Paard trapt fietser, wie aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:33

Citaat:
Werk zelf bij de politie!!

Geloof nog meer in dit topic Tong uitsteken

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:40

Het BW roept een risico-aansprakelijkheid voor door dieren veroorzaakte schade in het leven. Deze rust op de bezitter van het dier. De aansprakelijkheid is gekoppeld aan de onberekenbare gedraging van het dier. Het is zonder belang of de bezitter enig verwijt kan worden gemaakt van die gedraging.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:57

Sharlyn schreef:
Heb je door hoe tegenstrijdig je bezig bent?
Wat ik zeg praat je tegen maar daarna kom je met (bijna) precies hetzelfde verhaal.
Nou en voor de mensen die het niet geloven, dan niet joh.
Dit verhaal is tot een rechtzaak gekomen en daar heeft de rechter bepaald dat stalgenoot moest opdraaien voor de kosten.
Ze had nl geen noodzakelijke reden om met haat paard in de bebouwde kom te komen en ik denk dat die rechter echt wel weet wanneer iets strafbaar is of niet.
Maar goed, als jullie het beter weten dan ga je lekker door zo, offuh, ga met je paard in het dorp staan en wacht tot ome agent je ziet.
10 tegen 1 dat die je vriendelijk toch dringend verzoekt om je met je paard buiten de bebouwde kom te gaan.
Het zou vast wel anders zijn als je je paard aan huis hebt staan maar verder toch echt niet


Hier in de randstad heb je bijna alleen bebouwde kom...
Dan maar binnen blijven??? Lijkt me onzin! Verward

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 06:48

KarinvdM schreef:
:)* Als je het hier plaatst, dan heeft iedereen er wat aan!


Nee, dat doe ik niet meer, want dan weet iedereen het toch weer beter. Dus PB'en over dit soort zaken mag altijd, maar on topic geef ik geen antwoorden meer.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 07:13

Sjuimpje schreef:
Als ik vanuit een steeg onder een auto fiets is dat toch ook neit de schuld van de automobilist onder het mom van "Hij had moeten remmen want hij is bestuurder en hoort de auto onder controle te hebben."


jawel dus, binnen de bebouwde kom is de automobilist altijd aansprakelijk.

/ADD
ik heb de rest niet gelezen, misschien was dit al gezegd.

Nanda
Berichten: 1509
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 07:39

Mijn shetlandpony die aan de ketting aan een dijk staat, heeft een aantal jaar geleden uitgehaald naar een fiets waarna die totalloss was. (ik heb nooit het verhaal van die mevrouw geloofd maar ala om discussie te voorkomen).
Ik ben de eigenaar van de shet, dus ik ben verantwoordelijk. De WA-verzekering heeft betaald. (ik had wel een eigen risico van 50 euro).
De Eigenaar van het paard is altijd verantwoordelijk!!!!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:21

Sharlyn"]
Maar goed, als jullie het beter weten dan ga je lekker door zo, offuh, ga met je paard in het dorp staan en wacht tot ome agent je ziet.
[/quote]


[quote="Jnien"]
Werk zelf bij de politie!!
[/quote]


[quote="runningkawa schreef:
Geloof nog meer in dit topic Tong uitsteken


Haha!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:48

Volgens mij is het idd ook zo dat in alle gevallen de eigenaar aansprakelijk is, persoonlijk vind ik dit wel erg krom, dat betekend dat vervelende mensen gewoon je paard een schop mogen geven bij wijze van spreken en dan mag het paard zich niet eens weren Verward
Ik zat hier laatst ook nog over na te denken omdat ik een paar jaar geleden een keer met mijn pony bekogeld ben met besjes, die kinderen door van die blaaspijpjes heen naar ons toeschoten. Waarop mijn pony uithaalde, ik had er niet aan moeten denken dat dat raak was geweest
Het ergste was nog dat de ouders van die k*tkoters gewoon toekeken terwijl die kinderen dat deden en op het moment dat ik kwaad werd op die koters gingen die ouders tegen mij tekeer Verward
Echt belachelijk Boos!

Maar LDRD, als jij het antwoord weet, waarom zet je het dan niet gewoon hierop? Nu is iedereen maar wat aan het gissen en dan hebben we gewoon duidelijkheid

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:08

LDRD schreef:
Nee, dat doe ik niet meer, want dan weet iedereen het toch weer beter. Dus PB'en over dit soort zaken mag altijd, maar on topic geef ik geen antwoorden meer.


Daarom dus Stuur anders even een pb

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:26

Worden er geen 2 vragen gesteld?
1 X wat zegt de verzekering, aansprakelijkheid
1 X ben je fout vwb de wet....
zit de denken aan die aanrijding met Maxima op een weg waar diegene die aangereden is niet mocht komen.....
Die man zat fout maar Maxima was aansprakelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:30

LDRD schreef:
Nee, dat doe ik niet meer, want dan weet iedereen het toch weer beter. Dus PB'en over dit soort zaken mag altijd, maar on topic geef ik geen antwoorden meer.

Zeg dan helemaal niks..tjonge jonge
ja sorry, dit vind ik nu echt raar.
Laat die paar die denken dat het niet zo is dat denken, de rest heeft er wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:30

Jij bent aansprakelijk. Raar maar waar helaas.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:46

runningkawa schreef:
Geloof nog meer in dit topic Tong uitsteken


??

Morrie

Berichten: 22357
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:50

nog sterker: je bent zelfs als eigenaar aansprakelijk als je bijrijder brokken maakt!

Ik had laatst iets soortgelijks als Sjuim: een stuk of 6 etterbakjes op brommers en fietsen in de polder (alles loopt daar dood, dus wat meosten ze daar???), die gingen Morrie lopen jennen, maar Morrie zal nooit slaan, die slaat op de vlucht, richting de weg waar wel verkeer was, en een lol dat ze hadden zeg........

Gelukkig sta ik o stal bij een alerte boer, die zag het al gebeuren en kon Morrie net op tijd het erf op jagen.

Anders had ik toch ook mooi voor de kosten van de schade opgedraaid.

Mijn ervaring met WA verzekeringen is dat ze altijd wel iets vinden om niet uit te hoeven keren. Je dient de dier t.a.t. voor 100% onder controle te hebben namelijk, dit geldt niet alleen voor paarden, ook voor honden en katten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:54

Zijn katten geen uitzondering omdat je een kat zogezegd niets kan leren?

Verder is de eigenaar van een paard bij mijn weten altijd aansprakelijk voor de gedragingen van het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:55

Word het niet eens tijd dat mensen zelf ook aansprakelijk zijn voor de domme dingen die ze doen...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:02

Citaat:
De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad

Morrie

Berichten: 22357
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:03

Citaat:
Zijn katten geen uitzondering omdat je een kat zogezegd niets kan leren?


nope.... er was bij mij een keer een kat uit het raam gesprongen (op 2 hoog) en die was op de begane grond weer een openstaand raam in gegaan en had daar een hele slaapkamer verbouwd: behang van de muren af, gordijnen stuk , vanalles kapot, omdat ie toch wel in paniek was.

Alles geclaimd bij de WA verzekering, niets vergoed gekregen, ik had die kat binnen moeten houden.

Hetzelfde met een geplette bril, daar was iemand op gaan zitten, argument van de verzekering: een bril hoort op je neus of in een degelijk etui, niet zomaar op een tafeltje.

Mijn hond had een keertje buiten op straat (nou ja in de bosjes) een kat van iemand uit de buurt verbouwd, dat kreeg ik uiteindelijk wel vergoed (kat moest een operatie enz.) terwijl de hond niet aangelijnd was in de bebouwde kom, wat wel moest.......

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:33

runningkawa schreef:
Zeg dan helemaal niks..tjonge jonge
ja sorry, dit vind ik nu echt raar.
Laat die paar die denken dat het niet zo is dat denken, de rest heeft er wat aan.


Kijk, en dan krijg je dit soort discussies en daar heb ik nou net geen zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:36

Bestaat er ook niet een wet die zegt dat je je niet verkeersgevaarlijk mag gedragen? Als je willens en wetens een dier waar van bekend staat dat ze in bedreigende situaties kunnen slaan, gaat lopen tarten, ben je toch verkeersgevaarlijk bezig?

Dus ook zo leuk als je automobilisten tegen komt die gaan toeteren,gasgeven, joelen om je paard op hol te laten slaan. Stel dit lukt met alle gevolgen van dien, gaan die gasten dan lachend vrijuit??

Als je getuigen hebt, sta je toch sterker dat je plaats op de weg juist was, geen ruiterpad, dus op het fietspad met je paard. Dat het paard werd getreiterd. Ik vind het vreemd dat dit niet wordt gehonoreerd.

Dus als ik een nieuwe fiets nodig heb, bokkers wanneer gaan jullie wandelen? Sjuim neem je die van jouw dan mee, ik weet nu dat hij trapt. Kolder hoor, gek land.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:39

En als de knul van 16 nou dusdanig aan het etteren is, dat het paard schrikt en uitglijd. Hoe zit het dan??

Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:46

Alane schreef:
Worden er geen 2 vragen gesteld?
1 X wat zegt de verzekering, aansprakelijkheid
1 X ben je fout vwb de wet....
zit de denken aan die aanrijding met Maxima op een weg waar diegene die aangereden is niet mocht komen.....
Die man zat fout maar Maxima was aansprakelijk


Dat zijn inderdaad twee verschillende dingen maar als de WA-verzekering nu zegt dat het geen gedekte schadeclaim is en je wordt wel aansprakelijk gesteld? Keert de verzekering dan wel uit omdat je aansprakelijk gesteld bent?

Ik begrijp de redenatie van LDRD wel maar ik vind het ook wel jammer want het is nu juist zo fijn om antwoorden te krijgen van iemand die er echt verstand van heeft want vaak roepen dit soort topics meer vragen op dan er antwoorden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:49

LDRD schreef:
Kijk, en dan krijg je dit soort discussies en daar heb ik nou net geen zin in.

Hier is weinig te duscusieren, want je zegt alleen maar A

en een discussie is toch niet erg, alleen maar leerzaam, voor iedereen
maar goed, wij mogen niks leren denk ik dan?
Verder al je het zeker weet, met goede beargumentatie zal niemand er omheen kunnen Lachen

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:55

Dus als iemand moedwillig tegen mijn paard aanrijdt en hij gaat spontaan zitten op de auto ben ik verantwoordelijk voor de schade?
Of zoals laatst een paar mensen vonden dat ik niet ver genoeg in de berm reed en dreigend en roekeloos achter me reden ben ik dan ook verantwoordelijk als ze dan de macht over het stuur verliezen?

Morrie

Berichten: 22357
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:02

yep coydog, het is raar, maar waar......