Doorrijden tijdens het mesten: voor/tegen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Voor/tegen doorrijden tijdens het mesten?

Voor
136 (83%)
Tegen
18 (11%)
Weet niet...
8 (4%)

Totaal aantal stemmen: 162

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:52

Doorrijden! Maar ik heb geluk want mijn paard mest niet als ik er op zit! Tong uitsteken Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:01

Nou ik zet 'm gewoon stil hoor! Jammer dan dat het blijkbaar niet zo hoort....

a) hij loopt voor geen meter al mestend, worden hij en ik echt niet blij van
b) geen zin om al die keutels uit de hele bak te scheppen (hij legt grote bergen!)
c) hij heeft het in al die tijd nog nooit tegen me gebruikt, hij gaat ook niet gelijk abrupt in de ankers, hij laat merken dat hij moet (staart omhoog) en dan zet ik 'm op een hulp stil als het nodig is kan ik 'm zo aan de praat houden, daar twijfel ik niet aan
d) op wedstrijd heeft hij de trailer al volgescheten, die gaat echt niet in de ankers in de ring (zie ook c)

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:03

Okay, ergens ben ik het wel met jullie eens - je paard hoort pas te stoppen wanneer jij dit aangeeft, en zou dus al lopend moeten mesten.

Maar anderzijds ... een paard heeft best wel moeite om te mesten met een ruiter op zn rug, hoor. Tijdens het mesten bolt zn rug immers op, en wanneer er dus een ruiter op zn rug zit, wordt dit opbollen bemoeilijkt.

Zelf ben ik niet streng wanneer er eentje moet mesten - tot grote frustratie van mn instructeur Tong uitsteken. Sommige paarden hebben gewoon echt moeite om al lopend (i.e. onder het zadel) te mesten.

Ik probeer ze dan in eerste instantie door te laten lopen, lukt dit niet dan neem ik wat gas terug. Je kan er natuurlijk wel op oefenen, zodat ze het na verloop van tijd ook mèt een ruiter op hun rug kunnen. Kvind het maar dom om een mep te verkopen wanneer je paard zich wil ontlasten, en aangeeft dat dit voor hem wat moelijk is.

Ik zet me ook altijd in verlichte zit, om de rug dus te ontlasten.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:10

Kliko, ik denk dat jouw paard niet ontspannen is als hij niet kan mesten terwijl je erop zit. Ik dacht dat er met de mijne wat mis was omdat ze ook af en toe plast tijdens het rijden, maar dit is juist een goed teken (hoorde ik van tig medebokkers). Ik ontlast de rug ook als ze wat moet doen en je voelt de ontspanning daarna ook. Kijk eens naar springruiters op de grote wedstrijden, hun paarden ontlasten zich altijd voor ze aan hun ronde beginnen. Op het parcours. Ik weet niet of dat aangeleerd is of dat die paarden weten dat ze tijdens het springen niet kunnen/mogen mesten? Op de grote dressuurwedstrijden zie je het eigenlijk ook nooit.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:31

Doorrijden! Ik rij altijd gewoon door. Als ik iedere keer stil ga staan gaat hij het dalijk ook in de proef doen en daar zit ik nu niet echt op te wachten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:39

Ik ben daar dus totaal niet bang voor dat hij in de proef stil gaat staan....
En als het wel gebeurt: Sh|t happens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:42

Ik rij ook door.
En idd ook omdat ik geen zin heb om in de proef stil te komen staan.

Maar ik heb makkelijk luIIen, want kawa mest onder het rijden nooit Haha!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:25

Die van mij mest niet zoveel tijdens het rijden, maar als hij het doet mag hij van mij stil blijven staan. In de natuur zie je ook dat ze stil blijven staan.
En dat over dat ze het in een proef doen, dat maakt me niet uit, want ik doe niet aan die onzin van proeven rijden.Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:27

Tegen... Banjer mag van mij altijd stilstaan om te poepen... ik kan immers ook niet lopen en poepen tegelijk.... Haha!

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:14

SmithsGirl schreef:
Tegen... Banjer mag van mij altijd stilstaan om te poepen... ik kan immers ook niet lopen en poepen tegelijk.... Haha!

whahaha ik ben ook zo iemand die hem even de tijd gunt er iets moois van te maken. soms gebeurt het tijdens de les en dan zie je de instructrice kijken Bloos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:16

Het ligt eraan wat je van je paard wil, als je wedstrijden rijd kan het gewoon niet, maar rij je puur recreatie zou ik het paard alle tijd geven om het eruit te werken

XSantyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:57

Ik ben voor. Ik rijd niet altijd door als ze moet mesten maar meestal wel.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:07

helga"]
[quote="SmithsGirl schreef:

whahaha ik ben ook zo iemand die hem even de tijd gunt er iets moois van te maken. soms gebeurt het tijdens de les en dan zie je de instructrice kijken Bloos!
[/quote]
Mijn instructrice kan er gelukkig om lachen.... Haha!

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:09

Met buitenritten parkeert ze altijd der kont zo ver mogelijk in de berm, en doet het keurig op het gras (of soms half in de bosjes Bloos! )
Kan dat niet loopt ze behoorlijk moeilijk te doen, en meestal doet ze het gewoon niet... Dus dan mag ze gewoon stil staan!

In de bak poept ze bijna nooit, en meestal loopt ze uit zich zelf wel door, behalve als ik zelf haar laat halthouden, dan denkt ze vaak nu is mijn kans...

Maar ze heeft het nog nooit echt tegen me gebruikt, dus vind het wel handig zo!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:15

Margreet schreef:
Nou ik zet 'm gewoon stil hoor! Jammer dan dat het blijkbaar niet zo hoort....

a) hij loopt voor geen meter al mestend, worden hij en ik echt niet blij van
b) geen zin om al die keutels uit de hele bak te scheppen (hij legt grote bergen!)
c) hij heeft het in al die tijd nog nooit tegen me gebruikt, hij gaat ook niet gelijk abrupt in de ankers, hij laat merken dat hij moet (staart omhoog) en dan zet ik 'm op een hulp stil als het nodig is kan ik 'm zo aan de praat houden, daar twijfel ik niet aan
d) op wedstrijd heeft hij de trailer al volgescheten, die gaat echt niet in de ankers in de ring (zie ook c)

Helemaal mee eens. Mijn pony mag ook stilstaan als hij moet poepen. Anders doet hij het geeneens. Als ik het merk, dan zet ik hem in een hoekje stil, en gaat hij vanzelf poepen.
En als het moet kan ik hem doorrijden, maar dat hoeft van mij niet.
Dus lekker even stilstaan voor mijn pony.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:05

Sting moet doorlopen, hij heeft aangeleerd dat hij stil mag staan, en op buitenrit loopt hij automatisch wel door. Dus hij kan het best! Als ik dresuur aan het rijden ben laat ik hem doorlopen, anders ben je gelijk je hele controle weer kwijt en krijg ik hem moeilijk weer op gang.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:09

SmithsGirl schreef:

??? Ben jij een paard of is Banjer een mens dan? Sorry, maar ik vindt dit geen slim excuus.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard moeite had met mesten tijdens het rijden, terwijl ik in 10 jaar toch heel wat beestjes bereden heb.
Ascot pist zelfs tijdens het rijden. Standaart; we rijden het erf af, hij loopt een paar meter en zoekt een goede psplek in de berm op, gaat staan piesen en loopt vrolijk verder. Geen probleem.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:10

Juut... Ascot staat ook stil dan, dus hij piest niet tijdens het rijden... Tong uitsteken

Maar wat maakt het uit... Ik vind het niet erg om te wachten als Banjer moet poepen...

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:17

Voor wedstrijden vind ik t idd handig, ook sowieso... Ik rij veel buiten en al ga je ergens oversteken en je paard gaat poepen *brrrrr* moet er niet aan denken! voorheen maakte t me niet uit totdat iemand dat zei, vond ik een erg logische reden! Maar ik moet mijn haf soms echt vooruit meppen, daar geeft ze niet vaak veel om Haha! ze wilt ook wel s met oversteken poepen dus ja.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:48

Doorrijden, want als je een wedstrijd of iets dergelijks hebt moet hij ook gewoon doorlopen, en voor de kar is het ook irritant als je ergens rijd en er rijd een auto achter je ofzo en de pony staat ineens stil om te poepen Verward

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:49

Zip schreef:
Doorrijden, want als je een wedstrijd of iets dergelijks hebt moet hij ook gewoon doorlopen, Verward

dat hoor ik nu zo vaak. stel je voor 1 puntje aftrek omdat je paard hoge nood had.
schoppen jullie hem ook vooruit omdat hij nodig moet plassen tijdens de wedstrijd.

voelen jullie dan niet tijdens het rijden dat hij zijn rug spant, dat hij anders loopt dan daarvoor. aan mijn paard kan ik het direct merken. dus mag hij rustig even zijn grote boodschap kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:52

van zijn plas 5 min ophouden gaat hij ook niet dood.
het is wat anders als je hem bij het losrijden of uitstappen hem ook geen gelegenheid geeft.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:05

Mijn verzorgpony heeft nog nooit gepoept onder het rijden, maar is ze het wel van plan, dan moet ze wel aan de gang blijven. Dit ter voorkoming van gevaarlijke situaties. Ik vind het niet zo fijn als die pony in een stevige galop oppeens bedenkt dat ze wel nodig moet en dus vol op de rem gaat, ook met oversteken van wegen kan het gevaarlijk zijn. Zo moeten we altijd onder een viaduct door om in de bossen te komen, als ze hier stil gaat staan kan dat heel gevaarlijk zijn!
Ik zie de ponys en paarden van de manege ook heel vaak zonder tuier op hun rug rennend hun behoefte doen hoor! En sommige merries die ik dan ook gewoon plassen, meestal gaan ze daarna alsnog stilstaan om even rustig de rest nog te lozen. Maar het kan dus wel wanneer ze in beweging zijn!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:06

Doorrijden..niet klagen maar dragen..
Ze weten trouwens ook niet anders, en het mestmoment is maar zo kort dat t minder lopen ook wel meevalt.

Die ene heeft trouwens nog nooit geplast onder t rijden, en de ander 1x..( op een wedstrijd toen ik a.w moest Schijnheilig )

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 01:35

Het is voor een paard heel natuurlijk om rennend te poepen. Ze kunnen het in volle galop als ze willen. Zou fijn zijn tijdens een parcours of dressuurproef als ze dan ineenkeer stilstaan.