Paard aan huis: klopt dit lijstje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 17:20

Dees schreef:
Kwa mestafvoer; overweeg ander strooisel dan stro. Stro-mest is echt heel volumineus, het afvoeren gaat je een bult euri's kosten die je beter zou willen/kunnen besteden. Ik heb ze mede daarom op vlas staan; uiteindelijk een heel voordelige keuze die voor het paard kwa gezondheid en netheid ook verrassend positief uitpakt.

Fitz is echt een enorme viespeuk en die heb ik anderhalve maand op Rapsodie gehad en het was een grote ramp. Hij tilt zijn benen niet op, poept overal maar het maar kan, kortom het is bij hem niet schoon te houden.
Buiten dat vind ik het toch wel lekker om je paard op stro te hebben omdat ze dan ook nog wat te doen hebben als ze op stal staan.

Verder nog een vraag die in me op kwam: laten jullie je paarden gewoon buiten lopen ook al zijn jullie niet thuis?
Mijn idee is eerlijk gezegd om de paarden binnen te houden en pas naar buiten te doen als er toezicht is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:26

Mijn paarden lopen de hele dag buiten, ook als ik niet thuis ben. Ik denk dat ze eerder de boel afbreken als ik ze op stal zou laten staan.
Ze staan nu ook 's nachts buiten, scheelt weer stalstrooisel Haha!

Als straks het mais van het land is mogen ze weer naar binnen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:26

Fitzroy schreef:
Verder nog een vraag die in me op kwam: laten jullie je paarden gewoon buiten lopen ook al zijn jullie niet thuis?
Mijn idee is eerlijk gezegd om de paarden binnen te houden en pas naar buiten te doen als er toezicht is.

Ik heb ze gewoon de hele dag buiten lopen, maar heb wel de hekken aan de buitenzijde op slot zitten.
Voertonnen kun je het beste in Voorthuizen kopen, daar zit iemand die ze van klein tot groot (kunnen zeker 5 zakken in) verkoopt.
Kosten daar een heel stuk minder dan bij zaken als Divoza.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:03

Ik laat Edje ook lekker buiten. We hebben een heel goed hek, en de ingang is niet aan de weg en op slot. Dus dat gaat wel goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:57

Denk dat idd het meeste wel genoemd is en gelukkig geen dingen tegen gekomen waar we nog niet aan gedacht hebben voor 1 sept.

Ik ben dadelijk ook van plan de paarden buiten te hebben, ook als we er niet zijn.
Ik hou van zoveel mogelijk weidegang, dus dan ook maar als we er niet zijn.
We willen om die reden ook gaas hekwerk, met daarvoor een lintje met stroom. En wildgaas in de grond, voor de jack russels zodat ze niet meer buiten het erf, als op het erf zijn.
En ongewenst bezoek kan zo minder snel het erf op.

We wilden er ook een grote hond bij hebben, we hadden toevallig ook al aan een rotweiler gedacht, vind die zo mooi en al die ik tot nu toe gekend heb, waren ook lief.
Maar gaan die over het algemeen gezien ook goed met kleine etter hondjes om?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:23

Ik zie hier al een aantal goede tips staan, daar heb ik zo niets aan toe te voegen.

Behalve een goede waakhondtip: De Bull Mastiff!
Wij hebben er nu eentje en ik vind het echt een fantastische hond! Vriendelijk, mooi, ontzettend goed met de Jack en de Fox en super afschrikwekkend met dat zwarte masker! Ze blaffen niet tot nauwelijks, de onze laat het keffen helemaal aan de kleintjes over. Ze is wel ontzettend nieuwsgierig en loopt vlug op het hek toe als ze wat hoort.
Mijn moeder gaat met die van ons ook naar school en tot nog toe is ze continue de beste van de klas Haha!

Rottweilers vind ik wel mooi, maar helaas zie ik te veel doorgefokte exemplaren wat de gezondheid (lichamelijk en geestelijk) niet ten goede komt. Ik heb er inmiddels te veel gezien met HD of een kronkel in de kop.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:31

Laatst bijgewerkt door astridh op 29-07-04 20:33, in het totaal 2 keer bewerkt

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:32

volgens mij is dat wel een mooi beest! wat voor ras is het( heb daar dus echt geen verstand van Haha! )

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:12

Ik laat de paarden gewoon buiten lopen als ik er niet ben.
Ze staan achter stroomdraad en als ze daar uit zouden breken dan lopen ze nog altijd op ons eigen terrein wat zeer goed afgesloten is.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:49

Ik heb de paarden (nog) achter het huis van mijn ouders, en daar blijven ze gewoon 24 uur per dag buiten staan. Maar vanaf de weg kun je niet zien dat er paarden staan en je moet echt helemaal over het erf heen wil je evt bij de paarden komen. Het terrein is ook helemaal afgesloten door hek/ heggen

Als het goed is ga ik binnen nu en een jaar ook ergens naar toe verhuizen waar de paardjes bij huis kunnen en dat vindt ik toch wel iets om over nma te denken. Als wij wat afgelegen komen te wonen komen er zowiezo 2 waakhonden, maar ik zat ook te denken aan ganzen voor in het weiland.
Ik heb begrepen dat dat geweldige waakdieren zijn die ontzettend veel kabaal maken als er een onbekende komt.

dit topic is trouwnes al erg handig voor later Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 23:51

Sjuimpje schreef:

en laat een stalgenootje nu net een pup hebben, dat maakt het wel aantrekkelijk...

Over dat alleen buiten laten: ik vind dat na al die verhalen over mishandelingen bij paarden toch link.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:14

Idd ganzen zijn ook enorm goede laawaai makers soms beter dan honden!

Voor de hond zou ik je goed voor laten lichten door verschillende fokkers. Wij hebben een mechelse herder, geen stamboeker, maar zijn vader zat in de particuliere bewaking en de moeder bij de politie daarom hebben we hem genomen omdat we echt een waakhond zochten Haha!
Mijn zus heeft ook een mechelse herder genomen, echter die ouders zitten in de drug opsporingsdienst, je merkt dat hij toch minder waaks is.
Die van ons blafte als pup na een dag al als er een vreemde kwam Haha!

De clou van het verhaal: het kan zelfs nog van hetzelfde ras enorm verschillen of ze waaks zijn of niet of wat voor soort karakter ze hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:23

Fitzroy schreef:
Over dat alleen buiten laten: ik vind dat na al die verhalen over mishandelingen bij paarden toch link.

Ik wil je niet bang maken, maar bij de laatste verkrachter die gepakt is stonden de paarden gewoon op stal.
Een wei/paddock direkt aan huis heeft voor de nacht ook wel mijn voorkeur dan een 'uit het zicht' wei ergens achteraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:26

Ganzen zijn lawaaimakers ja, maar ook helden op sokken, als je de tegenaanval inzet, die van ons zijn ook heel waaks, durven je wel aan te vallen als je te dichtbij komt, maar als je dan ze terugaanvalt, dan gaan ze er snel vandoor *LOL* Bovendien zoek je toch naar wakers die waken voor als je er niet bent? Ik denk dat een paar vecht- of robuuste honden dan meer afschrikken hoor. Bovendien waken (alleen onze?) ganzen niet als de baas thuis is Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 09:30

Ik heb zelf echt een hekel aan ganzen dus de kans dat die er komen is vrij klein Knipoog
Ik ga toch meer voor de waakhond die voor de stal rondloopt zodat mensen niet zomaar toegang hebben tot de stal.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:52

Ga iig op cursus met de honden! En hang een bordje op met betreden op eigen risico ofzo anders kan de dief volgens mij jou nog aanklagen voor mishandeling door jou hond!
(omgekeerde wereld, maar ja)

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:13

jep, hondenschool doen. weten waar je mee bezig bent. zeker als je in het waak en verdedigingscircuit wil.

om een voorbeeldje te geven bij jachthonden:
een jachthond heet dan wel jachthond, dat wil nog niet zeggen dat ie het geschoten wild spontaan gaat halen.

verschil is: een jachthond zal je sneller kunnen aanzetten om wild te gaan halen dan een niet-jachthond.
het heet toch voor iets: jachthond Haha!

zelfde als bij een waakhond. het zit er in, het komt (soms) spontaan tot uiting, maar daarom nog niet altijd.

euh, verder zou ik een droge plaats om de paarden te wassen. ( eventueel in de winter: lauw water ) en een paar lampen hangen om de paarden te drogen overwegen. zeker als je op concour wil.

ik ken iemand die een aantal paarden heeft. hij heeft dan ook in de schuur waar z'n paarden staan, een toilet geïnstalleerd. weet niet of dit voor jou van toepassing is, maar nou moet ie niet steeds met z'n vuile voeten binnen en kan ie snel bij de paarden naar toilet. ook is dit zeker handig omdat naast z'n eigen paarden er ook nog paarden van derden staan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 16:37

Fitzroy"]
[quote="Sjuimpje schreef:

en laat een stalgenootje nu net een pup hebben, dat maakt het wel aantrekkelijk...

[/quote]
En daar heb je dus die hond voor!! Haha!
Wat sugarmiss ook al zegt, als ze kwaad willen doen ze dat ook wel als je paard op stal staat.
Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is bij jullie maar bij ons is het lastig bij de paarden komen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:39

Wij hebben de paarden ook altijd buiten lopen overdag, ook al zijn we er geregeld een dagdeel niet bij.
Wij wonen dan ook niet geheel achteraf, dat scheelt natuurlijk ook.

(En àls ze gesnapt worden door mijn vader of broer weet ik zeker dat ze niet zelfstandig meer het terrein afkomen Haha! )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 18:57

Katja schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe de situatie is bij jullie maar bij ons is het lastig bij de paarden komen.

Voorlopig is de situatie zo, dat ik nog in een hoekhuis woon en Fitz op een pensionstal staat Tong uitsteken

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:48

wij hadden een heel simpel tracertje
Wij hadden een international tracer koste zo'n 1250 gulden.
Perfect ding, helemaal opgeknapt.
Sleep bij gekocht voor 200€
En af en toe moet je het bemesten met jarre of kunstmest
Onkruid moet weg gehaald worden.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:23

Nu is er meestal wel iemand bij ons thuis, maar als de hele boel bij ons weg is (dus wij en de buren die pal naast ons wonen, volgende buren wonen een stukje verderop en zien niet wat er bij ons gebeurt) heb ik het liefst mijn paard toch wel op stal.

Dit door andere mensen die in de wereld leven (paard rare dingen te eten geven, of er andere rare dingen mee uit vreten), maar ook doordat een paard een vluchtdier is.
Mijn angst is nl dat er ooit een keer een luchtballon oid te laag over het paard vliegt en paard wil vluchten, door het draad (op enkele stukken nog prikkeldraad, nog erger dus) heen breekt en de weg opvliegt.

Zo zijn er nog meer dingen te bedenken.
Eentje heb ik al meegemaakt, gelukkig was ik toen wel thuis.
Koe van de buren ontsnapt, vliegt op paard af, paard schrikt en probeert weg te komen.
Wil over het hek springen, plaat schuift, komt tegen het hek aan en aan de andere kant van het hek gekomen (vraag me niet hoe, op dat moment zelf was ik er niet bij) gaat ze er vandoor.
Buren waren ondertussen gearriveerd om ontsnapte koe te vangen.
Mij gemeld dat mijn paard los liep.
Paard uiteindelijk kunnen vangen en afgespoten.
Later dierenarts ook nog moeten bellen.

Durf me niet voor te stellen dat het gebeurd zou zijn als niemand thuis geweest zou zijn.
Ik heb mijn paard dus liever op stal als er niemand is die toezicht kan houden.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:27

Vooral na het laatste voorval, waarbij Fabienne zo schrok dat ze vierkant de wei uitsprong en op straat flikkerde, waarbij ze een stuk bovenlip kwijtraakte, ben ik er nog meer van overtuigd dat ik ze binnen moet laten als ik weg ben. Dan maar een paar uur minder buiten, maar nooit meer zonder toezicht. Ik heb hier al te vaak wat fout zien gaan!

Voor je paardenspullen zijn goede stalen kasten onontbeerlijk, zodat er geen muizen in je dekens e.d. kunnen nestelen c.q. knagen.....

Voor het voer hebben wij twee afgedankte diepvrieskisten staan, eentje om uit te voeren en de ander voor de voorraad zakken brok. (die kun je meestal wel voor niks op de kop tikken!)

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 23:44

Bij mij gaan ze wel zoveel mogelijk naar buiten, maar met bloedheet weer staan ze bv binnen, lekker koel, redelijk vliegvrij.
's nachts altijd op stal, voelt gewoon beter, je weet maar nooit
Dan heb ik sinds kort een ZZ licht paard, nogal duur zeg maar, dus als ik langere tijd weg ben en geen oppas heb, gaat die dus zeer zeker naar binnen, neem ik geen risico mee
In de winter gaan ze goed ingepakt incl. regendeken iig een uur naar buiten, lekker in de frisse lucht, behalve als het echt niet kan, maar dan wijken we voor het rijden ook uit naar de binnenbak die vrij dichtbij is

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:25

wat als je op vakantie gaat?
wie zorgt er dan voor de paarden?