Eigen paard, dure, tijdrovende hobby??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 01:10

Ja, het is idd duur, en tijdrovend. Alhoewel ik zeeen van tijd heb, en gemiddeld per dag 6 uur op stal zit. maar duur is het wel. Als je zo eens eventjes alles per maand optelt: Stalling, Wedstrijden, Hoefsmid, Voer, Bijnodigheden, Dierenarts kosten. (Er is vandaag nog een dierenarts bij Torro geweest) Zeker als je eenmaal begint met een aankoop van een paard. Dan koop je een paard, meestal ook een zadel, vaak ook een trailer, Dierenarts keuring. Sommige mensen die niets met paarden hebben zouden ons echt voor gek verklaren...

HeleennAnton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:43

Ja zeker
Maar ik heb het er voor over. Het is niet zo dat ik geen andere hobby's heb hoor, ik loop hard, aerobic, tennis ga wel een stappen en helaas hoort school er ook nog bij. Ik rij dan ook niet elke dag. Maarja Anton is wel me grootste hobby en daar besteed ik dus ook me meeste tijd (en geld eigenlijk ook) aan.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:15

Jantine2 schreef:
Ja hoe doen jullie dat in de winter? Je kan m toch moeilijk de hele dag in zijn hokkie laten staan?

Die van mij staat het hele jaar buiten, dus ik ben in de winter zo klaar met hem. Even wat voer geven en daar blijft het dan bij.
Kan hem moeilijk gaan poetsen voor de lol, omdat ik dan de vetlaag in zijn vacht eruit poets en dan is hij niet meer "waterdicht".
Dus in de winter houd ik heel veel tijd over.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:18

ik heb het geluk dat mijn pony op de zorgboerderij staat waar ik heb gewerkt (af en toe nog werk) staat.... daar worden ze in de winter 's ochtends naar buiten gedaan en dan mesten de clienten de stallen uit (bofferd) maar in op zaterdag doe ik ze alle 8... verder omdat ze nooit hele dagen op stal staan is het niet erg als ik eens een dagje over sla als ik ziek ben ofzo.... verder staan ze in de zomer dag en nacht buiten... heerlijk maar ook lastig... ze gaan achter de koeien aan... dus de weide die de koeien hebben kaal gevreten komen de paarden op... incl de koeien flatsen en nu staan ze ongeveer 5-10 minuten ver Scheve mond

ik vind het het allemaal super waard!! ik zou mijn lieverd echt neit meer kunnen missen... en als mijn vriend zou gaan klagen en ik zou meoten kiezen vliegt hij er uit

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:40

Ik denk dat het toch wel een beetje scheelt waar in Nederland je woont en wat voor eisen je stelt aan jezelf, aan je stalling en aan je paard.

Als ik naar mezelf kijk ben ik per maand behoorlijk wat kwijt aan mijn paard. Voor dat geld kun je inderdaad ook een hoop andere (leuke) dingen doen.
Maar ik moet er niet aan denken dat ik m'n beestje zou moeten missen.
Ook de lessen zou ik niet willen missen en zo nu een dan een wedstrijdje vind ik ook harstikke leuk.
Dan de spullen, ik vind het ontzettend leuk om wat nieuws te kopen voor mijn paard.
Allemaal dingen die een hoop geld kosten en die je zou kunnen beperken. Soms probeer ik dat ook wel, maar dat valt niet mee!

Eigenlijk besteed ik bijna al mijn geld (buiten de noodzakelijke leefkosten Haha! ) aan mijn paard. Soms bedenk ik me wel eens wat ik al gespaard zou kunnen hebben zonder paard of wat ik er allemaal van had kunnen doen, want ik laat er ook heel veel dingen voor.
Maar ik heb het er gewoon voorover, want ik heb er ook heel veel plezier van!

Ook al mijn vrije tijd gaat zo ongeveer op aan mijn paard. Soms is dat wel eens lastig, want je kunt weinig andere dingen plannen. Maar aan de andere kant moet ik er niet aan denken dat ik zonder paard zou komen te zitten en dan ineens heel veel 'nutteloze' vrije tijd te hebben!

Mijn vriend is er ondertussen aan gewend, en beschouwt mijn paard inmiddels als extra gezinslid! Knipoog

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:04

Ja, het is erg duur en kost zeer veel tijd! Maar het is super! Toen ik zwanger bleek en de vader van Thimo hem niet wilde vond iedereen dat ik als alleenstaande moeder mijn paarden maar weg moest doen... Waarom? was mijn antwoord. Eerst proberen of het gaat... En het gaat! Het gaat heel goed zelfs!!!
Ik heb naast mijn paarden dus mijn zoontje en een eigen bedrijf en ik verdien genoeg om alles te kunnen bekostigen (heb ook een hypotheek en dat doet veel meer pijn als dat van mijn rekening gaat, haha).
Hoe ouder Thimo wordt, hoe makkelijker het is! Toen hij een baby was hing hij in zo'n buik-dragertje heerlijk te slapen bij mijn instructeur terwijl ik les had: een super lief gezicht was dat! En daarna had ik voor in het weekend een oppas (danifur op bokt) waar Thimo gek op is en nu gaat hij redelijk zijn eigen weg en vind het heerlijk om op zijn pony te 'rijden'. Dat geeft mij steeds meer tijd om aan te rommelen met mijn paard. over een ruime week gaat hij naar school: veel tijd op stal dus! Want ik wil niet 5 volle dagen werken, wil wel tijd hebben om te leven...
En een man die klaagt over de tijd die je doorbrengt op stal heb ik niet en die wil ik ook niet.....

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:11

Een eigen paard hebben is een dure hobby, maar je krijgt er heel wat voor terug. Ik sta met mijn paard op een grote manege, er staan ongeveer 100 pensionners en dan zijn er nog de lesklanten. Gelukkig hebben we een super gezellige kantine waar mijn vriend zich heel erg vermaakt . Hij heeft helemaal niks met paarden, maar zegt altijd dat hij mijn sponsor is Haha! . Dan heb ik ook nog het geluk dat hij soms voor me uitmest Lovers . Ik werk onregelmatig, dus ik ga ook overdag heen en ik heb voor 1 x in de week een bijrijder. Dat geeft ons de tijd voor andere dingen. Ik ben dus een heel gelukkig mens
Laatst bijgewerkt door LIQUITA op 11-08-04 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:14

Jantine2 schreef:
Ja hoe doen jullie dat in de winter? Je kan m toch moeilijk de hele dag in zijn hokkie laten staan?

De winter ben ik erg snel moe, en vaak ziek Scheve mond Maar ik zorg toch wel dat hij er iedere dag uit komt. Al is het niet onder het zadel dan is het aan de hand of los in de bak. Hij staat in ieder geval nooit een dag stil

Tja, qua tijd, geld en zeurende partner kan je beter op dammen gaan...

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:22

Jantine2 schreef:

In de winter kost het nog ff wat meer tijd, maar mijn paard komt iedere dag zijn stal uit om afwisselend te rijden, longeren, in de stapmolen of gewoon lekker los in de binnenbak (20x60m.). Moet wel bekennen dat als het heel erg koud is, ik wat moeilijker mijn warme huisje uit wil. Maar....... als ik weer eenmaal op de manege ben heb ik het zo weer warm Knipoog .

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:23

Ik denk dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt, je kunt op een super deluxe pensionstalling gaan staan, iedere maand een nieuw dekje kopen, rijbroek etc. omdat het er zo leuk uit ziet. Maar als je dekjes hebt die nog goed zijn, goede rijbroeken hebt, een leuk stalletje (dan maar een keer vegen) Dan gaat het toch ook? Ok, op de DA en de HS en tandarts moet je niet besparen. Zo kun je al gauw een boel geld besparen. Je kunt ook een lieve verzorgster of bijrijder zoeken zodat je toch 1 dagje bijvoorbeeld in de week helemaal voor je zelf hebt. Zo heb jij lekker een dagje "vrij" en je paardje wordt goed verzorgt

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:38

Tot hiertoe kan ik alles nog beredderen... Ik heb voor mijn twee paardjes en mijn shet een goedkope stalling(geen piste,wel ruime stallen en weide) gezocht. Mijn shetje mag er zelfs gratis bijstaan. Kdenk dat ik toch rond de 300euro per maand kwijt ben voor mijn beestjes. En ja...mijn vriend... Hij klaagt gelukkig niet zoveel over die tijdrovende hobby, hij klust zelf graag bij dus is niet heel veel thuis. Op wedstrijd gaan we samen(gelukkig!). Ik heb een trailer gekocht en hij voert me nu telkens(zo zijn we ook weer samen weg en hij amuseert zich kostelijk OK dan! ).
Ik ben dol op mijn beestjes en zou nooit zomaar één kunnen verkopen. Paarden zijn mijn leven en tja dat moet mijn vriend er maar bij nemen (hij wist waar hij aan begon Cool )

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:22

Als het goedkoop zou zijn,zou denk ik bijna elk gezin wel een paard of pony hebben staan Haha!
Ik werk me er echt krom voor,maar doe het graag.
Als ik zou moeten kiezen tussen iets voor mezelf of een veeartsbezoek,kies ik voor het laatste,zo gek ben ik wel Haha!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:07

wyko schreef:
als het donker is heb je genoeg tijd voor je vrienden.
Dan kan je toch niet rijden.

Beetje vreemde opmerking, waarom zou je niet kunnen rijden? De meeste stallen die ik ken hebben een bak met licht.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:32

De kosten vallen bij mij enom mee, terwijl ik toch erge luxe heb ( 100 euro voor stal,weide,buitenbak, warm water, onbeperkt solarium) en dat moet ik met 5 man delen.

Tijd...ja....mn vriend en ik hebben er regelmatig irritaties over. Toch is dit mn alles, als ik 1 dag niet bij Tim ben geweest voel ik me vreemd. Dan mis ik hem echt. Ik weet t raar Haha!

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:55

jeanie schreef:
Het is duur, tijdrovend een klagende partner maar ik kan niet zonder Tong uitsteken

Absoluut mee eens, laat staan 2 jonge paarden...en aan huis!
"Dankzij" de dood van mijn eerste paard, heb ik niet zo'n last van klagende partner, het is zijn "schuld" dat we er nu 2 hebben! Hij helpt zelfs mee...ja, ook met poedelen!! OK dan!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 10:58

Hey

Tijdrovend?????? Nee, een andere manier van je tijd indelen Haha! Lachen Knipoog

En sociaal leven gaat bij mij gewoon door, maar is wel minder als eerst.
Gelukkig sta ik op een stal waar veel meiden zijn en dit zijn echt mijn vriendinnen geworden. Mijn sociale leven is gekrompen dat wel, maar heb er hele lieve vrienden voor terug gekregen en dat met dezeflde hobby, kan het beter???

Liefs Erika

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:04

elady schreef:
Hey

Tijdrovend?????? Nee, een andere manier van je tijd indelen Haha! Lachen Knipoog

Mee eens. Ik zou niet meer zonder kunnen na er bijna 12 jaar tussen te zitten. Danm wordt ik echt doodongelukkig ookal heeft iedereen natuurlijk zn ups en downs. Eigenlijk alle vrienden die ik heb rijden ook en anders wordt eht toch niet echt wat, want ik ben toch rond de 4 uur per dag met mijn paard bezig en dan nog niet gesproken over de paarden die ik bijrij en af en toe meehelp enzo Haha! . En duur...tsja, da's wel bekend lijkt me. Het paard-de stalling-alle mikmak eromheen (dan weer een keer biotine, ddan weer een wormenspuit, dan weer pak shampoo, dan weer neiuw hoofdstel enz.)-dierenarts, enz. Ik heb dan de geluk dat ik zelf niet heel erg veel bij hoef te betalen bij mijn paard en dat ik dit jaar vrij neem op een paar uurtjes werken na.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:34

elady schreef:
Hey

Precies......ik ben het hier dus ook helemaal mee eens *LOL* .
De tijd die ik "kwijt" ben aan mijn paard hoort er gewoon helemaal bij, net zoals ik naar m'n werk ga, de hond uitlaat, het huishouden doe enz. enz. Het hoort gewoon bij mijn dagindeling. En toch zijn er in mijn omgeving nog steeds mensen die het niet begrijpen. Tuurlijk moet ik soms nee zeggen tegen mijn vrienden/familie, of zeggen ik kom later want........ Maar dat is meer voor hun een probleem dan voor mij Nagelbijten / Gniffelen .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:12

inderdaad. en dan vind ik ook je paard een hobbie noemen iets geks... ik noem mijn hond of katten ook geen hobbie. ik heb ook hondenshows gelopen en nee dat was ook geen hobbie. het voelt voor mij als iets afstandelijks, iets waar je apart tijd voor vrij moet maken. mijn dieren zijn in mijn leven verweven, en gelukkig kijken de meesten uit mijn omgeving er ook zo tegenaan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:13

Het lijkt inderdaad een beetje op een verslaving; wat zou je doen als je geen paarden had?????? Ik kan me er niks bij voorstellen (maar eerlijk is eerlijk, zo heel af en toe lijkt het me ook wel eens lekker rustig Haha! Haha! ).

Wij hebben alles thuis, maar als dat niet kan is het idd ook nog behoorlijk duur: aanschaf paard, stalling, alle spullen die je nodig hebt, hoefsmid, wormspuiten en enten, en dan maar hopen dat je paard gezond blijft!!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:31

holly schreef:
Op 5 minuten na ben ik buurvrouw van Rockey.
En ik betaal ook niet zo rond de 650 euro. Bij hele lange na nog niet.
Het verschil tussen haar en mij is:
Zij heeft 1 paard (?) en ik 2.
Zij staat op een goede stal, ik heb land.
Zij betaald voor de goede stal en de service die erbij hoort, en ik heb dat allemaal niet, dus betaal ik er ook niet voor (of ik moet mezelf gaan betalen Tong uitsteken )
Wat we wel samen hebben, is de bossen om de hoek Haha!
(we zijn elkaar echt nog nooit tegengekomen Verward )

Wat betreft de partner? Die gaat elke dag gezellig met me mee, en vind het erg leuk dat we paarden hebben.

Dus niet duur, en ook geen probleem met de partner.

ja er zit wel wat verschil in, heb je gelijk in.

Maar waarom we elkaar nog nooit zijn tegen gekomen snap ik ook niet, zodra je met je jonkie een bosrit kan gaan maken, verwacht ik meteen een pb Knipoog