nadeel en voordeel hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:07

ellenlouise schreef:
Ik heb inderdaad niet helemaal goed gelezen Princess Knipoog
Maar jij voelt je wel erg aangevallen door de tekst op de site, misschien omdat er toch een kern van waarheid in zit??

nee voel me totaal niet aangevallen en ja in sommige dingen zit een kern van waarheid...maar de manier waarop hun dingen zeggen staat me niet helemaal aan, ze beweren dat wij bepaalde dingen doen om een bepaalde reden, wat gewoon helemaal niet waar is!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:37

willeke16 schreef:
Wat zijn de voordelen en nadelen van hoefijzers.

Ik wil geen hoefijzers,als het niet nodig is.Ik ben niet van plan om lang op een harde weg te lopen.

dus wat is het beste voor mij,maar ik zou graag de voordelen en nadelen willen weten

Er is geen voor of nadeel want het ligt helemaal aan het paard.

Paarden zijn tegenwoordig zo doorgefokt dat er diverse mankementen zijn dat die opgelost worden door hulpmiddelen. Ook stelt iedereen andere eissen aan zijn paard dus ook weer andere dingen nodig.

Mijn paard is niet te houden zonder ijzers ook al zou je het nog zo graag willen. Ook al loop je niet op straat binnen 2 weken is er geen hoef meer over en hij krijgt last van zijn gewrichten. Door de ijzers kan je stand bepalen wat dus beter is voor gewrichten en spieren.

Dus ijzers zijn wel of nodig ligt helemaal aan het paard en de eissen die je stelt. Als mijn volgende paard geen ijzers nodig heeft krijgt hij ze dus ook niet.

Zeg niet dat het niet natuurlijk is want ik weet dat mijn paard los in de natuur allang dood zou zijn. Maar ik heb er nu wel een fijn sport en hobby paard aan en daar heb ik hem ook voor.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:29

Dit word een eeeuwenlange discussie, wij wedstridruiters zijn van mening dat al dat natuurlijke gedoe onzin is en jullie recreatieruiters/natuurlijke mensen Verward zijn van mening dat het geweldig is.

Nou ja ieder zijn mening, ik vind het onzin!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:33

Citaat:
Nou ja ieder zijn mening, ik vind het onzin

jij hoort zeker bij de "wij,wedstrijdruiters" Clown

Vorig jaar nog was ik er van overtuigd dat mijn paard nooit zonder ijzers zou kunnen, na een winter vol ellende (paar keer per week ijzers afgetrapt, niet meer kunnen nagelen door alle gaten, kapot getrapte hoefballen) heb ik toch de stap genomen en het is de beste beslissing die ik genomen heb voor mijn paard!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:43

Nou en ik heb mijn paard zomers op ijzers aangezien ie een held op sokken is op gras (met glijden enz) ik wil niet dat hij het vertrouwen in gras helemaal verliest door een keer loeihard op zijn bek te gaan omdat ik hem niet op ijzers wil zetten. Dus mijn paard zomers ijzers en swinters niet! En dat bevalt me prima!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:30

Mijn paard stond op ijzers, maar ze trapte ze steeds scheef, als ze in het weiland ging rennen. Vandaar dat de hoefsmid steeds moest komen en de rekening steeds hoger werd, en omdat ik van de winter ook ga starten, hebben we de ijzers eraf gehaald. Dat hebben we ze niet nodig. Ze zijn er zo lang mogelijk af, want ik vind het eigenlijk ook wel zonde van de hoeven.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:28

YvonneS schreef:
Nou en ik heb mijn paard zomers op ijzers aangezien ie een held op sokken is op gras (met glijden enz) ik wil niet dat hij het vertrouwen in gras helemaal verliest door een keer loeihard op zijn bek te gaan omdat ik hem niet op ijzers wil zetten. Dus mijn paard zomers ijzers en swinters niet! En dat bevalt me prima!

Maar hoe doe je het dan als ie op de wei staat?? Als ie dan een keer een spurt neemt gaat ie toch eerder op z'n plaat dan op blote voeten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:35

dat vroeg ik me ook al af, mijn paard gleed eerder uit met ijzers dan zonder ijzers Verward
Overigens gaat ie op de wei nooit op z'n plaat, zou een beetje slordig zijn als een vluchtdier bij een sprintje onderuit gaat.......

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:38

smurf schreef:
dat vroeg ik me ook al af, mijn paard gleed eerder uit met ijzers dan zonder ijzers Verward
Overigens gaat ie op de wei nooit op z'n plaat, zou een beetje slordig zijn als een vluchtdier bij een sprintje onderuit gaat.......

......vluchten kan niet meer....... Haha! Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:41

o nee, onze paarden zijn zo doorgefokt en gedegenereerd dat ze niet meer kunnen vluchten
Misschien moet ik Morrie maar van de wei halen en 23 uur per etmaal op stal zetten, vierkant op ijzers, is vast beter voor hem....

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:50

Voordeel: misschien doordat je er kalkoenen in kan schroeven.. maar zoals al aangegeven wordt.... dat is door het nadeel ijzer op gras is glad.

Ik ken zeggen been there, done that and will never do it again. Lars heeft 10 jaar op ijzers gestaan en staat nu 7 maanden zonder.

Altijd heb ik problemen gehad, brokkelhoeven, ijzers die er om te haverklap af lagen... en nu?

Nu heeft hij hardstikke mooie hoeven, nog de laatse paar centimeter en de hoef heeft zich helemaal hersteld.
Normaal begonnen zijn hoeven rond deze tijd te brokkelen, nu niets aan de hand (nummer 2 als nadeel van ijzers voor mijn paard)

Hij heeft kurkdroge benen (heeft hij nooit gehad met ijzers, nadeel 3 voor mijn paard mbt ijzers)

Hij loopt beter, ruimer en sloft of struikelt niet meer (nadeel nr 4 mbt ijzer voor mijn paard).

Ik zie dus helaas voor mijn situatie en mijn paard alleen maar nadelen aan ijzers. En dank "die daar boven" op mijn blote knietjes, dat ik heb besloten Lars van zijn ijzers af halen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:55

Citaat:
en jullie recreatieruiters/natuurlijke mensen zijn van mening dat het geweldig is.

Het is niet geweldig...

Je zult er verstelt van staan hoe paarden opknappen bij het meer natuurlijk houden.

Ik heb mijn haflinger ook op alle manieren gehouden van dagen in de box met 1 uurtje rijden, tot halve dagen box, alleen zomers buiten etc etc.

Maar nu hij 24 uur per dag buiten loopt , zonder ijzertjes met wintervacht in een kudde voelt ie zich nog altijd het prettigst.
[/quote]

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:59

Citaat:
Maar nu hij 24 uur per dag buiten loopt , zonder ijzertjes met wintervacht in een kudde voelt ie zich nog altijd het prettigst.

maar helaas, zo kan je een wedstrijdpaard niet houden, dan presteert ie niet goed

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:09

Ik ben het helemaal eens met het laatste bericht van Prisca

Humphrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:21

Princess schreef:
nee dat beweren hun, op die site weet je wel, ff goed lezen!

mijn opmerking was sarcastisch bedoeld...

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:34

Cowgirl schreef:
Het is niet geweldig...

Je zult er verstelt van staan hoe paarden opknappen bij het meer natuurlijk houden.

Ik heb mijn haflinger ook op alle manieren gehouden van dagen in de box met 1 uurtje rijden, tot halve dagen box, alleen zomers buiten etc etc.

[/quote]

O dat zal best, maar zo kan ik toch geen wedstrijden gaan rijden en gaan trainen. Snap je nu het verschil???

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:46

Citaat:
O dat zal best, maar zo kan ik toch geen wedstrijden gaan rijden en gaan trainen. Snap je nu het verschil???

ik snap het verschil: jij hebt een paard omdat jij wil presteren met behulp van dit dier, ik heb een paard omdat ik het dier een zo prettig mogelijk bestaan wil geven en soms (en soms ook weken niet) even op zijn rug wil zitten

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:02

smurf schreef:
ik snap het verschil: jij hebt een paard omdat jij wil presteren met behulp van dit dier, ik heb een paard omdat ik het dier een zo prettig mogelijk bestaan wil geven en soms (en soms ook weken niet) even op zijn rug wil zitten

Ja ja, iedereen die het anders doet dan jij is een dierenbeul.

Die van mij krijgt in de winter een deken op. Iets waar zij zelf bijzonder blij mee is aangezien ze al loopt te trillen bij 10 graden en regen. Ze komt dan ook altijd vrolijk aanlopen als ik met de deken kom. Ik kan ook niet
helemaal zien wat een deken afdoet aan de kwaliteit van een paardenleven. Voor de rest staat ze 24 uur per dag buiten, en heeft ze nog nooit ijzers onder gehad simpelweg omdat ze die niet nodig heeft.

Maar ik ben dus wel een fanatieke dressuuruiter die regelmatig wedstrijden rijd. Nu ben ik wel erg slecht voor mijn paard, ik gebruik haar omdat ik graag wedstrijden wil rijden, hoe durf ik.

Sorry, maar een beetje minder kortzichtig mag wel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:07

ik heb er 36 jaar over gedaan om tot dit kortzichtige inzicht te komen, ik heb vroeger dressuur gereden, gesprongen ben zelfs jachtruiter geweest en groom, heb 4 jaar professionee,l voor m'n werk dus, op een stalhouderij gewerkt.
heb het allemaal meegemaakt, gezien en gehad, heb vroeger ook een paard gehad dat 23 uur per dag in een box stond.

Maar op die manier wil ik geen paard meer houden. Ik doe het anders.

Ik wens je veel succes met je wedstrijden, wie weet denk jij er ever 20 jaar ook heel anders over, zou kunnen!

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:43

Het voordeel van ijzers is dat ze minder snel slijten! En eventueel voor sommige paarden een betere beenstand te hebben,

Het nadeel: ze zijn erg prijzig! Een paard glijd sneller uit op gras, mits er kalkoenen onderzitten of speciale ijzers!

Het is altijd beter om geen ijzers onder de hoeven te slaan als het niet nodig is, en als het niet nodig is, scheelt het ook weer in de prijs!

BarbaraNova

Re: nadeel en voordeel hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:51

Ik zie geen voordeel van ijzers voor mij, mijn paarden staan alle drie op blote voeten en ik rij zeker drie keer per week buiten met hun en erg vaak op straat en hun hoeven zijn erg goed en hard...t heeft even geduurd maar mits er niets is waardoor het noodzakelijk is hoef ik geen ijzers meer...dus voor mij alleen maar voordeel.

ik vindt veel nadelen van ijzers, doorbloeding van de voet, ijzers zijn glad, ze moeten om de zoveel weken vervangen, ze zijn duur enz...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:16

Mijn paard staat zomers voor op ijzers omdat hij gevoelig liep over grindwegen.
Met ijzers loopt hij veel fijner.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:56

Ik heb mijn paard jaren op voor- en rondom ijzers gehad. Toen reed ik -net als nu- veel in het bos. Sleet als een gek die ijzers!

Toch trapte hij ze er vaak af en bleef hij een beetje brokkelhoeven houden, super irritant. Ook best gevoelige hoeven op steentjes etc.

2 jaar terug reed ik minder en heb ik z'n ijzers er onderuit laten halen, uitvoerig overlegd met de smid om te kijken hoe dit zou gaan... En tot op de dag van vandaag gaat het geweldig!

Keiharde hoeven, nooit gevoelig op stenen, zowel verharde als onverharde weg. Echt geweldig!!!

Wanneer de smid is geweest (komt eens per 3-4 maanden nog maar) is hij 2 dagen gevoeliger en dan rijd ik in de berm waarna hij alles weer aankan.

Succes met jouw keuze, je kan het altijd proberen mocht hij nou echt na 2 weken nog gevoelig zijn of brokkelhoeven kijken weet je voldoende.

mein

Re: nadeel en voordeel hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:07

Hoi Hoi,

Ik meld mij ook hier.. want ik zit met een 'probleem'..
Mijn Fries heeft erg korte hoeven achter, nu heeft de hoefsmid vorige week de ijzers eraf gehaald (omdat 1 ijzer eraf gevallen was) en hij zegt dat hij er geen ijzer meer onder kan slaan.. maaaar zonder ijzers, brokkelen haar hoeven heel snel af.. dus dat is ook niet heel handig.. De hoefsmid geeft nu aan dat we van die 'schoenen' voor haar moeten kopen die ze dan op krijgt voor ze de stal uit komt.. en tot ze weer in stal staat.. Iemand tips/ervaringen??
Daarnaast hoor ik van de d.a. dat het kan liggen aan de voeding dat haar hoeven zo slecht zijn.. iemand tips ervaringen daarmee?

Esther191

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:33

mein schreef:
Hoi Hoi,

Ik meld mij ook hier.. want ik zit met een 'probleem'..
Mijn Fries heeft erg korte hoeven achter, nu heeft de hoefsmid vorige week de ijzers eraf gehaald (omdat 1 ijzer eraf gevallen was) en hij zegt dat hij er geen ijzer meer onder kan slaan.. maaaar zonder ijzers, brokkelen haar hoeven heel snel af.. dus dat is ook niet heel handig.. De hoefsmid geeft nu aan dat we van die 'schoenen' voor haar moeten kopen die ze dan op krijgt voor ze de stal uit komt.. en tot ze weer in stal staat.. Iemand tips/ervaringen??
Daarnaast hoor ik van de d.a. dat het kan liggen aan de voeding dat haar hoeven zo slecht zijn.. iemand tips ervaringen daarmee?

Om wat voor schoenen gaat het precies?
Als het gaat om schoenen die je op maat moet laten laten dan moet je heel erg uitkijken met wondjes aan de achter kant net boveb de hoeven!