Knoflook giftig???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:05

Ik heb het ook al gevoerd voordat er vliegen waren, maar het hielp niks
En kawa kreeg dus buikpijn, maar lees nu hier dat hij dus niet de enige is die er zo op reageert.

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:07

Ik heb het járen gevoerd, maar geen vlieg minder . De paarden vonden het ook niet echt geweldig, mijn hengst liet het op het laatst gewoon liggen. Was hoog tijd om ermee te stoppen dus.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:08

Ik heb het een paar jaar het hele jaar door gevoerd...merkte weinig verschil....

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:27

Wij voeren het al jaren. De Amerikaanse snippers. Mijn paarden reageren er goed op. Er zijn naar mijn idee wel minder vliegen maar weg zijn ze niet, helaas! Maar of het giftig is, weet ik niet. Mijn paarden hebben nog nooit problemen gehad dus ik denk dat het wel meevalt.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:36

De meest artikelen die ik kan vinden gaan over dat er stemmen zijn die zeggen dat het misschien bij sommige paarden giftig kan zijn.
Tot nu toe geen degelijk onderzoek gevonden.
Of serieus artikel.
Slechts 1 die verkondigt er onderzoek naar te zullen gaan doen.
Misschien iemand anders?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:42

Cassidy schreef:
Ik heb het een paar jaar het hele jaar door gevoerd...merkte weinig verschil....

Hier nog 1. Merkte wel verschil in mijn portemonnee Haha! Als het op is dan stop ik ermee zeker nu ik hoor dat het niet geheel zonder risico's is wat ik eerst wel dacht.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:58

Ik heb het bij de plaatselijke ruitershop gehoord en die heeft het ergens gelezen en via haar dierenarts (ze verkoop het overgens wel gewoon aan mensen die ze niet kan overhalen)

BelleFleur

Berichten: 1855
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:27

Ik heb het hele topic nog niet gelezen, (foei, ik weet het), maar was in het voorjaar op een congres van Cavalor in het proefbedrijf in Lelystad, en als ik het me goed herinner (ik kan mijn nota's niet meteen vinden) ging het erover dat knoflook schadelijk KON zijn, maar in die bewuste proef was er gebruik gemaakt van absurd grote hoeveeldheden. Ik neem aan dat je je paard niet iedere dag een kilo knoflook voert, toch?
Mocht ik mijn nota's vinden dan kijk ik het eventjes na, maar ik weet wel dat ik het mijn paardje ooit probeerde te voeren (poeder onder haar eten) en dat ze dan gewoon niet meer at. Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van dier tot dier.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:51

Annick schreef:
zo als ik gelezen heb is als je teveel knoflook voer het dus giftig is.
Knoflook vernietigt de rode bloed cellen.
hier een stukje wat ik gevonden heb op het internet.


knoflook
Omdat knoflook voor mensen goed lijkt te zijn denken velen dat dit dan ook wel goed voor paarden zal zijn. Uit onderzoek is echter gebleken dat knoflook voor paarden giftig is en in verband wordt gebracht met een bepaalde vorm van bloedarmoede (zie internet met de zoekwoorden horse garlic blood). Of een kleine dosis gevaarlijk is daar zijn de meningen nog over verdeeld, maar waarom zou je risico gaan lopen? knoflook wordt door paarden van nature niet gegeten en dat zou wel eens een reden kunnen hebben...
gevolgen voor je paard. Zo is knoflook - een favoriete toevoeging -


Annick


Hoi Annick, waar heb je dit stukje gevonden??
Erg interessant. Mijn paard krijgt nl ook geen knoflook meer sinds ik weet dat het niet goed is.
In kleine hoeveelheden is het niet schadelijk, maar dan werkt het niet. Geef je een dosis die werkt is dat vaak teveel...

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:52


Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:00

Dank je Haha!

BelleFleur

Berichten: 1855
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:26

Misschien kan je ook eens gaan kijken bij Google, ik geloof dat Wendy Pearson er redelijk wat mee bezig is, maar schiet me niet af als het niet zo is Knipoog

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:27

Heb net met google gezocht, kon niet zoveel vinden.
Ik zal eens op die naam zoeken.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:39

zoals Coydog al schreef op paardnatuurlijk.
het is inderdaad waar dat de hoeveelheid hoog moet zijn voor dat het schadelijk is.
hier wat links
http://www.infohorse.com/html/garlic.asp
http://www.dropinbucket.com/cat4.htm
http://www.uoguelph.ca/research/news/ar ... rses.shtml

in ieder geval ben ik er meer over gaan lezen omdat er bij ons op stal een paard niet helemaal goed was en zijn rode bloedlichaampjes, niet oke waren en zijn lever ook niet.
de eigenaar geeft hem dagelijks knoflook poeder uit een potje die ze bij de toko kocht.
maar er zijn voor en tegen's ieder moet zelf weten wat hij ermee doet.
als ik zou zien dat mijn paard er voordeel bij heb zou ik het ook denk ik met mate geven maar ik kan niet zeggen dat het zo is, vandaar ben ik ermee gestopt.
Annick

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:47

Mijn paard krijgt absoluut niet veel knoflook..
Hoeveel precies weet ik niet, maar zeker geen kilo Haha! Voer namelijk op het oog en oop gevoel Bloos
Ik voer knoflookpoeder...
Na het lezen van het topic heb ik trouwens wel sterk de neiging om het de container in te gooien... Scheve mond
Maar Amethyst vind het zo lekker...

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:49

Toch staat er in het laatste artikel dat ze er nog onderzoek naar moeten doen.
Nu heb ik er ook nog een gevonden met de uitslag van dat onderzoek maar je moet lid zijn om het helemaal te lezen.
Even wachten tot ik toegelaten ben.
Er stond in het verkorte stukje wel over dat het een vergissing is dat knoflook giftig is maar dat alleen de ui gevaarlijk was.
Zodra ik alles kan lezen plaats ik het hier.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:42

Het lijkt mij niet dat knoflook giftig is voor paarden, anders verkochten ze toch ook geen knoflookpoeder en knoflooksnippers? Het lijkt me alleen niet zo goed om een paard een gewoon teentje knoflook te geven Knipoog .

BelleFleur

Berichten: 1855
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:59

Wel, als ik het me goed herinner waren er op het congres wel gegevens dat overmatige knoflook-gift inderdaad de rode bloedcellen ZOU kunnen stukmaken, maar ik weet ook nog dat we daar toen we buitenkwamen nog een tijdje over gediscussieerd hebben en dat de meningen nogal verdeeld waren... 'k Ga toch even kijken of ik m'n proceedings niet terugvind...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:02

Keek vandaag naar mn knof en het was over de datum hup meteen de prul in. Las hier dat paarden daar ook last van konden krijgen.