Ik denk dat je wel degelijk de bovenlijn kunt trainen zonder verdere hulpmiddelen, dus puur met loswerken. Zelf ben ik daar niet zo bedreven in, maar heb wel demo's gezien van Emiel Voest, maar ook van Monty Roberts en Kelly Marks, die allemaal met lichaamstaal het paard konden laten verruimen en verkorten (en dus niet enkel versnellen en vertragen
). Als je een paard daar toe kunt bewegen, moet je 'm zo de bovenlijn kunnen laten trainen, lijkt mij.Verder moet de "bovenlijn" misschien duidelijker gedefineerd worden. Wat me opvalt in de foto's die als goede bovenlijn worden aangehaald, is de trend "hoe ronder de hals hoe beter". Een goede bovenlijn laat je goed zitten, terwijl het paard met gemak onder je beweegt. Ik zal eens kijken of ik wat mooie bovenlijn foto's kan vinden op het web....
*Edit* Nou, ik heb er een paar waar de lijn goed te zien is:

En dit (hopelijk ongetrainde) veulen heeft van zichzelf een ronding in de hals, maar geen getrainde bovenlijn:
Het grootste verschil zit 'm in de dalende achterhand, welke een ronde rug mogelijk maakt.

Maar, aan alleen de hals kan je dus niet veel over de bovenlijn zeggen. Als je een spier oprekt, zoals dat door de hoofdhouding van jouw paard gebeurt, zal je die spier beter gaan zien, maar het verteld je niet zoveel. 

), maar bekijk z'n derriere eens: (hals ook trouwens)