jong paard, de wissels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:02

Heb je dat zware schema echt met je instructrice samengesteld?
Ik reed 3x per week 20 minuutjes met mijn 3 jarige pony...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:20

rockey schreef:
Oke zo ziet mijn planning er uit als ik geen wedstrijd heb:

Maandag rijden, dinsdag les, woensdag vrij, donderdag rijd mariek, vrijdag les, zaterdag rijden, zondag vrij.

en als ik wel wedstrijd heb:

maandag vrij, dinsdag les, woensdag vrij, donderdag marieke, vrijdag les, zaterdag rijden, zondag wedstrijd.

en ze komt elke dag op de wei..

ik bedoelde daar eigenlijk ook mee, dat ik geholpen wordt als ik eigenlijk geen les heb Lachen

Dus als je wedstrijd hebt (2e schema) en de week erop geen wedstrijd hebt (1e schema) werkt je paard dus 6 dagen intensief achter elkaar. Tel maar van schema 2, vanaf de donderdag, doorgaan met schema 1 maandag en dinsdag ook weer intensief bezig zijn.
6 dagen achter elkaar voor een 3 jarige Verward Ik zou jouw paard niet graag willen zijn... Zonde als hij dadelijk voor zijn 10e afgeschreven is, en je er zoveel voor betaald hebt...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:19

Laten we het ook niet overdrijven, het ligt er ook een beetje aan hoe lang ze rijdt per keer. De ene vierjarige is de andere ook niet, soms zijn ze nog zo slap als wat en anderen zijn al helemaal 'klaar'.

Wat ik eigenlijk vreemder vind is dat je je paard zo weinig afwisseling geeft - als je tenminste met rijden dressuur bedoelt. Ik vind dat jonge paarden er altijd vreselijk van opknappen als ze minstens een keer in de week meegaan naar buiten (vind ik zelf ook erreg leuk Haha! ), en ook longeer ik ze af en toe om ze onbelast sterker te maken en als controlemiddel voor mezelf.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:04

Denk ook idd dat je moet oppassen, al heb je dat volgens mij nu wel genoeg gehoord, en denk ik dat je voor de rest wel verstandig bezig bent, onder deskundige begeleiding enzo.....
Ik denk dat het wel kan hoor, heb ook eens in een interview met Ellen Bontje gelezen dat zij het haar paarden alvast aanleert als ze jong zijn, zodat ze het 'alvast'weten. En ook jonge springpaarden moeten al snel aan de wissels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:53

Ik denk dat de wissel nog niet het probleem is.
maar het trainingschema denk ik wel.

idd de springpaarden die ik reed kende ook de wissel met de 4.
maar werden niet bijna elke dag zwaar getraind.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:07

rockey"]
ligt eraan, nu 2 keer in de maand ofzo of 3 keer, en dat is dan meestal maar 1 proef
[/quote]

][quote="rockey schreef:
nu heb ik vrijdag de pavo cup selectie, zaterdag wedstrijd 2 proeven, zondag wedstrijd 2 proeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 08:24

Ik vind het ook een flink pittig schema.
Ik rijd mijn 3 jarige 1x per week 20 a 30 minuten.
Juist omdat het een flink/groot/gespierd paard is dat alles heel makkelijk aanbied stap ik er maar 1x per week op.
Hij moet nl. nog minimaal 20 jaar mee Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:23

Samsam"]
[quote="rockey"]ligt eraan, nu 2 keer in de maand ofzo of 3 keer, en dat is dan meestal maar 1 proef
[/quote]

][quote="rockey schreef:
nu heb ik vrijdag de pavo cup selectie, zaterdag wedstrijd 2 proeven, zondag wedstrijd 2 proeven.
[/quote]

Bloos! waar ben je mee bezig? hoe kan ik het snelste mn paard kapot rijden of wat Verward

sorry maar dit vind ik echt veel en veel te veel voor een paard dat nog 4 moet worden....

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:00

Renske20"]
[quote="Samsam"][quote="rockey"]
ligt eraan, nu 2 keer in de maand ofzo of 3 keer, en dat is dan meestal maar 1 proef
[/quote]

][quote="rockey schreef:
[/quote]

Bloos! waar ben je mee bezig? hoe kan ik het snelste mn paard kapot rijden of wat Verward

sorry maar dit vind ik echt veel en veel te veel voor een paard dat nog 4 moet worden....
[/quote]

Zij blijkbaar niet, want ze luistert er toch niet naar,... Scheve mond

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:03

Meid waar ben je mee bezig?
Misschien met de cursus "hoe help ik mijn jonge paard het snelst in de vernieling?"
Laat dat beestje toch lekker jong zijn, als je zo doorgaat is ze met 5 jaar al versleten. Dan zal je wel weer een nieuw talent krijgen, maar vind je dit niet een beetje zielig????

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:19

Mijn paard kent de wissel ook al, voor het springen "moet" ze het toch kunnen dus hebben de vorige eigenaren (dressuuramazone) het er spelenderwijs ingereden. Aangezien ik zelf nog lang niet toe ben aan de wissel laten we dat voor wat het is, later komt dat vanzelf wel aan de orde.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:20

Ik vind het ook een te zwaar schema,
4 keer in de week werken is zwaar genoeg voor een 4 jarige. Als je dan een wedstrijdje hebt doe je er verstandig aan om een andere trainingsdag te laten vervallen.
Jouw schema pas ik nog niet toe op mijn Z paard.

Overigens kan het springen van een wissel geen enkele kwaad, mijn 3 jarige liet ik ook af en toe al een wissel springen.
Ik heb de ervaring dat als je daar te laat mee begint en je de contra ‘te veel’ bevestigd hebt, de paarden angstig en rennerig worden wanneer je de wissels wilt oppakken.
Jarenlang mochten ze niet omspringen en opeens mòeten ze, dat werkt alleen maar verwarrend.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:25

Ik zou hartstikke blij zijn als ik van m'n ouders zo'n duur, talentvol paard onder m'n kont geschoven kreeg! En er zuinig op zijn ipv hem de vernieling in te rijden...

Ach als ie op is koop je toch gewoon weer een nieuwe?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:27

Voor een 4jarige is dit een zwaar schema. Zelfs voor een 4jarige die super volwassen en ontwikkeld is.

Wat die van Rockey dus NIET is! Het is echt een baby om te zien, als je zou zeggen dat ze net 3 is zou je het ook geloven. Dit paard heeft zoveel meer tijd nodig, zoveel meer rust om te groeien en sterker te worden.

Die wissels zijn het probleem niet, die deed Silly ook al vanaf 3 maanden zadelmak (voor de grap, en het ging zo goed dat ik ze erin heb gehouden).

Denk toch na meisje, waarom worden de goede paarden altijd stukgereden? Omdat ze zo goed zijn en niet beschermd worden, maar uitgebuit.
Een 5jarige die L loopt is beter dan een dode 6jarige die Z liep Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:05

Misser schreef:
Ik zou hartstikke blij zijn als ik van m'n ouders zo'n duur, talentvol paard onder m'n kont geschoven kreeg! En er zuinig op zijn ipv hem de vernieling in te rijden...

Ach als ie op is koop je toch gewoon weer een nieuwe?

En zo zit het denk ik.

pap, mijn paardje doet het niet meer, krijg ik een niuewe Scheve mond

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 20:23

Dit schema heb ik inderdaad opgesteld met mijn instructrice, mijn paardje heeft dus zowizo 2 dagen in de week vrij, en andere 3 dagen, dat verschilt. Ik heb inderdaad hier op bokt gezet dat ik dan wedstrijd zou hebben, die 3 dagen achter elkaar, maar dat gaat niet door, ik heb vrijdag de pavo, en zondag rijd ik 1 proef.. Ik heb altijd een half uur les, en als ik zelf rijd, rijd ik eigenlijk ook maar een half uurtje...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:06

Wissels lijken mij geen probleem.. Ik ben ook meer een springruiter en spelenderwijs rijdt je je wissels er zo in.. Mijn paard wisselt heel makkelijk nou dan verbind je er het de juiste hulp aan aan en klaar. Zo heel boeiend en zwaar vind ik één wisseltje op een diagonaal ook weer niet. Waarschijnlijk doen jonge dieren dat uitzichzelf ook wel dus als je Contra er goed in zit.. no problem om dat te oefenen.

Tsja over het trainingsschema..
Daar gaat dit topic lekker niet over en is al genoeg over gezegd!!!!

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 08:07

Ik heb laatst een clinic gehad bij Rienie van der Schaft en die vertelde dat hij een 3/ 4 jarige 4 a 5 keer week rijdt tot het goed gaat. Een hete hengst wordt er niet beter van als hij nog springerig is om hem dan na 30 minuten weg te zetten en dan de andere dag nog gekker is. Echt afhankelijk van het paard. Maar meestal zo'n 30 minuten.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 09:52

ik rijd mijn paard ook gemiddeld een half uur, gaat het goed iets korter, gaat het slecht iets langer, maar zal er nooit meer dan een uur op zitten!! ik wissel het rijden ook wel af met longeren met bijzet..

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:08

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: een wissel is geen zware oefening voor een paard. Als je zelf echter geen ervaring hebt met wissels is het goed om er zelf vanaf te blijven en het een paar keer te oefenen op een paard dat hierin bevestigd is. Het lijkt me dus geen probleem als je paard dit af en toe eens mee neemt in de oefeningen.

Wat het trainingsschema betreft, het is natuurlijk wel van belang om je paard fris in het hoofd te houden, en eigenlijk nog belangrijker gezond . Of jouw trainingsschema te zwaar is of niet dat kan je volgens mij niet vanaf de computer be/veroordelen. Het is heel belangrijk hoelang je rijdt en hoe je je training opbouwt. Voor een jong, getalenteerd en meewerkend paard kan het afstompend werken om in de training te lang simpel rondjes te blijven lopen. Toch blijft bij een jong paard de belasting van pezen wel een belangrijk aandachtspunt , regelmatig terug naar stap zorgt ervoor dat de pezen niet overbelast worden.

Zelf hou ik met een timer (op mijn horloge) bij hoe lang mijn trainingssessies zijn. Voor mijn jonge paard -moet ook nog 4 worden- zijn de sessie's 4 minuten, afgewisseld met 2 a 4 minuten stap. Hiermee voorkom je dat je als je lekker aan het rijden bent de tijd vergeet en te lang door gaat. In totaal zit ik er ca 25 a 35 min op met in en uitstappen erbij, afhankelijk of ik in totaal 3 of 4 'sessies'doe -. Iedere 'sessie'(ik weet zo snel geen ander goed woord) leg ik het aandachtspunt ergens anders waardoor het voor het paard afwisselend blijft. Op die manier train ik mijn paardje ook 5 keer in de week. Longeren doe ik ook wel maar niet te lang omdat ik die belasting heel zwaar vind voor een jong paard. Vandaag heb ik mijn jonge paard voor het eerst meegenomen naar het bos. Dat was ook geweldig.

Ik hoop voor jou en je paardje dat je wijs om zult gaan met zijn talent en werkwilligheid en dat het plezier dat jullie samen hebben prioriteit heeft boven prestatie.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 15:12

toen mijn paardje nog niet op de wei stond, merkte ik wel dat ze minder vrolijk was, maar nu ze elke dag 1.5 uur op de wei staat, merk ik gewoon met rijden dat ze fel is, en heel vrolijk, ik ga waarschijnlijk volgende week voor de eerste keer naar de duinen met haar, en als dat goed gaat ga ik vaker...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:22

Wissels zijn geen probleem voor een jong paard. Contra-galop een zijgangen wel.
Kijk uit dat je nu niet teveel vraagt waardoor je paard later gezondheidsproblemen krijgt.

mariellexxx

wissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 15:57

elk paard doet van nature al de wisselende galopsprongen, ik heb een jong paard gereden, die het nog nooit onder het zadel heeft gedaan, toen tijdens de training, zonder dat ik het vraagde van hem, deed hij het zelf. Toen heb ik het gewoon een keer in de week met de training mee aan beide kanten blijven herhalen, zo belast je het nog niet op zo'n jongpaard. hij doet het nu bij iedereen die een beetje rijd zo voor je!

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:31

Een wissel rijden lijkt me absoluut geen probleem. Als het paard het gewoon aanbiedt. Ik doe het met Tivoli ook af en toe voor de gein. Alleen maar handig als hij dat alvast kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:34

kan ook te handig zijn als je nog geen goede contra hebt Lachen
dan wisselen ze als je pech hebt dadelijk ook om als ze contra moeten lopen.
Dus het kan ook nadelig zijn. Lachen