Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
draumpje schreef:daar vertel je dus net weer de clou
je enter staat in groepsverband(opfok, whatever) met andere paarden
en je doet maar kort dingen met hem ivm aandacht erbij KUNNEN houden
Ethelate schreef:Liever een 3 jarige die van de wei komt en niks kent, dan een 3 jarige, die veel gewent is, maar geen idee heeft wat rangorde is, en die je eerst moet bijbrengen wat niet mag.
De opfok in dat beest, want zo krijg je aleen maar een verwend mormel

gijsenkim schreef:Beste is het dier gewoon in de groep te laten en je er even een jaar of twee niet meer mee te bemoeien......... Nu leert ze alleen maar "slechte" dingen....... beter een paard dat niks weet dan een paard dat slechte dingen weet........
Dees schreef:Weet je Punkies... hier zijn geen kampen, en je mini reactie is dus niet echt een intelligente bijdrage.
Helaas worden veulens en enters gezien als huisdieren, maar als iemand perse met zijn eigen veulen wil wandelen... veel plezier!
Maar ik vind het een erg kortzichtig iets, wat totaal niet bijdraagt aan de prettig ontwikkeling van het dier. Ik denk dat de topicstartster het ook voornamelijk doet voor eigen gerief; geen enkele enter die er plezier aan beleefd. Bovendien: als het zo'n groot nut zou dienen, zouden professionele stallen het immers ook massaal doen
), heb hem samen met zijn mams opgevoed. Maar ik ben niet van mening dat een veulen in zo'n kudde niets leert, integendeel... En dat een veulen in de opfok staat, wilt niet zeggen dat je 'm niets kunt leren. Kennissen van me zetten al jaren hun hengstveulens in opfok, gaan er een paar keer per maand heen om het beest even in handen te hebben. Op het moment dat die hengsten 3 zijn kennen ze de basis: poetsen, voetjes geven, meelopen aan het halster, da, smid en trailer. Hoezo, niets leren? punkies schreef:zo'n "veulen"moet dat toch ook leren? Straks heb je zo'n sterke niets geleerde 3 jarige

Quellian schreef:Ja, ik ga met de rest mee wat betreft opfok! Lekker jong laten zijn, hij kan nog lang genoeg werken. Ik kan me er altijd zo pissig om maken dat mensen voor hun eigen egoïsme een veulen bij zich houden... Koop dan een ouder paard als je er dingen mee wilt doen.
Wat betreft het bijten: de mijne heeft het 1x gedaan en ik heb hem zó hard in zijn neus gebeten dat het ging bloeden. Daarna heeft hij er nooit meer over nagedacht (althans, bij mij dan...).
Succes.
judithM schreef:Denk eens aan: opgesloten staan in een stal van 3 bij 3 (want zo belanden de meeste paarden echt) met een uurtje weidegang, verplicht vaststaan, ga zo maar even door.