Hoe train je de bovenlijn van je paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 00:19

Leuk maar moeilijk topic, Josien Ziek
Ik denk dat je wel degelijk de bovenlijn kunt trainen zonder verdere hulpmiddelen, dus puur met loswerken. Zelf ben ik daar niet zo bedreven in, maar heb wel demo's gezien van Emiel Voest, maar ook van Monty Roberts en Kelly Marks, die allemaal met lichaamstaal het paard konden laten verruimen en verkorten (en dus niet enkel versnellen en vertragen ). Als je een paard daar toe kunt bewegen, moet je 'm zo de bovenlijn kunnen laten trainen, lijkt mij.

Verder moet de "bovenlijn" misschien duidelijker gedefineerd worden. Wat me opvalt in de foto's die als goede bovenlijn worden aangehaald, is de trend "hoe ronder de hals hoe beter". Een goede bovenlijn laat je goed zitten, terwijl het paard met gemak onder je beweegt. Ik zal eens kijken of ik wat mooie bovenlijn foto's kan vinden op het web....
*Edit* Nou, ik heb er een paar waar de lijn goed te zien is:
Afbeelding
Afbeelding
En dit (hopelijk ongetrainde) veulen heeft van zichzelf een ronding in de hals, maar geen getrainde bovenlijn:
Afbeelding
Het grootste verschil zit 'm in de dalende achterhand, welke een ronde rug mogelijk maakt.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 01:18

Jippie schreef:
En aangezien Kimmy gemiddeld 45 min per jaar op Lois rijdt vind ik dit toppie!!
[image]

Haha! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:31

Beetje ongelukkige foto Josien. Deze foto illustreerd juist het tegendeel van wat je beweerd.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 10:22

Haha Q nou ben je toch nog eerder. Wilde net over die hals/hoofd houding hebben. De hals hoofdhouding word pas rond met een duidelijke bovenlijn als de achterhand en rug rond word gemaakt. Voor dressuur mensen is dit waarschijnlijk wat moeilijk. Hoofdhouding speelt altijd een rol bij hen en bij mij nagenoeg niet. Onder het zadel train ik ook wel VWNW, maar dit om het paard los te maken. Aan het hoofd kom ik hier ook nagenoeg niet.

Ik rij mijn hengst nog niet, puur omdat zijn bovenlijn onvoldoende is. Ik ga er dus niet op om die juist met rijden te trainen, maar doe veel grondwerk om het paard eerst bewust te maken van zijn achterhand en daarna hem sterker te maken.

Een andere gedachten gang die ik heel belangrijk vind. Geen getrek en gepluk aan het hoofd als het niet wil. Het kost waarschijnlijk wel meer tijd, maar het is wel een blijvend iets. Het paard gaat namelijk altijd en overal rond lopen. Onbelast in de wei enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:26

Wat verstaan jullie precies onder bovenlijn?
Heb even plaatje geleend van Sjuim Tong uitsteken

Afbeelding
Bedoelen jullie daarmee de ronding die je bij het zwarte gedeelte ziet
Of de bespiering bij het blauwe gedeelte (halsspier).

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 11:46

Die blauwe lijn is niet van de bovenlijn, maar van de ronding van de ruggegraad.
Deze foto is even een mooi voorbeeld. Een ronde hals met een duidelijke spier betekent nog geen goede bovenlijn nara mijn inzien. De bovenlijn beging bij het anspannen van de buikspieren wardoor de kruis zakt en de rug bol word en dan pas word de hals rond. De hals is dus als laatste, maar wel voor veel mensen het duidelijkste zichtbaar.

Als ik zo lees trainen veel mesnen de bovenlijn door de hoofd en hals in een bepaalde positie te brengen. Dus VWNW.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:12

De bovenlijn loopt vanaf de oren tot aan boven de sprong.

Josien,
de halswervels zitten op een heel andere plek hoor:
Afbeelding

Om de bovenlijn correct te kunnen trainen zul je eerst de anatomie van je paard goed moeten kennen

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:31

Nou ik vind niet dat er een bovenlijn te zien is in de foto's van je profiel en die je hier neerzet...
Op de foto's van de anderen wel.

Ik heb ook nog een foto die denk ik aardig in de richting komt (Ze had altijd een soort van net-niet-hertenhals maar het laatste jaar is er veel met haar getraint. Met pessoa, met slof en met dubbele longe. <- niet allemaal te gelijk hoor, voor de slimmerds hier Tong uitsteken )
Ze heeft helaas echt weinig ruimte in d'r kaak waardoor het erg moeilijk is haar rond te rijden.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:30

josien schreef:

Als ik zo lees trainen veel mesnen de bovenlijn door de hoofd en hals in een bepaalde positie te brengen. Dus VWNW.

En dat haal je uit mijn vraag, wat mensen onder bovenlijn verstaan?
Hmm niet echt een conclusie. Maar de vraag is nog steeds niet beantwoord, Josien zei wel over het blauwe gedeelte, maar de zwarte dan? en waar moet je dan wel naar kijken als men de bovenlijn correct wil kunnen zien? Dus niet hoe er getraint moet worden om deze goed zichtbaar te kunnen hebben, maar naar welke gedeelte moet je dan kijken?
Ben erg benieuwd Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:33

Ik heb van mijn instructrice geleerd dat ik o.a. tijdens het rijden moet letten op de halsspieren. Als die flubberen dan is het goed, als die statisch zijn dan niet. Dan heb je een ontspannen inspanning en kunnen de juiste spieren sterker worden.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 13:36

Het plaatsje van het skelet hier boven de bovenste zwarte pijl lijn. Dat is de de bovenlijn.

Citaat:
josien schreef:

En dat haal je uit mijn vraag, wat mensen onder bovenlijn verstaan?
Hmm niet echt een conclusie.

Dat was dan ook geen antwoord op jouw vraag zoals je zult begrijpen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:58

Nog wat voorbeelden om te helpen kijken.

Deze drie laten duidelijk een boog in de bovenlijn van de hals zien (grote foto heeft nog een valse knik), maar de achterhand is er niet bij en de boog loopt dus niet van oren tot sprong door. Je ziet een te grote "dip" in de rug waar het zadel ligt (de paarden zijn uit elkaar gevallen):
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Bij deze twee afbeeldingen zie je dat de gebogen bovenlijn wel doorloopt in de rug, waardoor de achterbenen en voorbenen zichtbaar in verband blijven:
AfbeeldingAfbeelding

Om de mate van training van de bovenlijn te beoordelen, moet je volgens mij het paard in actie zien (dus tenminste een actie foto - van een goed moment).
De foto van Merens laat dus geen bovenlijn zien, slechts een achter de loodlijn geplaatst hoofd, waardoor de bovenkant van de hals rond word getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:01

Die rechter is Susanne Gielen met Wetano, fijn dat jullie die site van Teresa weer hebben gevonden...

Ik vind het een beetje een kromme vergelijking deze foto's, want de onderste 2 foto's zijn op een totaal ander moment genomen. De bovenste foto van de schimmel is niet zo'n briljant plaatje, maar de andere 2 kleintjes zijn in de uitgestrekte draf gemaakt. Uiteraard is de bovenlijn dan anders dan in een piaffe (poging) of verzamelde gang.

Ik zal eens kijken of ik er eentje van Wetano in de uitgestrekte draf kan vinden

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 16:08

Toch ben ik het met Q ens dat de bovenste drie foto's geen goede bovenlijn laten zien. Ook in de uitgestrekte draf moet deze bovenlijn behouden blijven anders valt het paard op de voorhand zoals te zien is op die foto's.
Als je dan ook het verschil van hoofd hals houding bekijkt zie je al een hoop verschil.
De bovenste foto's laat een geforseerde hoofd hals houding zien en de onderste twee en ontspannen los hangend hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:09

Dit is een foto van Wetano op stand:

Afbeelding

dit is een foto van Rubels op stand:

Afbeelding

Jullie maken er een rijtechnisch verhaal van, dat is het eigenlijk niet. Het is een exterieurkenmerk. Goede training is wel een belangrijke factor, maar een paard zit op een bepaalde manier in elkaar en dat is je uitgangspositie als ruiter.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:10

Zep schreef:
zijn in de uitgestrekte draf gemaakt. Uiteraard is de bovenlijn dan anders dan in een piaffe (poging) of verzamelde gang.

Ik zal eens kijken of ik er eentje van Wetano in de uitgestrekte draf kan vinden

Heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar het gaat niet om de individuele paarden. Die twee in uitgestrekte draf kan je vast een betere bovenlijn mee laten zien als ze verzameld zijn, maar ook als de uitgestrekte draf meer van achteruit gereden zou zijn (voor doet veel meer werk dan achter).
Daarom zei ik ook: om de ontwikkeling van de bovenlijn goed te kunnen beoordelen heb je een actie foto, van een goed moment nodig
Deze foto's waren meer bedoeld om aan te geven dat een goeie bovenlijn van meer afhangt dan alleen een boogje in de hals

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:11

QQQQ schreef:
De foto van Merens laat dus geen bovenlijn zien, slechts een achter de loodlijn geplaatst hoofd, waardoor de bovenkant van de hals rond word getrokken.

Ze staat iets achter de loodlijn ja, maar rondtrekken? Ik vond dat de halsbespiering/lijn door de lichtval enzo hier best mooi naar boven komt... Zeker niet perfect hoor want ik rij geen hoge dressuur en daar is het ook geen paardje voor, misschien had ik dat eerder moeten bedenken en dus geen reactie moeten plaatsen.

Sorry maar ik schrok nogal want ik vond je kritiek een beetje hard aankomen. Verdrietig

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 16:13

Het is zeker een exterieurkenmerk, maar dat betekent niet dat je het daar op kan gooien. Een paard dat geen goede bovenlijn heeft, is niet instaat zijn ruiter goed te dragen. Zoals verteld rij ik om die reden nog niet op mijn hengst.

Mijn paard had ook een slechte bovenlijn, maar dat heb ik toch niet zo zeer rijtechnische goed gekregen. Je training pas je aan op het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:13

kijk nou even naar die standfoto's Q....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:22

Zep schreef:
kijk nou even naar die standfoto's Q....

Heb ik gezien, maar wat wil je er mee zeggen??
Een exterieur kenmerk is het inderdaad ook, maar een paard met volgens het exterieur een goede bovenlijn, kan nog zo gereden worden dat het een slechte bovenlijn wordt.
Een paard met een wat kortere rug zal in stand een stabielere bovenlijn laten zien dan een wat langer gebouwd paard. Toch kan met juiste training en juiste manier van rijden, het langer gebouwde paard een goede functionele bovenlijn ontwikkelen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:27

Merens schreef:
Sorry maar ik schrok nogal want ik vond je kritiek een beetje hard aankomen. Verdrietig

Sorry hoor! Ach gut Maar, aan alleen de hals kan je dus niet veel over de bovenlijn zeggen. Als je een spier oprekt, zoals dat door de hoofdhouding van jouw paard gebeurt, zal je die spier beter gaan zien, maar het verteld je niet zoveel.

irene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:01

toen ik mijn merrie kreeg had ze helemaal geen hals, ze is dan ook niet breed gebouwd maar er zat helemaal geen bespiering. ik longeer haar gemiddeld 2x per week aan de passoa teugel en dan op de laagste stand. als ik rij, dan rij ik eerst 15min. haar heel laag, rond en diep om haar vervolgens 20min, op te pakken. dan loopt ze in een hogere lijn maar nog wel met het neusje naar de grond. na die 20min. rij ik haar nog 10min. laag rond en diep om alle spieren weer te rekken. (bij dit alles moet ze wel op het achterbeen blijven natuurlijk Lachen ). veel werk maar het helpt wel want dit doe ik al 8 maanden en haar hals is al veel voller en vooral in de bovenlijn *LOL*

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:13

Rechtstreeks uit de wei, met een duidelijke "deuk" (en gruwelijk smerig Haha! ) Zijn onderhals is op deze foto niet zo heel duidelijk zichtbaar en er ook al een heel eind vanaf, maar die had hij ook nog. Beslist geen makkelijke hals.

Afbeelding

En aan het werk:

Afbeelding

Afbeelding

Het is nog lang niet waar ik heen wil, maar ik vind zelf het verschil in hoeveelheid en plaats van de bespiering al enorm!

Hij had echt een flinke onderhals en hij moet de hals "laten vallen" over die onderkant heen, weet ook even niet hoe ik dat anders moet zeggen. Dan komt automatisch die bovenlijn er goed aan en begint hij te "deinen". Dat stukje begint nu steeds makkelijker te worden, al is het nog steeds heel lastig vind ik.
Ik kon even geen betere foto's vinden, maar hij mag hier best nog een (heel) stuk zakken in de hals, ze geven wel duidelijk het verschil aan.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 17:25

Tjonge hoe heb je die zo vies gekregen haha.
Inderdaad een moeilijke hals, maar nog belangrijker een slechte bovenlijn. Die hals doet er niet zo veel toe, maar de kont en rug. Op de volgende foto's laten wel een mooiere hals zien, maar geen voldoende onderkomende en actieve achterhand. De foto's laten zien dat je van voren naar achteren de bovenlijn traind. De achterhand vind ik onvoldoende mee komen, waardoor de bovenlijn ook niet optimaal is, maar je zegt zelf dat het nog niet is wat je wilt.
De bovenlijn behoor je van achteren naar voren te trainen naar mijn inzien. Hals hoofd komt vanzelf.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:35

Rollen in een net bemest weiland Haha!

Knap dat je dat allemaal meent te kunnen zien van een foto zonder de normale beweging van het paard te kennen. Het klopt niet wat je zegt. Lachen Misschien is hij normaal nog wel veeeeel trager.... En terugwerken gaat niet met een slap touwtje. De bespiering in kont en rug is overigens ook behoorlijk toegenomen vergeleken met de 1e. Hij is veel te groot en te sterk (1,80, 750 kg) om überhaupt van voor naar achteren te rijden, al zou je het willen (niet dus), dan nog lukt het niet. Als die massa aan je hand begint te trekken en je wilt dat terug trekken, dan ben je kansloos, vergeet het maar. (Het feit dat hij dan steil overeind komt heb ik het niet eens over..)

Maar ik pretendeer ook zeker niet om dé pérfécte foto geplaatst te hebben.

Verder niet bepaald een superfoto ofzo (let u even niet op mij Scheve mond ), maar bekijk z'n derriere eens: (hals ook trouwens)

Afbeelding