westernzadel ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:28

Je kunt altijd Evelien van Eurohorse een keer laten komen om je paard te laten opmeten, als ze in de buurt is, dat kost je 30 euro brandstofkosten. Misschien heeft ze wel iets of loopt ze tegen iets aan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:40

ilovejuno schreef:
kijk eens op:
http://elegancepaardenspul.tripod.com/id2.html
daar staan 2 zadels van 200 euro maar ik weet verder niet of het een goed kwaliteit is enzo. kijk zelf maar even.

Dat is de shop van scoobydoo hier op Bokt.
Stuur haar eens een pb ze zal je daar vast wel een antwoord op kunnen geven

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:09

nerootjuh schreef:
ik denk dat ik maar ga doorsparen, het laatste wat ik wil is nero pijn doen door een zadel dat niet past ..

OK dan! Heel verstandig meid!! Je eigen billen zullen er ook blij mee zijn. Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:53

ilovejuno schreef:
kijk eens op:
http://elegancepaardenspul.tripod.com/id2.html
daar staan 2 zadels van 200 euro maar ik weet verder niet of het een goed kwaliteit is enzo. kijk zelf maar even.

Zoals gezegd, goede westernzadels voor 200 euro bestaan niet... Toch voor de vorm maar even gekeken, maar alleen al de manier waarop de fenders zijn bevestigd... met drie nagels in plaats van degelijk stikwerk. Bij mijn zadel zitten er als 'extra' ook wel nagels in (2 om precies te zijn) maar daarnaast is de bevestiging dus voornl. gestikt. Je hoort die bevestiging trouwens ook niet te zien, maar dat kan komen omdat ze te ver naar beneden zijn getrokken.
Verder lijkt het zadel compleet uit enkel laags 'leer' te bestaan (als ik echter de witte onderkant van de de tiestraps zie betwijfel ik of het allemaal wel leer is wat we zien) terwijl een goed zadel compleet uit dubbel laags leer is opbebouwd. Je hebt dus overal langs de randen stikwerk.

Hier een foto van mijn zadel...
Afbeelding

Je kunt zowiezo al zien dat het degelijk leer is, en als je goed kijkt zie je langs de randen van de skirts en fenders dat er een dun lijntje loopt. Dat is het stiksel. Al die onderdelen bestaan uit twee lagen leer. Tot aan dat kleine riempje boven de stijgbeugel toe. De onderste laag van het zadel bestaat zelfs uit 4 lagen leer.

Op deze site kun je helemaal rechts onderaan klikken op het zinnetje "Reportage: A Saddle Is Born". Daar kun je helemaal van begin tot eind zien hoe een westernzadel met de hand gemaakt wordt. Natuurlijk worden de 'bekende merken' ook deels machinematig gemaakt, zoals snijden en stikken, maar dan nog is de opbouw het zelfde en zie je hoe bewerkelijk een goed zadel is... dat is gewoon niet mogelijk voor 200 euro.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:26

Of bv een boomloos westernzadel. De barefoot is dacht ik ook niet zo gruwelijk duur. Bokker pmarena kan je er vast meer over vertellen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:30

Ik zou geen westernzadel kopen omdat je het stoer vind staan, met een westernzadel kan je bijv niet springen, dan zit die knop in de weg, ik zou het alleen doen als je echt western rijdt.. als je gewoon recreatief rijdt zou ik het gewoon op een veelzeidigheidszadel houden.. Een westernzadel rijdt wel erg fijn op buitenrit enzo, maar als je meer doet dan alleen buiten rijden, zou ik het echt op een VZHzadel houden..

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:46

beste mensjes ik heb 2 zadels beide onder de 500 euro gekocht bij arthur's weliswaar 2ehands. maar deze zijn in prima staat en er is nog niks mis mee. een van de zadels past nu helaas niet meer.
beide zijn ook wel merkzadels alleen de merken zijn hier niet zo bekend
ze zijn van de colorado springs serie de ene is een texas en de andere een brad ren's. willen jullie hiermee zeggen dat dit dan ook slechte zadels zijn??? majo jij hebt mijn zadels gezien en gereden.

voor de topicstarter ik zou niet voor een zadelmarkt zadel gaan en je zeer goed laten informeren over de pasvorm het liefst door een zadelmaker zelf. mijn paardje gaat nu met haar straks met haar 5e zadel door het leven omdat de anderen niet meer pastten. 2 is ze uitgegroeid omdat ze nog jong was en nog groeide kan gebeuren is normaal. de derde paste niet goed terwijl ik meerdere mensen er naar heb laten kijken. het verloor toch zijn pasvorm op de een of andere manier.
en dat heb ik moeten verkopen.
het vierde zadel pastte heel goed in het begin maar dankzij mijn paardje haar maandagziekte past het nu niet meer. op de een of andere manier is ze nooit meer op hetzelfde figuur gekomen. en ik moet zeggen ik vind haar figuur zo prima.
ze veranderd echter te vaak van postuur in de zomer houden we haar namelijk een beetje mager en in de winter krijgt ze weer meer krachtvoer. waardoor ze er eigenlijk ieder seizoen op veranderd. ik durf het nu niet aan om een zadel op maat te laten maken voor haar omdat ze dus vaak veranderd en ik haar dan eerst stabiel wil hebben. dus heb ik besloten om voor een boomlooszadel te gaan ik heb zo'n zadel al een keer getest op mijn paarden en het rijdt heerlijk.

www.boomloosrijden.nl staan de zadels op deze hebben zowel een gewone variant als een westernvariant en passen vrijwel altijd let op er zijn ntl altijd uitzonderingen bijv bij een zeer hoge schoft.
ook deze zadels zijn niet echt goedkoop maar ook zeker niet duur.

succes met het maken van een uiteindelijke beslissing.
las ergens hierboven al dat je ging doorsparen dit is zeker een goede beslissing
groetjes fabske

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:56

nerootjuh schreef:
ik heb het zadel van paco * verzorgpony * opgelegd,
ook een western, het is precies dezelfde als bij zadelmarkt. en paste goed..

Wat late reactie, maar ik wilde even opmerken dat de meeste ervaren westernruiters nog niet eens durven beoordelen of een zadel goed past, en veel van degenen die het wel doen hebben het lang niet altijd goed. Hoe kan jij nu zomaar zien of het past? Ik laat dat aan een vakman over hoor...

En Fabske: Arthur verkoopt iets voor onder 500 euro? Toen ik er nog kwam was dat in ieder geval een prijsklasse die bij hem niet bestond...

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:59

hij heeft ze normaal ook niet liggen nu had ie er per toeval 3 liggen in een maand tijd ik moest toendertijd 2 nieuwe zadels en heb toen deze 2 zadels gekocht.

ik kan dr ook niks aan doen dat ie ze onder de 500 verkocht het was voor mij weer een mooie meevaller Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:12

Manuutje1990 schreef:
Ik zou geen westernzadel kopen omdat je het stoer vind staan, met een westernzadel kan je bijv niet springen, dan zit die knop in de weg, ik zou het alleen doen als je echt western rijdt..

Hier ben ik het deels mee eens, je kan geen 1.50 springen met een westernzadel, ofja, het lijkt mij niks Knipoog Maar ik heb oxers tot 70 cm gesprongen zonder enig probleem, gaat prima!
Wat de rest hier verder ook al zegt, voor 300 euro kan je geen (tweedehands of nieuw) zadel kopen met een kwaliteit die je eigenlijk nodig zou hebben voor een zadel. Die van mij was destijds 3500 gulden, en daar zat wel wat zilver op etc, maar vanaf een euro of 800 zou ik zeker rekenen als je echt opzoek bent naar een zadel dat nog 20 jaar meegaat.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:24

fabske schreef:
hij heeft ze normaal ook niet liggen nu had ie er per toeval 3 liggen in een maand tijd ik moest toendertijd 2 nieuwe zadels en heb toen deze 2 zadels gekocht.

ik kan dr ook niks aan doen dat ie ze onder de 500 verkocht het was voor mij weer een mooie meevaller Lachen

Ik denk dat je gewoon mazzel hebt gehad Fabske. Ik heb de zadels niet gezien, en er zijn zeker leuke B-merk zadels in de handel. En juist met die B-merk zadels is het zo dat ze minder 'prijsvast' zijn. D.w.z. dat ze sterk in waarde dalen naarmate ze ouder worden. Als jij dan de mazzel hebt dat een handelaar die normaal 'dure' merken verkoopt een paar inruilers heeft waar'ie weer snel van af wil, dan kan het zijn dat je een goedkoop tweede hands zadel kunt kopen wat toch een redelijke kwaliteit heeft.
GEMIDDELD GENOMEN koop je dus geen kwaliteitszadel voor dat soort geld, maar met veel geduld en rond kijken kun je dat geluk dus soms hebben... Bij veel shops/zadelboeren kun je trouwens een soort 'zoekopdracht' achter laten, dat ze contact met je opnemen als ze een dergelijk zadel binnen krijgen.

Reenarulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:40

Er zijn wel degelijk goede tweedehandszadels te koop voor niet zo heel erg veel (denk aan € 400-500) geld. Ik ben er van overtuigd dat je 100x beter een kwalitatief goed tweedehands zadel kan kopen dan een kartonnen flutding. Vaak is de pasvorm bij aankoop al bagger, en na een jaar wilt je dat echt niet meer op je paard...
Wij hebben ook een behoorlijk oud tweedehands Saddlesmith zadel gekocht bij arthur (1600 gulden), en dit is echt een geweldig zadel. Past echt op ieder paard (vraag me niet hoe), is nog nooit wat aan kapot gegaan oid en zit geweldig (beetje hard, maar mag ook wel eens opgevuld worden.. Tong uitsteken). Hij is inderdaad loodzwaar, hij zou best de 20 kilo kunnen halen Tong uitsteken Nou is dat ook wel logisch; je kan geen goed leren westernzadel van 5 kilo hebben, er komt zoveel leer (dat, mits het goed leer is, bere zwaar is) aan te pas, dat je al snel op een behoorlijk gewicht zit Lachen

Een foto van ons zadel (gok dat hij een jaar of 10-15 is):

Afbeelding

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:44

hej jah ik weet wel zeker dat ik er enorm mee geboft heb evenals reenarulez hierboven. maar ja ik ben er ook echt stik blij meej ik hoop dat ik er nog lang plezier aan mag beleven ik onderhoud het in iedergeval goed scheelt altijd wel weer iets.
groetjes fabske

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:25

Toch heb ik ooit op western een topic gezet over prijzen van 2e hands zadels.
Daar kwam uit dat ik voor 4 a 500 best een goede TWEEDEHANDS kan vinden....

Ik vergelijk het maar met auto's. Een mercedes is een héle goede auto, maar onze citroën rijdt ook prima.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:23

Hm.. Zo'n boomloos zadel vind ik eigenlijk niet meer een echte westernzadel-uitstraling hebben.. Scheve mond Dan vind ik een echt wesernzadel wel veel mooier.. Scheve mond Maar als je het zo ziet rijdt het volgens mij wel erg fijn..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 08:51

Ik vind de western barefoot er best western uitzien, zit ook erg lekker

Overigens zijn er zoals Stef al zegt best goed betaalbare 2e hands westernzadels.
Ik heb zelf een RockingR te koop voor €600.-, is alleen gebruikt om te passen en zelf heb ik er 4x mee gereden, nog als nieuw dus, beugels zijn nog niet eens ingedraaid. Nieuw koste deze 2200 gulden dus ja, ze zijn er wel hoor