NAV "schone brok"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:55

Van welke 6 ? en wat was hun antwoord ?

Groetjes,

Maris

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:14

Ik zal nu niet uitgebreid antwoorden. Alleen of ze BHT, BHA en Etoxyquine er wel in hebben of niet. Welke variant en in welke voeders wel of niet komt dan nog!

Marstall: nee
Havens: ja
Subli: nee
Hartog: ja
St Hippolyt: nee
Fyto Horsecare: ja

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:19

Als je een brok met veel olie zoekt dan heeft subli een ponybrok speciaal met toegevoegde olie.
Ken iemand deze brok? Zoja, geef eens uitleg.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:24

Brokken met veel olie bestaan niet.
de rede is dat meer olie de brok meer kans geeft om uitelkaar te vallen.
Vandaar dat toegevoegde olie bij muesli makkelijker toepasbaar is.
(uitleg van de equisanum voer leverancier..)

Is er al nieuws over de andere voermerken??

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:45

Nee, vandaag nog geen reacties ontvangen....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:47

Oh, van ander topic (op Western) kwam naar voren dat in Hippostar ook die troep zit...
Vera was dat geloof ik, heeft Hippostar voige week al gemaild. Ik heb nog gen reactie terug.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:12

Hoi,

Tjeempie, ik geef mijn paard nu 2 weken 2 handje lucerne per dag en hij staat me daar toch te glimmen !! Alleen nu heb ik weer ergens gelezen ( ja sorry daar ga ik weer ) dat glimmende paarden juist vaak lever en nier problemen hebben. Dus dat glans juist een teken van niet gezond zijn is Verward

Groetjes,

Maris

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:32

Heb ik nog nooit van gehoord...waar heb je dat gelezen?

De muesli's van Equiral zijn dacht ik ook zonder allerlei toevoegingen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:46

Tequiro schreef:
Heb ik nog nooit van gehoord...waar heb je dat gelezen?

Dat kreeg ik een keer als antwoord van een alternatief genezer. En ik weet wel dat er mensen zijn die beweren dat lucerne, omdat het eenzijdige eiwitten bevat, de nieren teveel (?) belast. Vandaar mijn vraag.

Groetjes,

Maris

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:08

Van dat glimmende vacht dat paarden juist iets onder de leden hebben vind ik wel heel vaag. Dan zou het betekenen dat bij ons op stal bijna alle paarden een lever nier probleem hebben (tjonge, klinkt als een Taconis uitspraak).

Lucerne bevatten een type eiwitten die anders zijn dan in brokken. MAar of dat gelijk de nieren teveel belast is mij niet bekend. Bij het voeren van lucerne moet wel altijd goed gelet worden op de verhoudingen calcium en fosfor en dat je niet tekort komt in andere vitaminen en mineralen.

Hoe staat het eigenlijk dan met de toevoegingen in brokken van Masters (van Cooten)?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:38

Eleonoor, wat heeft dit nou weer met Taconis te maken?
Daar gaat deze discussie helemaal niet over. Jij laat ook geen gelegenheid voorbij gaan om hem af te kunnen katten he?
Laat ik het zo zeggen, dat zegt meer over jou dan over Thijs.

Lucerne schijnt eiwitten te hebben die later in de spijsvertering verteren, en daarom juist minder belastend zijn voor lever en nieren.
Verder schijnt dat paarden van Lucerne ook geen verhoogd risico op hoefbevangenheid lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:44

"Schijnt' is natuurlijk leuk, maar is dat ook al gebleken (wetenschappelijk onderbouwd iig Verward

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:46

Ja, daar heb ik tijdens mijn zoektocht naar bevangenheid over gelezen.

Dimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:47

Ik heb zonet even op de zak gekeken van Pavo-1, hier zit dus BHT in...
Misschien dus ook nog wel andere toevoegingen, maar deze zie ik iig niet op de zak staan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 01:03

De eiwitten in lucerne zijn anders dan ik voer en bewezen beter.
Ze zijn makkelijker te verteren voor paarden, zorgen voor minder problemen als eiwitbulten, dikke benen, hoefbevangenheid enz.
Voor zover ik begrepen heb (maar dat heb ik eerlijk gezegd nog niet zelf uitgezocht) is Lucerne zoals dat van Hartog gesuplementeerd, waardoor het als volledig voer gegeven kan worden en dus zou de Ca/F rechtgetrokken moeten zijn.

Ik kom nu trouwens tot de ontdekking dat ik eerder steeds op een andere Hartog site heb gekeken: http://www.hartog.de/international/dutch/start.htm
i.p.v. http://www.hartog-lucerne.nl/internatio ... ndexnl.htm
Op die tweede site zijn wel al die muesli's terug te vinden én vind ik een puur lucerneprodukt... Balen lucernehooi, bij het geitenvoer. Morgen gelijk es bellen wat die kosten en waar ze te krijgen zijn.

Oh, en dat glanzende paarden juist ziek zijn is wel de grootste kul die ik ooit gehoord heb.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:22

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:24

Heeft er ook iemand ervaring met de Fybergy van Dodson en Horrel.. is ook een Lucerne, maar dan ook speciaal voor paarden en pony's die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid..
Mijn voerleverancier besteld t ook altijd speciaal... heeft ie niet zomaar liggen...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:36

equirall is van dezelfde fabrikant als pavo toch? Neem aan dat zij ook geen 'schone'brok of muesli hebben of wel? Moet vanmiddag voer halen maar denk dat ik anders voor de zekerheid Subli neem nu ik lees dat dat schoon is.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:51

De fabrikant zegt dit over de Fibergy:

Fibergy
High fibre, high oil straw and alfalfa based chaff.

Fibergy is a high fibre, high oil straw and alfalfa based chaff, which has been formulated to contain low levels of sugars (especially fructans) and low levels of molasses.

Suitable for horses and ponies at risk from Laminitis.

High fibre.
Added oil.
Low levels of molasses.
Added mint for palatability and digestion.
Nutrient Analysis
Protein Oil Fibre Ash
8.0% 6.0% 36.0% 5.0%

Weet iemand iets over de eventuele BHT e.d. in dit product?

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:25

Maris schreef:
Dat kreeg ik een keer als antwoord van een alternatief genezer. En ik weet wel dat er mensen zijn die beweren dat lucerne, omdat het eenzijdige eiwitten bevat, de nieren teveel (?) belast. Vandaar mijn vraag.

Groetjes,

Maris

Kon hij ook vertellen waarom ze dan gaan glimmen in verhouding tot het slecht functioneren van de lever en nieren?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:45

ik heb ook een alternatief genezer voor mijn paarden (een holistisch therapeut/homeopaat) maar ik geloof echt dat wat hierboven beweerd wordt b*llsh*t is...
en van mijn arts heb ik dat toch nog nooit gehoord terwijl ik best al een poosje met m mee loop en hij toch echt al heeeeeeel wat jaartjes ervaring heeft...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:47

Dimpie schreef:
Ik heb zonet even op de zak gekeken van Pavo-1, hier zit dus BHT in...
Misschien dus ook nog wel andere toevoegingen, maar deze zie ik iig niet op de zak staan.

Hmm, ik heb gisteren op stal op de zakken Pavo gekeken, maar daar heb ik niets op gevonden van BHT of een andere stof.
Waar heb jij het gevonden op de zak?

Ik heb inmiddels ook bericht van Cavalor.
Die hebben Ethoxyquin en BHT in het voer....

Van vCooten (Masters), Pavo/Equiral en de rest wacht ik nog op bericht.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 17-09-04 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:55

Francis schreef:
De eiwitten in lucerne zijn anders dan ik voer en bewezen beter.
Ze zijn makkelijker te verteren voor paarden, zorgen voor minder problemen als eiwitbulten, dikke benen, hoefbevangenheid enz.
Voor zover ik begrepen heb (maar dat heb ik eerlijk gezegd nog niet zelf uitgezocht) is Lucerne zoals dat van Hartog gesuplementeerd, waardoor het als volledig voer gegeven kan worden en dus zou de Ca/F rechtgetrokken moeten zijn.

Ik kom nu trouwens tot de ontdekking dat ik eerder steeds op een andere Hartog site heb gekeken: http://www.hartog.de/international/dutch/start.htm
i.p.v. http://www.hartog-lucerne.nl/internatio ... ndexnl.htm
Op die tweede site zijn wel al die muesli's terug te vinden én vind ik een puur lucerneprodukt... Balen lucernehooi, bij het geitenvoer. Morgen gelijk es bellen wat die kosten en waar ze te krijgen zijn.

Oh, en dat glanzende paarden juist ziek zijn is wel de grootste kul die ik ooit gehoord heb.

Voor mijn vorige paard gebruikte ik de lucerne van de HArtog. Juist de Hartog adviseerde mij om minimale hoeveelheden ander voer te geven met supplementen om de verhoudingen Ca/P goed te krijgen. Ik mocht van hun niet alleen Lucerne gebruiken. De vitaminen die op de zak staan zijn voornamelijk de vit en min die van nature voorkomen in lucerne. Toegevoegd wordt olie en melasse om het wat plakkerig te maken, omdat pure lucerne super stoffig is.

Dimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:04

Citaat:
Waar heb jij het gevonden op de zak?

Bovenaan, op dat witte gedeelte. Staat bij samenstelling of toevoegingen geloof ik.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:06

Marstall: nee
St Hippolyt: nee
Subli: nee

Havens: ja
Hartog: ja
Fyto Horsecare: ja
D'Hoogh: ja
Hippostar: ja
Cavalor: ja

De rest komt nog