Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lovely schreef:De regels zijn als volgt:
1- alles wat jij als mens bij het paard wilt doen, moet hij maar goed vinden.
2- als mens moet je erg kritisch zijn op wat je paard allemaal uit zichzelf bij jou wil doen.
esther2724 schreef:Ik denk zelf dat een paard wel duidelijk mag maken wat hij wel en wat hij niet fijn vindt, als hij dat maar op een 'nette' manier doet.
Je kunt niet zomaar bij een paard de stal in lopen en aan z'n oren en staart gaan trekken of 'm bij z'n onderbuik rousen zovan "ik ben de baas, jij een onderdanig scharminkel, dus onderga maar gewoon alles wat ik met je doe!" ~~}>
Respect moet wederzijds zijn en als een paard op een 'nette' manier laat weten dat hij ergens niet van gediend is, is het aan jou om dat in acht te nemen en daar enigszins rekening mee te houden. Als jij rekening houdt met je paard, houdt je paard rekening met jou.
Dat is hoe ik erover denk. Met dat in mijn achterhoofd ben ik het wel eens met Lovely.
Milkaatjuh schreef:Die schop vind ik niet kunnen. Dan vind ik je een dierenbeul. Sorry.

ellepel schreef:ik weet er eentje..
als je paard gaapt..
let maar eens op.
een paard gaapt vaak vlak voor bepaalde gebeurtenissen. als je gaat opzadelen bijvoorbeeld.
en dat is echt niet omdat ie moe is!
nee, weet je waarom? omdat een paard dan niet helemaal op de hoogte van de situatie is, hij weet niet precies wat hem te wachten staat en daarom gaapt ie..
je ziet het vaak op handelsstallen, dan kom je binnen en zie je zo een hele rij paarden gapen..( wat komt die doen?)
heel grappig , let maar eens op...
)
Milkaatjuh schreef:Ik vind een tik of een vlug omhoog stekende hand al meer als voldoende.
Ik heb ook nooit meer bij mijn paard hoeven doen. Dus blijkbaar is dit genoeg.
esther2724 schreef:Ik denk zelf dat een paard wel duidelijk mag maken wat hij wel en wat hij niet fijn vindt, als hij dat maar op een 'nette' manier doet.
Je kunt niet zomaar bij een paard de stal in lopen en aan z'n oren en staart gaan trekken of 'm bij z'n onderbuik rousen zovan "ik ben de baas, jij een onderdanig scharminkel, dus onderga maar gewoon alles wat ik met je doe!" ~~}>
Respect moet wederzijds zijn en als een paard op een 'nette' manier laat weten dat hij ergens niet van gediend is, is het aan jou om dat in acht te nemen en daar enigszins rekening mee te houden. Als jij rekening houdt met je paard, houdt je paard rekening met jou.
Dat is hoe ik erover denk. Met dat in mijn achterhoofd ben ik het wel eens met Lovely.
judithh schreef:hoe verklaren jullie het dan dat ik een alles behalve dominant paard heb, maar gewoon een ontzettende lomperd, als ik hem bv in zijn boks sta te poetsen dan draait hij wel eens om zonder dat hij uberhaubt in de gaten heeft dat ik er sta, zo heb ik ook een keer klem gestaan tussen de muur en hem in terwijl hij doodleuk kuil stond te eten, na een aantal malen een por gegeven te hebben en een brul, keek hij eens om met zo'n blik van....verrek er staat iemand tussen...en ging ook gelijk opzij.
.
!
. Annetje schreef:Op je af komen rennen met de oren plat, de achterhand naar je toe draaien of voor je neus gaan steigeren heb ik volgens mij nog niet gezien en dit is in mijn ogen toch ook echt een dominantieprobleem.
Als een paard mij wilt gaan schoppen en ik zou snel kunnen schoppen, dan zou ik dat ook doen.
Milkaatjuh schreef:Ik vind een tik of een vlug omhoog stekende hand al meer als voldoende.
Ik heb ook nooit meer bij mijn paard hoeven doen. Dus blijkbaar is dit genoeg.
Ik heb op een manege ervaringen megemaakt met mensen die dat ook deden. (Trappen voornamelijk onder de buik) Er liepen daar 3 paarden met gekneusde ribben. (Of je het gelooft op niet, het is waar)
Daarom ben ik er fel tegen!! Ik vind je dan echt een dierenbeul. Sorry.
En JAH ik corrigeer meestal met mijn stem. 1 Keer is altijd al voldoende. Maar zodra die het te bond makt, met trappen ofzo (wat ze noooooit doet en nog noooit heeft gedaan) Dan krijgt ze een mep. Maar een schop nee dat doe i niet.
)een verschrikkelijk dominant en eigenwijs paardje.

Meestal proberen dominante paarden eke gelegenheid aan te grijpen om jou te domineren, merk je dit? Probeerd hij nu nog z'n grenzen te verleggen??
ellepel schreef:ik weet er eentje..
als je paard gaapt..
let maar eens op.
een paard gaapt vaak vlak voor bepaalde gebeurtenissen. als je gaat opzadelen bijvoorbeeld.
en dat is echt niet omdat ie moe is!
nee, weet je waarom? omdat een paard dan niet helemaal op de hoogte van de situatie is, hij weet niet precies wat hem te wachten staat en daarom gaapt ie..
je ziet het vaak op handelsstallen, dan kom je binnen en zie je zo een hele rij paarden gapen..( wat komt die doen?)
heel grappig , let maar eens op...

Lame schreef:Hier heb ik nog nooit van gehoord... Lame gaapt altijd op het moment dat haar halster af is en ik met het hoofdstel in mijn handen sta.. Ik geef haar de ruimte om twee of drie keer te gapen voordat ik het hoofdstel om doe. Ik kan me niet voorstellen dat ze elke dag niet weet wat we gaan doen op het moment dat ze gepoetst is en het zadel er al op ligt.. Het is volgens mij gewoon een gewoonte ( voetballers slaan wel eens een kruisje voordat ze het veld op gaan, Lame gaapt..) En het maakt niet uit waar we zijn, thuis, op les of op een wedstrijd. Zelfs als ze heel gespannen de trailer uitkomt op een wedstrijd..ze zal altijd gapen.. Ik kan me niet voorstellen dat een paard dat doet omdat hij niet weet wat er te gebeuren staat..