Wat is het doel van de daas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:12

Amethyst, de prooidieren van de daas, volgens mij is dat plantaardig en bloed, bezorgd mij geen overlast Haha!

en het verschil tussen een daas en horzel ken ik heel goed. Als Evita een daas heeft zitten komt ze naar mij en laat ze die daas echt zien van, hier ziet ie, hier moet je slaan. Heeft ze een horsel dan scheurt ze mij al flippend en stampend voobij richting stal Haha!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:13

Maar er is dus hier ook geen Bokker die het ideale-anti-dazen-middel heeft gevonden?

Ik heb nu wel een spray wat ik op mezelf spuit, bij de drogist gebruik en dat stinkt echt zo ontzettend, misschien moet ik dat ook maar eens op de paarden gebruiken Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:16

m00nlight schreef:
dazen? wij noemen ze volgens mij hier gewoon horzels of zijn dat weer andere beesten?? Verward iig, ze zijn knap irritant !!!!!! Boos!

Een Horzel ziet er zo uit.. (zie link).
Die legt zijn eitjes in de zomerperiode op de vacht van het paard, vooral aan de voorbenen, schouders en flanken. Vastgehecht aan de haren, groeien de eitjes uit tot larven. Deze worden door het paard opgelikt en komen in de mond terecht, waarna ze in de tong van het paard inboren. Hier rijpen de larven en binnen 4 weken migreren ze naar hun uiteindelijk bestemming: de maag. De larven hechten zich aan de maagwand vast en in het begin van het warme seizoen komen ze (na 3/4 jaar) los en vrij met de mest.

http://www.mybegin.nl/photos/getfile/?file=67425

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:21

Toch heb ik dat gelezen dat dazen insecten eten.

Er zijn trouwens over de hele wereld 3000 soorten dazen Nagelbijten / Gniffelen
Dus, paard en ruiter: beware.....

Raar trouwens van Evita.. Dan zou je zeggen dat een horzel veel gevaarlijker is... Nagelbijten / Gniffelen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:22

Die horzel is trouwens net een look a like wesp Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:23

Citaat:
Er zijn trouwens over de hele wereld 3000 soorten dazen
Dus, paard en ruiter: beware.....

Als ze dan maar over de hele wereld zitten, behalve hier Lachen

nee, hoop echt dat het juiste dazen middel nog eens uitgevonden word.
Zielige paardjes Verdrietig

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:26

Hier in Nederland komen ongeveer 20 soorten voor Nagelbijten / Gniffelen
Da's al best veel.....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:31

ok als er 3000 soorten zijn maken we een deal Haha!
diegene die insecten eten mogen blijven
diegene die alleen maar steken en bloed drinken mag ik doodslaan Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:33

Da's goed Katleen Haha!
Zou ik zelf ook doen Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:49

Amethyst schreef:
Die horzel is trouwens net een look a like wesp Haha!

klopt...is familie van de wespen. Hornets, horenaars zijn ook wespen.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:59

hekel aan die beesten
maarjah god heeft ze niet zomaar geschept.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:14

TeamSpirit schreef:
hekel aan die beesten
maarjah god heeft ze niet zomaar geschept.

Geschapen Schijnheilig

Maar ik ben het wel met Amethyst eens, ze zijn er niet voor niks, je kan niet zomaar een dier uitroeien, dan verstoor je het ecologische evenwicht Clown

Gelukkig hebben wij hier nauwelijks dazen Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:17

jamaar wat verstoren wij aan het evenwicht als de dazen zijn uitgeroeid die enkel en alleen bloed drinken en die prooidieren zijn van roofdieren die ook op verschillende andere insecten jagen? De dodo is ook uitgestorven en daar is geen natuurramp door gepleegd, trouwens bijna elk jaar sterven er verschillende diersoorten uit

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:23

Ja, en dat is verschrikkelijk dat er ieder jaar diersoorten uitsterven door toedoen van de mens..
Alle organismen hebben nut. Van de kleinste bacterie/virus whatever tot de grootste olifant/blauwe vinvis...
Het ene dier heeft natuurlijk meer belang voor het ecosysteem als het ander, maar ze hebben allemaal hun nut..
Ik moet er niet aan denken water gebeurt als men bijvoorbeeld de witte haai helemaal uit zou roeien.. Dat zou een ramp betekenen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:26

nee een witte haai mag blijven, een vlieg ook, sprinkhanen en die verschikkelijk vieze spinnen ook Ach gut
maar nog altijd geen duidelijk antwoord op de vraag: wat voor nut heeft de daas? Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:31

De daas heeft veel nut.
Hij dient als voedsel voor andere dieren, en op zijn beurt eet hij weer andere dieren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:32

Maar een daas eet dus insekten?
een vogel eet een daas

Dus weg daas en de insecten die hij dan niet meer eet zijn dan voor de vogel

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:34

jamaar jij zegt zelf er zijn 3000 soorten, en daar zijn er een hele hoop bij die GEEN andere dieren eten, maar wel plantaardig en BLOED, iets dat je niet echt kwijt moet. En dat voedsel voor andere dieren, ik heb nog geen dier gevonden dat uitsluitend op de daas leeft, ik ken zelfs nog geen dier dat een volwassen daas eet.

Maar omdat jij het bent heb ik een nieuwe oplossing bedacht. Ze mogen allemaal blijven leven, maar we vangen ze wel en ze moeten allemaal lang en gelukkig blijven op een onbewoond eiland hier ver vandaan Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:41

RK: dat heb ik eens gelezen. Waar weet ik zo 1,2,3 niet meer, in één of ander tijdschrift meen ik....

Katleen: was het maar zo simpel dat je dat kon zeggen..

Voor het natuurlijk evenwicht moeten er dazen zijn. Maar het is menseigen om te zeggen dat bepaalde dieren geen nut hebben.. (no offence hoor Lachen )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:44

jamaar WELK NUT HEBBEN ZE DAN? misschien sommige soorten, maar diegene die enkel bloed drinken en natuurlijke vijanden hebben die ook genoeg hebben aan andere insecten?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:51

Dat heb ik nu al 10000 keer gezegd,
hij dient als voedsel en eet andere organismen, of delen van organismen zo je wilt Tong uitsteken .
Bloed drinken heeft voor dazen wel degelijk nut. Het is voedsel. In de natuur draait alles om eten en gegeten worden.

Als je de daas uitroeit betekent dat voor vogels ook weer een voedselbron minder.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:55

en ik heb al 1000 keer geantwoord: die soorten drinken enkel en alleen bloed wat voor niemand echt nuttig is eerder rotvervelend en ik ben nog geen diersoort tegengekomen die zonder de daas niet kan overleven.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 13:58

Sja, een beetj een dooddoener, maar die dieren moeten er ook zijn, ook al hebben ze in onze ogen geen nut.

Doen wij dan dingen die voor andere dieren wel nut hebben? Dacht het niet he.. of weinig dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:17

Wat is dan het nut dat die dieren in Brabant in overvloed aanwezig zijn en in andere delen van NL veel minder??

Uitroeien die overvloed!!!

En Bremsen-bremsen helpt dus echt niet he, ja wel om je knip lichter te maken. Na 20 minuten ruik je het al niet meer en de dazen komen toch op mijn paardje af. De eerste 15 minuten gaan ze niet zitten maar om hem heen vliegen en daarna toch zitten en drinken maar. Als ik een 1/2 uurtje heb gereden, ruik je dat spul ook niet meer.

Er zijn trouwens bep. bomen waar ze niet in zitten. Zijn dat nu de berkenbomen?. Schijnt dat als je je paard met de takken en bladeren ervan inwrijft dat dat ook tegen de dazen helpt. Zal wel net zo veel zijn als die spuitbussen, maar dan wel gratis!

Amberto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 14:18

Ik weet het nut van de daas! Mij steken zodat er weer geld in het laatje komt bij het ziekenhuis! dan heb je toch een mooi levensdoel als insect zijnde... Ik HAAT ze!