Voor mezelf weet ik nu dat ik iets harder ga rijden, ik vond er ook een stukje over op innternet.
Weggedrag
De trailer moet onder alle omstandigheden het trekkende voertuig goed blijven volgen. Slecht weggedrag merkt men snel genoeg door het instabiel liggen van de trailer. U zult merken dat wanneer u precies 80 km. per uur rijdt, vrachtauto's de neiging hebben te gaan 'kleven' achter uw trailer. Pas uw snelheid zodanig aan zodat u niet constant wordt ingehaald door vrachtauto's, zodat u de hinderlijke luchtverplaatsing die hierdoor ontstaat zoveel mogelijk kunt vermijden.
Wordt u toch ingehaald, zorg dan dat u zoveel mogelijk rechts houdt, zodat u zo min mogelijk last heeft van de luchtverplaatsing en het slingeren kan worden voorkomen. Mocht het gebeuren dat de trailer gaat slingeren, verhoog dan als het kan voorzichtig uw snelheid zodat het trekkende voertuig al accelererend de trailer weer in de stille positie trekt.
Let wel: een trailer die slingert heeft direct invloed op het paard dat wordt vervoerd. Deze zal ook zijn evenwicht willen houden door tegengewicht te geven. Vaak is de beste oplossing met het stuur lichte correctie toe te passen om op die manier de trailer stabiel te krijgen. Desnoods doet u de alarmverlichting aan om het achterop komende verkeer te waarschuwen.
Komt u onverhoopt toch met de trailer in de berm terecht, corrigeer dan als volgt: druk de koppeling in en laat de combinatie 'uitrollen'. Houd het stuur vast en corrigeer zo weinig mogelijk. Probeer de auto niet terug op de weg te krijgen. Dit doet u pas als u nagenoeg stilstaat. Heeft u de combinatie weer geheel onder controle rijd dan met lage snelheid de rijbaan weer op. Stuurcorrecties leiden in deze situaties tot benarde posities.
http://www.infopolitie.nl/verkeer/maste ... ervoer.htm
maar ik werd echt door bijna iedere vrachtwagen ingehaald.
)
)