Alle dominantiepunten op een rij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:50

In mijn ogen niet, want het is op jou initiatief. Als ze te hard duwt en je corrigeert haar (iets terug duwen ofzo) moet ze het daar wel bij laten en zachter doen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 13:50

hmm, dat is waar jaa..

esther2724

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:17

Lovely schreef:
De regels zijn als volgt:
1- alles wat jij als mens bij het paard wilt doen, moet hij maar goed vinden.
2- als mens moet je erg kritisch zijn op wat je paard allemaal uit zichzelf bij jou wil doen.

Ik denk zelf dat een paard wel duidelijk mag maken wat hij wel en wat hij niet fijn vindt, als hij dat maar op een 'nette' manier doet.
Je kunt niet zomaar bij een paard de stal in lopen en aan z'n oren en staart gaan trekken of 'm bij z'n onderbuik rousen zovan "ik ben de baas, jij een onderdanig scharminkel, dus onderga maar gewoon alles wat ik met je doe!" ~~}>
Respect moet wederzijds zijn en als een paard op een 'nette' manier laat weten dat hij ergens niet van gediend is, is het aan jou om dat in acht te nemen en daar enigszins rekening mee te houden. Als jij rekening houdt met je paard, houdt je paard rekening met jou.

Dat is hoe ik erover denk. Met dat in mijn achterhoofd ben ik het wel eens met Lovely.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:17

ArwenLune schreef:
Als 'ie me omver loopt krijgt 'ie een elleboog of een knietje of een schop, net wat ik het snelste kan doen.

Die schop vind ik niet kunnen. Dan vind ik je een dierenbeul. Sorry.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 16:55

esther2724 schreef:
Ik denk zelf dat een paard wel duidelijk mag maken wat hij wel en wat hij niet fijn vindt, als hij dat maar op een 'nette' manier doet.
Je kunt niet zomaar bij een paard de stal in lopen en aan z'n oren en staart gaan trekken of 'm bij z'n onderbuik rousen zovan "ik ben de baas, jij een onderdanig scharminkel, dus onderga maar gewoon alles wat ik met je doe!" ~~}>
Respect moet wederzijds zijn en als een paard op een 'nette' manier laat weten dat hij ergens niet van gediend is, is het aan jou om dat in acht te nemen en daar enigszins rekening mee te houden. Als jij rekening houdt met je paard, houdt je paard rekening met jou.

Dat is hoe ik erover denk. Met dat in mijn achterhoofd ben ik het wel eens met Lovely.

Jaaa ik vind ook dat het wederzijds moet zijn. Ik weet van Gracy wat ze fijn en neit fijn vind, bv. haar tepels schoonmaken vind ze niet leuk, en dan mag ze best beetje boos zijn en zwiepen met haar staart maar een trap of een hap dat accepteer ik dan zeker niet!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:10

Milkaatjuh schreef:

Dat mag. Ik vind het wat naief, maar dat mag.

Ik ben van de school van 'Liever 1x goed duidelijk als 100x "Neeheee, doe nou niehieeet..."'.

Ik heb dit paard ooit één keer - op het hoogtepunt van z'n puber-periode - met platte voet een schop onder z'n buik gegeven. Pijn deed het niet, paarden schoppen elkaar 10x harder. Maar hij schrok zich een ongeluk dat ik bereid was dat te doen, en het is nooit meer nodig geweest om hem tot op die hoogte te corrigeren. Hij heeft genoeg aan een stemhulp tegenwoordig.

Ik stel m'n grenzen en bewaak ze. De straf word aangepast aan de overtreding. Van een stemhulp, een tik of een elleboog - tot een schop voor de zwaarste overtredingen, zoals gericht trappen, of over mij heenwalsen. Of corrigeer jij je paard met een "Foei!" als 'ie naar je trapt?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:54

Ik vind een tik of een vlug omhoog stekende hand al meer als voldoende.
Ik heb ook nooit meer bij mijn paard hoeven doen. Dus blijkbaar is dit genoeg.

Ik heb op een manege ervaringen megemaakt met mensen die dat ook deden. (Trappen voornamelijk onder de buik) Er liepen daar 3 paarden met gekneusde ribben. (Of je het gelooft op niet, het is waar)

Daarom ben ik er fel tegen!! Ik vind je dan echt een dierenbeul. Sorry.

En JAH ik corrigeer meestal met mijn stem. 1 Keer is altijd al voldoende. Maar zodra die het te bond makt, met trappen ofzo (wat ze noooooit doet en nog noooit heeft gedaan) Dan krijgt ze een mep. Maar een schop nee dat doe i niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 19:58

ellepel schreef:
ik weet er eentje..

als je paard gaapt..

let maar eens op.
een paard gaapt vaak vlak voor bepaalde gebeurtenissen. als je gaat opzadelen bijvoorbeeld.
en dat is echt niet omdat ie moe is!
nee, weet je waarom? omdat een paard dan niet helemaal op de hoogte van de situatie is, hij weet niet precies wat hem te wachten staat en daarom gaapt ie..

je ziet het vaak op handelsstallen, dan kom je binnen en zie je zo een hele rij paarden gapen..( wat komt die doen?)

heel grappig , let maar eens op...

Hier ben ik het niet echt mee eens!
Mijn paard gaapt ook tijdens het opzadelen (zoals je weet Haha! )
Maar dat is geen dominantie probleem. Je kent die van mij en je weet ook dat ze liever lui dan moe is. Het valt tenslotte te proberen om maar te doen alsof je zo moe bent, dat je gewoon echt niet kunt lopen die dag Knipoog

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:39

Milkaatjuh schreef:

Wees blij, maar dan heb je dus duidelijk niet een paard wat graag de rangorde ter discussie stelt. Die van mij deed dat wel. Een vlug omhoog stekende hand? Een dominant paard kijkt daar een keer aan met zo'n oog-knipper van "Ja? Was er wat?"

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:03

Op je af komen rennen met de oren plat, de achterhand naar je toe draaien of voor je neus gaan steigeren heb ik volgens mij nog niet gezien en dit is in mijn ogen toch ook echt een dominantieprobleem.
Als een paard mij wilt gaan schoppen en ik zou snel kunnen schoppen, dan zou ik dat ook doen. Ik probeer altijd te reageren als een dominant paard en heb veel gekeken naar de paarden in de wei, bij de manege waar ik rijd is Myrthe daar erg hoog in rang. Is er een nieuw paard dan rent ze daar met de oren plat op af en als het paard niet opzij gaat daarvoor krijgt het een paar rake trappen. Meestal hoeft ze maar haar neus in de lucht te doen of alle paarden gaan voor haar aan de kant. Máár ze kan de lager in rang geplaatste paarden ook benaderen wanneer zij dit wil, dat is wat ik altijd wil bereiken, net als haar zijn. Klinkt stom maar het is wel zo en tot nu toe werkt het goed.
Wanneer er een paard een kont naar haar draaid dan slaat ze meestal meteen uit met haar achterbenen, of rent heel boos achter het paard in kwestie aan, dit laatste heb ik ook gedaan bij de merrie die ik verzorg. Zij was gevaarlijk, viel aan in de wei, trapte (gericht!) en beet ook wel eens, nu doet ze dit alles niet meer bij mij, omdat ze weet dat ik de baas ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:20

esther2724 schreef:

Nou, ik heb nog veel meer in mijn achterhoofd, maar ik weet dat je hier op bokt niet te ingewikkeld moet doen over dit soort onderwerpen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:01

judithh schreef:
hoe verklaren jullie het dan dat ik een alles behalve dominant paard heb, maar gewoon een ontzettende lomperd, als ik hem bv in zijn boks sta te poetsen dan draait hij wel eens om zonder dat hij uberhaubt in de gaten heeft dat ik er sta, zo heb ik ook een keer klem gestaan tussen de muur en hem in terwijl hij doodleuk kuil stond te eten, na een aantal malen een por gegeven te hebben en een brul, keek hij eens om met zo'n blik van....verrek er staat iemand tussen...en ging ook gelijk opzij.

Toch denk ik dat dit een soort dominantie "probleem" is Scheve mond .
Deze situatie ken ik zelf ook wel; ik heb een Haflinger gehad, die echt super braaf was. Onder het zadel, maar zeker ook op de poetsplaats of als ik met hem ging wandelen e.d.
Het enige waar hij dus een gigantische plaat voor z´n kop had, was op het moment dat hij ´s avonds in z´n box gebracht werd en er voer in z´n trog lag. Dan hoorde of zag Beer helemaal niks meer, je werd gewoon vierkant door hem aan de kant geschoven !
Van alles hebben we geprobeerd: hem weer achteruit terug de box uit laten gaan, een hengstenkettinkje gebruiken, een flinke pets met de zweep op zn kont.... niets hielp.
Als er geen voer in de box lag (als ik hem wilde poetsen ofzo), was het echt 0-probleem. Hij bleef keurig stilstaan, paste netjes op etc.
Uiteindelijk deden we hem bij de deur z´n halster al af (waarbij hij dan keurig netjes stil bleef staan!) en lieten we hem zelfstandig naar z´n box lopen. Zo kon hij niets meer "fout" doen Knipoog .

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:33

Milkaatjuh schreef:

Paarden schoppen ook elkaar....

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 23:33

Ookal is het paard in alle omgang heel respectvol, dan nog kan het inderdaad omslaan als jullie in zijn box staan, dan heeft hij misschien zoiets van dit is mijn terrein dus hier ben ik de leider..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 23:35

Gracy schreef:

Nog wel veel harder denk ik..Wie niet horen wil moet maar voelen toch.. Hoewel ik als mens Gracy nooit een trap zou geven, hoogstens met me hand een beuk bij haar schouder of hals.. Tong uitsteken

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 23:35

die is ook niet hard, heb niet veel kracht hoor!!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:41

Annetje schreef:
Op je af komen rennen met de oren plat, de achterhand naar je toe draaien of voor je neus gaan steigeren heb ik volgens mij nog niet gezien en dit is in mijn ogen toch ook echt een dominantieprobleem.
Als een paard mij wilt gaan schoppen en ik zou snel kunnen schoppen, dan zou ik dat ook doen.

mee eens.

Het zijn inderdaad ook vormen van dominantieproblemen..

Als ik mijn merrie longeer en zij heeft geen zin meer in en draaide met haar kont naar binnen... ze wordt gelijk afgestraft!
Longeren is een mooi gelegenheid om grezen vast te stellen -

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 06:38

Gracy schreef:

Paarden zijn dierenbeulen!!!

(ehh... ofzo. Ja toch?)

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 07:05

Milkaatjuh schreef:

Ik heb op een manege ervaringen megemaakt met mensen die dat ook deden. (Trappen voornamelijk onder de buik) Er liepen daar 3 paarden met gekneusde ribben. (Of je het gelooft op niet, het is waar)

Daarom ben ik er fel tegen!! Ik vind je dan echt een dierenbeul. Sorry.

En JAH ik corrigeer meestal met mijn stem. 1 Keer is altijd al voldoende. Maar zodra die het te bond makt, met trappen ofzo (wat ze noooooit doet en nog noooit heeft gedaan) Dan krijgt ze een mep. Maar een schop nee dat doe i niet.

dan mag je heel blij zijn dat je paard daarnaar luistert.
ik heb(zoals miss sommige al weten Haha! )een verschrikkelijk dominant en eigenwijs paardje.
zelfs kim(gijsenkim) zat af en toe met dr handen in dr haar.
nou respect was er in het begin echt niet, en heb het ook echt af moeten dwingen.
sinds ik ben gaan dwingen luistert ie alleen maar beter.
als ik mn hand omhoog doe, als ie heel stout is, en ik geef een brul dan loopt ie gewoon vrolijk verder(hoewel; die tegenwoordig wat beter luistert.)
zijn we aan t rijden en heeft ie geen zin gooit ie zichzelf tegen de bakmuur aan, met mij erop.

toen ik hem net had, en ik wou naar links en hij naar rechts, dan kwam ie steigerend op me af,en met zn voorbenen naar mij slaan.

tja, sorry voor de mensen die het zielig vinden, maar dat beest heeft al zoveel rotschoppen gehad.
geef ik hem klap, op zn hoofd, als ie bij t oid, dan blijft ie vrolijk met zn oortjes naar voor naar me kijken.
het doet hem niks..

tja, als ie zelfs al van een harde kanl niet onder de indruk is, dan helpt een hand die omhoog komt ook niks hoor Haha! Haha!

gelukkig gaat het nou al iets beter, maar echt, een echt dominant paard krijg je niet onder de duim met je stem verheffen oid

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 11:17

zooo jou komt inderdaad behoorlijk indrukwekkend over.. Wel heel kanap dat je zo'n paard toch goed onder de duim heb gekregen!! Haha! Meestal proberen dominante paarden eke gelegenheid aan te grijpen om jou te domineren, merk je dit? Probeerd hij nu nog z'n grenzen te verleggen??

Gracy heeft toen ik haar net deed met longeren 1keer naar me gesteigerd, en ze is toen zo van mij reactie geschrokken dat ze het nooit meer in haar hoofd haalt! Bloos

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:06

ja hij probeert het steeds weer, en dit wordt ook gelijk hard afgestraft.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:45

ellepel schreef:
ik weet er eentje..

als je paard gaapt..

let maar eens op.
een paard gaapt vaak vlak voor bepaalde gebeurtenissen. als je gaat opzadelen bijvoorbeeld.
en dat is echt niet omdat ie moe is!
nee, weet je waarom? omdat een paard dan niet helemaal op de hoogte van de situatie is, hij weet niet precies wat hem te wachten staat en daarom gaapt ie..

je ziet het vaak op handelsstallen, dan kom je binnen en zie je zo een hele rij paarden gapen..( wat komt die doen?)

heel grappig , let maar eens op...

Hier heb ik nog nooit van gehoord... Lame gaapt altijd op het moment dat haar halster af is en ik met het hoofdstel in mijn handen sta.. Ik geef haar de ruimte om twee of drie keer te gapen voordat ik het hoofdstel om doe. Ik kan me niet voorstellen dat ze elke dag niet weet wat we gaan doen op het moment dat ze gepoetst is en het zadel er al op ligt.. Het is volgens mij gewoon een gewoonte ( voetballers slaan wel eens een kruisje voordat ze het veld op gaan, Lame gaapt..) En het maakt niet uit waar we zijn, thuis, op les of op een wedstrijd. Zelfs als ze heel gespannen de trailer uitkomt op een wedstrijd..ze zal altijd gapen.. Ik kan me niet voorstellen dat een paard dat doet omdat hij niet weet wat er te gebeuren staat..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 15:52

Hmm... ik heb het Gracy ook nooit zien doen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:41

Lame schreef:
Hier heb ik nog nooit van gehoord... Lame gaapt altijd op het moment dat haar halster af is en ik met het hoofdstel in mijn handen sta.. Ik geef haar de ruimte om twee of drie keer te gapen voordat ik het hoofdstel om doe. Ik kan me niet voorstellen dat ze elke dag niet weet wat we gaan doen op het moment dat ze gepoetst is en het zadel er al op ligt.. Het is volgens mij gewoon een gewoonte ( voetballers slaan wel eens een kruisje voordat ze het veld op gaan, Lame gaapt..) En het maakt niet uit waar we zijn, thuis, op les of op een wedstrijd. Zelfs als ze heel gespannen de trailer uitkomt op een wedstrijd..ze zal altijd gapen.. Ik kan me niet voorstellen dat een paard dat doet omdat hij niet weet wat er te gebeuren staat..

Zoals ik al eerder gereageerd heb, ik geloof daar dus ook niks van. Ze weten dondersgoed wat er staat te gebeuren, als je met een zadel en hoofdstel aan komt lopen

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 16:56

haha, lijkt me anders een beetje stug!