In laten slapen, of naar de slacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:20

Ik heb 2 keer een paard moeten laten inslapen. Beide keren met eerst een slaapmiddel en daarna pas de dodelijke spuit.

En beide keren zijn ze heel rustig in slaap gevallen zonder stress of spartelen. gewoon heel rustig door de benen gezakt alsof ze gingen slapen. En toen ze eenmaal heel diep sliepen hebben ze pas de dodelijke injectie gekregen.

Rustig in een vertrouwde omgeving. Ik zou mocht het ooit nodig zijn niet anders willen dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:19

Misschien hebben ze stef een te lage dosis gegeven..?
Ik weet het niet. Maar ik heb het ook al een keer bij een ander paard meegemaakt en daar ging het ook zo bij.. Huilen

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:24

ik weet het niet. ik bedoel er is opzich niks mis met de slacht. je paard vergaat toch wel. en hij is indd in 1 keer dood. bij inslapen moet je eerst heel veel regelen en ook betalen ja. En dan nog cremeren ofzo. het enige is dat je paard dan in een frikandel zit..

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:02

maar ook hoor je wel eens dat als ze naar de slacht gaan, ze op transport worden gezet naar het buitenland om daar te slachten en dan hebben ze het echt niet goed dus ik denk toch dat ik ook voor inslapen zou kiezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:20

roowz"]
[quote="nano schreef:
ik bedoelde eigelijk alleen maar dat er veel spook verhalen zijn over het inslapen zoals "hij vecht er tegen" of "hij stond op en begon gek te doen" dat kan gewoon niet want er valt niks te vechten

Ik weet niet of jij weleens een paard ingeslapen hebt zien worden..

Die van mij (stef dus),
schopte de mecicijnendoos van de DA om in de strijd tegen de slaap.
Ze vechten er wél tegen. misschien ligt het aan wat voor paard je hebt..
Maar ik heb het al vaker gezien, en allemaal gingen ze vechten:S
[/quote]
ik laat al mijn dieren inslapen en het inslapen van een paard gaat echt niet anders dan bij een huisdier..boven dien heb ik mijn oude pony in moeten slapen..hij zakte heel vredig door zijn benen en lag toen in diepe slaap op de grond en toen kreeg hij de devenitiefe prik en toen na een paar minuten (5 ofzo) stopte het hard.
ik stond met mijn oude paardje op een slachterij..daar kwamen vrachtwagens met paarden, koeien vol in de stres want ja ze ruiken toch de dood en maar hineke en schreeuwen..nee dat doe ik mijn dier niet aan..
ik blijf toch die andere verhalen vreemd vinden..ik bedoel tijgers blijven toch ook niet opstaan als ze een verdoving krijgen in hun kooi die vallen in een keer om in diepe slaap Clown

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:39

Gad alweer een topic hierover... Scheve mond

Mijn paard wordt niet opgefreten! Over mijn lijk, en dat letterlijk! Mocht het nodig zijn wordt ze ingeslapen, alleen na een flink gesprek met de da, hij moet het eens proberen te weinig te geven... Het laatste wat je voor een paard en eigenaar kan doen hoeft zo'n sukkel niet te verneuken omdat ie toevallig geld ruikt.. Gadverdamme, kotse moet ik van da die zoiets bewust doen, gadverdamme Misselijk opruime die handel!

Oke, ik ben niet tegen de kogel, wel tegen dat je paard opgefreten word. Er is niemand die mijn lieve floemie op gaat vreten, en daar nog van geniet ook. Genieten van de ellende van een ander noem ik dat. Kijk met koeien en varkens is dat ook natuurlijk, maar paard en mens is (helaas) anders dan koe en mens, of varken en mens.

Heb geen zin om hierover in discussie te gaan, dit is MIJN mening, iedereen mag vinden wat ie wil, ik zeg alleen dat mijn floemie niet opgefreten word...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:02

Quarterh0rse schreef:
maar ook hoor je wel eens dat als ze naar de slacht gaan, ze op transport worden gezet naar het buitenland om daar te slachten en dan hebben ze het echt niet goed dus ik denk toch dat ik ook voor inslapen zou kiezen

Dat is heel gemakkelijk te voorkomen door je paard zelf weg te brengen of evt. laten brengen door iemand die je vertrouwd en dus ook zelf de afspraak te maken met een Nederlands slachthuis, dan kan het echt niet voorkomen dat je dier op transport gaat.

Mbt tot het vechten: dat hoeft echt niet te komen doordat ze te weinig ingespoten krijgen. Het heeft er mee te maken dat veel paarden het angstig vinden wanneer hun spieren verslappen en gaan daar tegen vechten. En ee hogere dosis voorkomt dit probleem helaas niet.

ViTaMiEnTjUh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:52

Ik zou mijn paard in laten slapen. Want als hij die pin door zijn hoofd krijgt heeft hij nog wel veel pijn, bij koeien en andere dieren is dat ook zo, ik heb het eens gezien. en hoe weet je dat het paard in paniek raakt als hij een verdovng krijgt? je ziet het niet, maar hoe weet je het dan? en als mensen het belangerijk vinden om een slachtprijs te krijgen dan vind ik dat niet normaal want je wilt toch het beste voor je paard. en ik zou best willen betalen voor een spuitje voor mijn paard, als hij maar een rustige en pijnloze dood krijgt. groetjus Jantine

ViTaMiEnTjUh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 21:01

nano"]
[quote="pearl_tje schreef:
Slacht, methode is sneller en je bent er direct (misschien bruut gezegt vanaf)
Inslapen, paard ligt ik weet niet hoe lang aan de kant van de weg totdat ie op wordt gehaald en op wordt getakeld, en van bovenaf in de container word gesmeten, en dan hoor je een keiharde BONK..

Slacht je bent er direct vanaf...

wat als je paard van ouderdon steft in het weiland? of wil je dat dan voor zijn en hem naar de slacht brengen? je kan ook de ophaaldienst aan elkaar kopelen dat hij bv een uurtje erna op gehaald word...pff wat ben ik blij dat ik zulke beslinsingen niet hoef te nemen lijkt me echt vreselijk je houd toch van het beesie
[/quote]

ik heb dat eens gezien dat ze in die wagen werden gesmeten dat gaat wel errug ruig ja...... hij is dan wel dood, maar het is toch niet leuk om dat te zien gebeuren met je paard!!!
kan het nie op een andere manier?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:22

ViTaMiEnTjUh schreef:
en hoe weet je dat het paard in paniek raakt als hij een verdovng krijgt? je ziet het niet, maar hoe weet je het dan? en als mensen het belangerijk vinden om een slachtprijs te krijgen dan vind ik dat niet normaal want je wilt toch het beste voor je paard. en ik zou best willen betalen voor een spuitje voor mijn paard, als hij maar een rustige en pijnloze dood krijgt. groetjus Jantine

Je ziet het wel hoor als een paard in paniek raakt, want hij maait alles in de rondte, je ziet de paniek ook in de ogen.

Ik heb al een aantal dieren gedood zien worden op het slachthuis, maar ze zijn door de pin echt wel meteen helemaal weg hoor, ze voelen dan echt niks meer, dus ook geen pijn.

Het is ook niet echt belangrijk om een slachtprijs te krijgen, alleen ik vind pesoonlijk dat het wel een snelle en pijnloze dood is, en heb het liever via een goed slachthuis dan op het eigen erf, met de kans datie er tegen gaat vechten en de rompslomp die je erna nog van hebt met het gezeul van het dier naar de weg toe en het ophalen. Op de meeste slachthuizen gebeurt het discreet en netjes, vaak kun je afspreken dat je als eerste op de dag komt, dan is alles nog schoon, zijn er nog niet al te veel dieren in de wacht en hoeft jouw dier ook niet te wachten. En dan hebben ze ook niet door wat er met ze gebeurt, voordat ze dat door kunnen hebben zijn ze nl al dood.

Plus daarmee nog het feit, dat ik het dus niet echt erg zou vinden om mijn eigen dier op te eten, zoals ik hierboven ook al schreef, ik weet dat dat dier een goed leven heeft gehad en dat kun je van heel veel andere dieren niet zeggen.
Het dier zelf maakt dat niet meer mee, ofie de destructor-oven ingaat, of in stukken wordt gehakt om in een crematorium voor dieren gecremeerd te worden of datie in stukken gaat en verwerkt wordt tot producten voor consumptie, dus daar hoef je dat iig niet voor te laten.

Maar goed, ieder zijn eigen meningen en ervaringen, het is geen wet van meten en persen, maar er komt gevoel bij en ieder voelt dat op zijn eigen manier.

patasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 00:48

ik wil hier ook even op reageeren.
zelf heb ik twee pony's in moeten laten slapen.
en als ik het over moes doen deed ik weer het zelfde.
ik ken ook iemand die bracht zijn paard bij de slacht en die niet meer kon lopen maar toen ze eindelijk bij de slacht waaren kon die dus wel lopen.gewoon van die lucht.
mijn moeder heeft enkele jaaren ook mee gemaakt bij de slacht dat die menssen hun paard er naar toe brachten en dat ze hem dood schoten dat het paard weer bij kwam. Huilen
maar er worden ook veel paarden ook gewoon door verkocht dat de eigenaren op een markt kwam en ze der paard er bij zagen staan.
er zijn tenslotten ook menssen die er niet bij willen zijn als ie de kogel krijgt.
er zijn ook veeartsen die de kogel thuis geven daar hoef je nog geen eens voor naar de slager.
ik vindt gewoon dat de menssen gewoon aan hun paard nog geld willen verdienen die 200 euro of wat het ook mag zijn dat geef ik liever wel uit aan een spuitje.
dan ben je ook met 70 euro klaar.
en als je dat s' avonds doet dan kan de kadaver wagen hem gewoon sóchtens mee nemen.
(ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard in de winkel zie liggen)

patasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 00:53

met een spuitje zijn ze ook binnen 5 min weg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 00:55

Naomi schreef:
ik mag zelfs een deel van het vlees.

hmm lekker je eigen paardje op eten Verward
ik eet zo al geen paardenvlees laat staan mijn eigen paard

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:29

ik snap niet waar jullie je druk om maken. Jullie eten toch ook koeien en schapen? waarom dan geen paarden Boos!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:30

je eet je eigen paard toch niet op Scheve mond
als ik gek was van koeien at ik ook geen koeien!
maar ik ben gek van paarden dus ik eet mijn lievelings dieren niet op
eet jij hondenvlees? nee toch!

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:33

ik eet helemaal geen vlees. ik vind het niet zon verschil hoor. ik bedoel het leeft allemaal. en die paarden liggen toch al in de winkel of je het nou wil of niet. oke het kan zijn dat je het neit lekker vind..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:35

ik heb het nog nooit gegeten dus ik zou ook niet weten hoe het proeft Knipoog
als ik mocht zou ik al lang vegetarier zijn...maar ik moet hier vlees eten!
paardenvlees hebben ze hier nog nooit binnen gekregen Lachen
en daar houden ze ook rekening mee *gelukkig*

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:47

ik heb het topic wel niet gelezen, maar ik vind het bijzonder moeilijk om te kiezen tussen die twee. Toch gaat mijn voorkeur uit naar de slacht. Hoe cru het ook klinkt, dood is dood. En als mijn paard dan op een vrachtwagen word gesmeten en vernietigd of hij verdwijnt in een mensenbuik, veel verschil maakt het niet meer. Ik heb zelf gelukkig nooit zo een beslissing moeten nemen, maar ik hoor positieve en negatieve verhalen van inslapen en ik hoor positieve en negatieve verhalen van slachten. maar ik heb er zelf geen moeite mee(na ja, geen moeite is misschien een slecht woord in deze context Knipoog ) als mijn paard na haar dood voor menselijke consumptie wordt gebruikt.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:59

Ik heb een paard naar de slacht moeten brengen. Als we hem lieten inslapen kregen we niks van de verzekering dus hebben we hem naar de slacht gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:08

patasja schreef:
met een spuitje zijn ze ook binnen 5 min weg.

:Sdie van mij niet.. Verward

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:20

Ik las eerst in Bit een ervaring van iemand met haar paard die ze naar de slacht bracht. Toen ze hem dus het schietmasker op hadden gedaan, hield het paard zijn hoofd maar niet stil. Het eerste schot was mis; het paard raakte helemaal in paniek waardoor hij helemaal niet meer stil stond.. het 2e schot; weer mis, nog erger in de stress; het 3e schot, raak harde BONK op de vloer.
Zo wil ik mijn paard niet dood laten gaan. Ik neem niet het risico en laat haar inslapen.

Ik las ok een ervaring van iemand die z'n fjordje in liet slapen;

Ze stond gewoon wat op z'n hooi te kauwen en inneens zakte ze door haar knietjes heen. Toen was ze dood.

Ik hoop dat het nog heeeeeeeeel lang gaat duren met mijn paardje en dat het en pijnloze dood is in haar eigen vertrouwde omgeving tussen d'r andere paardenvriendjes in de wei. Lachen

Toffeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 16:04

Stel je voor, links voor je staat iemand die klaar staat om een pin door je hoofd te schieten, rechts staat iemand met een verdovingsspuit...
Dan toch liever de verdovingspuit!
Als je paard word ingeslapen, kan je er dan niet bij blijven tot de laatste seconde???
Dan kan je je paard dood laten gaan terwijl hij jouw vertrouwde stem hoort, dat lijkt me toch fijner hoor.
En volgensmij doet dat verder ook geen pijn, er zit vast iets in dat spul waardoor je het toch nie merkt.
Verder heeft een paard vast al vaker zo'n toch wel enge spuit gezien.
Bij zo'n pin lijkt het me toch dat het paard op de een of andere manier voelt dat er iets mis is, al is het alleen maar omdat er vreemde bij zijn.
Nee ik zou mijn paard inlaten slapen...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:18

Als je paard trouwens verdoofd wordt om de een of andere reden, raakt hij toch ook niet in paniek?
En ik zou ook kiezen om het thuis te laten doen zodat mijn andere paarden daarna afscheid kunnen nemen.
Onze paarden zijn erg aan elkaar gehecht, en als er een tijdelijk weg gaat met de trailer ofzo, dan eet de ander een paar dagen slecht, ze wachten toch op de terug komst.
En ik denk dat dat minder is nadat ze het paard nog gezien hebben, mischien hebben ze dan het besef dat ze niet hoeven te wachten en niet bij elk geluidje of trailer die aan komt rijden denken dat het paard terug komt.
Bij onze katten hebben we het wel zo gedaan toen er een overleden was.
Ze snuffelden even, gingen erbij zitten en liepen later weg.
Ze hebben ook nooit gezocht daarna.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:28

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:36

Toffeetje schreef:
Stel je voor, links voor je staat iemand die klaar staat om een pin door je hoofd te schieten, rechts staat iemand met een verdovingsspuit...
Dan toch liever de verdovingspuit!

paarden weten niet wat een pistool is hoor... totdat ze die knal horen

en ja als het eerste schot mis is dan raakt je paard in paniek maar bij spuitjes zijn er ook negatieve dingen.

en die bonk hoor je zowiezo