Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

)? 

Billy schreef:Ik doe mijn paard gewoon een deken op, omdat hij ander te dik in het haar komt.

Karin schreef:Dat lijkt me ook een argument.
MarijeR schreef:Ik heb vroeger met de sportpaarden en pony's altijd met dekens lopen slepen, 3x per winter scheren en altijd veel tijd kwijt met het 3x per dag wisselen van dekens en het behandelen van mokbenen doordat de benen steeds geschoren werden.
Voor mij is het nu een luxe dat dat niet meer hoeft
Mok? Alleen bij een wondje aan de benen is er een kleine kans dat ze daar last van krijgen. Wat zelden gebeurt...
Dekens verwisselen? Als ze het koud hebben, zetten ze zelf hun vacht iets overeind voor een luchtisolatie, vacht is waterdicht en ademend.
En borstels? Ach die zou ik toch op moeten zoeken...
Ik geniet ervan als ik mijn beertjes in weer en wind buiten zie lopen.
Het enige "werk" wat de pony's hier in de winter moeten doen, is groeien (jonge pony's) en een veulentje bakken (drachtige merries) en daar hebben ze geen dekens voor nodig.
Ik heb ze wel hoor, ik denk dat er bij mijn ouders zo'n 12 rambo dekens op de zolder liggen in pony maat, staldekens, regendekens...
Mochten ze wat mankeren, zullen ze echt niets tekort komen.
Maar doe ik ze er een plezier mee?
En zijn ze zielig zonder deken (in de juiste kleurencombinatie en van het juiste merk uiteraard)?
Zien ze er mooi uit in hun wintervacht?
Maar dat maakt mij niets uit...

Richtje schreef:Maar dat vind ik een heel ander verhaal dan bij sportpaarden....

MarijeR schreef:Ik ben ook heel blij dat ik geen sportpaarden meer heb
Niet alle paarden zijn sportpaarden, zelfs niet in Nederland.
Er zijn zelfs naar mijn idee weinig sportpaarden maar er gaan steeds meer mensen doen alsof het sportpaarden zijn...
MarijeR schreef:Niet alle paarden zijn sportpaarden, zelfs niet in Nederland.
Er zijn zelfs naar mijn idee weinig sportpaarden maar er gaan steeds meer mensen doen alsof het sportpaarden zijn...

) reed en verzorgde begonnen we zodra we zelf lange mouwen nodig hadden met dekens te leuren....ikke schreef:Iedereen die goede argumenten heeft, gezondheid en welzijn van het paard, mag van mij dekens gebruiken.
Het enigste wat ik tot nog toe tegenkom is gemak, mooi, en blijken van geen inzicht in de warmtehuishouding van paarden. Zolang je daar geen inzicht in hebt, kun je ook niet op basis van feiten bepalen of dekens noodzaak zijn.
Ik zie op Bokt om de haveklap Fans' site langskomen, www.paardnatuurlijk.nl maar nu hoor ik daar niemand over........
ikke schreef:Dat de kwaliteit van de huidige jury dermate slecht is dat uiterlijk vertoon zo belangrijk is, hoeft in mijn ogen niet ten koste te gaan van de gezondheid van je paard.
Sjuimpje schreef:Ik heb genoeg inzicht in de warmtehuishouding van mijn beesten om te voorkomen dat ze in een dik pak haar komen.
Het is je goed recht als houdt van een wolbaal, ik zelf ben altijd supertrots op de strakke en glimmende velletjes van mijn paarden.
Oei ik gloei als ze mij voor de zoveelste keer weer vragen wanneer ik mijn paarden geschoren heb, terwijl het gewoon hun eigen pakkie haar is...
Westernfreak schreef:Ook erg fout overigens...je hebt je paard 's winters gereden, het heeft gezweet en zonder te koelen, gooien we er nog maar lekker een zweetdeken overheen