Waarom...(Western negatief ??)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:27

cornelie schreef:
Ik ben het helemaal met sjuimpje eens maar heb ook nog een kleine toevoeging.
Juist bv in de Paard en sport lees je dat men druk bezig is met het welzijn van paarden. En dat er op de engelse wedstrijden steeds meer controle komt en dat men ook beboet wordt voor het een of ander. Persoonlijk valt mij op dat 'men' in de westernsport hier niet voor open staat. Controles zijn overbodig, onzin etc etc. Daar zou ik zelf graag ook eens verandering in willen zien.

Laatst bij een wedstrijd van de DAWRA moest in de gevorderde reining elke ruiter bij de jury afstappen en het bit uitdoen bij het paard voor ze de ring mochten verlaten.
Ik stond hier versteld van (ben het niet gewend) maar vond het een zeer goed iets. Mogen ze op engelse wedstrijden ook wel wat vaker doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:29

Dat mag van mij idd ook vaker.
vooral rollenbitten vallen vanaf de buitenkant niet zo snel op, mar word wel veel mee gereden.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:14

stef schreef:
Laatst bij een wedstrijd van de DAWRA moest in de gevorderde reining elke ruiter bij de jury afstappen en het bit uitdoen bij het paard voor ze de ring mochten verlaten.
Ik stond hier versteld van (ben het niet gewend) maar vond het een zeer goed iets. Mogen ze op engelse wedstrijden ook wel wat vaker doen

dat moet eigenlijk op alles wedstrijden hoor Stef!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:19

ik denk dat mensen altijd denken dat westernruiters zo "hard"zijn.
bij westernrijden moeten paarden gewoon luisteren! als de paarden iets niet doen dat ze wel kennen dan moeten ze maar voelen toch?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:00

Naar mijn mening is het allemaal een pot nat. Ik heb al zoveel dressuurruiters door bekjes zien zagen, net zoveel als waar de westernruiters om verguisd worden. Het valt alleen iets minder op door het dichtgesnoerde snuitje. Dan heet het echter contact met de mond opzoeken......
Ben ook al weggelopen op westernwedstrijden na misselijkmakende dingen te hebben gezien, vaak door de bekendere ruiters. Maar dezelfde dingen gebeuren ook bij het losrijden voor de dressuurproeven en de springwedstrijden. Al die controle komen er niet voor niets.
Ik denk dat wij wat meer opvallen door onze opsmuk, zoals dat eerder genoemd werd. Een cap is nou eenmaal normaler dat een hoed, en tegen de nieuwe dingen wordt nou eenmaal graag aangeschopt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:18

Citaat:
bij westernrijden moeten paarden gewoon luisteren! als de paarden iets niet doen dat ze wel kennen dan moeten ze maar voelen toch

dus ruk en pluk werk om die kop in de ronte te krijgen is dus normaal????

Ik dacht dus eerst ook dat het zo was, gelukkig weet ik inmiddels beter.

Met hard optreden kom je nergens, wel met consequent zijn.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:34

ikke schreef:
Ik smijt maar weer eens de knuppel in het hoederhok, want niemand anders doet het: afgezien van het uiterlijk vertoon (lees: zadel, hoofdstel en overige "opsmuk") is er in de basis geen verschil tussen western en klassieke (engelse) dressuur. Degene die beweert van wel, heeft geen flauw idee waar ie over praat!!

Ik dacht tot een paar maanden geleden dat western en dressuur dus wel verschilden van de basis. Maar dat kwam omdat ik er totaal geen verstand van had/heb. Er is mij toen heel snel duidelijk gemaakt door iemand hier op Bokt dat dat helemaal niet zo is. Dus dat de basis wel degelijk hetzelfde is..

Ikzelf heb verder geen vooroordelen over western. Ik, als (recreatief) dressuurruiter wil zelfs western gaan rijden, maar heb daar helaas de tijd nog niet voor gevonden om te doen. Dressuur komt imo heel stijf over qua uiterlijk, western lijkt veel vlotter.. Maar da's persoonlijke smaak natuurlijk.

En rotte appels die indd western rijden voor de show, maar eigenlijk de voor- van de achterkant van het paard nog niet eens kunnen onderscheiden dat houd je toch. Dat heb je bij iedere tak van (paarden)sport en is jammer, maar daar hoort een sport niet op af te worden gerekend, wat helaas te vaak gebeurd..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:08

Toch vind ik dat de gemiddelde dressuurruiter met een trensje en knopspoortjes minder kwaad kan dan met een fikse stang en grove sporen.

En de betreffende bokker waar ik het al eerder over had reed OOK haar paard al op 2jarige leeftijd, was normaal volgens haar. Lips are sealed

Het zullen incidenten zijn, maar mede door mijn studie ben ik al iets te veel van deze incidenten tegen gekomen!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:20

irish_lady schreef:
Toch vind ik dat de gemiddelde dressuurruiter met een trensje en knopspoortjes minder kwaad kan dan met een fikse stang en grove sporen.

Tuurlijk maar dan heb je het over de gemiddelde dressuurruiter en NIET over de gemiddelde westernruiter.

Wat betreft sporen vind ik dressuurruiters toch erger. Doordat de meesten constant drijven, blijven die sporen er in gaan. Vaak zie je ook grotere paarden zodat de benen er minder onder uitsteken en de sporen bij iedere stap het paard raken.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 00:06

Cowgirl schreef:
dus ruk en pluk werk om die kop in de ronte te krijgen is dus normaal????

Ik dacht dus eerst ook dat het zo was, gelukkig weet ik inmiddels beter.

Met hard optreden kom je nergens, wel met consequent zijn.

ik zeg niet dat je daar hard bij in de mond moet werekn, maar ik bedoel hier idd mee dat je heel consequent moet zijn. bijv; paard stopt niet op jou commando? paard net zo ver achteruit zetten tot waar jij Woah hebt gezegt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 07:04

ik denk dat dat gepluk en hesjor in alle takken wel ziet. als ik dressuur rijd, die je van die mensen (zopals sonja geloof ik al zei) die blubberen en klotsen en maar zagen. en ook in de dressuur zie ik mensen rijden waarvan ik denk, die zijn nog geen eigen dier waard . en bij het springen zie je het ook. paard wil er niet over. lekker meppen. hij gaat erlangs: aan een tegen terug trekken. bit door de mond Scheve mond dus ik denk dat er in elke tak wel mensen zijn die een vertekent beeld geven van wat het nou echt inhoud, want ik weet zeker dat er ook veel (western)ruiters zijn doe het WEL op een respectvolle manier het beste uit hun paardjeas willen halen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 13:39

irish_lady schreef:

En de betreffende bokker waar ik het al eerder over had reed OOK haar paard al op 2jarige leeftijd, was normaal volgens haar. Lips are sealed

Het zullen incidenten zijn, maar mede door mijn studie ben ik al iets te veel van deze incidenten tegen gekomen!

Ik weet dus niet waar jij hebt gekeken, maar hoe ik het zie:
*westernruiters: sporen met een fijn wieltje en wat de ruiter het
liefste ligt: trens of schaar, Zelf heb ik 2x met een scharenbit gereden, en
gewoon voor mijn gevoel heb ik het meer met trensjes. Per ruiter verschilt
dat natuurlijk maar het is echt niet zo dat elke westernruiter met
een schaar rijdt hoor!! Daar gaat echt wel ervaring inzitten en als je op
een goede manege lest, zeggen hun wel wanneer je er klaar voor bent!

En zoals ik ook al zo heeeeel veeeel vaker heb aangegeven: dat
met een 2jarige beleren ligt totaal niet aan de westernsport, want dat zie
je ook vaak zat in de andere takken, maar dat ligt aan de principes van
dat mens.
En als dat mens denkt er goed aan te doen om met 2 jaar haar paard in
te rijden, moet zij het zelf weten; ze verkloot haar paard, het is niet mijn
paard, dus ik kan er moeilijk wat aan doen.
Maar ga eerst eens verder kijken, irish lady, voordat je zulke dingen eruit
kraamt, want dat is echt geen kenmerk van de westernsport, maar
van heel de paardensport...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:36

Ik denk ook datde basis van western en dressuur helemaal niet verschilt van elkaar. Ik denk ook dat er maar weinig ruiters zijn die de basis beheersen.

Ik heb een keer een demostratie gezien van een groep 'western' ruiters. dat hield in dat ze met stoere hoed en laarzen (1 dame had hakken van 10 cm) hard in de monden van de paarden zaten te scheuren, waar idd een paar goed schaarbitten in zaten. Sporen werden uiteraard hard in de buiken van de paarden geboord om een paard vooruit te krijgen (wat een aantal niet eens lukte)

Tja, van dat soort demonstraties krijg je nu eenmaal een heel slecht beeld van de westernsport. Net als dat je een bijzonder slecht beeld krijgt van de dressuursport als je iemand met stang en slof iedere pas de sporen er in ziet hakken.

Ik denk alleen dat beide vormen van 'rijden' niets meer met dressuur of westren te maken hebben.

Carnac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:11

Cowgirl"]
Ik vind westernrijden ook erg leuk maar ben van mening dat er meer wanpraktijken gebeuren dan bij elke ander tak. En de oorzaak ligt misschien wel bij de ideen van Sjuimpje en de opmerking van Sonja dat elke willekeurige kluns een stang bit in mag hangen.
[/quote]

Hier ben ik niet direct mee eens. In elke tak van paardensport gebeuren er veel te veel wanpraktijken. Evengoed bij dressuur, jumping, western, rensport,... En ook in dressuur (of andere paardentakken) zijn er klungels, die hun paard helemaal naar de verdoemenis rijden.

[quote="irish_lady schreef:

Ook hier ben ik het niet mee eens. Al zet je een ruiter met sporen van een meter op een paard, als hij ze niet gebruikt of er heel voorzichtig mee is is het niet zo erg. Wat ik bij dressuur meer en meer zie is dat het paard in een krulletje wordt getrokken, en dat heeft niet zozeer met het bit of de sporen te maken toch?

Wat ik maar wil zeggen is dat in elke tak van (paarden)sport er wanpraktijken gebeuren. En dat er heel veel mensen vooroordelen hebben over een andere sport, zonder eerst te kijken wat er mis gaat in hun eigen sport.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:28

Ik denk dat er in iedere tak van de paardensport in verhouding ongeveer evenveel dingen gebeuren die (naar mijn mening) echt niet kunnen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:48

Dat denk ik niet Yessy,
de dressuursport is veel rotte appels ontvallen, die allemaal denken het wel te kunnen maken in de westernsport.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:31

Sjuimpje schreef:
Dat denk ik niet Yessy,
de dressuursport is veel rotte appels ontvallen, die allemaal denken het wel te kunnen maken in de westernsport.

Dus jij bedoelt dat die rotte appels uit de dressuursport nu allemaal western rijden en die tak van sport daarom zo "bedorven" is? Kom op zeg, dat is wel erg gemakkelijk! (en slaat als een tang op een varken!)

Ik weet zeker dat er een hoop talentvolle ruiters dankzij de westernsport zijn begonnen met paardrijden omdat ze de dressuur maar niks vonden/vinden!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:39

Waar zeg ik dat er geen talentvolle ruiters in de Westernsport rijden?

Iig zie ik in mijn omgeving veel mensen die om de door mij eerder genoemde reden Western zijn gaan rijden. Ik ken er veel hoor, Westerngereden paarden met schuinafgesleten tonen achter. Die horen allemaal bij mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:53

Sjuimpje schreef:
Waar zeg ik dat er geen talentvolle ruiters in de Westernsport rijden?

Iig zie ik in mijn omgeving veel mensen die om de door mij eerder genoemde reden Western zijn gaan rijden. Ik ken er veel hoor, Westerngereden paarden met schuinafgesleten tonen achter. Die horen allemaal bij mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Ik zie in mijn omgeving veel mensen die überhaupt nooit waren gaan rijden als er alleen maar dressuur zou bestaan. (ik ben er zelf ook 1 van)
Tegenwoordig interesseer ik me voor bijna alle takken van paardensport en zou ze het liefst allemaal beoefenen.

Het leek nl. alsof jij zei dat de western-ruiters de rotte appels uit de dressuursport zijn.

En wat bedoel je met schuin afgesleten tonen, achter? En hoe komt dat volgens jou?
En btw; ik zie in mijn omgeving meer klungels die met dressuur bezig (denken te) zijn dan in de westernsport.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:24

De afgesleten tonen komen van het sjokken, sjokken is lekker makkelijk, gewoon neus over de grond en zo langzaam mogelijk draven. Veel beter als dat dressuur waarbij je ze altijd maar actief moest hebben van achter
Ik heb ze zelf ook gereden, beesten met een nagenoeg lam kruis... Als ik ze dan van achter naar voor reed en het dier na een paar dagen eindelijk op zijn eigen benen had lopen dan werd mij al snel gevraagd of ik die neus nou wel weer naar de grond wou doen, want zo hoorde het *zucht-smilie*

Nogmaals, ik heb inmiddels ook veel mensen ontmoet die wel op een correcte manier hun sport uit oefenen. Ik zeg alleen dat Western op dit moment relatief gezien meer miskleunen kent als de dressuur (en dan tel ik de mensen die alleen bosritjes maken niet mee, zowel diegene met Engels zadel, als met Western zadel niet).
Het is ook logisch dat er nog zoveel onkundige lui rondrijden want de Westernsport is nog niet zo heel lang bekend in Nederland dus de rotte appels moeten er nog uitgeselecteerd worden.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 00:15

Sjuimpje schreef:
De afgesleten tonen komen van het sjokken, sjokken is lekker makkelijk, gewoon neus over de grond en zo langzaam mogelijk draven. Veel beter als dat dressuur waarbij je ze altijd maar actief moest hebben van achter
Ik heb ze zelf ook gereden, beesten met een nagenoeg lam kruis... Als ik ze dan van achter naar voor reed en het dier na een paar dagen eindelijk op zijn eigen benen had lopen dan werd mij al snel gevraagd of ik die neus nou wel weer naar de grond wou doen, want zo hoorde het *zucht-smilie*

En dat vind ik nou zo jammer, dat veel mensen die beginnen met Western op de shows sjokkende paarden zien en niet weten dat hoe meer je lekker voorwaarts rijd, hoe beter je "sjok" zal worden, dus thuis trainen met voorwaarts! En maar weining sjokken.

Net als veel mensen denken dat Western "ontspannen" is, met lange teugel rijden en zich niet realiseren dat dat een doel is, geen uitgangs punt en dat we western paarden ook gewoon thuis met aanleuning trainen, en echt niet met hun neus over de grond laten lopen de hele tijd aan een lang teugeltje.

Als lesgeef mens heb ik regelmatig mensen die na een les zeggen, ikhad net zo goed dressuur kunnen blijven rijden Haha! ! Ja, zeg ik dan ook, de basis is (imo) hetzelfde, het einddoel verschilt alleen, wil niet zeggen dat we thuis alleen maar rondsjokken op een stangbit met sporen om. Stangbitten zijn voor de show, niet om dagelijks in te trainen, sporen zijn imo om de puntjes op de i te zetten en ook daar hoeft echt niet dagelijks mee getraind te worden, helaas denken veel mensen die western gaan rijden dat dat erbij hoort omdat ze dat op shows zien.
Kwalijk kan je ze het niet nemen, want trainingen bijwonen gebeurd natuurlijk nooit/haast nooit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 00:21

sflj schreef:
Ik zie in mijn omgeving veel mensen die überhaupt nooit waren gaan rijden als er alleen maar dressuur zou bestaan. (ik ben er zelf ook 1 van)

Hier ben ik het helemaal mee eens, vooral meer mannen die daardoor toch zijn gaan rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 10:42

Sjuimpje schreef:

Nogmaals, ik heb inmiddels ook veel mensen ontmoet die wel op een correcte manier hun sport uit oefenen. Ik zeg alleen dat Western op dit moment relatief gezien meer miskleunen kent als de dressuur (en dan tel ik de mensen die alleen bosritjes maken niet mee, zowel diegene met Engels zadel, als met Western zadel niet).
Het is ook logisch dat er nog zoveel onkundige lui rondrijden want de Westernsport is nog niet zo heel lang bekend in Nederland dus de rotte appels moeten er nog uitgeselecteerd worden.

Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit kan zeggen, de bassissport in Nederland is zo verschrikkelijk belabberd van nivo, dat is echt om te huilen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:20

Sjuimpje schreef:
Het is ook logisch dat er nog zoveel onkundige lui rondrijden want de
Westernsport is nog niet zo heel lang bekend in Nederland
dus de rotte appels moeten er nog uitgeselecteerd worden.

Ik weet niet wat jij hieronder verstaat, maar de westernsport is al zeker van begin jaren '80, waarschijnlijk nog eerder bekend in NL.
Die rotte appels waar jij het over hebt zijn beslist niet uit die tijd, maar van veeel later datum. Toen western een beetje populair werd zijn er een aantal handige lieden in gedoken die geld roken, voor weinig geld paarden kochten in Amerika en ze hier voor veel geld verkochten. Zij en anderen begonnen met lesgeven, enkelen wisten waar het over ging, het gros ging gewoon verder in 'plaatjes-denken' zoals dat bij de dressuur al gebruikelijk was, en nog steeds is.
Ook bij de westernsport paste de jury zich aan aan de aangeboden kwaliteit, zoals de dressuursport dat al eerder heeft gedaan. Daarmee is de westernsport ondertussen op hetzelfde "niveau" als de dressuursport.
Zolang geld en ons-kent-ons een rol spelen, zal zowel de dressuursport als de westernsoprt op basisniveau beroerd blijven in NL.
De springsport is ondertussen stevig bezig dezelfde kant op te gaan, met hun "stijlbeoordeling", de randdebiel die dat heeft uitgevonden hoop ik nooit tegen te komen, hij/zij zal de rest van z'n leven niet vergeten die ie mij ontmoet heeft Stoom uit je oren

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 12:34

Ik denk dat het inderdaad vaak komt doordat ze er niets van afweten of misschien één keer een slechte ruiter hebben zien rijden. De sport moet nog groeien. Ik denk dat de kijk op het westernrijden heel erg zal veranderen als het meetelt op de Olympische Spelen. (Hoe lang moeten we nog wachten? Tot 2008? Haha! )

Toen ik net begon was ik een jaar of 12 en zei iedereen tegen mij dat alleen mensen die niet verder komen in de dressuur western gaan rijden. En dit vertelde mensen me die mij nog nooit hadden zien rijden. Als je vertelt dat je western rijdt krijg je vaak stomme reacties. "Wat doe je dan? Heb je ook een lasso?" of "Rijd je ook met van die grote gemene sporen?" Na een tijdje begon ik me dus af te weren en de dressuursport af te kraken. Ik ken mensen die met stang en trens en sporen en zweep trainen. Maar dat terzijde. Knipoog

Nu ben ik wijs èn is de sport al wat bekender bij het grote publiek en leg ik ze gewoon het een en ander uit. Soms lach ik echt om de opmerkingen die ik weleens krijg als ze bijvoorbeeld mn sporen zien. Soms heb ik geen zin om het ze uit te leggen. Maar de meeste paardenmensen staan er steeds meer voor open heb ik het idee.

Een goede dressuurruiter staat gelijk aan een goede westernruiter en kunnen leren van elkaar.