Shet met kar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:30

Ze hoeft niet perfect te kunnen mennen, maar enige kennis is toch wel gewenst als je met zo'n idee in je kop rondloopt.
En zo als het over komt wou ze het dier zelf beleren voor de kar, dat moet je dus nooit doen als je er geen verstand van hebt.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:07

Sorry hoor maar ik vind het een beetje gezeik, ze vraagt toch hoe duur alles is en niet jullie mening of ze het wel of niet moet doen?

De ene 18-jarige is de andere niet, jullie kennen haar niet (Ik ook niet trouwens) dus oordeel dan ook niet zo snel. Das toch wel weer typisch bokt *zucht*

Mijn verhaal:

Ik kreeg na vanaf mijn 8e ponies van anderen gedaan en ingereden te hebben voor mijn 15e verjaardag een shetlandveulentje van een jaar. Het was een hengstje en dat is hij nu 11 jaar later nog steeds. Hij kostte 500 gulden. Ik moest zelf werken voor zijn onderhoud en spullen, alleen als er echt hoge dierenartskosten kwamen dan sprongen mijn ouders bij (gelukkig was dat niet vaak nodig) Voor mijn 16e verjaardag kreeg ik een tuigje dat toen nog 400 gulden kostte en zonder enige menervaring maar wel met veel ervaring met jonge ponies makmaken en opleren heb ik hem tuigmak gemaakt. Verkeersmak was hij al en hij is in al die 11 jaar dat ik hem heb nog nooit op straat ergens van geschrokken, of ik hem nou op een trens en zonder oogkleppen reed of met oogkleppen en een bokkebitje.
Ik liep erachter op straat (zonder kar) en toen ik voor mijn 17e verjaardag de kar had gekregen (750 gulden) en Dinkey 3 was, heb ik er eerst nog een maand of 4 naast gelopen over de weg met de kar erachter. Daarna met iemand ernaast en iemand erin en het is nooit fout gegaan of wat dan ook.
Met vertrouwen en logisch nadenken kom je ook al een heel eind, ik heb geen menbewijs gehaald of wat! Ik heb altijd zelf voor mijn shet gewerkt en de verantwoordelijkheid gehad (al dus vanaf mijn eind 14e want ik kreeg hem een maand voor mijn verjaardag) en het is me tot nu toe altijd gelukt (Ben nu 26). Ik heb altijd alles voor hem over gehad, hij kreeg altijd alles wat een groot paard ook zou krijgen, ook aan spullen enzo.

Mijn mening: je moet goed nadenken over wat je nou eigenlijk wilt. Als je diep in je hart weet dat je uiteindelijk toch een haf wilt, moet je daarvoor gaan. Spaar lekker even door en koop niet een goedkope vervanger als dat niet is wat je echt wilt. Als je WEL een shet wilt, en ook zeker weet dat je er alles voor over hebt, niet alleen nu maar ook over 10 jaar dan zou ik voor de shet gaan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:30

DinkeyGirl schreef:
Sorry hoor maar ik vind het een beetje gezeik, ze vraagt toch hoe duur alles is en niet jullie mening of ze het wel of niet moet doen?

Dat vroeg ze in eerste instantie, de antwoorden kreeg ze en daarover ging het een beetje met een andere slag door.
Dr mogen toch wel adviezen gegeven worden ? Als dat nou een beetje van het onderwerp afwijkt is dat toch niet zo erg ?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:15

Mithrandir schreef:
beterweter Haha! ! na ik kan nog wel een heel verhaal typen zoals jij nu doet, maar daar heb ik echt geen zin in. Kan je denken dat ik me uitgeluld voel, moet je vooral denken maar dat maakt mij niet uit Haha! en ik werk me rot om een paard te kunnen kopen en onderhouden maar waarschijnlijk snap je dat dus niet maar goed bedankt voor je reacties, je zal wel gelijk hebben ofzo.. blij? mooi

Haha! grtzzzz
Ik ken iemand die het paard dat ze had al verzorgde voordat ze haar kocht. Ze wilde eigelijk een ander, maar omdat dit paard verkocht zou worden als zij haar niet meer zou verzorgen, heeft ze toch haar "verzorgpaard" gekocht.
Toen ze haar kocht was ze drachtig, van het veulen heeft ze geen afstand kunnen doen, dus nou heeft ze twee paarden. Ze werkt zich te pletter, alleen maar omdat ze zo gek is op die beesten, en was het meer dan eens helemaal zat.

Ik heb gelijk ofzo? Elke situatie is anders. Maar als iemand die zoveel om haar paarden geeft, al moeite heeft met "werken alleen voor het paard", hoe moet dat dan gaan met iemand die het paard alleen maar koopt en onderhoudt omdat ze zo graag een pony wil hebben? Die band is er niet met een paar weken.

Dan ben ik misschien een betweter, maar ik heb het wel allemaal al meegemaakt. Je vraagt om advies, je krijgt het, maar het advies is niet positief genoeg voor je, dus je gaat ertegenin. Alles wat gezegd wordt geldt niet voor jou, want jij ben beter dan de gemiddelde bokker. Ik snap je niet? Ik snap niet dat je je te pletter werkt om een paard te kunnen onderhouden? Nee, dat is inderdaad heel moeilijk te bevatten voor iemand die het zelf ook heeft gedaan.

Op een forum worden trouwens argumenten verwacht, dus als je geen zin hebt om "een heel verhaal te typen zoals ik doe", wat doe je dan hier?

En of ik blij ben... Nee, ik had liever een beargumenteerd antwoord gehad, in plaats van een welles - nietes reactie...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:22

[quote="DinkeyGirl"]
Mijn verhaal:

Ik kreeg na vanaf mijn 8e ponies van anderen gedaan en ingereden te hebben voor mijn 15e verjaardag een shetlandveulentje van een jaar. Het was een hengstje en dat is hij nu 11 jaar later nog steeds. Hij kostte 500 gulden. Ik moest zelf werken voor zijn onderhoud en spullen, alleen als er echt hoge dierenartskosten kwamen dan sprongen mijn ouders bij (gelukkig was dat niet vaak nodig) Voor mijn 16e verjaardag kreeg ik een tuigje dat toen nog 400 gulden kostte en zonder enige menervaring maar wel met veel ervaring met jonge ponies makmaken en opleren heb ik hem tuigmak gemaakt. Verkeersmak was hij al en hij is in al die 11 jaar dat ik hem heb nog nooit op straat ergens van geschrokken, of ik hem nou op een trens en zonder oogkleppen reed of met oogkleppen en een bokkebitje.
Ik liep erachter op straat (zonder kar) en toen ik voor mijn 17e verjaardag de kar had gekregen (750 gulden) en Dinkey 3 was, heb ik er eerst nog een maand of 4 naast gelopen over de weg met de kar erachter. Daarna met iemand ernaast en iemand erin en het is nooit fout gegaan of wat dan ook.
Met vertrouwen en logisch nadenken kom je ook al een heel eind, ik heb geen menbewijs gehaald of wat! Ik heb altijd zelf voor mijn shet gewerkt en de verantwoordelijkheid gehad (al dus vanaf mijn eind 14e want ik kreeg hem een maand voor mijn verjaardag) en het is me tot nu toe altijd gelukt (Ben nu 26). Ik heb altijd alles voor hem over gehad, hij kreeg altijd alles wat een groot paard ook zou krijgen, ook aan spullen enzo.

quote]

Dat het in jouw geval goed gaat is mooi Lachen !Maar ik denk dat als ik op buitenrit iemand tegen kom die geen menlessen heeft gehad ik mooi weg ben.Zou lekker zijn als iedereen gewoon zonder menlessen de weg op ging niet?Trouwens,als je een ongeluk veroorzaakt moet jij kunnen bewijzen dat jij een paard goed kan mennen.Kan je nooit bewijzen zonder ruiterbewijs/menbewijs,dan betaal je de rest van je leven de schadeclaim die je aan je broek heb hangen .TS : vind je mennen wel leuk eigenlijk?Misschien ben je als je dan straks je haffie heb uitgekeken op de shet en op het mennen?Dat zou wel jammer zijn!(zeker als je dan ook kan gaan mennen met je haffie)...want je zegt nu wel dat je geld heb voor een paard,maar dat worden er dan 2.Heb je daar wel geld/zin/tijd enz. voor?!Er ook wel eens aangedacht hoe dat met je studie gaat,dat je dan tegen die tijd een vriend krijgt enzovoorts?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:44

off topic: msn taal en dyslectie zjin 2 compeet andere dingen, en wat evatjuh doet is gewoon msn taal. beetje banketstaaf om het op dyslectie te gooien.

ontopic.
Als je een shet koopt omdat je eigenlijk wat groters wilt maar je dat op dit moment niet kan betalen, start je al verkeerd.

"goh, leuke shet heb je"

"ja, maar ik wilde eigenlijk een haf"

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:28

Ik denk dat je de zaak een beetje verkeerd inschat. Het verschil tussen de prijs voor het onderhouden van een shetlander die voor een haflinger is helemaal niet zo groot. Het kost gewoon alletwee best veel geld. Het is niet omdat een shetlander klein is en weinig eten nodig heeft, dat hij daarom véél goedkoper in onderhoud is. Net als Haflingers moeten shetten naar de hoefsmid, dierenarts, hebben voer nodig (zelfs wat krachtvoer, als ze werken in de winter), borstels, tuig, ontworming,...

Het verschil in prijs tussen beide rassen in absolute cijfers is misschien nog wel aardig wat, maar wat je aan 'basisuitgaven' kwijt bent bij elke pony hoe groot of hoe klein ook, is nog heel wat meer dan dat (dus relatief) kleine verschil.

Kortom: als ik jou was zou ik eerst nog eens goed nadenken over hoe het zit met je tijd en je budjet. Het kost waarschijnlijk allemaal nog wel wat meer dan jij je nu op het eerste gezicht inbeeldt. En als je het allemaal voor elkaar krijgt om zo'n diertje te gaan houden, kies dan toch voor een pony die geschikt is voor jou (als je niet kan mennen, zal je wel kunnen en willen paardrijden zeker?), waar je comfortabel mee kan leren rijden en jaren plezier aan zult beleven (en dus niet de goedkoopste, jongste shetlander). De grootste uitgave is heus niet de pony. Het onderhoud kost nog veel meer.

En tot slot: bedenk ook dat je zo'n diertje niet alleen op een wei kan zetten. Zelfs als er een geit ofzo bij staat, is het maar triest. Paarden zijn groepsdieren en staan dus echt liefst met soortgenoten op de wei.

Denk er gewoon goed over na. Het is niet allemaal onmogelijk, maar je moet een keuze maken niet én mogelijk is én ook verstandig.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:35

Ik heb 2 shetties, gewoon op het land staan (gratis) dan haal ik voer, zelf 1 zak is ong.9 euro, daar doe ik 1,5 maand mee. In de winter hooi en stro ong. 7 euro per week. Wormenkuurtjes om de 7 weken, tussen de 9 en de 20 euo (ene keer dure andere keer goedkope) ik heb net een nieuwe wagen gekocht 350,- maar de vorig had ik voor 50,- en dat was een prima karretje! Mennen is makkelijk, maar voor de openbare weg moet je wél je men bewijs halen. (word bij mij nooit gecontroleerd) maar is voor je zelf ook lekkerder dat je de regels enzo kent.

Als je meer wil weten moet je ff een prive berichtje achter laten!!!
Want ik help je graag!

evatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:41

DinkeyGirl

helemaal me je eens ik ken renske wel best wel goed (het meisje inkwestie) en waarom mag je niet werken voor een paard ?? ik werk ook ik loop krante en werk in een restaurant en nou is mijn mogelijkheid ook om een paard te kopen nu heb ik nog tijd maar als ik later als ik 20 ben elke dag werk red ik geen eigen paard meer dus ik werk nu en kan dan eind dit jaar begin volgend jaar een paardje kopen Haha! en dat beleren daar moet je gewoon goed met je paard kunnnen op schieten als je weet dat het moeilijk word iemand bij halen en als je niet zon heel moeilijk paard heb kan je het zelf brobeeren egt geen probleem ik ken er zat mensen die zelf beleerd hebben
.

stef

ik ben helemaal niet bankedt staferig als jij weet hoe ik mijn best moet doen om julie een beetje beter te kunen lezen en het is GEEN MSN TAAL ja ik kan niet zien wat er fout is als ik het nu na leest ??? oke ik heb een erge voorhem heb en ik loop 2 jaar achter met taal nu langer hier kan ik egt kwaat om worden ik ben ook niet blij dat ik dit heb oke en ga danb niet tegen mij zegen het is niet waar want je snapt waar scheilijk niet eens wat het is ook al ben je veel ouder als mij . !! .

en ik ben het zo onderhand wel zad dAT IEDREEN OP BOKT DAT TEGEN MIJ ZEIKT JE banketstaaf HET IS MSN TAAL NOU BIJ DEZE IK KAN EGT NIET GOED SPELLEN JAMMER DAT JULIE DAT BLIJK BAAR NIET BEGREIPEN !

sorry deze offtopick reactie maar moest egt even er uit

groetjes eva

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:14

Je spelt nu anders al een heel stuk duidelijker dan je eerste posts in dit topic. Verder zijn veel van je fouten gewoon typefouten, zoals
Evatjuuh schreef:
en ga danb niet tegen mij zegen

Verder vraag ik me eigelijk af waarom TS spontaan zo stil blijft...

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 15:55

ik was op vakantie okey? daar heb ik ook geld voor :d en eva is echt dislectisch, dus zeik niet okey hou echt je mond want ik word hier ook kwaad om..

En wie zegt dat als ik een shet heb, dat ik dan eigenlijk liever een haf heb? damn jullie zijn gewoon dom..

Sluit topic maar, ik word hier misselijk van!!!

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:13

Als je denkt dat je met een shetlander goedkoop uitbent kan je dat nog wel eens vies tegenvallen. Alleen aan de omheining ben ik al klauwen met geld kwijt want achter een simpel omheinkje blijven ze niet, die van mij blijven alleen achter gaas.

En ze kunnen misschien klein zijn, maar ze vreten als een groot paard, dus met een klein weilandje ben je er ook nog niet eens.

Mennen is ook niet goedkoop, aan goed tuig, een karretje, zweep e.d. ben je ook zo weer een boel eurootjes kwijt. en daar moet je niet op bezuinigen omdat mennen met slecht materiaal hartstikke link is.

Dan krijg je natuurlijk nog hoefsmid en alles er bovenop.

in de winter moeten ze bijgevoerd worden met hooi e.d.

inieder geval, zo goedkoop is het niet Tong uitsteken

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:44

Mithrandir schreef:
En wie zegt dat als ik een shet heb, dat ik dan eigenlijk liever een haf heb? damn jullie zijn gewoon dom..

Euh... dat laat je al inje hele post weten ... in je eerste bericht al Schijnheilig

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 13:27

misschien moet je dan een lees cursus gaan doen.. er staat niet dat ik liever een haflinger heb Verward

Er staat dat ik over 2 jaar een haffie wil gaan kopen, maar dat ik wil gaan BEGINNEN met een shetje.. dat betekent niet dat als ik een shet koop, dat ik er dan spijt van krijg omdat ik liever een haffie had willen hebben.

Dus als je met argumenten komt, kies dan een goede of kies een andere hobby..

Keej?

Thnkxxx Haha!

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 13:28

en dat betekent trouwens ook NIET dat ik meteen morgen een shet ga kopen hoor, ik bedoel iedreen zegt wel van denk er eerst over na.. hallo ik ben niet dom damn..

Shhhhhhhhhit

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:55

Als je om meningen van anderen vraagt krijg je die meestal ook Mithrandir Haha! !

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:01

Mithrandir schreef:
Dus als je met argumenten komt, kies dan een goede of kies een andere hobby..

Keej?

Het beste argument begint bij jezelf Schijnheilig

En verder hou ik erover op, ik heb je antwoord gegeven op je vragen. En wat dingen erbij gezet over hoe en wat het met de kosten van een shet gaat en met mennen...

Dat jij zo overreageert kan ik niks aan doen, we geven alleen maar antwoorden en meningen...

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:41

pony die voor de kar kan; 350/600 > euries
degelijke kar: 350 >
tuig: 150
bit: 50,-
menzweep; 20,-
ijzers(ligt aan je paard hoevaak, maar laten we is zeggen om de 8 weken); 75,-
stalling etc. etc. etc. dierenarts(paspoort, chip, inenten en andere jaarlijkse ongein en bezoekjes etc. is heeeeeeel duur!!!)

IEDER paard is duur, dus OOK een shetlandpony, de aanschaf dan misschien niet, maar het onderhoud.... (als je het na een jaartje opteld zit je zo langzamerhand al aan een Z dressuurpaard met veel talent, papieren etc. vergis je dus niet in het 'goedkope')

verder is mennen(volgens mij) de duurste tak van de paardensport... damn, pas moest ik nieuwe leidsels omdat mn andere te kort waren, 40,-!! en dat was nog een vriendenprijsje, normaal zijn ze nog veel duurder...)

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:36

boeflover schreef:
verder is mennen(volgens mij) de duurste tak van de paardensport... damn, pas moest ik nieuwe leidsels omdat mn andere te kort waren, 40,-!! en dat was nog een vriendenprijsje, normaal zijn ze nog veel duurder...)

Inderdaad, mennen is ongelooflijk duur. En als je niet investeert in degelijk materiaal, is het ook nog eens een ongelooflijk gevaarlijke discipline.
Je moet dus echt goed weten waar je mee bezig bent. Nog een klein detail: bij mennen steek je véél meer tijd in het onderhouden van tuig en koets, dan bij gewoon paardrijden. Als ik een men-tuig grondig poets doe ik daar 3 keer zo lang over dan als ik een hoofdstel en een zadel poets.

Maar: heerlijke hobby, dat mennen Lachen .

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:48

Mithrandir"]
nou ik doe ook altijd wat me gezegd word hoor, ik wil me bijrijdpaardje niet kwijt! maar soms is het wel irritant snappie? maar ik ga nu een paard leasen, natuurlijk komen daar ook regels bij en dingen die wel en niet kunnen, maar misschien wat meer verantwoordelijkheidsgevoel vind ik wel fijn
[/quote]Shetje met tuig leasen? Haha!

[quote="Mithrandir"]
hallo ik ben niet dom damn..
[/quote]Ooh niet? Waarom zeg je dan eerst:
[quote="Mithrandir"]
ik kan een vet mooi palomino shet krijge voor 80 euro hij is 1 jaar Lachen maar wel onbeleerd, uuhm.. nu ga ik twijfelen (het is echt een plaatje hoor)
[/quote]En dan:
[quote="Mithrandir"]
en dat betekent trouwens ook NIET dat ik meteen morgen een shet ga kopen hoor
[/quote]???

[quote="Mithrandir schreef:

Sluit topic maar, ik word hier misselijk van!!!
En dan zijn alle andere boktgebruikers dom... Omdat zij hun mening geven en die mening jou niet aanstaat.
Je zeg onderaan berichten dingen als I love Haflingers, je wil over een jaar of twee een Haflinger kopen, uit dat soort dingen maken andere boktgebruikers op, dat je graag een Haflinger wil. Waarom dan een Shet kopen, vragen wij je dan. Want je lijkt toch liever een Haflinger te willen. Maar als wij je dat vragen, zijn we dom! Want je hebt toch nooit letterlijk gezegd dat je liever een Haflinger had?
Never learned to read between the lines? Sorry we make you sick, but what goes around comes around!

Waarom heb ik het gevoel dat we hier met een "volwassen" pennymeisje te maken hebben? Schijnheilig Je weet alles beter, kan alles betalen... Weet je zeker dat je niet liever een wilde arabierhengst hebt?

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 11:41

okey dan denk je dat toch lekker, haha wel veel moeite gedaan om alles op te zoeken meisj Scheve mond

jij bent natuurlijk al 18, en jij weet alls whahahahaha :j:j

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 11:43

ow sorry trouwens dat ik 2 rassen leuk vind.. oops mag niet..

uhm..

Lovers Haflingers + Shetjes.. zo goed?

ow eigenlijk nog meer want ik wil ook een tinker Scheve mond

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 11:43

Lovers TINKERSSSS

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:37

Dit is echt een vet trieste reactie Mithrandir,eerst zeggen dat je met goede argumenten moet komen en dan kom je zelf met opmerkingen die niks te maken hebben met het topic.Zegt meer over jezelf dan over de mensen die je aanvalt........

Mithrandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 13:30

ja ik kan ook wat jullie kunne Lachen Tong uitsteken *steekt tong uit*