met cap en bijbehorende kleding rijden of zonder??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

waar rij jij vaak mee?

altijd met cap en bijbehorende kleding.
94 (51%)
zonder cap maar wel met bijbehorende kelding
23 (12%)
zonder cap en zonder bijbehorende kleding
12 (6%)
vaak met cap maar als mijn haar netjes moet blijven zitten zonder
2 (1%)
met cap maar zonder bijbehorende kleding
14 (7%)
als je snel effe gaat rijden en je vergeet je cap dan gewoon zonder cap
3 (1%)
naar buiten met cap in de bak zonder
13 (7%)
in de les met maar als ik geen les heb zonder
8 (4%)
anders namelijk
12 (6%)

Totaal aantal stemmen: 181

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:40

Amulet schreef:
Cap, ALTIJD. Na er een keer flink hard afgekletterd te zijn, MET een goedgekeurde cap en zelfs dan nog bewusteloos te raken.....ik wil liever niet weten wat er gebeurt zou zijn zonder cap. Knipoog

Idem. Er zat een scheur in mijn cap waar je u tegen zegt. Had die scheur dus in mijn hoofd kunnen hebben! Bloos!

Daarvoor wel eens zonder cap gereden. Heerlijk, vooral als het erg warm is... Maar na deze ervaring NOOIT meer gedaan.

Verder altijd met rijbroek en goede schoenen. Nooit met gympen. Is overigens gewoon verplicht bij ons.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:50

Met cap op de club en wedstrijden ->verplicht.
Anders zonder, wel altijd rijbroek en laarzen of rijschoenen +chaps.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:52

KarinvdM schreef:
Ik draag alleen op wedstrijden en tijdens de verenigingsles een cap. Ik draag wel altijd rijkleding.

Same here.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:15

Zonder cap tenzij vreemd paard/vreemde omgeving/wedstrijd of clubles.
Verder rijbroek met gympen of stalschoenen.

_Priscill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:18

ik heb altijd mijn rij kleding aan.
en cap heb ik eigelijk nooit op,welke cap ik ook op heb ik krijg er hoofdpijn van.
en hij past echt wel.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:22

Ik heb iig altijd een rijbroek aan..
Cap verschilt nog wel eens..
Soms rijlaarzen, soms Johdpurs met chaps en soms gewoon schoenen Vork
Bijbehorende kleding niet altijd, maar denk wel altijd even na wat voor dekje ik vandaag eens ga gebruiken als ik mn kledingkast induik Tong uitsteken
(En hou er dus toch nog een beetje rekening mee Tong uitsteken)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:46

Cap heb ik nooit op, in de 2 jaar dat ik mijn pony heb heb ik hem 1 x opgehad.... 9 van de 10 keer wel rijkleding aan. In de zomer rij ik meer met schoenen dan met laarzen (krijg ze bijna niet aan).

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:15

Ik rij altijd met cap en met bijbehorende kleding.
Je weet maar nooit wat je paard doet, ook al is hij altijd nog zo braaf.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:24

Cap, rijbroek, goede schoenen en chaps.
binnenkort misschien rijlaarzen.

Ik was een tijdje geleden aan het galoperen, paard struikelt, komt op zijn knieën, ik vlieg erover.
ik lag 5 cm van de bakrand verwijderd, dus ik ben erg blij met mijn cap

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:28

Ik rijd sowieso altijd in rijkleding. Op mijn werk reed ik altijd met schoenen omdat ik anders de hele dag op mijn laarzen moest lopen, maar wel schoenen waarmee ik niet door de beugel kon schieten (soort veterlaarzen)
Thuis in de bak 9 van de 10 keer met laarzen, als het heeel warm is met schoenen omdat ik anders zoo erge zweetvoeten krijg. Bloos!
Op mijn werk reed ik altijd met cap, thuis alleen bij de clubles (2 x in de week), met springen en met buitenritten.
Met buitenritten rijd ik overigens wel met schoenen, als ik mijn laarzen te lang aan heb knellen ze af door een verkeerde stand van mijn voeten.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:39

Het valt mij op dat er toch heel veel mensen zijn die op een vereniging of op wedrtrijden wel een cap op hebben, omdat het daar verplicht is. Denken die mensen er dan niet bij na waarom het juist verplicht is gesteld. Het lijkt mij dat het verplicht stellen van een cap juist voor de veiligheid van de ruiter is gedaan. Ik bedoel hiermee te zeggen dat ze daar niet voor niets een cap hebben verplicht. Je kunt net zo hard er thuis ook heel hard vanaf vallen.

Rowie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:08

sandorra schreef:
Het valt mij op dat er toch heel veel mensen zijn die op een vereniging of op wedrtrijden wel een cap op hebben, omdat het daar verplicht is. Denken die mensen er dan niet bij na waarom het juist verplicht is gesteld. Het lijkt mij dat het verplicht stellen van een cap juist voor de veiligheid van de ruiter is gedaan. Ik bedoel hiermee te zeggen dat ze daar niet voor niets een cap hebben verplicht. Je kunt net zo hard er thuis ook heel hard vanaf vallen.

ja maar thuis is het je eigen verantwoording en daar niet! Ik heb er geen maar met wedstrijden pluk ik er ook maar van iemand een vandaan omdat ik anders niet mee mag doen. Als er iets gebeurt en ik had geen cap worden hun aansprakelijk gesteld. Als ik in onze bak geen cap op heb is het mijn verantwoording en kan ik niemand verwijten!

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:19

Ik wordt duizelig en krijg hoofdpijn van een cap en ben niet 100 % overtuigd van de geweldigheid ervan.
Ik heb wel altijd rijkleding aan, geen laarzen maar rij-stalschoenen. Heel soms met gewone gympies, als ik uit school kom, dan heb ik niet bepaald zin om die enorme schoenen mee te nemen, heb gen kluisje.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:42

In de bak rijd ik zonder cap, buiten altijd met.
Met rijbroek en schoenen. En now way laarzen voor mij....

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:48

Ik rij vanaf dat ik ben begonnen met paard rijden met rijkleding en echt altijd een cap op. Ik heb onder tussen wel het oudere exemplaar ingeruild voor een moderner en lichter type. Ook al is mijn paard nog zo rustig ik blijf het goede voorbeeld geven en als ik zonder cap begin met instappen omdat mijn moeder les heeft en mijn cap op heeft dan vind ik dat gewoon bloot. Er rijden zelfs bij mij op stal mensen zonder cap terwijl ze nog niet eens goed kunnen rijden en zodra hun paard even schrikt er naast liggen. Die zijn gewoon dom bezig.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:40

alleen als k ga springen, les (spring), of op concours met cap. en int bos ook met.
als k een paard niet ken of heel jong is (of allebei) wel met cap.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:42

Cap altijd en bijbehorende rijkleding ook!

Altijd laarzen aan met rijden!

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:55

ik rij altijd met cap en bijhoorende rijkleding.
want mag bij die pony waar ik rij niet zonder cap en laarzen rijden dus.
en ik vidn het ook niet erg

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 22:11

ginger18 schreef:
ik rijd altijd zonder cap en meestal ook zonder bijbehorende kleding alleen af en toe met chaps en een rijbroek.
Ik rijd zonder cap omdat ik het gewoon strontvervelende dingen vind en dat het me nie zoveel boeit wat er met me gebeurd.Ik rijd zonder bijbehorende kleding omdat ik meestal vanuit mijn werk of vanuit school naar de paarden ga.

En wat dacht je van andere mensen om je heen? Je ouders, vriendinnen, enz? Wil je niet vertellen wat je moet doen hoor, maar misschien ook iets om over na te denken? (Vat het niet verkeerd op, maar als iemand in mijn omgeving zo zorgellos met zichzelf omging, zou ik er uit bezorgdheid wat over zeggen)

bubbelbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:20

Ik zie heel veel jonge meiden en ook oudere natuurlijk zonder cap rijden op hun paarden. Staat niet stoer, zit niet lekker, haar gaat door de war....... enz enz

kan er dan niets gebeuren zonder cap??
nee , mijn paard doet nooit wat, mijn paard is zo mak als een lammetje, ik val toch nooit.........

helaas heb ik dit een keer heel anders af zien lopen met mijn toenmalige vriendinnetje.
Geen cap want haar haar moest goed blijven zitten voor de leuke boys die ze onderweg tegen kon komen.
Haar paard had nog nooit een stap verkeerd gezet dus geen vuiltje aan de lucht.

Klein kinkje in de kabel.
De weg bleek opnieuw geasfalteerd en een beetje glad.
In stap gleed haar paard weg op zijn ijzers en ging languit op zijn snuit.
Mijn vriendinnetje viel eraf en belande onder het paard en stuiterde met haar hoofd op de weg.
Zij heeft dit niet overleefd, en voor haar mede rijdsters was dit een zeer traumatische ervaring!!!

Het meest vervelende was dat het paard de schuld kreeg van alles. Het zou niet betrouwbaar zijn, vals, agressief en gevaarlijk. Kortom een dag later stond deze bij de slager.

Als zij gewoon een cap had gedragen zou zij er met wat kneuzingen vanaf zijn gekomen, misschien een hersen schudding. Dan zouden wij niet steeds dat afschuwelijke beeld en die knal van haar hoofd op het asfalt meer horen, zelf na 15 jaar ligt dat beeld nog vers in mijn geheugen.

Dus meiden....... je weet nooit wat jouw lieve paardje kan overkomen, of wat jouw mede weggebruikers uitvreten om jouw paard eens flink te laten schrikken.

Het rotje dat een stel goosers onder de buik van mijn andere vriendins paard gooiden staat ook nog vers in het geheugen, de val die zij maakte ook. Gelukkig droeg zij wel een cap!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:12

Eigenlijk bijna altijd met cap en rijbroek+ rijlaarzen. Vorige week een uitzondering gemaakt. Zat in mn gewone kleren zonder cap en zonder zadel op een paard.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:25

Ik rij altijd ZONDER cap.. behoorlijk stom, ik weet et!
Vorig jaar sloeg mijn paard op hol.. ja, hij WAS verkeersmak, totdat een crossmotor naast me et gas opentrok... in rengalop over het asfalt.. ik zag de bocht en was al een schietgebedje aan het maken.. godzijdank hebben we een enorme kanjer van een engelbewaarder gehad en is alles goedgegaan!
En toch kruip ik er weer op zonder cap!

Een aantal jaren geleden is een meisje meegesleurt in de stijgbeugel van haar paard, ze is dood gebleven, de achterkant van de schedel was helemaal stuk.
Daarna reed iedereen een aantal weken mét cap.. en daarna weer niet!

Moet toch naar de winkel om een goede cap te halen!!

Overigens rij ik wel altijd mét rijbroek en rijlaarzen!

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:30

cap en bijbehorende kleding. Ik weet nu al dat als ik het niet zou doen en er zou iets gebeuren, dan zou ik oneindig veel spijt hebben als het mijn eigen stommiteit was geweest. En verder rij ik op een redelijk afgelegen plek, dwz als je eraf flikkert en je staat niet meer op, zou het best weleens een uur kunnen duren voordat iemand het in de gaten heeft. Ik neem dus maar geen risico's.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:35

Ik rij altijd met cap sinds ik op een haar na mijn schedel heb gebroken bij een val. Bij die val ben ik ook de hele bak doorgesleurd, hoe weet ik niet, maar ik rij dus ook altijd met mijn rijlaarzen of rijschoenen met chaps (en IJslandse veiligheidsbeugels. Van die val zelfs weet ik trouwens niet veel meer, ik was gelukkig hartstikke bewusteloos en niemand heeft het gezien. Voor die val reed ik alleen in het bos met een cap en niet in de bak. En een rijbroek vind ik erg prettig zitten, geen velletjes tussen stijgbeugels en zadel en niet gauw open schuurplekken.

Er mag in principe ook niemand zonder cap op mijn paard rijden, ookal is ze hartstikke rustig. Degene waar ik zo'n klap vanaf heb gemaakt was dat ook. Ik was aan het uitstappen en het laatste wat ik me herinner is dat ze struikelde. Waarschijnlijk ben ik toen al bewusteloos geraakt doordat ik met mijn hoofd tegen haar hals kwam oid en is ze er vandoorgegaan omdat ze van mij bungelend aan haar zij schrok.

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:41

Ik draag nooit een cap, ik weet het, dat is niet verstandig. Ik draag wel altijd een rijbroek (liefst met leer) en leren laarzen met sporen. Ook als ik op buitenrit ga. Op concours rijdt ik altijd met een hoedje. Tsja, ik ben nu eenmaal een echte "dressuurmuts", haha.