daas of horzel?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:28

Maar een daas steekt dus wel?
Die grijze dingen die bij ons in de eiken zitten en massaal bloed drinken bij onze paarden (door bijten dus, met het bekkie, zie je duidelijk aan de voorkant van zo'n beest) zijn dus geen dazen? Of doet de daas nou beide, ik ben nu ook even het spoor bijster, ik dacht nl. dat een daas niet steekt maar alleen bijt en bloed zuigt.
Help ik weet het niet meer Verward Haha!

Morrie

Berichten: 22352
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:11

een daas bijt , want ze zuigen bloed uit je paard (of jou) en je kan er een hele lelijke dikke plek van krijgen.

maar hier spreken we altijd van een dazensteek als je zo'n plek hebt.

Ik heb altijd van de eerste beet erg veel last (had een week een dikke,kapotte knie dit jaar) en de rest van het seizoen heb ik geen last meer van, gewoon een bultje, meer niet

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:20

Haha! Heb ik het toch goed geleerd, ik begon even aan mijzelf te twijfelen omdat veel mensen van een dazen steek spreken.
Ik ben zelf gelukkig nog nooit gebeten door een daas (ben al verschrikkelijk allergisch voor een ordinaire mug, zwel ik helemaal van op) maar de paarden zitten dagelijks onder, ik heb bij hun ook nog nooit bulten gezien alleen maar veel bloed en korstjes.
Maar het ene paard zal er ook een andere reactie op hebben dan het andere paard neem ik aan.

Morrie

Berichten: 22352
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:26

klopt helemaal wij hadden 1 schimmel die zag er altijd uit alsof ze aan de slager ontkomen was! Helemaal onder het bloed!
Ik denk ook dat het een kwestie van gewenning is, als de paarden net uit Oostenrijk kwamen, kregen ze het eerste jaar ook dikke bulten en veel jeuk van dazenbeten, maar het jaar erop alleen maar korstjes.

Mijn dikbil heeft gewoon nergens last van....die is toch al vrij pijnongevoelig

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:36

Lekker ding toch, die dikbil van jouw

Hier heb ik dus een schimmel lopen, Kevin, die heeft vorig jaar wel zo ontzettend veel last gehad van dazen, hij zag er dagelijks uit zoals jij omschrijft.

Dit jaar heeft hij er gelukkig minder last van en nu moeten de dazen Mozart hebben, een donkerbruin paard, Kevin vind het allang prima maar Mozart is er niet echt blij mee, die heeft op zijn vliegendeken nog een deken zitten.....een deken van dazen dus en die krengen bijten daar dus dwars doorheen he Boos!

Morrie

Berichten: 22352
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:39

ja klopt ze bijten ook dwars door je rijbroek heen

ze komen op warmte af, dus donkere paarden hebben meer kans gebeten te worden dan lichte, tenzij die lichte paarden zich drukker maken en harder gaan zweten

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:48

Dat is het dus, Mozart (donkerbruine) heeft ook nog een vrij dikke vacht en staat het ook erg warm te hebben in het zonnetje, denk dat hij ook wel wat zweet dus daar ligt het aan, tussendoor maar wat gaan afspuiten dan

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:08

Op de stal waar ik werkte, in Brabant, daar zaten echt zoveel dazen... Het was gewoon niet te doen om de paarden te stappen buiten, we moesten echt gewapend met spuitbussen en vliegendekens op pad...
Ik ben zelfs een keer zelf op hol geslagen door die beesten Haha! , ik was de mesthoop aan het doen en die beesten bleven maar komen, ik ben op een gegeven moment weggerend! Toen snapte ik ineens waarom paarden er panisch van kunnen worden, ik had diezelfde ochtend bijna met paard en al in de sloot gelegen door die krengen...

Iris82

Berichten: 39864
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:37

Ik geef al toe. Lachen
Ik heb het dan waarschijnlijk fout geleerd. Knipoog

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:33

Hier in het zuiden, ahum Bloos! , hebben ze het over; dazen, horzels en BAUWEN.... ik weet het ook niet meer... noem ze altijd paardenvliegen, dan weet iedereen wat ik bedoel Haha!

Morrie

Berichten: 22352
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:40

ja hoor: van die dikke blauwe vliegen???? die hebben we hier ook! en stalvliegen, "gewone" vliegen die steken als er regen op komst is

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:34

Dazen (of bleenden zoals ze hier genoemd worden, ABN -> blinden) zijn die grijze beesten.

De namen in de 1e reactie zijn ook omgedraaid, die staan bij het verkeerde plaatje.

Dazen zuigen het bloed uit je paard, horzels leggen van die gele eitjes op je paard.
Dazen zijn in principe onschuldig, zijn vreselijk irritant, maar richten geen echte schade aan (als jij of je paard allergisch er op zijn, is het natuurlijk anders).
Horzels is een wat ander verhaal, die leggen dus eitjes, dat is het probleem niet, maar wel als ze binnen in een paard komen, bijv doordat het paard ze er af likt (gebruik daarom in de zomer ook een ontwormmiddel met iets erbij in tegen die horzeleitjes), das niet goed.
Je hebt daar idd een speciaal mesje voor, gewoon eraf borstelen of wassen of wat spuiten lukt niet, met een schuurblokje en veel tijd lukt het wel of met zo'n horzeleitjesmesje dus.
Maar naast eitjes leggen, kunnen die beesten ook steken.
En ze zeggen dat een paard van 7 horzelsteken dood kan gaan.
Oftewel, rotbeesten dus.

Dazen ook, maar die zuigen alleen maar een beetje bloed en zijn vreselijk irritant, je krijgt er een grote dikke plak van op je huid of op de huid van je paard, sommige wondjes of iets in die richting, maar daar houdt het meestal wel mee op.
Je kunt dazen zeg maar met muggen vergelijken.
Bijtende vliegen zijn ook heel irritant (gewoon vliegen dus, die zijn zo al lastig, maar die af en toe bijten bij slecht weer in de lucht oid doen ook nog eens zeer).
En horzels kun je volgens mij vergelijken met wespen, met ernaast dan dat ze eitjes leggen op je paard en een beet ff net wat meer schade kan aanrichten (net als hoornenaars of hoe die beesten ook heten, zijn net weer een stukje veel erger dan wespen).

Ik heb de gevoeligheids graad/allergie reacties er dus buitengelaten, want een mens met een allergie van/tegen wespen, kan met 1 wespensteek al dood gaan.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:45

Om het nog ingewikkelder te maken: in brabant heten het bouwen, geen id waarom, maar ik d8 eigenlijk ook dat het blinde dazen zijn.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:08

Chrystal gek, je hebt helemaal gelijk op één dingetje na: horzels hebben geen monddelen en kunnen dus niet bijten, ze hebben ook geen angel en steken dus ook niet. In hun volwassen stadium zijn ze er alleen nog maar om zich voort te planten.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:35

Tess schreef:
Chrystal gek, je hebt helemaal gelijk op één dingetje na: horzels hebben geen monddelen en kunnen dus niet bijten, ze hebben ook geen angel en steken dus ook niet. In hun volwassen stadium zijn ze er alleen nog maar om zich voort te planten.


Waarom hebben ze het er dan over dat van 7 steken van zo'n dier een paard aan dood kan gaan?
Of is dat weer een ander beest?
Wat voor beest is dat dan?

En je hebt het over dat ze in volwassen stadium ze er alleen nog zijn om voort te planten, gaat hun hele leven daar om?
Of doen ze dan wat anders in hun onvolwassen stadium?
En als ze geen mond hebben, hoe moeten ze dan eten?
Wat eten die beesten trouwens?
Snap er geen ene fluit meer van, dacht altijd dat van Horzels een paard dood kon gaan.
Waarom raken de paarden dan anders zo in paniek als zo'n beest bij hun in de buurt vliegt? Als ze toch alleen maar eitjes leggen?

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:45

Heb het even opgezocht:

Zo voorkomt u besmetting!

In tegenstelling tot de meeste wormsoorten, vindt besmetting met de horzellarf niet plaats via de mest, maar via de horzelvlieg. De horzel is een bruine vlieg van ongeveer 2cm lang met gestreepte vleugels. De vlieg leeft slechts enkele dagen en heeft maar één levensdoel; ze wil haar honderden eitjes kwijt op de haren van het paard (bij voorkeur op de benen en rond de mond). Horzels kunnen zich in hun korte bestaan niet voeden en ze steken dus niet!

De levenscyclus
De vrouwtjesvlieg legt haar kleverige eitjes op de haren van het paard. Na 5-10 dagen wordt in het ei een larve gevormd. De larven veroorzaken jeuk, waardoor het paard op die plaatsen gaat bijten en likken. Hierdoor komen de larven in de mondholte, waar ze onder het slijmvlies kruipen en in ongeveer een maand naar de achterkant van de tong trekken. De larven worden dan doorgeslikt om vervolgens gedurende ca. 10 maanden in de maag en/of darmen van het paard te verblijven. De maag kan soms honderden larven bevatten. Vanaf het voorjaar laten de larven het maag/darm slijmvlies los en komen met de mest mee naar buiten. Hier ontwikkelen ze zich in 3 tot 6 weken tot volwassen vlieg. De eerste vliegen zijn er al vanaf mei, maar de meeste komen uit in augustus en september.

Schade
Tijdens hun verblijf in de maag en/of de darmen nestelen de larven zich in het slijmvlies en voeden zich met slijm. Dit kan zeer nadelige gevolgen hebben voor de werking van de maag en/of darmen en uiteindelijk leiden tot onder andere groeivertraging, koliek, een slechte conditie en een verminderde weerstand.

Bestrijding
Door in het najaar (eind oktober) een wormpasta te geven op basis van ivermectine worden alle fasen van de horzellarf gedood. Het beste moment is het moment van opstallen; horzels leggen hun eitjes namelijk alleen in de open lucht. Tegelijkertijd moet u dan alle eitjes van het lichaam van het paard verwijderen. Als u er niet zeker van bent dat u alle eitjes heeft kunnen verwijderen en/of bij paarden die overdag nog buiten komen, is het raadzaam de behandeling 6 weken later te herhalen. Met deze dubbele behandeling kunt u er absoluut zeker van zijn dat deze parasiet niet in het lichaam van uw paard leeft!