Paard alleen zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:31

Ik wil niet oordelen over jouw specifieke situatie, ik oordeel over het houden van een paard alleen. Dat vind ik fout. En als iemand dan met het argument aankomt dat ze geen tweede kunnen betalen als gezelschap, reageer ik daarop.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:35

ts heeft wel geld, maar vind moeilijk een paard dat aan haar eisen voldoet, laat staan 2!
dat staat er duidelijk bij als reden.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:39

Margriet Cremers-Dudok van Heel in De Hoefslag 2002 over paardenwelzijn:

In het algemeen kan worden gesteld dat ieder paard behoefte heeft aan sociale interactie. In de loop van de tijd heeft hij, naast behoefte aan contact met soortgenoten, ook geleerd om goed contact te maken met mensen. Het één is echter een aanvulling op het ander en kan nooit als een volwaardige vervanging dienen. Sociale interactie is een basisbehoefte, een zogeheten primaire behoefte. Hoe meer een dier een primaire behoefte kan invullen, uiteraard binnen de maatstaven van zijn soort, hoe beter hij in emotionele en daardoor ook fysieke balans blijft.
Sociale interactie van paarden
telepathische uitwisselingen
* lichaamstaal
* uitwisseling inademinglucht
* geluid
* lijfelijke aanwezigheid
* krauwen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:41

ja dan nog. om even door te gaan, moet ik pharaon een van de andere paarden op een laten slaan omdat hij nu geen sociale contacten heeft?
wat is dan het zieligste...
mijn buurvrouw staat uren met hem te praten, en ik zit er minstens 3 a 4 uur per dag bij.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:43

Er zijn genoeg mensen die een goedkope stalling/wei voor hun paard/pony zoeken. Hoef je geen shet te kopen, en verdien je elke maand nog wat erbij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:44

Pharagirlke, ik durf te beweren dat de problemen die jij met Pharaon hebt voortkomen uit het feit dat hij alleen staat, gecombineerd met het ontbreken van overwicht van jouw kant en het niet passen van tuig...Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:45

Miscshien is het bij hem te laat.
wat je je wel af kunt vragen waarom het zo gekomen is dat hij zo reageert.
Niet dat jij er wat aan kunt doen, maar wel mooi om te weten.

En uitzondering bevestigd de regel, zoals met alles Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:45

Cassidy schreef:
Pharagirlke, ik durf te beweren dat de problemen die jij met Pharaon hebt voortkomen uit het feit dat hij alleen staat, gecombineerd met het ontbreken van overwicht van jouw kant en het niet passen van tuig...Lips are sealed

Jij lijkt meer te weten dan gemiddelde bokker...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:49

Craignethan schreef:
Grappig vind ik wel dat bijna iedereen het er hier over eens is dat een paard niet alleen hoort te staan, maar dat bijna 90 % van de honden wel alleen wordt gehouden, honden zijn roedeldieren.

Ik wet het, off-topic, maar het viel me gewoon op Haha!

Daarom hebben wij 5 honden (en het waren er zelfs 6).
Maar ze staan wel onder de mens.
Een hond die alleen is en in een gezin leeft leeft ook in een roedel, maar dan merk je wel vaak dat zo'n dier boven 1 van de mensen staat.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:50

Daarom hebben wij 3 honden en 2 katten en 4 paarden en vroeger 8 konijnen en 4 kanaries. Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:51

Cassidy schreef:

liever problemen met Pharaon dan een op een getrapt paard.
overwicht aan mijn kant: ga jij beweren dat jij der tussen gaat staan als een paard het andere trapt?
wat heeft onbrekend tuig met weide gedrag te maken Scheve mond
niet passen van tuig kan niet, het zadel rijd ik al lang niet meer mee! het ontbreekt alleen.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:56

Wat betreft die honden: die leven vaak wel in huis in een gezinssituatie die vergelijknaar is met een roedel. Een hond die de hele dag alleen thuis zit terwijl de baas aan t werk is vind ik ook niet oké.

Ik ken de problemen van Pharaon niet, dus over dat specifieke geval kan ik niks zeggen. Verder lijkt het me duidelijk dat voor het welzijn van een paard contact met soortgenoten essentieel is. Dat je er 3 of 4 uur bij gaat zitten kan dat niet vervangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:57

gail: moet ik hem dan laten vechten met dat andere paard?
Cassidy: als je hierover verder wilt dan liefst via pb, dit is een vraag van de ts en kan gesloten worden door oftopic gaan.
ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:59

Ik ben van mening dat een paard alleen niet zielig hoeft te zijn. In mijn paardencarriere Haha! sterker nog die je er geen plezier mee zou doen. Maico mijn verzorgpony hield niet van andere pony's hij was een keer getrapt bij zijn nek op pony kamp en sindsdien vermeed hij ze. Met onderdanige pony ging het wel maar van dominante paarden moest hij niets hebben. Nee, hij stond liever alleen zodat hij zijn eigen plekje had, natuurlijk had he=ij wel eenden en kippen s'avonds in de stal en liep er een hond en kat over het erf. Helemaal alleen niet!

Natasja houd ook niet van haar soortgenoten maar wel van geiten zodoende stond er altijd een geitje bij haar. Toen het geitje overleden was bleek dat ze eigenlijk geen behoefte meer had aan gezelschap van andere. Zei stond tot een jaar ook alleen en als ik met buitenrit andere pony's tegenkwam wilde ze die het liefst aanvallen Haha! Nu sinds een 2 weken staat mijn shetlander bij haar en daar moest ze ook wel even aan wennen. de shet komt altijd dicht bij haar in de buurt staan maar Natas is daar niet van gedient! Nu gaat het gelukkig goed, als je haar oren naar achteren en dreigen niet meetelt als zei in de buurt is.

Ik denk dat zelfstandige paarden met over het algemeen veel zelfvertrouwen niet perse met soortgenoten hoeft te staan. Al krijgen ze natuurlijk genoeg andere aandacht.

Het hangt helemaal af van het paard ze kararkter maar ik ken zat paarden die zich prima of eigenlijk beter vermaken alleen dan met andere.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:01

Zoals ik al zei weet ik niets over ene Pharaon, over vechten of wat dan ook. Maar als een paard inmiddels werkelijk zo asociaal is dat er geen enkel contact meer mogelijk is met soortgenoten, dan is er in t verleden toch wel iets goed mis gegaan. Lijkt mij....

He, ik ben er niet op uit specifieke paarden te bespreken of mensen te kwetsen of weet ik veel wat. Een paard hoort niet alleen te staan. En als je de redenen niet uit mijn argumenten kunt halen, dan heeft discussie geen zin.

Verder denk ik wel dat er paarden zijn die meer privacy nodig hebben dan anderen, die meer op zichzelf zijn in een groep. Maar dan nog hebben ze behoefte aan sociaal contact met soortgenoten. Moeten we nog meer onderzoeken en artikelen er bij halen?
Laatst bijgewerkt door Gail op 02-08-04 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:02

Ja een vreemd paard erbij zetten is uiterst gevaarlijk. Het leek wel liefde op het gezicht bij onze twee rijpaarden, maar een week later waren ze allebij gewond. Mijn paard Ranouk het ergste, haar achterbeen lag open, waar ze nu een lelijk litteken van heeft. Onze shet Rakker staat was ook al erg toegetakeld, maar het is een hengstje die altijd kon ontsnappen om naar Ranouk te gaan. Nu hebben de rijpaarden geen ijzers meer. Eerst stond Omarianne + Leya + Rakker op 1 wei (ze zijn al 4 jaar samen, behalve rakker die is er al van veulensafaan, 2 jaar). Mijn vrorige haf Wencke werd ook steeds door hen gebeten, het duurde een halfjaar voor dat ze overeen kwamen. Nu staat Ranouk ook nog bij de andere drie, ze bijt alleen als ze gevoerd worden naar Omarianne. Maar Ranouk is ook de leider tussen de paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:10

Problemen met niet passend tuig kunnen langer doorwerken dan jij denkt.

En als jij je paard het paard-zijn ontzegd omdat je bang bent dat hij getrapt wordt: Je kunt ze niet hun hele leven inpakken en in een box zetten...het blijft natuurlijk uitkijken wat je waar bij zet, en je moet ingrijpen als het niet gaat...

En vooral: geen ijzers onder als je ze bij elkaar zet...Lips are sealed

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:11

geen van onze paarden heeft ijzers. Lachen
wil jij beweren, dat ik Pharaon het paardzijn ontzeg?
hij mag heus op weide! alleen niet als die andere twee derin staan.
als jij hem het kan afleren stel ik voor dat je het komt doen...zou ik heel erg fijn vinden! het was veel makkelijker voor ons als ie Booster accepteerde.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-08-04 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:12

zoals met alles zijn er uitzonderingen en ik ben van mening dat de meeste paarden de voorkeur geven aan soortgenoten erbij. Maar er zijn ook paarden die liever alleen staan. Je zou dan moeten bekijken of je paard behoort tot de eerste categorie of de tweede en dat ken allen de topicstarter beoordelen zij ken het paard het beste.

Tip: Zet je paard even in de box als alle ander paarden buiten staan of in andere situaties. Ga Kijk hoe hij reageert. Dat zegt meestal al heel veel over een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:13

Even toch nog algemeen: als je vreemde paarden bij elkaar zet, zal het altijd een aftasten worden wie de hogere in rang is. Als eenmaal dat is uitgemaakt, heb je doorgaans geen problemen meer. Problemen geven die paarden die door blijven gaan. En doorgaans zijn dat dan ook de paarden die hun hele jeugd apart zijn gehouden en niet weten wat sociale contacten eigenlijk zijn. Wat ze in hun jeugd hebben gemist valt heel moeilijk weer recht te breien....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:15

pharagirlke schreef:
geen van onze paarden heeft ijzers. Lachen
wil jij beweren, dat ik Pharaon het paardzijn ontzeg?
hij mag heus op weide! alleen niet als die andere twee derin staan.
als jij hem het kan afleren stel ik voor dat je het komt doen...zou ik heel erg fijn vinden! het was veel makkelijker voor ons als ie Booster accepteerde.

Wat is er mis met een draadje er tussen in het begin? Aparte paddocks, en allebei aan een kant?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:15

Hier in de buurt staan meerdere paarden alleen in een weitje. Of ze ongelukkig zijn weet ik niet, maar ik denk dat als ze genoeg aandacht hebben het wel meevalt.
Hoewel mijn voorkeur toch uitgaan naar 2 paarden of nog meer....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:17

Pharaon staat sinds 1 jaar bij een merrie, lies, toen is holly gekomen, Pharaon heeft holly getreiterd, gesjot, hem het leven zuur gemaakt! holly werd ziek, holly moest afgevoert worden,
Booster werd getreiderd, getrapt, het leven zuur gemaakt, en toen heb ik ingegrepen! ik wou geen tweede paard naar de slacht voeren dankzij die knol van mij!
vind dit niet meer dan normaal! Lies is de baas over Phara en Booster, Pharaon wil de baas spelen over Booster, Booster laat het allemaal over zich heen komen! dus het is pharaon die Boostre niet accepteerd als weide maatje, zeker niet als lies er ook nog bij staat! ik denk net dat Pharaon zo doet omdat ie zijn hele leven bij Lies heeft gestaan ennu geen indringers wil.
als booster hem eens een trap verkocht was het over! maar dat doet booster niet! tis een goedzak.
Ik bespaar Booster trappen en het slachthuis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:18

Cassidy schreef:
Wat is er mis met een draadje er tussen in het begin? Aparte paddocks, en allebei aan een kant?

een paard dat door de draad uit gaat is niet bepaald fijn om te zien...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:18

Dus je hebt het wel geprobeerd. En nogmaals, wat is er mis met een draadje tussen twee stukjes weiland? Zo kunnen ze neuzen en toch niet bij elkaar.