Respectloos of een goede band???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:08

oei dan eet jouw paardje niet echt netjes Lachen die van mij slijmt niet als hij in de wei zijn grasjes eet en hij schuurt meestal met de zijkant van zijn hoofd, niet met de mond.

ik zie die rangorde/dominantie ook nog steeds niet hoor al doe ik ook nog zo mijn best.

zoals ik zei schuren de dominanten bij ons in de wei helemaal niet, alleen de vrienden onderling.
de manier waarop er geschuurd wordt zal per paard en dus per karakter verschillen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:23

dana schreef:
dus jij houdt wel van een kilo groen slijm (net uit de wei) aan je trui?? Scheve mond Knipoog

Daar zijn wasmachines voor uitgevonden.
Ik sluit me aan bij Riant.
Iwan mag niet schuren met hoofdstel om, maar voor de rest heb ik er weinig problemen mee.
Ik krabbel hem dan gewoon even, en dan is het meteen afgelopen.
Hij luistert erg goed naar me, dus met die dominantie zal het ook wel meevallen.
Misschien ben ik wel te lief, maar dit werkt voor mij, met dit paard.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:14

Loe mag niet schuren tegen mij
Nooit, ik maak ook geen uitzondering want dan snapt ze het op een gegeven moment ook niet meer, meestal als der hoofdstel of halster af gaat krab ik wel even ze geeft zelf aan of je het wil of niet en anders schuurt ze maar ergens anders tegen Tong uitsteken

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:44

Fayette mag het niet bij mij. Niet met hoofdstel, niet met halster en niet met een bloot hoofdje. Zij moet gewoon mijn persoonlijke ruimte respecteren en schuren doet ze maar aan haar benen, aan de voerbak, de drinkbak e.d. Wat ze bij mijn vriend doet moeten die twee zelf weten maar bij mij mag ze het niet. Mocht ze nou echt jeuk hebben en ik ben in een goede bui dan wil ik best wel even achter haar oren krabben maar alleen dan op mijn initiatief.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:58

flettie schreef:
Mocht ze nou echt jeuk hebben en ik ben in een goede bui dan wil ik best wel even achter haar oren krabben maar alleen dan op mijn initiatief.

Is dat nou niet het zelfde als hem tegen jou aan laten schuren. Er wordt net verteld dat de hogere in rang niet bij een lagere gaat schuren. Zijn dominantie zal dus op dat moment hetzelfde blijven. (Dominant --> hij schuurt aan jou, dominant --> jij "schuurt (krabt) hem). Je laat dan alsnog zien dat hij hoger staat dan jij.

Of heb ik het nou helemaal mis Verward

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:00

ik vind het niet respectloos...
maar ik vind het niet fijn als mijn pony dat doet...

als ze het doet straf ik haar er niet voor maar ik zorg wel dat ze ermee ophoud...

ik weet dat ik een band met haar heb, dus zoiets zou ze niet doen uit respectloze bedoeling.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:01

mensen met een persoonlijke ruimte... knuffelen jullie dan wel met jullie paarden? Bloos!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:02

Ik vind dat ze op sommige momenten wel mag schuren en op sommige momenten niet.
Het is toch een manier van aandacht vragen en ik vind dat dat niet mag worden afgestraft.
Ze moeten wel weten wanneer ze het wel en niet mogen doen.
Die van mij mag het best als ik haar uit de wei haal ofzo, maar niet na het rijden met het hoofdstel om.

Ik vind het niet respectloos. Want ze wil toch met je in contact komen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:54

Mistic schreef:
Is dat nou niet het zelfde als hem tegen jou aan laten schuren. Er wordt net verteld dat de hogere in rang niet bij een lagere gaat schuren. Zijn dominantie zal dus op dat moment hetzelfde blijven. (Dominant --> hij schuurt aan jou, dominant --> jij "schuurt (krabt) hem). Je laat dan alsnog zien dat hij hoger staat dan jij.

Of heb ik het nou helemaal mis Verward

Nee, want ik krab haar op het moment dat IK dat wil. Als zij bij mij wil krabben is dat wanneer ZIJ wilt en uit kiest. Gelukkig heb ik een paard wat altijd wel behoefte heeft een een lekkere oorkrabbeurt zelfs wanneer ze zelf niet op het idee kwam Knipoog

Onder schuren versta ik trouwens met het hele hoofd lekker over de rug heen en weer krabben van een mens. Dit is wat Fayette dus echt nooit mag bij mij.

Een klein krabbeurtje bij haar oren, in haar manen of bij haar schoft gebruik ik ook vaak als beloning (i.p.v. de klopjes op de hals)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:07

Alacairion schreef:
Ik vind
óf je paard mag wel aan je schuren,
óf niet.
Hoe moet dat paard nou weten of jij het op dat moment erg vind of niet.
Duidelijkheid is heel veel bij paarden!

Mijn paard wacht daarom ook netjes tot het hoofdstel af is. Ze moet na het rijden bij haar stal netjes stil staan tot alles helemaal af is en dan mag ze de stal in lopen of even komen schuren of kriebelen. Ze mag me ook niet omverduwen dat weet ze inmiddels ook.

Als je je paard uit de wei haalt en ze wil met haar hoofd bij je is dat voor mij een teken van herkennign en acceptatie door fysiek contact te zoeken en denk zo'n paard niet "hey daar heb je mijn krabpaal"

Ik vind het wel gezellig een beetje kroelen enzo

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:40

de mijne mag het ook niet.. na het rijden ga ik met mijn handen lekker over haar hoofd heen, en dan schuurt ze wel (tegen mijn handen dan)

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:09

Riant schreef:
Mijn paard wacht daarom ook netjes tot het hoofdstel af is. Ze moet na het rijden bij haar stal netjes stil staan tot alles helemaal af is en dan mag ze de stal in lopen of even komen schuren of kriebelen. Ze mag me ook niet omverduwen dat weet ze inmiddels ook.

Als je je paard uit de wei haalt en ze wil met haar hoofd bij je is dat voor mij een teken van herkennign en acceptatie door fysiek contact te zoeken en denk zo'n paard niet "hey daar heb je mijn krabpaal"

Ik vind het wel gezellig een beetje kroelen enzo

Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden. OK dan!
Ik denk alleen dat dit voor iedereen anders is.
De 1 staat het wel toe, de ander niet.
Als je maar consequent bent in wat je doet.
En weet zeker dat je paard wel respect voor je heeft.
Maar als je gewoon een goede band hebt, je paard met respect behandelt, en respect van hem terug krijgt, vind ik schuren geen probleem.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:51

ik rij op een manege en die paarde daar hebben ook nog wel eens de neiging om flink te gaan schuren. van mij krijgen ze dan indd een klap en dan wil ik wel voor ze krabbe maar het doet ook pijn als ze onbeschaamt tegen me aan gaan schuren

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:00

Ben ik dan zo'n bikkel, of schuurt mijn paard gewoon zachtjes?
Hij doet me namelijk echt geen pijn, anders kreeg hij wel een mep.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:46

rio mag bij altijd bij mij schuren, we maken er een hele vrijpartij van... hij doet het alleen bij mij, niet andere mensen en niet bij andere paarden. Hij vouwt zich volledig om me heen, en gaat er lekker voor staan. Ik vind het een vorm van vertrouwdheid, dus ik heb er geen problemen mee. ik zie de link naar respectloos dan ook niet.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:42

MissJ schreef:

Ja ik vind het ook wel meevallen, met hoofdstel aan doet het wel zeer met die gespjes maar verder vind ik het soms zefl ook wel makkelijk als ik net jeuk heb hahahah.
Misschien hebebn zommige mensen hele enthousiaste paarden die hum gelijk omver gooirn ofzo.. dat mag die van mij dus niet.. ze moet wel een beetje voorzichtig zijn.
Een klap er voor geven vind ik nog steeds onzin.. wat kan zo'n paard er nou aan doen dat ie jeuk heeft.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:26

MissJ schreef:

bikkel no. 2 meldt zich.....en bovendien valt het me bij "onze" kudde op, dat alleen de paarden die goed met elkaar overweg kunnen, met elkaar kroelen en schuren. Mijn paard negeert diegene die zij niet moet en zorgt er dan ook voor dat zij daar meters van verwijderd is.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:29

Pellie schreef:
mensen met een persoonlijke ruimte... knuffelen jullie dan wel met jullie paarden? Bloos!

jep, op een uitnodiging van mij, of ik loop naar het paard. Knuffelen maar!!!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:43

Danea schreef:
het is respectloos, ze zien jou dan als ondergeschikt, ze gaan in de kudde ook nooit zomaar tegen een paard aanschuren toch waarom wel bij jou dan? ze mogen van mij alleen schuren aan hun been dus ook niet aan palen of bomen of zo, als ze het hoofdstel omhebben gaat dat helemaal kapot en aan hun been kan het wel.

Verward Dan heb ik drie respectloze paarden whahaha.
Ik maak er geen probleem van, als je jeuk hebt moet je krabben, en als ik dan toevallig naast ze sta, mogen ze best even lekker schuren.
Maar als ik zeg dat het klaar is, is het ook echt klaar en dat weten ze.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:59

Duncan schreef:
jep, op een uitnodiging van mij, of ik loop naar het paard. Knuffelen maar!!!

dus als jou paard met jou wil knuffelen dan mag dat niet?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:04

Mijn paard mag zich ook gewoon aan me schuren en ik heb toch niet het idee dat zij geen respect voor me heeft. Ze loopt altijd braaf met me mee, als ik zeg dat ze moet blijven staan dan doet ze dat, als ik roep dat ze moet komen dan doet ze dat ook en ze walst ook niet over me heen.

Ik vind het eigenlijk altijd wel gezellig als ze even met me komt kroelen en als het verder niet tot problemen leidt, dan is het toch geen ramp om het toe te laten.

Als je het zelf niet prettig vindt, is het wat anders, maar ik heb er geen probleem mee, dus waarom zou ik het dan verbieden?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 09:45

Het ligt aan het paard vind ik.
Voorbeeld van mij, Kevin een grote brede kwpn-er die nogal "een verleden" heeft, kan behoorlijk dominant zijn over zowel mens als paard.
Kevin mag van mij absoluut niet schuren aan mij, hij is 12 jaar, is inmiddels 8 jaar bij ons maar probeert het nog steeds iedere dag, al 8 jaar laat ik het niet toe bij hem maar hij blijft het gewoon doen en ik blijf hem corrigeren, iedere keer weer. Eerst met alleen stemverheffen, is hij in een goede bui dan stopt hij want hij weet donders goed dat het niet mag, gaat hij toch door dan krijgt hij een tik.
Laat ik Kevin daarmee doorgaan is de volgende stap dat hij zijn tanden in mijn rug zet en daar zit ik echt niet op te wachten.

Mozart daarentegen is een een zeer onderdanig paard, heeft vele angsten en zit door zijn angsten nog al complex in elkaar. (10 jaar en nog zo groen als een 3 jarige, nooit wat mee gedaan)
Mozart mag ook niet schuren maar hij heeft dat ook nog nooit geprobeert, ik kriebel hem wel achter zijn oren, in zijn manen, op de schoft, eigenlijk op zijn hele lijf om hem gerust te stellen.
Na het werk bied ik hem altijd even mijn handen aan zodat hij, als hij jeuk heeft. kan schuren maar hij doet het gewoon niet, soms legt hij even het stuk tussen oog en oor in mijn handen en drukt dan zachtjes, dat is voor mij een teken dat hij jeuk heeft en dat ik hem daar kan gaan krabbelen want zelf schuren, dat zal hij nooit doen.

Ik associeer het dus wel degelijk met dominantie als ik het gedrag van deze 2 paarden vergelijk.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 09:57

Pellie schreef:
dus als jou paard met jou wil knuffelen dan mag dat niet?

Als je dat ziet lop jij naar je paard, of nodig je hem uit, maar als ik niet wil mag het niet nee...