Wat vinden jullie van een fries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 08:49

Ik heb het voor je!
Als je dan toch misschien een tinker wil, kan je net zo goed een Merens of Fell nemen. Die zijn even groot en kunnen -denk ik- evenveel dragen.

Jaaaa...ik zou zeker voor een Fel of Merens

gaan.

Afbeelding
Fell pony

Afbeelding
Merens.

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 08:53

Dan zouk ik zeker naar paard&koets komen daar staan alle stamboeken bij elkaar Fries,Tinker,Groninger,fell en ook de merens.
Je kan ze daar in de shows aan het werk zien en je kan zo veel vragen aan mensen van het stamboek die er echt veel verstand van hebben. Vaak staan er fokkers in de stands die dus alles afweten van prijzen ed.
http://www.paardenkoets.nl meer info

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-01 09:00

Ik ga sowieso naar paard en koets......
Ik ben eigenlijk nog nooit op zo'n grote beurs geweest, dus het moet er nu maar eens van komen... Haha!

Trouwens, de fell gaat toch maar tot zo'n 1.40?? De Merens is wel groter geloof ik, ik heb al eens op de site over de merens gekeken....Maar ja, waar heb ik nou nog niet gekeken de laatste dagen? Frusty

Vanmiddag eerst een met mijn instructeur praten, die kent me nu wel een beetje, eens kijken wat hij ervan vindt en wat hij adviseert....

Maar een tinker is zeker weten gaaf, ik dacht alleen dat ze dressuurmatig niet zo heel veel kunnen bereiken, maar nogmaals, misschien is dat wel een gigantisch vooroordeel....
Qua uithoudingsvermogen zijn ze denk ik wel meer mans dan een fries... Verward

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 11:18

x
Laatst bijgewerkt door janna op 09-04-22 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 11:34

Gerts schrijvers , een belgische 4-spanmenner rijdt op internationaal niveau met een span friesX Arabier, het uiterlijk van een friens en toch nog cool maar met veel uithoudingsvermogen .
EEN tinker is volgens mij echt niks voor op hoog niveau

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 14:22

Dat span fries x arabier, is dat 7/8 fries?
Ik heb daar wel eens wat over gelezen en ze een keer op een wedstrijd gezien.

Ben eigenlijk wel benieuwd of ze daar nog steeds mee aan het proberen zijn wat nou de beste mix is.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 16:14

Ik zou een Tinker nemen. Ze zijn zo ontzettend lief *LOL* . En er zijn ook lichtere types Tinkers die goed in dressuur zijn. en de meeste kunnen ook heel leuk springen Pling
I Lovers tinkers!!!!
Maareh, waarom kijk je niet eens op de website van familie Mollema: http://www.tinkerhorse.nl
Daar staan echt mooie tinkers te koop.
En als je bont niet zo mooi vindt: Er zijn ook Tinkers die zwart of bruin zijn.
Veel succes

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-01 21:32

De site van de fam. Mollema heb ik ook al helemaal doorgespit, volgens mij is er geen een tinkersite die ik nog niet gehad heb.... Haha!
Maar dat geldt ook voor de fries, het valt me trouwens tegen dat er niet meer friezen sites zijn, ik had er eigenlijk veel meer verwacht....

Ik vind ze allebei heel mooi, maar dressuurmatig denk ik dat een fries beter is en conditioneel denk ik dat de tinker meer mans is....

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 23:29

Ik ben al van kleins af aan helemaal weg van Friezen!!! 2 maanden geleden mocht ik van mijn vriend een paard uitzoeken!! Dat was eigenlijk nog helemaal niet makkelijk!! Ik wilde dolgraag een Fries, maar ja, ze zijn zo vreselijk duur!! Op internet heb ik Jaike gevonden, ze was eigenlijk boven het budget!! Maar ja, 1x gezien en gereden en ik was verkocht!! Het is een schat van een paard, ze doet geen vlieg kwaad!! Mijn ouders hebben er al op gezeten en mijn zusje geef ik les op haar. Ik vind haar geweldig en zou niet zonder haar meer willen!!
Maar ja, zeg nou zelf
[img]../upload/937/ik_en_jaike_vierkant.jpg[/img]

PercyJarig

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 00:50

Zo langzamerhand heb ik toch heel wat tinkers leren kennen en er zijn inderdaad slome tinkers, maar de meeste die ik ken zijn heel actief en werkwillig. Er zijn tinkers met een slechte galop, die van mij heeft echter een hele prettige galop en hij is daarin beslist niet uniek. Natuurlijk moet je goed opletten welke tinker je koopt maar dat geldt ook voor Friezen en andere rassen. Als je vrijdag of zaterdag naar Paard en Koets gaat ben ik er trouwens ook.

Groetjes Alexandra

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 04:38

Waarschijnlijk ga ik op de vrijdag met mijn moeder naar paard en koets en dan heb ik idd mooi de kans om eens goed om me heen te kijken...

De dales pony zou ook heel geschikt zijn, ik kan er alleen in het ned niet zo veel info over vinden, laat staan dat ik een fokker weet.... Verward Maar dat zijn ook net kleine friezen, die erom bekend staan dat ze met gemak een volwassen persoon van 100 kg kunnen dragen en toch heel wendbaar zijn en zeer geschikt om mee te mennen......Zoiets zou ook ideaal zijn, dan hoef ik ook geen nieuwe stal te bouwen want tot een stokmaat van zo'n 145 a 150 kan er in wat hoogte betreft en anders moet ik nieuw bouwen...
Over de merens ben ik ook nog info aan het zoeken.

Het is zo moeilijk om echt te zeggen "dit is het", elk ras heeft zn voor en nadelen, en ik ben gewoon bang om weer een fout te maken want eigenlijk is het helemaal niet mijn stijl om een dier zomaar weer te verkopen, omdat ik gewoon vreselijk hecht aan ze.

Groetjes Sonja

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 12:56

Lachen Hoi,

je kunt wel aan iedereen vragen wat ze van een Fries vinden en of hij wel zo betrouwbaar is, maar ik denk dat je het zelf moet ervaren. Natuurlijk zijn er oordelen over het karakter van een Fries (over elk paard natuurlijk) maar je kunt het alleen maar weten door met het paard om te gaan die je graag wilt hebben. Snap je? Tenslotte is elk paardje anders. Jij hebt bijvoorbeeld een Fries op het oog die heel betrouwbaar is en die voor jouw gevoel perfect bij je past. Maar als je om iedereen zijn mening gaat vragen dan kan dat gevoel veranderen, omdat bijvoorbeeld een paar mensen niet zo van Friezen houden maar van bijv. KWPNers. En dan ga jij nadenken (twijfelen) over of je een KWPNer of een Fries zou kopen. Terwijl het best kan zijn dat de KWPNer die je tegenkomt niet zo betrouwbaar is als de Fries die je op het oog hebt. Ik zou dus niet op meningen van anderen uitgaan. Maar op je eigen gevoel.

Veel succes met je keuze

groetjes, René

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 15:48

Ik ben het met Rene eens.
Als jij graag een fries wilt moet je er voor gaan, er zit gewoon enorm veel verschil in karakter maar dat tref je bij elk ras wel aan.
Ik heb een fries gereden welke enorm veel uithoudingsvermogen heeft en niet onder doet voor een KWPN'er. Dat wil niet zeggen dat dat bij alle friezen zo is maar er zijn dus wel uitzonderingen.

Gewoon doen wat je zelf erg graag wilt, Go for it!!

Groetjes,

Anita

Marjolein

Berichten: 11656
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 15:59

ik zou gewoon overal rondkijken
je weet niet precies welk ras je wil
dus gewoon alle rassen die je wat lijken bekijken
en misschien zit daar wle de perfecte tussen.
misschien tref je wel een hele leuke fries.
of juist een mega mooie tinker die niet sloom is.
dus gewoon niet speciaal voor een ras gaan. maar ga voor t karakter en uitstraling van een paard en niet voor zn ras.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 16:36

Je kan toch ook een paar paardjes op proef nemen *LOL* *LOL*
Neem je een tinker of fries of nog iets anders en als het niet bevalt kan je hem gewoon weer terugbrengen Lovers

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 19:10

Ik ben het 100% eens met de reactie van Rene Haha!

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 19:50

en een merens dan?? lijkt erop een goed uithoudingsvermogen!!!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 21:12

Ik ben nu bezig om bij ecquus alles uit te printen wat ik aan rassen mooi vind...Die ga ik allemaal ophangen ofzo en dan zal er vanzelf wel iets uit komen rollen denk ik.... Haha!
Straks in november ga ik naar paard en koets, dus daar kan ik ook mn ogen eens goed de kost geven, en zo moet ik toch een keer tot een besluit kunnen komen lijkt me.....
Maar net zoas sommigen van jullie al zeggen, misschien ga je uiteindelijk wel voor een fries en kom je "per ongeluk" de perfecte tinker tegen en ben je verkocht.....
Je weet het maar nooit........ *LOL*

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 23:40

Euhhhhh wat dacht je van een zwarte Tinker? Pling

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 18:36

Nu heb je lekker allebei!
Mika EN twee friezen!!!
Perfect toch!?

Groetjes Anke