Welke ras is t beste voor Edurance?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke ras is t beste voor Edurance?

Anglo-Arabier
23 (21%)
Arabier
42 (40%)
NRPS
10 (9%)
Selle Francais
1 (0%)
Russen zoals Akhal Teke's enz
6 (5%)
Shagya-Arabier
2 (1%)
Engels Volbloed
6 (5%)
Trakhener
Geen stemmen
Berder kruisingen
Geen stemmen
Tenessee Walker
Geen stemmen
Muildier
Geen stemmen
Haflinger
6 (5%)
Fjord
9 (8%)

Totaal aantal stemmen: 105

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:13

ik denk eerst anglo arbier en als 2e een nrpser

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:42

Ik heb op de arabier gestemd. Ik denkt dat arabiertjes en draver x arabier het meest geschikt zijn voor (de hogere klassen) endurance .

Ik vind het trouwens vreemd dat de arabier schrikkerig genoemd wordt Verward . Ik denk dat dit aan het desbetreffende paard lag en niet aan het ras. Mijn arabiertje is net 3 en schrikt bijna nergens van, m`n verzorg arabje is ook niet schrikkerig, heel anders dan mijn vorige stevige papierloze pony (schrok heel snel Bloos )

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:49

joelledsr"]
[quote="zippora schreef:
Ter ondersteuning van mijn stem voor Akhal-Teke als beste ras voor endurance:

In de Benelux wordt er sinds vorig jaar met dit ras in de endurance aan de weg getimmert, 2 Akhal-Teke's zijn vorig jaar in endurance uitgebracht, de ene in Nederlande (werd 5e in 36 km rit) de ander in België, hoogtepunt toen was 5e in 60 km rit).

Afgelopen zondag heeft de Akhal-Teke uit België zijn eerste endurancewedstrijd gewonnen (66 km, gemiddelde snelheid 18.06 km/h)!

Ik vind dit eigenlijk niet echt een argument om mee aan te geven dat dit paard het meest geschikte ras is. 5e worden op een wedstrijd kan met ieder ras. Zeker op die afstanden. Dat zou het zelfde zijn als dat ik met een Fjord 5e word in een klasse B spring of dressuurwedstrijd. Maakt de Fjord nog geen geweldig springpaard toch?
[/quote]

Sorry, de Belgische Akhal-Teke is vorig jaar 1e en 2e geworden op de 60-66 km. En dat waren trainingswedstrijden om op te gaan voor de 120 km. Mijn fout.

En voor allebei de AT's waren dit de eerste endurancewedstrijden. die in Nederland is samen met de ruiter zelfs nog helemaal aan het allereerste begin.. dus ik vindt dat toch wel een goede prestatie, hoor.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:59

Ik denk dat het van de conditie/uithoudingsvermogen van het paard afhangt, en niet van een ras. Ik ga dus niet stemmen maar als ik al die namen zie gaat mijn gevoel uit naar een arabiertje of een ander hoog in het bloed staant paardje...

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:17

Kan het niet laten, ben in Holten 2002 5e geworden in klasse II rit met mijn fjord, eerste was gerrita met haar fjord en 6e brig met haar fjord...

En weer on-topic

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:36

Hihihi, nou ik dan Ganna........
Ben door de jaren heen met mijn KWPN-er heel vaak vierde geworden in klasse 2, ook wel eens derde en heb ook wel eens gewonnen.
Verder werd hij nog 5e en vierde in klasse 3 wedstrijden. Dus de kwpn-er is een zeer geschikt endurance-paard?
Als we het daar aan af meten? Maar toch is dit paard niet echt 'geschikt voor endurance'. Net als bij bovengenoemde Fjorden kost het heel veel tijd en training en dan kan je best ver komen.
Zelf ben ik ook meer voor een Anglo-arabier. Maar zoveel zie je ze niet hoor. Er liep er 1, die was best goed. Helaas is die kapot gereden door zijn (haar, was merrie) iets te ambitieuze ruiter.

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:38

wat dacht je van een welshbere sterk en je hoeft ze niet aan te sporen aleen maar in tehouden (de meeste dan)

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:04

Symbeami schreef:
Hihihi, nou ik dan Ganna........
Ben door de jaren heen met mijn KWPN-er heel vaak vierde geworden in klasse 2, ook wel eens derde en heb ook wel eens gewonnen.
Verder werd hij nog 5e en vierde in klasse 3 wedstrijden. Dus de kwpn-er is een zeer geschikt endurance-paard?
Als we het daar aan af meten? Maar toch is dit paard niet echt 'geschikt voor endurance'. Net als bij bovengenoemde Fjorden kost het heel veel tijd en training en dan kan je best ver komen.
Zelf ben ik ook meer voor een Anglo-arabier. Maar zoveel zie je ze niet hoor. Er liep er 1, die was best goed. Helaas is die kapot gereden door zijn (haar, was merrie) iets te ambitieuze ruiter.

Ik denk dat pas op de grote afstanden blijkt welk paard echt geschikt is. Een 30 of 60 kilometer wedstrijd moet je volgens mij metieder gezond paard wel kunnen rijden. En met wat training is winnen ook niet uitgesloten. Pas vanaf 100 kilometer lijkt me dat je kunt gaan kijken naar welk paard uitblinkt.
Hier blijkt ook maar weer eens trouwens dat veel mensen niet echt een juist beeld hebben van deze tak van sport Knipoog

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 00:05

ik mis de appaloosa

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:55

MaiNat schreef:
ik mis de appaloosa

Waarom dan? Omdat de afgelopen 3 wereldkampioenen Appaloosa's waren? Tong uitsteken Haha!

Saphia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:03

Gaat het niet ook om de conditie van een paard?
Heb geen verstand van Endurance:P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:10

Klopt, maar conditie is iets waarop je kunt trainen. Lachen