stal stond, met zweetdeken!

Hij had echt geen hele dikke wintervacht, want alle manegepaarden krijgen zodra het iets afkoelt een dunne deken op, en hebben gewoon allemaal een eigen dikke winterdeken. Lachen
Uiteindelijk is hij dus vorig jaar geschoren, en werd hij de eerste 10 minuten altijd even gereden met uitrijdeken, en met uitstappen kreeg hij deze ook gelijk op. Vanaf dat moment ging het echt super!

Ik ben dus helemaal voor scheren, zolang mensen het dus NIET alleen maar doen omdat ze het mooi vinden!! Schijnheilig

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:35

Ik scheer ook altijd hoor.. Maar er is een groot nadeel bij mijn pony, hij moet eigenlijk 2x gedaan worden, maar dat wil ik echt niet, want na de 2e keer krijgt hij een hele lelijke kleur Scheve mond En dat vind ik echt jammer. Dus nu is zijn vacht al heel dik, maar ik scheer toch nog niet, probeer het zo lang mogelijk uit te stellen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:24

Sjonniej schreef:

Dat is alleen zo als je ze te laat scheert en dan ook nog tegen de haren in scheert, je scheert dan namelijk de toppen van de nieuwe zomervacht af die er al onder zitten Knipoog

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:44

hey
vorige jaren heb ik mijn paard(en) ook geschoren. Ik wou het eerst niet, maar je kan moeilijk drie uur uitstappen. Zoveel tijd heb ik gewoon niet over. Het is ook beter als ze hun warmte ergens weg krijgen.
ik rij in de winter toch altijd binnen (uitzondering, af en toe buitenrit) en hij staat toch bijna altijd op stal. Vorig jaar stond m'n paard in echt koude stallen, en toen had hij (en de paarden van de springstal waar ik werkte) drie dekens op. Was echt nodig. maar ik kon hem wel goed verder trainen en in conditie houden.

met Vision begin ik het nu al te merken aan zijn vacht; Na twintig minuten dressuurwerk (enkel losrijden) is zijn hals al kletsnat; en dan te bedenken dat hij nu op stal staat met een 200 grams staldeken bij 17 graden Scheve mond ik ga nog even aankijken, maar wellicht scheer ik Vision ook binnenkort.

je moet het zelf even aanzien. Als je wedstrijd gaat rijden is het wel prettig dat je niet met een zeiknat paard de ring inkomt.
En dat slepen en wisselen met dekens ben je snel gewoon hoor..
xxx

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:17

Sjonniej schreef:

Mijn verzorgpony zat afgelopen jaar voor het eerst mooi in de zomervacht. En die was de winter ervoor voor het eerst geschoren. Dus niet mooi in de zomervacht komen is alleen bij te laat scheren volgens mij.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:51

Als half oktober al te laat is....

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:02

Ik ga dit jaar ook voor het eerst mijn paardje laten scheren. Ik train hem drie à vier keer per week, zowel in binnen als buitenpistes. Na twintig minuten rijden is hij al kletsnat...droogstappen duurt al een uur. Plus met de vacht die hij nu al heeft(hij draagt sinds half september een Bucas regendeken) staat hij al te zuchten na twee toertjes stappen. Ik heb enkel wat schrik voor te weinig/teveel dekens op te leggen. Tzal een beetje zoeken worden... Ik ga hem wel niet helemaal kaal laten scheren, kzou kiezen voor een zogezegd uitrijdeken-patroon.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:24

voordelen:

meer energie
minder snel zweten.
eerder droog
mooier

nadelen:

meer dekens nodig
schuurplekken op de borst
dekens veroorzaken veel jeuk
meer kans op kouvatten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:36

Ik zit er ook sterk aan te denken mijn schimmel te scheren, zeker met dit idote weer van de laatste tijd (12graden, dan weer 20graden!) Gisteren met de schimmel een heel klein beetje gesprongen, om 12:30 smiddags en ze was om 9uur savonds nog niet droog !

Eventjes een vraagje tussendoor: scheren jullie het paard in de winter ook helemaal, of komen er bijzondere patroontjes aan te pas Haha! en/of zou je misschien met een opzetstukje kunnen scheren, zodat je ze niet zo heel erg kaal hebt ?