inrijden, welke veiligheidsmaatregelen neem jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:36

Ik denk, áls ik ooit een paard in zal rijden, dan ik echt alles doe om mezelf en t paard te beschermen, puur omdat een niet ingereden paard dingen kan doen die jij niet verwacht. Dus dat houdt in: cap, laarzen, evt. bodyprotector(Zou ik dan wel aanschaffen, denk ik, heb ik nu niet), aan de longeerlijn en touw om de hals voor 'bok-hou-je-vast-ding':)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:21

Cap, rijbroek, goed zittend zadel, aan de longeerlijn, met iemand erbij waar ik op vertrouw. En die het paard ook kent, en weet welke commando's hij kent.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:36

Ben mijn 4 jarige fjord ook aan het inrijden, heeft al die tijd alleen maar in de wei gestaan dus snapte nergens wat van.

Longeren deed ze meteen prima alsof ze nooit anders gedaan heeft, zadel was al helemaal geen probleem.

Het enige probleem is eigenlijk hoe je haar door moet laten lopen onder het zadel. Dus geen rodeorijden voor mij, maar een beetje doorlopen zou ook wel fijn zijn.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 02:41

Zowieso moet het paard de commando's aan de longe gewend zijn. Voordat ik erop ga eerst longeren.
Ik heb altijd op een vreemd paard mijn cap op, dus dan ook. Hetzelfde voor laarzen.
Beugelriem om de hals van het paard.
Deskundig iemand die de longe vasthoudt voor de eerste keren en er later nog een aantal keer bij is.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 06:18

runningkawa schreef:
Wat is een blauw paard ?

Moet groen zijn Haha! Haha!

BlonT he Haha! Knipoog

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 06:45

Idd een paard wat de commando's kent, da's wel handig. Dan een helper die het paard aan de longe houdt.
Veiligheidscap op, rijbroek, chaps met jodphurs en evt. BP. Beugelriem om de hals van het paard en heel rustig aan beginnen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 07:46

runningkawa schreef:
Wat is een blauw paard ?

eentje die een borrel te veel op heeft Haha!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:48

Tyrza schreef:
eentje die een borrel te veel op heeft Haha!

Daar komt ook idd dat blauwe vandaan,... alleen wil ik het nog wel eens door de war gooien met groen Bloos! Ja ik schaam me al Bloos!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:49

Ach, een jong paard wankelt soms ook net alsof ie te diep in het glaasje heeft gekeken hoor, Fsoudan Lachen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:13

Ik doe gewoon mijn normale rijkleding aan dus laarzen, broek, cap.
Ik heb geen BP maar die ga ik toch eens kopen
Verder een goed zadel en een touw om de nek
Als we en paard wat erg bang is voor het opstijgen gebruiken we af en toe oogkleppen tijdens het opstijgen en halen ze er daarna rustig weer af (stukken karton).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:19

Ik zal zo snel geen paard inrijden, maar goed: zo wordt het bij ons op stal gedaan:

Spijkerbroek, westernlaarzen zonder punt, westernzadel, cap op.
Beugelriem om de hals is niet nodig, mocht je je willen vasthouden heeft het zadel een knop.
Opstappen gebeurt in de round pen, met paard aan de longe. de eerste keren rijden gebeurt in de round pen (hoef je ook niet aan de teugels te zitten. Soms wordt met halster ingereden, soms met hoofdstel.

* Edit...Even voor de duidelijkheid: ik rij western en sta op een westernstal Haha!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:51

Tja toch vindt ik een westernzadel erg gevaarlijk moet er niet aan denken op die knop te vallen, misschien is een BP dan toch een uitkomst Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:52

en een tok
ja zelfs voor ons dames Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:58

Ik heb de nodige Quarters ingereden zien worden, en er zijn er maar heel weinig die bokken tijdens het inrijden. Bovendien geeft een westernzadel wat meer houvast dan een vhz....(ook zonder dat de knop vasthebt)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:00

Cassidy schreef:
Ik heb de nodige Quarters ingereden zien worden, en er zijn er maar heel weinig die bokken tijdens het inrijden. Bovendien geeft een westernzadel wat meer houvast dan een vhz....(ook zonder dat de knop vasthebt)

Ik rij liever boomloos want een westernzadel is voor mij net een plank hout Haha! maar ik heb ook western gereden en ben er toen zelfs tijdens een flinke rodeo ronde niet afgevallen o:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:01

Zie je wel...Haha!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:03

Cassidy schreef:
Zie je wel...Haha!

Maar van mijn boomloze zadel ben ik ook nogsteeds niet afgevallen
Misschien zit ik wel erg stevig o:) (not want ik kan nieteens zonder zadel draven op mijn eigen pony, wel kan ik het op een fjord, dan kan ik alles Verward )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:11

Ik begin erover te denken om in volle M.E uitrusting te gaan.
Dus behalve helm en bodyprotector ook been en arm bescherming.
Alleen m'n tok laat ik af dat lijkt me te lastig Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:18

haha
k heb wel eens een paard zadelmak gemaakt met mijn motorjas met protectie Haha!

Was gewoon omdat dit een oude motorjas was van Kevlar materiaal, wat heerlijk ademde en dus met kouder weer heerlijk was om aan te hebben te paard Lachen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:11

In België noemen wij een cap een tok, gelukkig heb ik ook Nederlandse vrienden zodat ik weet dat onze tok niet gedragen word waar jullie je tok dragen *LOL*

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:17

Licht helemaal aan het paard. Als het een heel erg nerveus paard is doe ik wel goede rijkleding aan (cap, goede schoenen enz.) Maar als je een makke haflinger hebt ofzo ga ik er nog wel eens gewoon op zitten. En met Shetlanders zet ik m'n zusje er ook gewoon op...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:32

In ieder geval een cap en een paar goede schoenen/laarzen. Normaal ook m'n rijbroek omdat dat gewoon het fijnst zit.
Dat van een western zadel is ook een goeie, daar val je niet uit, maar ik vind het niet zitten Tong uitsteken. Ik heb laatst een pony met een western zadel zadelmak gemaakt, meer uit nood omdat ik geen passend engels zadel had, maar wel een passend western zadel kon lenen. De meeste pony's waar ik mee begin zijn iig al gelongeerd en meestal ook al betuigt(of hebben voor de sleep gelopen) en zijn dus al aardig wat gewent.

Maar gebok oid heb ik nog niet mee gemaakt(heb er nu 7 zadelmak gemaakt). Dat komt meestal pas als ze wat manser zijn en een paar weekjes onder het zadel zijn.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:15

Cap, laarzen, rijbroek of spijkerbroek.
Maar dat is eigenlijk ook wel mn standaarduitrusting.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:18

Rijbroek, strakke bovenkleding, jodhpurs, chaps, GPA helm.

Verder een beugelriem om de hals, ik test nu wel van te voren altijd even hoe ze op die druk van de riem reageren Haha!
Triumph ging daar namelijk op rennen en daar kwam ik achter toen ik die riem juist hard nodig had Nagelbijten / Gniffelen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 07:43

bokken komt inderdaad niet vaak voor bij het eerste rondje maar wel een paar weken later als ze wat steviger op hun benen staan en dan ben je blij als je een cap enz op hebt Knipoog