2 jarige inrijden?! en veulens discussie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vind jij dat het kan?(een 2 jarige inrijden? )

Poll eindigt op

nee, te jong
154 (90%)
nee, (andere reden dan te jong? zeg het in het topic!)
7 (4%)
ja, het kan wel, maar niet te vaak rijden
10 (5%)

Totaal aantal stemmen: 171

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:50

Ik weet wel dat arabieren later volwassen zijn. Voor de Quarters en XX'en weet ik het niet...

Janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:07

Zeker niet doen.. paard is met 2 jaar geestelijk en lichamelijk nog niet 'volwassen'.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:17

op de wei hebben we nu een friesje staan van 2½ jaar. Maar je ziet gewoon aan der kont dat ze nog veel zal groeien. Dus we wachten ook nog een jaartje. Ze staat toch op de wei en we kunnen alsnog gaan longeren alleen om een beetje conditie op te bouwen

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:25

ik heb ook een jong paardje, hij is nu anderhalf jaar.

maar ik ga pas met 3/ 3 1/2 op hem zitten en kalm aan met de basis beginnen.

een vriendin van mij zat al op haar paard met 2 jaar en 10 maanden.
heb gezegd wat ik ervan vond(niet goed dus).

2 jaar is idioot dom.Scheve mond

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:34

Alles met MATE!
Ik "longeer" mijn 2,5 jarige wel, hij moet nu gaan leren dat het de bedoeling van dat lange touw is, dat je in een rondje om je baas loopt. Eerst even aan een longe, later met twee longes. Doel: werken aan de lange lijnen. Dat longeren gebeurd dus twee keer per week of zo, drie rondjes links en als het lukt drie rondjes rechts.
Zadelmak moet ie komend najaar ook worden, ik ga mijn slaapzak niet dragen op mijn wandeltochten, Morris doet ook maar wat voor de kost.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:19

Ik heb een andere reden aangeklikt.
Dit omdat een 2 jarige niet alleen te jong is maar ook nog niet genoeg spieren in zijn rug om een voldoende dragend vermogen te hebben. Dit is ook de reden waarom veel paarden niet bokken als je erop zit met 2 jaar. Gewoon omdat ze het niet kunnen. De spieren zijn dan nog zo slap dat ze het extra gewicht niet mee omhoog kunnen nemen. Longeren ( wel heel ligt beginnen en niet gelijk aan een bijzet) is goed voor de conditie, spieropbouw en het beginnen met luisteren. Vanaf 2,5 kan je beginnen met ze te tuigen, omdat ze dan alleen maar voorwaarts kracht hoeven te gebruiken.
En als je je paardje nu de tijd geeft om op te groeien zul je er in de meeste gevallen langer plezier van hebben.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:07

Ik vind het veel te jong, een tweejarige kan er volgroeit uitzien en alles braaf doen en snel leren, maar je kunt niet in het paard zelf kijken.
Daarom liever nog wat langer wachten dan te vroeg beginnen.
Als ik zelf mocht kiezen liever vanaf 3,5-4 jaar. Tijd zat, de meeste kunnen toch nog wel tot hun twintigste blijven werken.

Maar iedereen heeft hierover verschillende meningen, laatst las ik in een boek dat je je paard tekort zou doen als je hem later in zou rijden dan 2,5.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:14

totaal niet inrijden als het dier pas 2 is.
tenzij je wilt daat het laten been/rug problemen gaat krijgen.

wacht lekker tot een jaarje of 3 3,5

met voor de kaar ivndi k het zelfde pas met 2,5 3 beginnen. Lachen

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:32

Een paard is pas op 5jarige leeftijd volwassen, en groeit dus ook door tot zijn 5de jaar. 2 jaar is dus echt veel te jong. En "er even op zitten" is ook al fout! ook al is het een trekpaardje en ziet hij er stevig en sterk uit! Dat is toch egoïstisch van jezelf? Ik zou er nog even lekker mee wachten, het kan nooit kwaad! Mijn pony heb ik op 5 jarige leeftijd pas ingereden! En dat gaat super, ze doet alles zonder bit, pakte alles heel snel op, en ze staat zelfs zonder bit voor de kar, en ze luisterd super. Met mijn andere pony wil ik wel iets eerder beginnen. Denk rond 3,5 of 4 jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:13

Hier komt mijn inmiddels beruchte plaatje weer Haha!
Afbeelding
Een paard kan pas 'belast' worden als de sluitplaten (growingplates) in de botten en met namen de benen 'dicht' zijn. Ga je een paard eerdere belasten, dan zul je op latere leeftijd beslist problemen krijgen.
ELK paard is pas op zijn 5/6 jaar volgroeid in de botten. Zoals je kunt zien aan het plaatje.
Het maakt dus ABSOLUUT niet uit of het paard veel of weinig aangeboren spieren heeft.
Alleen een röntgenfoto kan uitwijzen of een paard al belast mag worden of niet.

Het te jong belasten van een paard heeft te maken met een aantal zaken:
-onwetendheid (iedereen doet het dus hoort het zo)
-geld (hoe eerder prestaties onder het zadel des te meer geld valt er te verdienen) en als het paard kapotgereden blijkt kan hij na voldoende prestaties altijd nog de dekdienst in of fokmerrie worden Cool
-onkunde (een jong paard is makkelijker te beleren dan een 'ouder' paard. Dit zegt genoeg over de trainer IMO)

Nu is het woord 'belasten' dus een ruim begrip. Idd is veel op de volte is niet goed, rechtuit lopen is beter.
Een paard heeft een bevattingsvermogen van niet meer dan 15 a 20 minuten, langer doorstampen heeft dus absoluut geen zin.
De een doet wel veel 'voorwerk' op de grond, de ander klimt er liever meteen op en zet ze daarna weer een paar maanden stil (op de wei).

Te veel mensen overschatten zichzelf en denken 'dat doe ik wel even' en vervolgens kan iemand met meer kennis/ervaring de boel weer rechtbreien om er weer een normaal funktionerend paard van te maken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:38

Interessant plaatje Sugarmiss, ik heb hem gelijk op m'n computer opgeslagen. Lachen

2 vind ik dus echt te jong. Sommige mensen zeggen dat je gewoon moet kijken naar hoe je paard eruit ziet, nou dat vind ik echt nergens op slaan. De 2-jarigen die samen met mijn jaarling in de opfok staan zien er echt al behoorlijk stevig uit, je zou er, bij wijze van spreken, zo opspringen. Echter weet ik dat ze pas 2 zijn en de groeischijven dus nog moeten sluiten. Nu belasten betekent dat je er in de toekomst minder lang plezier aan zal beleven door vroegtijdige slijtage. Heb gewoon geduld, dat ene jaartje kan zoveel uitmaken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:41

Als je me vraagt of je een paard met 2 kunt inrijden zeg ik: nee.
Maar ik maar wel degelijk verschil tussen zadelmak maken (en daar hoort dan bij dat er een paar keer een ruiter opgaat) en echt inrijden. En zadelmak maken kan wel op twee jaar. Mits je weet waar je mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:50

Ook zadelmak maken vind ik persoon;ijk te vroeg
Daar gaat toch gelongeer aan vooraf en zal het paard toch het ruitergewicht moeten dragen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:10

Haha Sugarmiss, ik hoopte al dat hij weer tevoorschijn zou komen OK dan! ! Al dat geneuzel over bepaalde paardenrassen die vroeger volwassen zouden zijn dan andere allemaal onzin!

Overigens vind ik wel dat je met een 2-jarige IETS kunt doen. Grondwerk, round pen werk, zadeltje opleggen, dat soort dingen. Ik heb het dan niet over urenlange sessies, maar gewoon wat "licht voorbereidend werk". Als je een paard tot zijn derde alleen maar in de wei laat huppelen, hem er daarna uitplukt en hem vervolgens aan allerlei regels bindt, dan vind ik dat ook niet helemaal reëel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:11

Denk dat je met een 2 jarige altijd wel iets doet
Hij moet immers ook naar de smid en zijn entingen krijgen Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:31

runningkawa schreef:
Hij moet immers ook naar de smid en zijn entingen krijgen Haha!

Als je soms ziet hoe dat gebeurt bij die jonge dingen die verder nooit in handen komen zou je willen dat je er zelf mee aan de slag was geweest Scheve mond !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:32

ls je soms ziet hoe dat gebeurt bij 10 jarige waarvan penny meisje niet wil dat hij een keer op zijn donder krijgt..

Met andere woorden. Slechte voorbeelden heb je dus bij alles

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:34

runningkawa schreef:
ls je soms ziet hoe dat gebeurt bij 10 jarige waarvan penny meisje niet wil dat hij een keer op zijn donder krijgt..

Haha! !! Je hebt natuurlijk "met een paard bezig zijn" en "met een paard bezig zijn" Schijnheilig ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:34

Mijn tweejarige is zo ontzettend makkelijk, maar die heb ik dan ook regelmatig in handen gehad (en voor meer dingen dan alleen smid en entingen) en ik heb het geluk dat ze op dezelfde stal in opfok staat als waar ik met mijn merrie sta. Kan er dus dagelijk heen.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:35

4,5 zadelmak maken, daarna lekker half jaar weg zetten. Als ze 5 jaar zijn verder inrijden!

Op die manier doen wij het Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:38

Cassidy schreef:
Mijn tweejarige is zo ontzettend makkelijk, maar die heb ik dan ook regelmatig in handen gehad (en voor meer dingen dan alleen smid en entingen) en ik heb het geluk dat ze op dezelfde stal in opfok staat als waar ik met mijn merrie sta. Kan er dus dagelijk heen.

Dat heb ik ook met mijn jaarling. Daar zijn we vanaf zijn geboorte mee bezig geweest, tot hij afgespeend is. Toen heeft hij een jaar in de opfok geweest en nu staat hij samen met mijn andere paarden en hij doet het nog steeds! Een goed begin is dus het halve werk, zo lijkt het! De 2-jarige merrie die we pas hebben is wat dat betreft een beetje wereldvreemder en snel in paniek als de ander paarden even uit het zicht zijn. Mijn jaarling is daar veel makkelijker in. Hij weet niet beter en weet dat hij daarna terug gaat naar de groep. Naar mijn mening heb ik hem dus een hoop stress bespaard door met hem aan het werk te gaan als veulen!

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:41

Er is idd genoeg met een tweejarige te doen als je er graag iets mee wil doen. Ga wandelen, neem hem op sleeptouw naar allerlei plaatsen, woonwijken in, langs de weg, daar heb je later alleen maar profeit van. Zorg dat ze braaf in omgang zijn, dat ze voetjes kunnen geven, dat je ze overal aan mag raken, dat ze kunnen wijken voor druk etc. Dit zijn spelletjes, leuk, nuttig en niet belastend (behalve het wandelen, maar dat is wel goed voor ze).

De spieren en vooral de pezen zijn nog lang niet uitgegroeid als ze 2 jaar zijn, geef dat nu gewoon de tijd en gebruik hengstenkeuringen ed niet als excuus...

Nog even over renpaarden. Het klopt dat ze niet lang in de sport meegaan, maar at betekend niet dat ze niet oud worden doordat ze al op zo'n jonge leeftijd zijn begonnen!! Verder wordt er dmv gerichte training geprobeerd het beenwerk te versterken, dit kan alleen op jonge leeftijd. Hiermee wil ik dus niet zeggen dat je ook vroeg moet beginnen, (want ik denk echt dat het beter is pas met 3 jaar te gaan belasten) maar dat er vaak (of soms) wel visie achter zit en niet alleen maar geld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:42

Ik heb op stallen gerden daar werd zolang ze bij de moeder stonden ze mak gemaakt aan overal aan komen en voetjes vragen.

Dan werden ze in de opfok gedaan.
En kwamen in de hand met smid ed. en als ze naar een ander land moesten.
En in de winter werden ze bijgevoerd, dus de mens is dan heel lief Haha!

Met de 3 en sommige later, kwamen ze naar huis om zadelmak te maken.
En dan merkte je dat ze nog niks vergeten waren.
Geen angst hadden, geen dominantie kenden tegenover de mens.

Heerlijke, eerlijke paarden

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:46

runningkawa schreef:
Ik heb op stallen gerden daar werd zolang ze bij de moeder stonden ze mak gemaakt aan overal aan komen en voetjes vragen.

Dan werden ze in de opfok gedaan.
En kwamen in de hand met smid ed. en als ze naar een ander land moesten.
En in de winter werden ze bijgevoerd, dus de mens is dan heel lief Haha!

Met de 3 en sommige later, kwamen ze naar huis om zadelmak te maken.
En dan merkte je dat ze nog niks vergeten waren.
Geen angst hadden, geen dominantie kenden tegenover de mens.

Werd dat maar vaker gedaan
Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:47

runningkawa schreef:

*LOL*....ik heb er niet zoveel zicht op bij het KWPN, maar kom je die eigenlijk vaak tegen?