Mijn jaarling bijt mij zoveel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:38

daar vertel je dus net weer de clou
je enter staat in groepsverband(opfok, whatever) met andere paarden
en je doet maar kort dingen met hem ivm aandacht erbij KUNNEN houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:49

draumpje schreef:
daar vertel je dus net weer de clou
je enter staat in groepsverband(opfok, whatever) met andere paarden
en je doet maar kort dingen met hem ivm aandacht erbij KUNNEN houden

Dat is waar, maar niet alles wat ze nu kan heeft ze in de groep geleerd. Bovendien heeft ze voordat ze in de groep kwam een half jaar samen met een enterhengstje gestaan waar zij absoluut de baas over was (vandaar de dominantieproblemen waarover ik vertelde). Ze heeft ook wel eens naar mij gesteigerd, ze heeft ook geprobeerd te bijten... Ik heb dit gedrag afgeleerd voordat ze de grote groep inging (toen ze de groep inging was ze 1 jaar, ik heb haar vanaf 6 maanden en ze is nu 1 jaar en drie maanden). Daarna ging het natuurlijk nog beter Knipoog
En inderdaad, je moet nooit te lang met zo'n beestje bezig zijn, DAN worden ze pas vervelend Schijnheilig
Zo'n jonkie heeft ook andere paarden nodig, ben ik het absoluut mee eens, maar ik zie er geen kwaad in om af en toe wat met ze te ondernemen, en dat probeerde ik duidelijk te maken.

De mijne heeft in ieder geval geen schade Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:53

De mijne stond alleen met mams en heeft er ook geen schade van ondervonden... De enigen die er last van hadden waren de koeien, die werden met enige regelmaat de rivier ingejaagd, totdat er een draaje tussen paard en koe kwam te hangen.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:59

als ze klein zijn en bijten en moeilijk doen dan laten we het aan andere paarden over om hun op te voeden.
maar zodra we op hun rug kunnen en ze in de krul laten lopen halen we ze iedere dag uit de wei zodat ze voor ons kunnen werken.
zo zijn de meeste mensen toch??
ik vind dat je een jaarling best iedere dag uit de wei kan halen, kan me niet voorstellen dat het kwaad kan.
die van mij vind het denk ik toch leuk om mee te gaan wandelen.
hij kan het niet tegen me zeggen maar ik zie het toch aan zijn gedrag.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:27

Ethelate schreef:
Liever een 3 jarige die van de wei komt en niks kent, dan een 3 jarige, die veel gewent is, maar geen idee heeft wat rangorde is, en die je eerst moet bijbrengen wat niet mag.
De opfok in dat beest, want zo krijg je aleen maar een verwend mormel

dat bedoel ik!
ik heb vanaf mijn 15e al jonge paarden ingereden, en nee dat ging uiteraard niet meteen goed, maar ik reed op een manege , en ik durfde overal op, dus onder begeleiding ben ik toen alle jonge paarden en pony's daar gaan inrijden!
en geloof mij, je merkt echt wel het verschil tussen dieren die de opfok in zijn gegaan of degene die thuis zijn gebleven
die manege was een stoeterij, dus elk jaar waren er zat veulens, die werden ergens naar de wei gebracht en alleen n keer verplaatst als de wei op was, dus meer als op de vr8wagen lopen en bekappen , kenden ze niet, gelukkig!!
we hadden ook een flesseveulen waarvan de moeder was overleden, dat beest was een vreselijk dier!! die zag de mensen niet als "baas" want sja je weet hoe dat gaat op een manege, agoss, veulentie is mammie kwijt etc etc ... oftewel een smerig verwend mormel was het
heeft een jaar geduurt voor we er fatsoenlijk op konden zitten, maar zal altijd een etter blijven
heette jazz.. goh what's in a name he Knipoog
maar goed, dat was al bewijs 1 voor mij
zo hadden wat pony-veulens in een wei gestaan bij een camping, dus oftewel, allemaal pennymeisjes waren ermee in de weer geweest....
stuk voor stuk verwende mormels, slaan, bijten , en zadel niet op te krijgen
als paarden leren dat mensen er zijn om mee te spelen en te knuffelen, dan willen ze tegen de tijd dat ze 3 zijn, echt niet meer werken voor je !
nog een verhaal, ik gaf ergens les , en daar waren mensen die een jaarling hadden gekocht, mooi beestje om te zien, maar mensen erg weinig verstand nog van paarden, sja een veulen is goedkoop.. dat wel ja ..
tegen de tijd dat ie 2 was, konden ze de wei niet eens inkomen zonder eten, want hij sloeg ze de wei uit hij viel ze aan !!
nou, ze waren begonnen met longeren... sja daar was ie niet van gedient, hij was anderhalf jaar verwend geweest en moest nu ineens werken??
steigeren en achterover klappen, was alles wat ie deed, en als je niet oppasste had je een trap te pakken
gelukkig heb ik ze kunnen overtuigen hem te ruilen tegen een ouder paard
maar met die jonge is het nooit meer iets geworden, we moesten m met 3 man naar de wei brengen aan een llange longelijn... wasgewoon gevaarlijk voor iedereen ...
sja .. ik bedoel maar
en dit zijn dan nog maar een paar verhalen...

paarden moet je vergelijken met mensen, je moet ze eerst peuter en kleuter laten zijn, tuurlijk kun je er wel een keer wat meedoen, ik heb met mijn veulen ook al gewandeld, moeder op stal gezet , en veulen rond de bak gewandeld, maar wel onder strenge hand.
veel mensen hebben helaas te weinig ervaring met het beleren van paarden en dan gaat het dus fout!
ze moeten weten wie de baas is
als jij 2 jaar lang alleen met m wandeld en m knuffelt en snoepjes geeft, dan zal hij niet snappen dat jij met zijn 3e jaar ineens gaat rijden, want je staat niet boven hem
vooral snoepjes geven is uit den boze
als je m wat lekkers wil geven, dan gewoon tusssen de brokken door geven !
als een paard 2,5 a 3 is, is ie nog jong genoeg om alles te leren
gaat ook vaak beter, omdat ie nog niet zo bekend is met de mens ( na de opfok) en hem eerder als leider zal zien .
ook meelopen aan de hand leren ze dan nog echt wel hoor, net zo makkelijk.

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:46

Hoi,

Als hij weer wil bijten stop je gewoon je vuist in z'n mond, of probeer z'n tong te pakken, vinden ze niet leuk, en trekken op de duur vanzelf de link: bijten-gevolg-iets onprettigs in aan m'n mond.

Zou nooit voor z'n kop meppen, dan heb je ze op jonge leeftijd gelijk al kopschuw,
of je moet het gelijk "blussen", is b.v. hij bijt, jij gelijk een klap, gevolg is dat hij z'n hoofd wegtrekt, en dat is goed want hij stopt met bijten, en dan belonen (waar je geslagen hebt aaien en zeggen goedzo of iets dergelijks).
Daar voorkom je kopschuw mee !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:48

Beste is het dier gewoon in de groep te laten en je er even een jaar of twee niet meer mee te bemoeien......... Nu leert ze alleen maar "slechte" dingen....... beter een paard dat niks weet dan een paard dat slechte dingen weet........

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:16

gijsenkim schreef:
Beste is het dier gewoon in de groep te laten en je er even een jaar of twee niet meer mee te bemoeien......... Nu leert ze alleen maar "slechte" dingen....... beter een paard dat niks weet dan een paard dat slechte dingen weet........

sja schijnbaar dringt dat niet door bij TS
maar tis wel nou eenmaal zo

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 10:10

Dees schreef:
Weet je Punkies... hier zijn geen kampen, en je mini reactie is dus niet echt een intelligente bijdrage.

Helaas worden veulens en enters gezien als huisdieren, maar als iemand perse met zijn eigen veulen wil wandelen... veel plezier!

Maar ik vind het een erg kortzichtig iets, wat totaal niet bijdraagt aan de prettig ontwikkeling van het dier. Ik denk dat de topicstartster het ook voornamelijk doet voor eigen gerief; geen enkele enter die er plezier aan beleefd. Bovendien: als het zo'n groot nut zou dienen, zouden professionele stallen het immers ook massaal doen

zo'n "veulen"moet dat toch ook leren? Straks heb je zo'n sterke niets geleerde 3 jarige

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:21

Ik heb de mijne niet in de opfok gedaan (toen wist ik nog niet eens dat die dingen bestonden Bloos!), heb hem samen met zijn mams opgevoed. Maar ik ben niet van mening dat een veulen in zo'n kudde niets leert, integendeel... En dat een veulen in de opfok staat, wilt niet zeggen dat je 'm niets kunt leren. Kennissen van me zetten al jaren hun hengstveulens in opfok, gaan er een paar keer per maand heen om het beest even in handen te hebben. Op het moment dat die hengsten 3 zijn kennen ze de basis: poetsen, voetjes geven, meelopen aan het halster, da, smid en trailer. Hoezo, niets leren?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:53

punkies schreef:
zo'n "veulen"moet dat toch ook leren? Straks heb je zo'n sterke niets geleerde 3 jarige

De belangrijke zaken leer je ze voordat je ze afspeent, en die lessen blijven hun hele leven lang wel hangen.
En eh... 3 jarigen zijn helemaal nog niet sterk, en op 3 jarige leeftijd leren ze heel snel.

Er is gewoon simpelweg geen argument om met een jaarling te gaan wandelen, het is zinloos en puur ter gunste van het plezier van de eigenaar. voor het paard zelf heb je er niets aan. Alles wat je een jaarling probeert te leren, pakt hij beter op als 3 jarige. Je kan ze op 1 jaar oud alleen maar verpesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:33

Dees schreef:
Je kan ze op 1 jaar oud alleen maar verpesten.

Die van mij is toch echt niet verpest hoor en ik doe al negen maanden twee keer per week wat dingetjes met haar. Ze staat nu pas een paar maanden in een kudde, daarvoor met z'n tweetjes terwijl zij de baas was. Het gaat prima met haar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:27

Het is toch niet of-of...maar EN-EN.

Jong ding moet gewoon lekker in een kudde , als een sociaal PAARD opgevoed worden zodat hij zich fijn aanpast binnen een groep en echt een evenwichtig paard wordt. Dat sowieso.

Maar dat neemt niet weg dat je hem gerust er een paar keer per week uit kan halen om hem ook de juiste omgang met mensen bij te brengen..beiden zijn belangrijk. Beestje mag de hele godganse dag paard zijn tussen de paarden maar er kan ook even een moment "werk" van hem gevraagd worden. Dus even met een mens mee en braaf meewerkend een poetsbeurtje en wandelingetje ondergaan. Leren dat dat best wel leuk is en dat mensen okee zijn , je er wat afwisseling bij hebt en je ze een plezier kan doen. Ook dat is onderdeel van de opvoeding vind ik.

Een jong ding mag best van begin af aan meekrijgen dat het heel normaal is als hij regelmatig even uit de groep gehaald wordt om iets met het mens samen te doen. En dat hij dat leuk gaat vinden doordat je consequent met hem bezig bent , hij dingen goed kan doen waardoor hij leert dat het leuk is om "te werken".

Denk dan alleen al aan een aai over de bol als hij braaf een voetje geeft ,
of tijdens een wandelingetje allerlei spannende dingen tegenkomen , een lekker plukje riet langs de sloot... ideaal om het dier plezier in de omgang met de mens bij te brengen. En dat uur totaal op een week doet helemaal niks af aan de opvoeding die hij verder in de groep krijgt.

Ik vind het ook een beetje onzin dat veel mensen roepen : van een veulen moet je afblijven , die HOEFT nog niet te werken , het is alleen voor het plezier van de mens en dat dier heeft er niks aan , enz.

En als hij 3 is moet hij ineens een heel ander leven in... *hop* op stal *hop* aan het werk... ineens uit de groep...

Bij een volwassen paard zijn deze dingen net zo belangrijk.

Dan vraag je je af : welk paard heeft het nu beter ?

1 die van veulen af aan in een kuddetje bij stal heeft gelopen , een zelfverzekerd en braaf , sociaal paard binnen de kudde is geworden door de opvoeding van de andere paarden , en door de momentjes dat hij even uit de groep werd gehaald voor zijn opvoeding in de omgang met de mens , die al heeft geleerd dat het okee en zelfs best leuk is om even "aan het werk" te gaan en lieve woordjes te kunnen verdienen , die dus als hij bereden kan worden gewoon op dezelfde voet verder gaat , binnen de kudde PAARD blijft maar rustig aan verder komt in zijn opleiding tot rijpaard , nog steeds op diezelfde leuke manier

of

1 die van veulen af aan in een kudde gemikt wordt en alleen sporadisch in mensenhanden komt , de tijd van z'n leven heeft daar , en dan ineens uit z'n omgeving gehaald wordt , ergens anders wordt neergezet waar hij zich ineens aan moet passen aan het volwassen-paarden-leven met stalling en werken... ?

In de eerste jaren heeft het eerste paard het sociaal PAARD-gezien net zo goed als de tweede...enige verschil is dat die eerste af en toe even een taakje krijgt. Wat verwaarloosbaar is op de tijd dat hij in de kudde staat...

Die tweede krijgt ineens een heel ander leven en die krijgt alles ineens voor z'n kiezen , moet vaak ineens op stal....

Ik zeg niet dat dat verkeerd is , maar het is wel opvallend dat een veulen met rust gelaten moet worden in een kudde en dat een volwassen paard dat privilege ineens niet meer heeft.

Voor een volwassen paard voegt het werk met de mens net zo min iets toe als voor het veulen hoor , ook DAT is enkel voor ons plezier...

En zo moet je het trouwens helemaal niet zien.

Als je paard geen plezier heeft in de omgang met jou , dan doe je toch iets verkeerd. Als je het dier niet tot een fijn evenwichtig en braaf paard op kan voeden , dan doe je ook iets verkeerd. Kan je dat niet met een veulen dan verpest je een driejarige ook. Kan die in d ekudde nog zo goed opgevoed zijn : zo'n dier heeft ook een scheiding qua gedrag naar mensen of zijn kudde hoor , ook al kan hij in de kudde nergens mee wegkomen : als dat bij mensen wel kan weet hij dat dondersgoed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 16:08

Ik ben het helemaal met je eens; ik had het zelf niet beter uit kunnen leggen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:57

punkies schreef:

beter niets geleerd dan fout geleerd.......... Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:02

Ook ik ben van mening dat een jaarling beter af is in de wei met andere paarden.

Als je dit niet wil of het kan niet (dan vraag ik me af wat iemand met een jaarling moet) kun je beter teweing vragen van zon paard dan teveel.

Wat is de reden dat ie al geruind is?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 19:49

Quellian schreef:
Ja, ik ga met de rest mee wat betreft opfok! Lekker jong laten zijn, hij kan nog lang genoeg werken. Ik kan me er altijd zo pissig om maken dat mensen voor hun eigen egoïsme een veulen bij zich houden... Koop dan een ouder paard als je er dingen mee wilt doen.

Wat betreft het bijten: de mijne heeft het 1x gedaan en ik heb hem zó hard in zijn neus gebeten dat het ging bloeden. Daarna heeft hij er nooit meer over nagedacht (althans, bij mij dan...).

Succes.

Onzin, net alsof af en toe even wandelen/borstelen zijn jeugd zouden verpesten (ik neem aan dat ze geen kilometers met hem wandelt)

Ze verteld dat hij met andere ruinen in het land staat, dit is toch ook opfok? Net alsof hij alleen bij leeftijdgenoten opgevoed zou worden.
Misschien leert hij nog meer over opvoeding van oudere ruinen dan leeftijdsgenoten.

Hier wordt altijd zo gereageerd alsof de dieren de vreselijkste jeugd hebben als ze niet met leeftijdsgenootjes staan en er al wat met de dieren "gedaan " is.

Ik vind: af en toe aan de "opvoeding" "werken" voor het dier 3 jaar is kan geen kwaad (mits je het goed doet).

Ik denk ook dat een dier dat 3 jaar in het land heeft gestaan a la lang leve de vrijheid het ineens veel moeilijker krijgt dan een dier dat al een wat heeft geleerd/gedaan.

Denk eens aan: opgesloten staan in een stal van 3 bij 3 (want zo belanden de meeste paarden echt) met een uurtje weidegang, verplicht vaststaan, ga zo maar even door.

Nee, mijn mening is dat een jong paard wel met soortgenoten moet staan maar de leeftijd van de andere paarden speelt geen rol en dat een dier al best wat basiskennis mag leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 19:52

judithM schreef:
Denk eens aan: opgesloten staan in een stal van 3 bij 3 (want zo belanden de meeste paarden echt) met een uurtje weidegang, verplicht vaststaan, ga zo maar even door.

even voor deduidelijkheid............ dit gebeurt alleen bij penniemeiskes..... niet bij fokkers of paardenmensen...........

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:16

Tja, het klinkt ook wel alsof jaarlingen gezellige beesten zijn. Ik moet zeggen, ik vind ze meestal niet gezellig, maar zeer puberaal. Ze krijgen vaak wat last van hun hormonen (als het hengsten zijn), dan weer een tand die er doorkomt, dan zijn ze weer aan 't mutsen met hun maten, enz. enz. Om ze dan dingen als bijten af te leren is gewoon erg ingewikkeld.

Ik laat ze dus gewoon. Meestal hebben wij s winters zelf wel wat jong spul op stal en bij ons moeten ze aan t halster naar de wei (over de weg) en dat vind ik soms al lastig genoeg.........
's Zomers laat ik ze het erg graag onderling uitvechten. Ze bekijken het maar, als ze drie zijn is het mijn beurt.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:42

gijsenkim schreef:
even voor deduidelijkheid............ dit gebeurt alleen bij penniemeiskes..... niet bij fokkers of paardenmensen...........

Je gelooft jouw eigen woorden niet, mag ik hopen. Kijk eens om je heen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:48

Euh.......... ik heb nog bij geneen prof gewerkt die niet zn dieren in de opfok deed......... of iig in de groep deed lopen.

Er is niet ene prof die zn een of twee of drie jarige langer dan noodzakelijk op stal laat staan

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:30

het gaat nu alleen over wel of niet in de opfok en niet meer waar de topic over ging volgens mij.
Shadow heeft een tijd bij ons op stal gestaan, hij stond met 2 andere veulens eentje van 1 maand ouder en de andere 2 maanden jonger.
dan liep er ook een van 32 die de jongens terecht wezen als ze buiten hun boekje gingen.
ze gaan iedere dag van 10 tot 6 a 7 uur naar buiten hangt van het weer af , en in de zomer 24 uur, en daar stond shadow met jaarlingen en twenters,.
ik denk gewoon dat je moet doen wat je denkt dat het beste is,volg je gevoel.
Annick

MyShadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 00:20

De reden dat hij al geruind is is omdat ik hem zo kocht.
Ik denk dat ik gewoon iets minder van hem moet vragen en verwachten. Ik ga nu af en toe met hem wandelen en haal hem af en toe uit de wei om te poetsen.
Ik zal hem wat vaker laten staan in de wei, ik geloof ook wel dat dat goed is voor hem. Ik heb er in ieder geval nog wel hoop op dat het allemaal goed komt met Shadow

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 01:23

Mijn god, dat beest heeft bij ons altijd tussen de jonkies gestaan en toen beet hij ook al eens.
Nu staat hij weer in een groep paarden en hier onstaat weer de standaard bokt discussie of een veulen wel of niet in de opfok moet, met alle beschrijvingen van opfok en andere groepssamenstellingen erbij.
Wat zij vraagt is wat ze er aan kan doen en niet waar haar paard naartoe moet.
Een soort van opfok had hij hier en daar heeft hij blijkbaar ook geen donder van geleerd.
Op het moment dat anderen hem meer aandacht gingen geven ging het steeds beter met hem en werd het bijten minder, daar weet Annick alles van.
Misschien dat julie ervaring met andere paarden anders is maar dit beest moet je gewoon veel energie in steken en vooral heel consequent mee zijn.
Hier op stal hebben we al een paar voorbeelden gezien van jonge paarden die alleen maar in de groep staan en waar niets mee gedaan word, dit zijn nu draken van paarden en een valt nu zelfs een ander paard aan omdat deze toevallig wel aandacht krijgt.
Terwijl de hengst die niet in de opfok heeft gestaan ondertussen een schat van een beest is, het blijft natuurlijk een hengst maar onder de dekhengsten heb ik nog nooit eerder zo'n rustige gezien.
Persoonlijk vind ik opfok een modeverschijnsel, vroeger zette een boer zijn veulen ook niet bij een ander op stal en had uiteindelijk toch ook een gehoorzaam werkpaard,.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:27

En naast dat het paard op het land moet met andere paarden, als een paard me bijt (oud of jong) dan krijgt ie een oplawaai van hier tot tokio, en als ie daarna stom genoeg is om het nog een keer te doen........Dan gaan we over tiboektoe