Nu al dekens?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:27

Pride krijgt ook vanaf sept ong een deken op. Hebben we tenminste geen last van een dikke wintervacht. ( rijd maar eens met een hartslagmeter en je ziet het verschil in vacht terug in de hartslag ).
Overigens heeft het aanmaken van vacht ook te maken met het licht. Zodra de dagen korter worden wordt dit geregistreerd in de hersentjes en wordt er vacht aangemaakt, dit begint al in juli. Zodra in het voorjaar de dagen weer langer worden komt de rui weer op gang.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:34

Ik heb genoeg inzicht in de warmtehuishouding van mijn beesten om te voorkomen dat ze in een dik pak haar komen.
Het is je goed recht als houdt van een wolbaal, ik zelf ben altijd supertrots op de strakke en glimmende velletjes van mijn paarden.
Oei ik gloei als ze mij voor de zoveelste keer weer vragen wanneer ik mijn paarden geschoren heb, terwijl het gewoon hun eigen pakkie haar is... Cool

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:36

Ik heb vroeger met de sportpaarden en pony's altijd met dekens lopen slepen, 3x per winter scheren en altijd veel tijd kwijt met het 3x per dag wisselen van dekens en het behandelen van mokbenen doordat de benen steeds geschoren werden.
Voor mij is het nu een luxe dat dat niet meer hoeft Haha!
Mok? Alleen bij een wondje aan de benen is er een kleine kans dat ze daar last van krijgen. Wat zelden gebeurt...
Dekens verwisselen? Als ze het koud hebben, zetten ze zelf hun vacht iets overeind voor een luchtisolatie, vacht is waterdicht en ademend.
En borstels? Ach die zou ik toch op moeten zoeken...
Ik geniet ervan als ik mijn beertjes in weer en wind buiten zie lopen.

Het enige "werk" wat de pony's hier in de winter moeten doen, is groeien (jonge pony's) en een veulentje bakken (drachtige merries) en daar hebben ze geen dekens voor nodig.
Ik heb ze wel hoor, ik denk dat er bij mijn ouders zo'n 12 rambo dekens op de zolder liggen in pony maat, staldekens, regendekens...
Mochten ze wat mankeren, zullen ze echt niets tekort komen.
Maar doe ik ze er een plezier mee?
En zijn ze zielig zonder deken (in de juiste kleurencombinatie en van het juiste merk uiteraard Tong uitsteken )?
Zien ze er mooi uit in hun wintervacht?
Maar dat maakt mij niets uit...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:38

Billy schreef:
Ik doe mijn paard gewoon een deken op, omdat hij ander te dik in het haar komt.

Dat lijkt me ook een argument. Knipoog

En zo kun je je van nog wel meer dingen afvragen of ze niet tegen de natuur van het paard in gaan. Alsof kant-en-klare brokken zo gezond zijn voor de tanden. In het wild eten ze ruwvoer en dan vinden wij het gek dat onze paarden tegenwoordig zoveel gebitsproblemen hebben - om maar een voorbeeld te noemen.

En ja, ik kies voor een deel ook voor het gemak - maar waarom zou je het jezelf zo lastig mogelijk maken? Ik krijg niet de indruk dat ik mijn paard ongezonder of ongelukkiger maak door hem een deken op te leggen bij kouder weer.

En of ik sjabrakken van een bepaald merk, een bepaalde kleur of een bepaalde kwaliteit aanschaf is in deze discussie IMO al helemaal niet van toepassing. Dat maak ik namelijk zelf uit, het is tenslotte mijn portemonnee en mijn paard wordt er IMO niet slechter van als ik hem helemaal in het blauw, kanariegeel of pimpelpaars kleed. Haha!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:38

Ik zou willen dat dat met Kore ook was! Dat is elk jaar een gehannis met scheren, dekens, hoeveel dekens, hoe dik? Verward
Tot nu toe heb ik haar altijd de eerste keer in Oktober geschoren, en daarna nog een keer in Januari. Dat gaat over het algemeen goed, en vind ik geschoren ook mooi en makkelijk in "onderhoud".

Echter heb ik zitten twijfelen of ik het dit jaar eens zonder scheren zou moeten proberen. Dat houdt in dat ik nu theoretisch al met dekens zou moeten beginnen, ze begint al wat te verharen. Maargoed, zoals ik al eerder in een ander topic zei, het probleem is dat ik Kore niet aan huis heb, en geen tijd heb om `s morgens naar stal te gaan om een deken eraf te halen (ik vind het nu overdag te warm om haar een deken op te leggen). En hou ik het denk ik maar weer bij scheren, in Oktober dus.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:42

Karin schreef:
Dat lijkt me ook een argument. Knipoog

Klopt, maar ik hoef me niet tegenover Ikke of wie dan ook verantwoorden.
Mijn zaak, daar hebben ze geen bal mee te maken. Als zij hun paard zo natuurlijk willen houden, moeten ze het dier verschepen naar Amerika en op de prairie loslaten.
In een stal of weiland her in NL kun je een paard nooit natuurlijk houden, dus alle pogingn daartoe slaan nergens op.
Ik ga nu lekker naar van Rijs, dekens kopen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:44

MarijeR schreef:
Ik heb vroeger met de sportpaarden en pony's altijd met dekens lopen slepen, 3x per winter scheren en altijd veel tijd kwijt met het 3x per dag wisselen van dekens en het behandelen van mokbenen doordat de benen steeds geschoren werden.
Voor mij is het nu een luxe dat dat niet meer hoeft Haha!
Mok? Alleen bij een wondje aan de benen is er een kleine kans dat ze daar last van krijgen. Wat zelden gebeurt...
Dekens verwisselen? Als ze het koud hebben, zetten ze zelf hun vacht iets overeind voor een luchtisolatie, vacht is waterdicht en ademend.
En borstels? Ach die zou ik toch op moeten zoeken...
Ik geniet ervan als ik mijn beertjes in weer en wind buiten zie lopen.

Het enige "werk" wat de pony's hier in de winter moeten doen, is groeien (jonge pony's) en een veulentje bakken (drachtige merries) en daar hebben ze geen dekens voor nodig.
Ik heb ze wel hoor, ik denk dat er bij mijn ouders zo'n 12 rambo dekens op de zolder liggen in pony maat, staldekens, regendekens...
Mochten ze wat mankeren, zullen ze echt niets tekort komen.
Maar doe ik ze er een plezier mee?
En zijn ze zielig zonder deken (in de juiste kleurencombinatie en van het juiste merk uiteraard Tong uitsteken )?
Zien ze er mooi uit in hun wintervacht?
Maar dat maakt mij niets uit...

Maar dat vind ik een heel ander verhaal dan bij sportpaarden....

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:44

Op tijd beginnen met dekens is nog geen garantie op een kort vachtje.
Mijn paard heeft een zomerdekentje op en zodra het kouder wordt krijgt hij een iets dikkere op etc.

Hij krijgt toch een vrij dikke vacht. Hij glimt wel onwijs en iedereen vraagt wat hij voor eten krijgt, hoe vaak was jij hem wel niet enzovoort.

Het ligt ook aan het paard want er zijn zat paarden die met 1 deken mooi kort in het haar blijven terwijl andere 2 dikke dekens op hebben en wel een wintervacht hebben.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:46

Het verschilt zeker per paard, de merrie die ik nu rijdt is nooit geschoren heeft een 200grams dekentje op gehad afgelopen winter. Die zat heel mooi in haar vacht
De tinker van m'n zusje moesten we eigenlijk twee keer per winter scheren en flink onder de dekens houden om hem mooi in z'n vacht te laten zitten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:49

Richtje schreef:
Maar dat vind ik een heel ander verhaal dan bij sportpaarden....

Ik ben ook heel blij dat ik geen sportpaarden meer heb Tong uitsteken
Niet alle paarden zijn sportpaarden, zelfs niet in Nederland.
Er zijn zelfs naar mijn idee weinig sportpaarden maar er gaan steeds meer mensen doen alsof het sportpaarden zijn...

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:51

Timber krijgt voorlopig nog geen deken op, krijgt hij pas als het koud word {ivm ze bronchites}

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:53

Mijn merrie doe ik geen plezier met deken op en deken af. Ik krijg dan ook geheid een lelijk gezicht. Maar ik kan zelf niet uren gaan wachten na het rijden tot ze is opgedroogd, dus voor mijn gemak gaat er een deken op, en dat zo laat mogelijk. Dan maar scheren voor het korte vachtje, daar maakt mijn merrie geen probleem van.
Mijn tweejarige mag nog even van haar Teddyvachtje genieten.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:01

MarijeR schreef:
Ik ben ook heel blij dat ik geen sportpaarden meer heb Tong uitsteken
Er zijn zelfs naar mijn idee weinig sportpaarden maar er gaan steeds meer mensen doen alsof het sportpaarden zijn...

Of nou ja, sportpaarden....
Paarden die het hele jaar door getraind worden Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:02

Twister krijgt ook dit jaar op aanraden van de fysio weer een winterdeken op... Ze krijgt namelijk voor een haflinger bijna geen wintervacht, en ze wordt erg stijf van de kou, waardoor ik niks meer met haar kan... Het is een gevoerde regendeken, dus niet echt super warm, maar ik merk aan haar dat ze het prettig vind met die deken... De deken gaat eigenlijk in de herfst op, als de eczeemdeken weer af gaat... Lachen

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:08

MarijeR schreef:

Haha!

Ik heb zelf een Tinkje die 24/7 buiten staat (met schuilstal) dus die laat ik gewoon veranderen in een dikke beer zelfs de borstel gaat er amper overheen....
Jaren geleden toen ik nog "sportpaarden"( Haha! ) reed en verzorgde begonnen we zodra we zelf lange mouwen nodig hadden met dekens te leuren....
Mijn mening is als je je paarden onder de dekens zet begin er dan ruim op tijd mee.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:42

ikke schreef:
Iedereen die goede argumenten heeft, gezondheid en welzijn van het paard, mag van mij dekens gebruiken.
Het enigste wat ik tot nog toe tegenkom is gemak, mooi, en blijken van geen inzicht in de warmtehuishouding van paarden. Zolang je daar geen inzicht in hebt, kun je ook niet op basis van feiten bepalen of dekens noodzaak zijn.
Ik zie op Bokt om de haveklap Fans' site langskomen, www.paardnatuurlijk.nl maar nu hoor ik daar niemand over........

Inderdaad bij medische noodzaak is het wat anders, maar het gros van de paardjes is wel gezond. Ja die site heb ik al vaak aangehaald. Ik ben niet zo'n NH fan, maar dat stuk over die dekens is wel goed. OK dan!

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:44

nah mijne heb geen deken om hoor! alleen een vliegen deken omdat hij zoooooo last van de vliegen heb zit helemaal onder dus maar vliegendeken gekocht.. en over de dekens.. ja ik vind het niet zo nodig hoor die 300 grams of wat dan ook ze kenne makkelijk tegen het weer en tegen de kou daarvoor hebben ze de vacht en de haren wat ze lekker warm houd. Als het erg stormt of onweert (dan staat hij binnen) maar dan heeft hij een dunne regendeken zonder voerig. Het is misschien wel mooi al diekorte haren en makkelijk maar heb je het niet over voor je paard om effies 10 minuutjes langer de blijven stappen en ffies door die vacht heen kijken. Ik vind het zelfs wel mooi hoor zo'n lekker dik vachie. Waar voor krijgen ze ander een wintervacht? Om het warm te houden !!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:59

ikke schreef:
Dat de kwaliteit van de huidige jury dermate slecht is dat uiterlijk vertoon zo belangrijk is, hoeft in mijn ogen niet ten koste te gaan van de gezondheid van je paard.

Hier voel ik me natuurlijk door aangesproken Tong uitsteken
Ooit wel eens gehoord van paarden die in 'wedstrijdconditie' uitgebracht moeten worden?
Onder wedstrijdconditie wordt geen zweterig langharig paard verstaan.
Dressuur is nu eenmaal uiterlijk vertoon, als je je daar niet in wenst te verplaatsen blijf je lekker recreatie rijden. Niets mis mee, maar om nu juryleden van slechte kwaliteit te bestempelen alleen vanwege een wintervacht die niet gewenst is, gaat me veel te ver.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:35

Sjuimpje schreef:
Ik heb genoeg inzicht in de warmtehuishouding van mijn beesten om te voorkomen dat ze in een dik pak haar komen.
Het is je goed recht als houdt van een wolbaal, ik zelf ben altijd supertrots op de strakke en glimmende velletjes van mijn paarden.
Oei ik gloei als ze mij voor de zoveelste keer weer vragen wanneer ik mijn paarden geschoren heb, terwijl het gewoon hun eigen pakkie haar is... Cool

Stuur je mij een PB als je weer begint met je dekens? Ik wil Pablo ook ongeschoren houden als het kan... OK dan!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:45

Nou, mijn paard hoeft in mijn ogen toch niet geschoren te zijn om een nette proef te vertonen.

Vorige winter stond mijn pony zonder deken, dit jaar proberen we het een keertje met. Het is geen superdikke deken dus ze zal nog best een flink vachtje krijgen, maar we zullen zien wat er voor ons beter bevalt.
Ik wil beide kanten wel gezien hebben!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 00:34

Die wintervacht is zo slecht nog niet. Geen gedoe met regendekens, extra dekens etc. omdat de wintervacht eigenlijk de beste alles-deken is die er bestaat.
Toch doe ik mijn paard deze winter weer een (1) deken op. Waarom ? Omdat die wintervacht aan het begin van het trainingsseizoen (januari / februari, als het dus erg koud is) aardig in de weg kan zitten. Een deken in de winter scheelt al aardig!
Scheren vind ik al helemaal geen optie...
Maar, de ideale omgevingstemperatuur voor sportpaarden is 10 - 15 graden! Voor mij dus geen reden om een deken op te doen voordat de temperatuur hier onder zit.

Ook erg fout overigens...je hebt je paard 's winters gereden, het heeft gezweet en zonder te koelen, gooien we er nog maar lekker een zweetdeken overheen Schijnheilig
Dekens vind ik dus een prima optie (niet voor onze pony's, die krijgen het beste van het beste dus wintervacht), maar wel met mate.

edit: inderdaad heeft de hoeveelheid licht (lengte van de dag) te maken met de aanmaak van de wintervacht en niet zozeer de temperatuur. Paarden kunnen dan ook langer in hun zomervacht (en cyclus) blijven door het licht lang aan te houden in de stal.
Laatst bijgewerkt door Westernfreak op 18-08-04 00:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 00:43

wat een onzin die krijgt mijn paard alleen in de winter als ze buiten staan.
en als het slecht weer is pas een waterdichte deken verder nooit.
hoe krijg je watjes van paardjes!!!!!!!!! Cheese!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 04:28

Gelukkig niet, vind het zo'n gedoe altijd met die dekens, bovendien staan ze nog 24/7 in de wei en redden ze zichzelf maar.
Voor een korte vacht hoef ik pas in september/oktober te beginnen, dat krijgt hij een klein wintervachtje. Maar ik heb het geluk dat hij amper of niet zweet dus een beetje vacht is niet hinderlijk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:36

Eleonoor, de mijne staan 's nachts nu al weer met deken, in de loop van de ochtend gaat hij af en begin van de avond gaat hij er weer op.

Westernfreak schreef:
Ook erg fout overigens...je hebt je paard 's winters gereden, het heeft gezweet en zonder te koelen, gooien we er nog maar lekker een zweetdeken overheen

Ik heb de luxe dat ik ze eerst onder de lampen kan drogen Cool

Voor de mensen die denken dat je zo watjes creëert...
ik heb nog nooit een ziek, snotterig of zwak paard gehad. Dat krijg je alleen als je ze opsluit in een hok zonder frisse lucht.
Mijn paarden hebben echter luiken naar buiten die alleen dicht gaan als het echt koud wordt, maar dan nog is er een zeer goede ventilatie in de stal. Overdag staan ze ook in de vrieskou buiten (minimaal een uur of 8), alleen doe ik ze dan wel halsstukken op.
Zo'n halsstuk is wel sneu hoor daar raken ze zwaar getraumatiseerd van en ze proberen van alles om dat ding kwijt te raken.
Of zijn het gewoon paarden met een gezonde levenslust die regelmatig eens een lekkere sprint trekken met een paar rare sprongen erbij Schijnheilig

Afbeelding

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 07:43

Ik wou dat het mij ook lukte maar ondanks vroeg beginnen met dekens en
in de vrieskou een winterdeken, onderdeken en halsstuk om krijgt hij toch een wintervacht.

Hij hield alleen een dunne vacht in een binnenbox op de manege.

met longeren heeft hij altijd een deken op bij het in en uitstappen maar toch krijgt hij die vacht. Zou hem graag een dunnen vacht laten houden maar het lukt gewoon niet.

Hij staat trouwens in een buitenbox, met het licht aan tot een uur of 23.00 omdat dat ook uit schijnt te maken.

Ikzelf denk dat hij een wintervacht maakt omdat hij het hele jaar door een dekentje op heeft en niet zo vaak buiten komt i.v.m. zomereczeem. Iemand een idee