Rijtechnische ondersteuning via sms

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:12

gijsenkim schreef:
Ik denk dat RK je heel goed begrepen heeft en dat jij het ook heel goed vertaald heb.............. Je kan gewoon geen mensen "les" geven als je niet weet hoe je een bepaald probleem oplost zonder eerst naslag te moeten doen

Sterker nog: ik zou het zeker net op prijs stellen als degene die mij les geeft, geen antwoord kan geven op mijn vragen of mijn problemen niet opgelost krijgt zonder ruggespraak

Dan zou ik het gevoel krijgen dat ik het geld in het kanaal aan het flikkeren ben (sorry voor het taalgebruik) en voel ik mij niet serieus genomen. Overigens neem ik zo iemand die mij "les" komt geven op deze manier ook niet echt serieus maar dat terzijde.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:17

Aqua8horse schreef:
DPB: Je hebt helemaal gelijk er zijn geen standaard regels. Maar mijn advies id dus ook niet standaard. De ruiter vertelt mij de problemen, die problemen herken ik want die had het paard ook toen hij hier kwam.

Tuurlijk zijn er bepaalde bottlenecks in rt problemen, maar je kunt niet ontkennen dat paarden je soms kunnen blíjven verassen, tenminste, als je zo'n inventief ding rijdt als ik. Ik krijg soms bepaalde dingen voor mijn kiezen die ik in de anderhalf jaar dat ik nu rijd, nog nooit heb meegemaakt!
En in dat opzicht bedoel ik het dan ook - hoe zou jij (bijvoorbeeld) kunnen inspelen op een compleet "nieuw" probleem, dat je nog niet was tegengekomen tijdens jouw contact met het paard in kwestie?

Ik loop ook vaak zat tegen dingen aan waarvan ik even denk "tjee, wat moet ik hier nu mee aan?" maar dan is het m.i. gewoon een kwestie van inventief te werk gaan ipv te sms-en (of, zoals ik al eerder zei: voorleggen in een volgende les)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:23

Aqua8horse schreef:
Maar als er bewijs is dat iets werkt, lijkt ontkennen daarvan een beetje vreemd.
Dat iemand het niet begrijpen kan of wil ok, maar om het dan zo maar te veroordelen staat niet erg netjes Haha!

Omdat iets een keer werkt is dat niet gelijk bewijs Carole Haha! Haha! Haha!

Ik ben van de week bij Billy geweest, Billy had een dikke kogel..... ik heb gekeken en eraan gezeten en gewreven......... de dag erna was de dikke kogel weg....... Heb ik nu magische handen?????

Of omdat ik toevallig in twee maanden een paard zadelmak krijg waar een ander al 1,5 jaar mee aan het klooien is om alleen een zadel op te krijgen, ben ik dan een goeroe?????

Omdat dit toevallig bij JULLIE fijn werkte dat kan, kan best..... Maar ik heb meer moeite met smsen dan met moeilijke wiskundige berekeningen. Haha! Haha! Haha! ...... dus zeg ik dat IK me er niets bij voor kan stellen. Als ik op een paard zit en ik loop tegen een probleem op dat anders is dan stoutigheid dan laat ik dat liever zitten en wacht ik op mn volgende les om het op te lossen........... en eigenlijk verwacht ik dit ook van mijn lesklanten. Maar ik kan me dus werkelijk waar geen voorstelling maken van les per sms.......... gewoonweg omdat ik het hele sms al niet prettig vind. Dan zou het makkelijker gaan via de telefoon......... en dat gebeurt best wel eens. het gebeurt best wel eens dat klanten me bellen en vragen wat ze aan een bepaalde situatie moeten doen, en dan schat ik dat zo goed en kwaad als het kan in en probeer daar een advies voor te geven........... met het risico dat je een compleet verkeerd advies geeft...... want je hoort immers maar een kant van het verhaal (de kant van de ruiter) de kant van het paard wordt niet gezien.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 08:27

Dat is jou natuurlijk keuze. Luister ten eerste kostte het niets!!! Ten tweede was dit een situatie zoals ik beschreven heb, waarbij de eigenaar zich ernstig ongerust maakte. Miffie heb ik toen gevraagd om te gaan kijken ter ondersteuning van de ruiter. Twee met enige kennis van zaken weten meer dan een!!! Het was dus een aanvulling geen oplossing!!! Je kan het oplossen van een probleem dus wel zeker als aanvulling zien ookal houd je ruggespraak.
Maar volgens mij wordt alles, ook weer als gewoonlijk, weer heerlijk uit zijn verband gerukt.

Voor alle duidelijkheid: het is een noodoplossing via sms en Miffie was een aanvulling omdat zij de enige is die die ruiter op dat momnet kan ondersteunen die daar in de buurt was. Maar ook zoals gewoonlijk, gaan jullie er maar vanuit dat ik dom ben en iemand naar die ruiter stuur die zelf niets kan Verward Boos! Dat zou handig zijn.....dan lopen je klanten wel erg hard weg denk ik Haha!

Waarom nemen jullie nooit eens iets gewoon aan, omdat je het zelf niet kan begrijpen. Ik heb geen moeite met het feit dat iemand iets niet begrijpt of voor onmogelijk houdt, maar er wordt meerdere malen bevestigd dat het wel werkt...........lezen jullie daar voor het gemak overheen?
Prima als je het niet begrijpt maar laat de mensen die het gebruiken omdat ze ervaren dat het werkt gewoon in hun waarde

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:30

Ook al kun je snel sms-en dan zie ik nog absoluut niet de meerwaarde in t.o.v telefoneren. SMS-en doe ik als ik een korte boodschap door wil geven (of een flauwekulberichtje, ok Haha! ).
Rijtechnische problemen vallen daar in mijn opinie niet onder. Bellen gaat veel sneller, bovendien wil je niet iets doorgeven, maar iets uitleggen en 'het er over hebben'.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 08:33

G&K advies per sms is wat anders dan een les, in mijn beleving. En het werkt al een paar keer, overigens bij verschillende mensen!!!!

Je bent hoe je je voelt G&K Haha! Niets meer en niet minder! En als jij jezelf een goeroe wil vinden en denkt dat je magische handen hebt, zou ik daar in ieder geval geen problemen mee hebben Tong uitsteken

Maar wat heeft een goeroe zijn en magische handen uberhaupt met dit topic te maken??????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:34

Omdat je zegt dat het bewijs geleverd is dat les per sms werkt........... terwijl ik uit het verhaal kan halen dat dit een keer leuk gewerkt heeft Haha! Haha! Haha! En dat is in mijn ogen nog geen bewijs Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 08:35

Kendra, als je weet waar je het over hebt samen, kan je wel degelijk heel gedetailleerde informatie geven. Tenminste het lukt mij nog steeds en het resultaat is goed voor het doel van dat moment.

Maar ook ik zou dit paard het liefst zelf even weer rijden en begeleiden vanaf de grond in de bak.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 08:37

Ja, maar G&K dat heeft toch niets met goeroe zijn en magische handen te maken????

De aanwijzingen die ik gegeven heb, hebben effect. Dan werkt het toch, zo simpel is het. Misschien komt het dan door het feit dat ik de bewegingen logisch inzichtelijk heb gemaakt en ik dus zo goede aanwijzingen kan geven.....zou er dan toch iets anders misschien Vingers aflikken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:01

Het gaat erom dat het een keer is geweest dat dit werkte, mijn voorbeelden heb ik erbij gehaald omdat het ook toevallig een keer zo was. En die voorbeelden zijn niet zo zwart wit als dat je het opvat Haha! Haha! Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:18

Wat ik gewoon niet begrijp: in de tijd dat je een sms'je hebt verstuurd (en believe me: ik heb een getrainde sms duim Haha!), kan je toch veel beter even een belletje doen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:25

OK, kort samengevat:

De combinatie is bij de instructeur bekend, er wordt een probleem voorgelegd per SMS en hiervoor wordt een mogelijke oplossing terug geSMSt. Er wordt gewoon gelest en het gaat hier om een advies dat nodig is tussen die lessen door. Zo is het toch?

Volgens mij kan zoiets best eens werken, hoewel het mij net even handiger lijkt om te bellen. In 'les per SMS' op zichzelf staand zie ik echter helemaal niets. Aan de hand van de titel van dit topic leek het namelijk een beetje alsof les per SMS de modernste lesmethode zou kunnen gaan worden Knipoog.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mijn instructrice op zo'n SMS-je zou reageren, ik ga het vandaag of morgen (in ieder geval de eerstvolgende keer dat ik rijd en zij niet op stal is) eens testen.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:40

tijdens het rijden smsen lijkt me niet zo handig, dan zou ik eerder gaan voor een telefoontje. Is toch wat duidelijker en uitgebreider.
Maar na het rijden even wat dingetjes duidelijk krijgen via sms kan volgens mij best wel werken, je kunt het nog een keer nalezen en dat is altijd handig. Een telefoongesprek onthou je nooit helemaal.
Maar idd, daarbij is wel de voorwaarde dat de instructeur/trice de combinatie meerdere keren heeft gezien en zo advies kan geven

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:50

Zo! ben ook ff ontbijten en gelijk weer een hoop reacties Haha!

Aqua8horse; ik geloof heus wel in jouw goede bedoelingen, dat is het niet. Echter blijft het zo dat je te maken hebt met levende dieren, die net als jij en ik ook eens hun dag niet hebben. Daarvoor is interactie met de ruiter in kwestie (eventueel aangevuld met de les van een instructeur op dat moment) nodig, en ik denk dus dat een sms daar weinig tot geen toegevoegde waarde in heeft. Het probleem namelijk is, dat je er op dat moment zelf niet bijbent (en dus de verbale en non-verbale communicatielijnen niet kunt zien) plus de sms-er in kwestie kan communicitief misschien ook niet vaardig genoeg zijn om zijn/haar probleem duidelijk te maken. Dan krijg je dus van alle kanten ruis zeg maar. Tel daarbij op dat de ruiter in kwestie jouw adviezen misschien ook nog eens heel anders uitlegt dan jij bedoelt en voila, dan heb je dus geen oplossing voor je probleem.

Dat heeft m.i. niets te maken met mogelijkheden, meer met de onmogelijheden die deze manier van service met zich meebrengt, denk je niet?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 09:51

Het werkt meerdere keren maar dat had ik net ook al geschreven. Nee, G&K zefs in de zomer ga niet over 1 nacht ijs Knipoog

Nee, CCC als de ruiter in de buurt had gewoond had ze meteen les genomen. Dit moet je dus echt zien als aanvulling omdat het paard weer helemaal omdraaide thuis en de ruiter zich terecht zorgen maakte! Ik probeer dan dat advies te geven dat mogelijk is. Maar het liefste was ik er zelf direct weer opgegaan. Dat is overigens ook wat de ruiter het liefste had gewild. Maar ja de zogenaamde lievere koekjes worden nu eenmaal niet altijd gebakken Boos!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 11-08-04 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:57

Lijkt me moeilijk, punt een lijkt het me moeilijk rijden als je om de vijf passen moet stoppen omdat je 'piep-piep' (of weet ik wat voor toontje) hoort...Verder, zelfs al kent de instructeur de combinatie, kan ik moeilijk geloven dat die zo de juiste commentaar op het juist moment kan geven...
Tenzij ie een kristallen bol heeft natuurlijk Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 10:06

Nee, dat denk ik niet. Natuurlijk zijn het goede bedoelingen daar kan geen twijfel over bestaan! De ruiter kent haar paard door en door dus die zou mij niet vragen als het paard zijn dag gewoon niet heeft omdat zij dat zelf goed kan inschatten. Nogmaals het is een noodoplossing. Het paard draait weer volledig om en is dus weer "slecht" Ik heb dat paard zelf gerevalideerd dus ik ken de knelpunten. Na een revalidatie moet een ruiter dat voor onbepaalde tijd(verschilt per paard) dat blijven ondersteunen. Tot het moment dat het paard de verkeerde gebruikte spieren niet meer hoeft te ontspannen. Op dat momnet heeft hij het aanspannen van de correcte spieren zichzelf eigen gemaakt. Dat kost tijd en daar is ook geen regel voor. Op het moment dat zo'n paard terug valt in het oude slechte patroon, weet ik als instructeur dus heel goed wat er aan de hand is. Ik weet ook heel goed wat ik eraan moet doen en wat voor aanwijzingen ik moet geven. Ik ken het beeld en ik ken het paard. Op mijn aanwijzingen vraag ik bevestiging. De ruiter vertelt mij wat het paard deed. Daar reageer ik dan weer op en meldt haar wat de mogelijke reacties kunnen zijn en wat zij daar vervolgens aan moet doen. Dat is dus het voordeel als je de bewegingen van het paard logisch inzichtelijk maakt, dan kan je dat allemaal beredeneren. Natuurlijk ben ik helemaal met je eens dat je de interactie niet ziet en dat is ook zeker een groot nadeel. Ik zou dus op deze manier GEEN les willen geven. Het topic heet ook rijtechnische ondersteuning en inmiddels is ook duidelijk dat het gaat om een noodoplossing. Bij deze ruiter werkt het ook prima omdat deze ruiter heeft gezien wat het paard kan omdat hij dat heeft laten zien toen hij nog bij ons was. Ook kent de ruiter mijn kwaliteiten. Dat maakt dat ze dus maar al te goed weet dat de rijtechnische ondersteuning erg goed is maar niet volledig zal zijn om het probleem helemaal op te lossen. Zij is zich ter dege bewust van het feit dat ze het zelf nog niet goed genoeg kan. Ze zoekt dus de fout bij haar zelf omdat ze gezien heeft dat dat paard onder mij perfect loopt. Het paard kan het dus WEL!!!
Op dit moment ondersteun ik haar dus zo, simpel omdat het niet anders kan. En zij is daarom ook tevreden met deze oplossing omdat ze het in ieder geval niet erger maakt alleen maar beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:09

Aqua8Horse, waarom vraag je om meningen als je meteen na elke reactie die betreffende mening weer van tafel veegt? Is dit dan alleen een manier van aandachttrekken ofzo?

Ik vind het eerlijk gezegd een nogal vreemd topic Verward
Als je een probleem hebt met rijden en je instructeur is op dat moment niet voorhanden, dan kun je immers altijd even bellen/mailen/faxen/sms'en na dat betreffende trainingsuurtje om even kort het probleem uit te leggen, en evt. een noodverbandje aan te vragen bij je instructeur tot de volgende les? Vind ik tenminste vrij normaal. Lijkt me niet dat dit dan ineens wereldschokkend nieuws is?

DE oplossing via sms zul je waarschijnlijk niet vinden omdat je de situatie zelf op dat moment niet ziet. Je zult je dus toch beperken tot algemene kreten, alleen iets meer toegespitst op de combinatie zelf omdat je die gezien hebt, en je dus de standaardfoutjes van betreffende ruiter in kunt schatten. Maar qua niveau ontstijgt het een goed theorieboek nauwelijks.

Danea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:10

ik denk dat het nu voor iedereen wel duidelijk is, aqua en de mensen die zij ermee helpt als noodoplossing zoals ze steeds zegt vinden het prima, en een heleboel anderen (ik heb haast het idee het merendeel) waaronder ik trouwens zoals ik helemaal in het begin al heb gezegd vinden het niks, wat valt er nu dan nog verder over te zeggen, zodra iemand iets zegt komt aqua steeds weer met hetzelfde verhaal, ik lees hier nog de hele tijd mee maar ik word er nu een beetje moe van. Bloos
dit is niet kwaad bedoelt hoor Ach gut

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 10:15

Sonja schreef:
Aqua8Horse, waarom vraag je om meningen als je meteen na elke reactie die betreffende mening weer van tafel veegt? Is dit dan alleen een manier van aandachttrekken ofzo?

Ik vind het eerlijk gezegd een nogal vreemd topic Verward
Als je een probleem hebt met rijden en je instructeur is op dat moment niet voorhanden, dan kun je immers altijd even bellen/mailen/faxen/sms'en na dat betreffende trainingsuurtje om even kort het probleem uit te leggen, en evt. een noodverbandje aan te vragen bij je instructeur tot de volgende les? Vind ik tenminste vrij normaal. Lijkt me niet dat dit dan ineens wereldschokkend nieuws is?

DE oplossing via sms zul je waarschijnlijk niet vinden omdat je de situatie zelf op dat moment niet ziet. Je zult je dus toch beperken tot algemene kreten, alleen iets meer toegespitst op de combinatie zelf omdat je die gezien hebt, en je dus de standaardfoutjes van betreffende ruiter in kunt schatten. Maar qua niveau ontstijgt het een goed theorieboek nauwelijks.

Nee, Sonja....er wordt meteen weer gezegd(zoals gewoonlijk ) dat het niet kan. En dat is de reden dat ik blijf reageren. Ik heb zoals je al meerdere malen gelezen hebt helemaal geen problemen met mensen die het niet geloven of begrijpen dat het kunnen. Maar het is wat anders als zij denken dat het niet kan of niet werkt, dat dat ook daadwerkelijk zo is. Voor alle duidelijkheid heb je ook kunnen lezen dat het wel effect heeft. Daar wordt voor het gemak maar even over heen gelezen.

En argumenten veeg ik niet van tafel als het ook argumenten zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:17

hoho ik zeg niet dat het niet KAN, ik zeg dat IMO niet zou werken omdat er teveel externe factoren meespelen, nogmaals IMO, en ik een smsbeet ben Haha! Haha! Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 10:19

Ja, precies ik word er ook moe van !!!
Want als je zelf iets niet kan begrijpen hoeft dus per definitie niet onwaar te zijn.
Een mening is een gevoel of idee wat iemand heeft. Dus als je zegt ik vind het niks, ok wat mij betreft. Dan heb je het over een mening. Als je zegt ik denk dat het niet werkt, geef je aan wat jij denkt. Op het moment dat je gaat zeggen het werkt niet is het dus heel wat anders. En dat vind ik hier op bokt vaker aan de orde: laat een ander in zijn waarde mensen!!!

Danea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:21

ik zeg ook niet dat het niet KAN, ik zeg dat IK het niks vind.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 10:23

Dat is waar G&K daar heb ik ook geen moeite mee. Maar het feit dat je het over een goeroe hebt en magische handen geeft duidelijk aan dat jij het dus voor onmogelijk houdt. En dat het tegendeel waar is heb je meerde malen kunnen lezen.

Maar ik vond sms en ook niets....inmiddels ben ik wat handiger en vind ik het nog leuk ook!!!!(overigs niet door die RT ondersteuning)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 10:24

Precies Danea, en daar was het topic voor bedoeld!!! Daar heb ik dus helemaal geen moeite mee Lachen