Zijn jullie paardjes allemaal gechipt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:44

Ja mijne is ook gechipt moet alles voor t paspoort alleen nog opsturen Lachen

Debbieremi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:52

ja, Remi is vorig jaar september gechipt

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:58

Ik heb 4 paarden.
3 zijn er gechipt 1 heeft DNA.

Die met DNA heb ik gekocht met DNA van mij mag er best een chip in, geen probleem, maar ja de DNA zat er nou eenmaal bij.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:00

Ja Seven en Sandor zijn ook allebei gechipt. Ze hadden geen papieren en ik wil straks toch gaan starten met Seven en ze staat al regelmatig op de trailer mee op vakantie. Alleen ik heb de papieren nog niet binnen en het is al een paar maandjes geleden. Kan het zo lang duren voordat je de papieren terug gestuurd krijgt Verward

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 13:05

mijn pony (waar ik alleen recreatief mee rij en amper in een trailer komt), is gechipt en heeft een paspoort.
tzal toch wel eens echt verplicht worden en nu heeft hij het maar.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:36

Uhm De enigste die bij ons is gechipt is Parouscha.
Verder hebben de Shetlander's een liptouage dus ze vonden het geloof ik onnodig om ze een chip te geven?
De veulen krijgen voor de verkoop wel een chip bij ons.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 18:34

Ik hoor het iedereen over wedstrijden hebben dan moet je idd een chip hebben.
Maar het is toch ook zo dat je paard niet wordt behandeld in een kliniek als je paard ziek is en niet gechipt??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:39

Citaat:
Maar het is toch ook zo dat je paard niet wordt behandeld in een kliniek als je paard ziek is en niet gechipt??

dat beweert mijn Da wel, maar dat kan ze nooit hard maken

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 18:45

dus het klopt wel dar dierenartsen je alleen willen helpen in de toekomst als je paard een chip heeft i.v.m toedienen medicatie. Nou alleen om die reden zou ik het doen anders niet!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 18:50

nee dat klopt niet, want het is nog niet in de hele EU er doorheen......volgens mij moet een DA ieder dier in nood helpen, of ie nou wel of niet gechipt, gebrand, getatoeeerd of wat dan ook is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:55

falabellatje schreef:
dus het klopt wel dat dierenartsen je alleen willen helpen in de toekomst als je paard een chip heeft i.v.m toedienen medicatie. Nou alleen om die reden zou ik het doen anders niet!

Nee, dat is onzin. Sterker nog, als de dierenarts behandeling weigert, dan is dat dierenmishandeling en dus nogal strafbaar.
Dit zeververhaal is gebasserd op het feit dat sommige medicijnen een wachttijd hebben, waarbinnen een paard niet mag worden geslacht voor menselijke consumptie. Indien dit speelt, dan kan de eigenaar dus overwegen om bepaalde medicatie niet te gebruiken. De maximale wachttijd is overigens 28 dagen, dus het zal slechts in uitzonderlijke gevallen spelen.
De verplichting van de chip is er inderdaad nog niet door, in Nederland noch in Europa. Ik geloof ook niet dat ie er komt, er zijn al teveel landen tegen de methode. Tegen deze achtergrond zal het er in Nederland ook niet door komen, omdat men in het buitenland moeilijk gaat doen over diezelfde chip, in combinatie met slacht. Wie garandeerd immers dat de chip eruit gehaald wordt, als ie al gevonden wordt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:11

falabellatje schreef:
Ik hoor het iedereen over wedstrijden hebben dan moet je idd een chip hebben.

nee moet je niet, je kunt het ook door middel van dna laten bepalen. het enige nadeel van die methode is dat elke keer als je gecontroleerd word moet er hernieuwd bloed getrokken worden.
daarnaast is het voor de westernwedstrijden NIET verplicht te chippen, dat geld dus alleen voor "engelse" stijl gereden wedstrijden.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:36

Mijn paard is wel gechipt, dat was hij namelijk al toen ik hem kocht .

Stefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:37

mijn pony is gelijkt gechipt toen er bekend werd dat het verplicht ging worden Lachen

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:59

Ik heb mn arabier een paar jaar geleden laten chippen.
Moniek, de appaloosa is afgelopen dinsdag gechipt, gelijk met de stamboekopname.

dekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:03

Mijn paarden zijn gechipt: even chippen zo gepiept. Knipoog
Er zijn inderdaad een hoop meningen over het chippen van zowel paarden als andere dieren. Gelukkig heb ik er geen nadelen van ondervonden, en ben ik er dus positief over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:34

Marwszjeuh schreef:
Pff.. wil je echt een discussie starten??
Doe eve moeilijk.
Ik zeg alleen dat de mijne gewoon zoals het hoort is.
Als je daar problemen mee hebt dan PB je me maar, daar ga ik de rest niet mee lastig vallen.
Wat is het probleem?!
Ik bedoel, als ik op wedstrijd ga.. Dan vragen ze ook welleens naar je paspoort -> waar oook een chipnr in staat.
Doen ze zeker voor de lol? Rolleyes

Misschien doen ze het idd voor de lol. En wie wil er een discussie starten met een dergelijke opmerking "zoals het hoort?" Een beetje gezond tegengas is misschien ook, en misschien juist als het om regels gaat die door de overheid zijn opgelegd, op zijn plaats. Er wordt hier door de Nederlandse overheid geschermd met "Europawijd ingevoerde regels", terwijl er niets Europawijd is beslist en dat er niet gaat komen ook. Er word geschermd met "het veiliger maken van het vlees"terwijl het grootste gros van de paarden in Europa die voor de slacht zijn bestemd uit de Oostblok en andere landen, waar niet wordt gechipt, komt. Er wordt geschermd met het fraudebestendig maken van wedstrijden, maar ieder paard moet worden gechipt, iedere kleine pony op een achteraf weilandje. Zolang er niet Europawijd wordt gecontroleerd op diefstal, paardenmarkten niet worden gecontroleerd en ik een paard zonder controle op een chip in Nederland en het Buitenland gewoon kan laten slachten ben ik niet overtuigd van het nut van de chip, afgezien van de mogelijke uitwerkingen het risico van het inbrengen van een lichaamsvreemd voorwerp in mijn paard. Dit verplicht chippen van paarden is een extra door de overheid ingevoerde kostenpost die helemaal niet nodig is (behalve om de producent van de chip even lekker te spekken) Een eventuele openbare discussie uit de weg gaan door dit via PB verder af te willen handelen is flauw. Vandaar mijn open antwoord. Ik zie dat van jouw met spanning tegenmoet.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:38

Mijn pony & paard zijn ook beide gechipt, omdat ze beide in de wedstrijden lopen. Ik heb er ook totaal geen nadeel van, vindt het eigenlijk wel een lekker gevoel dat ze zo geregistreerd staan: als ze worden gestolen kun je ze daardoor misschien ook eerder terug vinden.. Je weet maar nooit waar zo'n chip goed voor is! Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:41

marije1987 schreef:
Je weet maar nooit waar zo'n chip goed voor is! Tong uitsteken

Een ding weet je iig zeker. Het heeft je portemonnee (of degene van wie je ze hebt gekocht) een stuk lichter gemaakt....Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:42

Mijn paard is niet gechipt en heeft ook geen paardenpaspoort.
De "verplichting" tot chippen werd ingevoerd na mijn actieve wedstrijdtijd, dus met dat dilemma zit ik niet.
Mijn paard doet dienst als grasmaaier en af en toe hobbel ik een rondje in de wei, misschien ook nog wel een keer door het aangrenzende bos.
Ik zie het nut van chippen niet in en heb weinig zin om iemands portemonnee er mee te spekken Knipoog

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:52

Cassidy schreef:
Een ding weet je iig zeker. Het heeft je portemonnee (of degene van wie je ze hebt gekocht) een stuk lichter gemaakt....Haha!

Paps heeft betaald, dus ik ben er nix minder van geworden! Tong uitsteken Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:13

de mijne is ook gechipt. Hij was al gechipt toen ik hem kocht, anders had ik het ws niet gedaan, vind het puur geldklopperij Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:17

marije1987 schreef:
Paps heeft betaald, dus ik ben er nix minder van geworden! Tong uitsteken Lachen

Beetje naief gedacht...van dat geld had je een heleboel leuke dingen kunnen doen.

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:44

4 paarden, niet gechipt, en gaat niet gebeuren ook !

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:55

1x per jaar komen ze op stal om te chippen en aangezien ik mijn paard net had, en alles nog op naam gezet moest worden, meteen alles geregeld, was ik veel minder geld kwijt, dan lid worden van het kwpn om mijn paard op mijn naam te krijgen.