maximum snelheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 20:13

In elk geval ben ik niet de enige die dit mee maakt Lachen

Voor mezelf weet ik nu dat ik iets harder ga rijden, ik vond er ook een stukje over op innternet.

Weggedrag

De trailer moet onder alle omstandigheden het trekkende voertuig goed blijven volgen. Slecht weggedrag merkt men snel genoeg door het instabiel liggen van de trailer. U zult merken dat wanneer u precies 80 km. per uur rijdt, vrachtauto's de neiging hebben te gaan 'kleven' achter uw trailer. Pas uw snelheid zodanig aan zodat u niet constant wordt ingehaald door vrachtauto's, zodat u de hinderlijke luchtverplaatsing die hierdoor ontstaat zoveel mogelijk kunt vermijden.

Wordt u toch ingehaald, zorg dan dat u zoveel mogelijk rechts houdt, zodat u zo min mogelijk last heeft van de luchtverplaatsing en het slingeren kan worden voorkomen. Mocht het gebeuren dat de trailer gaat slingeren, verhoog dan als het kan voorzichtig uw snelheid zodat het trekkende voertuig al accelererend de trailer weer in de stille positie trekt.

Let wel: een trailer die slingert heeft direct invloed op het paard dat wordt vervoerd. Deze zal ook zijn evenwicht willen houden door tegengewicht te geven. Vaak is de beste oplossing met het stuur lichte correctie toe te passen om op die manier de trailer stabiel te krijgen. Desnoods doet u de alarmverlichting aan om het achterop komende verkeer te waarschuwen.

Komt u onverhoopt toch met de trailer in de berm terecht, corrigeer dan als volgt: druk de koppeling in en laat de combinatie 'uitrollen'. Houd het stuur vast en corrigeer zo weinig mogelijk. Probeer de auto niet terug op de weg te krijgen. Dit doet u pas als u nagenoeg stilstaat. Heeft u de combinatie weer geheel onder controle rijd dan met lage snelheid de rijbaan weer op. Stuurcorrecties leiden in deze situaties tot benarde posities.

http://www.infopolitie.nl/verkeer/maste ... ervoer.htm

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:57

Ik kom net terug van een middagje/avondje trailer rijden en ik heb voor de verandering eens netjes 90 gereden ipv 100 Knipoog maar ik werd echt door bijna iedere vrachtwagen ingehaald.

Ik vraag me dus nu af hoe hard vrachtwagens nu eigenlijk mogen en hoe hard ze rijden.
Want mijn Patrol zal toch geen afwijking van 20 % hebben bij de kilometerteller?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:49

Vrachtwagens mogen 80, begrenzers mogen op 89, enkele staan iets hoger afgesteld. Dus als jij 100 reed op jouw teller en je werd ingehaald door veel vrachtwagens, kun je er van op aan dat 'ie zowieso meer dan die 10% afwijkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:14

Diana_Mabel schreef:
Komt u onverhoopt toch met de trailer in de berm terecht, corrigeer dan als volgt: druk de koppeling in en laat de combinatie 'uitrollen'. Houd het stuur vast en corrigeer zo weinig mogelijk. Probeer de auto niet terug op de weg te krijgen. Dit doet u pas als u nagenoeg stilstaat. Heeft u de combinatie weer geheel onder controle rijd dan met lage snelheid de rijbaan weer op. Stuurcorrecties leiden in deze situaties tot benarde posities.

Dat is dus wel het laatste wat je moet doen, trap NOOIT de koppeling in. Op dat moment heb je geen enkel nuttig effect meer van de motor, op een moment dat je die het hardste nodig hebt!!! Bij terreinrijcursussen is het eerste wat je leert dat het intrappen van de koppeling een doodzonde is, en dat is niet zonder reden.
Pas op het moment dat je bijna stilstaat, en de motor dus zou kunnen afslaan, pas dan trap je de koppeling in.
De rest van het verhaal ga ik in mee, maar op dat punt laat de politie toch wel een ernstige steek vallen!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:51

Het is idd 80 op de snelweg,met aanhanger.
Maar ik raad je aan om wel mee te gaan met het verkeer (natuurlijk niet op de linker helft Clown )
Anders zorg je juist voor linke situaties.
Het is voor vrachtwagens ook niet prettig om zo'n kleine combinatie in te moeten halen.
En dat dan voor die paar kilometer...
Kijk eens wat een irritatie dat veroorzaakt op de linker weghelft.
Iedereen achter de inhalende vrachtwagen moet inhouden omdat hij jou inhaalt,en dat veroorzaakt zeker irritaties (ik weet er alles van Schijnheilig )

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:05

irritantje achter je?? Gewoon je gevarenlichten aanzetten, dan zijn ze zo weg!