cornelie schreef:Ik ben het helemaal met sjuimpje eens maar heb ook nog een kleine toevoeging.
Juist bv in de Paard en sport lees je dat men druk bezig is met het welzijn van paarden. En dat er op de engelse wedstrijden steeds meer controle komt en dat men ook beboet wordt voor het een of ander. Persoonlijk valt mij op dat 'men' in de westernsport hier niet voor open staat. Controles zijn overbodig, onzin etc etc. Daar zou ik zelf graag ook eens verandering in willen zien.
Laatst bij een wedstrijd van de DAWRA moest in de gevorderde reining elke ruiter bij de jury afstappen en het bit uitdoen bij het paard voor ze de ring mochten verlaten.
Ik stond hier versteld van (ben het niet gewend) maar vond het een zeer goed iets. Mogen ze op engelse wedstrijden ook wel wat vaker doen

dus ik denk dat er in elke tak wel mensen zijn die een vertekent beeld geven van wat het nou echt inhoud, want ik weet zeker dat er ook veel (western)ruiters zijn doe het WEL op een respectvolle manier het beste uit hun paardjeas willen halen.
! Ja, zeg ik dan ook, de basis is (imo) hetzelfde, het einddoel verschilt alleen, wil niet zeggen dat we thuis alleen maar rondsjokken op een stangbit met sporen om. Stangbitten zijn voor de show, niet om dagelijks in te trainen, sporen zijn imo om de puntjes op de i te zetten en ook daar hoeft echt niet dagelijks mee getraind te worden, helaas denken veel mensen die western gaan rijden dat dat erbij hoort omdat ze dat op shows zien.