Kun je goed rijden zonder les te krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kun je goed rijden zonder les te hebben?

Ja hoor, waarom niet?
14 (8%)
Ja, maar dan loop je misschien wel sneller tegen problemen aan
24 (13%)
Misschien, maar ik denk het niet
32 (18%)
Nee, hulp blijf je altijd nodig hebben!
102 (59%)

Totaal aantal stemmen: 172

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:31

Saar4 schreef:
Om je stelling kort te beantwoorden: Nee

Zonder les kan je niet goed paardrijden. Er sluipen vroeg of laat toch kleine foutjes in je rijden en als je daar niets aan doet worden dat grote fouten. Voorwaarde is wel dat je goed les krijgt van iemand die er echt kijk op heeft en die een bepaald gevoel weet over te brengen.

helemaal mee eens Lachen

want die grote fouten hebben meestal echt wel voorteken gehad.
Was er in die tijd goede begeleiding geweest, was het nooit geen echt probleem geworden.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:34

Heel zwart wit gezien kan denk ik niemand zonder les.
Maar ergens ligt het ook wel aan het paard. Ik rijd nu weer een aardige periode zonder les en leer heel veel van mijn paard. Op die manier heb ik me wel kunnen verbeteren, zonder les te hebben. (heb wel een staleigenaar die me op dingen wijst en bij problemen helpt zoeken naar een oplossing)
Maar ik ben het met jullie eens dat er dan wel schoonheidsfoutjes in gaan sluipen en het sowieso ook zo dat twee mensen meer zien dan een.

Even off-topic: volgens mij ding jij echt naar de titel poll-starter-van-het-jaar-2004 of verveel je je gewoon Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:36

ik ga ook voor nee.
Ik merk het bij mezelf. Zolang ik elke week les heb, wijst mijn instructrice mij op al mijn kleine foutjes die ik zelf niet doorheb en gaat het super. Maar als ik door omstandigheden eens een maand geen les heb gehad, zie en vergeet ik de foutjes ook en kleine foutjes worden op het einde grote foutjes. Krijg ik dan weer les, dan vallen de foutjes er ook automatisch weer uit. Ik weet niet als er iemand is die perfect blijft rijden zonder les, maar ik heb zelfs met les nog een hoop te leren Lachen .

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:40

ik heb jaren zonder les gereden,het werd er niet slechter op,
maar als ik weer wel een keer les heb is het toch fijn om aan al de dingen herinnerd te worden..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:44

Goed rijden zonder les...ja hoor dat gaat prima...
Je blijft dan wel op eenzelfde rijdniveau hangen en je houdt er een eigen rijdstijl aan over.
Het is maar net wat je wilt...de meesten willen zich verder ontwikkelen en beter worden, dus die nemen les....Als je serieus rijdt, heb je wel behoefte aan iemand die je corrigeert en je nieuwe/andere dingen leert...
Om lekker in het bos te gaan en wat rondjes in de bak te rijden....nee daar heb je geen les voor nodig!

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:46

Maar geen les is relatief, als mensen die zelf goed rijden/ instructeur je regelmatig zien rijden is er ook toezicht, niet zo intensief als les weliswaar maar zo worden die kleine foutjes ook bij de wortel aangepakt...
Toch ben ik het ermee eens dat les nodig is, hard nodig zelfs.
Wat niet weg neemt dat ik het wat zwart-wit vind dat er in elke situatie hoe dan ook een soort doem scenario zou zijn waarbij niveau van paard en ruiter drastisch zou dalen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:50

Zonder les kan je absoluut niet goed leren rijden. En Anke stilstand is achteruitgang Haha! Haha! Je kan nog beter slecht les hebben dan geen les, bij slechte les komt er geen verbetering in en blijf je op het niveau hangen, maar (tenzij je een instructeur hebt die ECHT uit een ei komt) maar je wordt niet slechter.........

Denken dat het zonder les red is het domste wat je kan doen. Ik kom mensen tegen die jaren geen les hebben gehad en uiteindelijk maar eens rond gaan kijken omdat het ECHT niet meer gaat zo, en bij mij terecht komen en binnen een paar lessen is het opgelost, en het ligt altijd aan de ruiter

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:59

het ligt er maar net aan wat jij als doel hebt.. wil jehogerop komen, dan zal je toch zeker aan de les moeten.. een buitenstaander(of het nu een gediplomeerd instructeur is, of iemand aan de zijlijn) kan altijd een beoordeling geven.
ik vind jury commentaar dan ookbelangrijk(nou zijn ze in de b zo vals als wat.. van de 1 moet je nageeflijk rijden van de ander mogen ze de kop in de lucht steken als je maar weet waar je een gebroken lijntje moet rijden)
maar goed, je leert er wel van

ook moet de les wel aangesloten zijn op jouw manier van rijden.. als ik niet achter een bepaalde manier van les geven sta dan zal ik er ook nix presteren.. niet iedereen heeft dezelfde rijstijl en dat maakt iets nog niet minder goed.

ik reed eerder altijd in manegelessen mee(zitten er 5 bij de stalling in) maar sinds ze een stoelendans hebben gedaan met de instructeurs en er nu 2 over zijn die ik niet leuk vind ben ik voor mij zelf begonnen.
mijn paard is dus van de manege geweest en was altijd wel lekker makkelijk die rondjes achter een ander aan karren.. de laatste tijd ben ik alleen aan het rijden.. en ook nog eens in de buitenbak.. dus moetie wel op zijn eigen benen lopen en dat kreng is zown end voruit gegaan.

ik heb gister een l2 proefie geoefend.. dat ging echt lekker.. hij draait er zijn voeten niet meer voor om..(okeej ik moet nog in de b beginnen.. maar altijd handig alstie wat verder is Haha! )
en dat heb ik hem zelf aan geleerd.. ik moest zelf leren alleen te rijden.. alleen figuren te verzinnen.. en dat lukte me niet met les, dan ging ik hangen op de instructie..en de les die ik had bleef steken op b niveau, met af en toe wijken.. nou dat had ik dus echt wel gezien hoor.. ik wil verder..
als ik op mijn nieuwe stal sta ga ik weer les volgen, want dan ga ik serieus knhs beginnen.. maar ik ben absoluut niet van mening dat je standaard elke week een les moet hebben.. of meerdere..
als ik vast zit vraag ik het aan iemand op stal.. of aan me vriend.. of aan de personen die buiten allemaal zitten.. .

Citaat:
ja hoor kan best, duidelijk merkbaar op bokt bij Rt

vindik dus weer belachelijk.. natuurlijk zijn er mensen die denken dat ze het allemaal wel alleen af kunnen.. en die topics staan er ook tussen
ik plaats er ook wel eens een topic tussen, of antwoord er bij 1.. maar das gewoon omdat ik meerdere meningen wil horen... van instructeurs hoor je ook altijd verschillende dingen.. dus dat zie ik ook bij RT.. of ik er iets mee doe is mijn pakkie aan.. maar die info is gewoon om te zien hoe anderen het oplossen en of dat misschien ook een mogelijkheid is voor mij..

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:04

Natuurlijk ligt het ALTIJD aan de ruiter
En als je stilstand achteruitgang beschouwt dan ben ik het wél eens dat je achteruit gaat in lessen.
Zonder les kan je inderdaad niet goed leren rijden, maar ik heb toch moeite te geloven dat je na bijvoorbeeld 10+ jaar rijles door omwille van omstandigeheden geen les kunt nemen, het plots allemaal voor niets geweest is. Zeker als blijkt bij een sporadische les blijkt dat alleen de puntje op de i gezet moeten worden, en dan heb ik het over die 'hielen nog iets lager' ed.
Niet dat je dan zo geweldig rijdt, maar na zoveel jaren drillessen denk ik toch wel dat het automatisme is hoor, maar dat heb je dan inderdaad aan genomen lessen te danken.
Waar ik alleen wil aantonen dat ik het nogal zwart-wit vind, alhoewel ik het veel liever zo heb dan een laksere houding Ideaal is les nemen, maar vanaf een bepaald niveau moet je toch in staat zijn om het alleen even te trekken als is (nogmaals) les zonder twijfel beter en eigenlijk altijd nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:06

Citaat:
vindik dus weer belachelijk.. natuurlijk zijn er mensen die denken dat ze het allemaal wel alleen af kunnen.. en die topics staan er ook tussen
ik plaats er ook wel eens een topic tussen, of antwoord er bij 1.. maar das gewoon omdat ik meerdere meningen wil horen... van instructeurs hoor je ook altijd verschillende dingen.. dus dat zie ik ook bij RT.. of ik er iets mee doe is mijn pakkie aan.. maar die info is gewoon om te zien hoe anderen het oplossen en of dat misschien ook een mogelijkheid is voor mij

Maar als je vraagt of ze het vragen om meer meningen te horen of omdat ze geen les hebben, komt dat laatste toch wel heel veel aan bod.
Of ze hebben les van een vriendinetje van een jaar meer manege ervaring.

na 3 jaar bokt heb ik de ervaring dat het zo belachelijk niet meer is zo te denken, zou heerlijk zijn als het anders was

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:13

JE BENT NOOIT UITGELEERD!!!!!!!!!!

maar ik heb gekozen voor mischien maar denk het niet,omdat ik inderdaad vind dat als je rcreactief rijdt,en je hebt jaren les gehad,en je je verder niet wil verdiepen,of wedstrijd wil rijden,het een ander verhaal is,het is dan natuurlijk wel zo dat af en toe een les voor iedereen goed zou zijn,zoals de spreuk al zegt je bent noiit uitgeleerd..

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:20

runningkawa"]
[quote="Saar4 schreef:
Om je stelling kort te beantwoorden: Nee

Zonder les kan je niet goed paardrijden. Er sluipen vroeg of laat toch kleine foutjes in je rijden en als je daar niets aan doet worden dat grote fouten. Voorwaarde is wel dat je goed les krijgt van iemand die er echt kijk op heeft en die een bepaald gevoel weet over te brengen.

helemaal mee eens Lachen

want die grote fouten hebben meestal echt wel voorteken gehad.
Was er in die tijd goede begeleiding geweest, was het nooit geen echt probleem geworden.
[/quote]

Heel saai, maar ik ben het hiermee eens. Ik merk bij mezelf namelijk ook dat er fouten insluipen naarmate ik een tijdje geen les heb gehad.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:21

Les!
niet alleen voor de ruiter goed maar ook voor het paard...
Aangezien niemand symmetrisch is komen er altijd verschillen.. tel daar de zwakke punten van het paarden lichaam bij op dan krijg je geheid klachten op den duur....
Er moet gewoon af en toe iemand met een goede en eerlijke kijk naar de combinatie kijken.
Want idd foutjes sluipen erin, ook in de recreatieve vorm.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:28

Volgens mij ligt heter erg aan wat je onder les verstaat.
Als je zo nu en dan iemand hebt die je vanaf de zijlijn tips geeft, zou het misschien kunnen als je hoofdzakelijk recreatieve ritjes maakt. Dit bedoel ik niet vervelend, maar ik snap het als mensen zo denken.

Als ik dan even voor dressuur en springen praat, dan ben ik echt van mening dat je niet zonder kunt. Asl is het maar om je telkens weer er op te wijzen als er een foutje in is geslopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:38

Wat versta je onder GOED rijden??
Ik ken genoeg recreanten die met hun paard iedere dag een uurtje door het bos stappen en er nooit afgevallen zijn. Die hoeven van mij ook geen les te nemen. Als ze maar happy zijn met hun paard Lachen

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:58

Afhankelijk van wat je wil bereiken kun je een periode stoppen met lessen.
Als er maar een degelijke basis is.
Het zit er als het ware zo ingetraind dat je het vanzelf goed doet,dan kun je wel een pauze nemen.
Sinds ik Mo heb heb ik zelf niet meer gelest maar de laatste tijd doe ik dingen en hoor ik mijn vorige instructeur al een opmerking maken.
Binnenkort ga ik maar weer eens beginnen.
Gelukkig weet ik ondertussen een goede instructrice,wat dat is ook nog wat.
Liever geen les dan waardeloos les.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:09

Ik heb ook nee gestemd. Ga niet uitleggen waarom want dat zou overtypen van vorige berichten zijn Haha!

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:42

Ik heb al ruim 15 jaar geen les meer Bloos

Heb echter niet stilgezeten en heb veel uit boeken en van videos en van het kijken naar... Knipoog

Mijn beste leermeesters zijn echter de paarden zelf en naar hun lichaamstaal luister ik dus optimaal en zij geven mij dus ook aan dat ik iets fout doe of verkeerd zit enz.
Ik ben me op de aanwijzingen van het paard erg bewust van mijn eigen fouten bij het rijden en dergelijke en daar ben ik blij om.
Ik heb soms wel enkele schoonheidsfoutjes maar deze zijn niet hinderlijk voor het paard,eerder storend voor mezelf omdat ik me ervan bewust ben en het toch geregeld weer doe Scheve mond
Ook vraag ik af en toe aan mijn stalgenoten hoe het gehele plaatje eruit ziet.

Les is echter voor de meeste mensen erg belangrijk!(zeker als je ook nog hogerop wilt komen in de sport)
Dan bedoel ik wel goede les,waarbij er dus voornamelijk op de houding van de ruiter wordt gelet zodat de hulpen op de goede manier bij het paard doorkomen en er daardoor duidelijkheid ontstaat en er dus een ontspannen samenwerking is.

Kom geregeld instructie tegen die voornamelijk kijken hoe het paard loopt,terwijl de ruiter door een hele verkeerde houding en verkeerde balans het paard op allerlei manieren in de weg zit waardoor het totaal beeld er dus gespannen uitziet en oefeningen niet kunnen worden uitgevoerd door RT fouten enz.
Hierbij gaat dan ook nog eens het plezier van het rijden verloren omdat de ruiter vaak boos zal worden omdat het niet wilt lukken en het paard angst krijgt voor de ruiter en op deze manier het vertrouwen een flinke deuk kan krijgen met alle gevolgen van dien.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:47

@smousje schreef:
....Dan bedoel ik wel goede les,waarbij er dus voornamelijk op de houding van de ruiter wordt gelet zodat de hulpen op de goede manier bij het paard doorkomen en er daardoor duidelijkheid ontstaat en er dus een ontspannen samenwerking is.

Kom geregeld instructie tegen die voornamelijk kijken hoe het paard loopt,terwijl de ruiter door een hele verkeerde houding en verkeerde balans het paard op allerlei manieren in de weg zit waardoor het totaal beeld er dus gespannen uitziet en oefeningen niet kunnen worden uitgevoerd door RT fouten enz.
Hierbij gaat dan ook nog eens het plezier van het rijden verloren omdat de ruiter vaak boos zal worden omdat het niet wilt lukken en het paard angst krijgt voor de ruiter en op deze manier het vertrouwen een flinke deuk kan krijgen met alle gevolgen van dien.

Vandaar dus mijn opmerking liever geen les dan waardeloos les.
Ben het helemaal met je eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 08:43

Maar weet je wat het is, een houding van iemand verander je niet even in drie lessen Haha! Haha!, natuulijk is dat ook een punt om aan te werken en heel geleidelijk wordt het dan wel beter, maar er kan wel 2 jaar overheen gaan voordat iemands houding beter wordt (natuurlijk als je wat zegt, wordt er echt wel rechtop gezeten, ook de handjes, voetjes en schouders blijven op hun plek, maar zodra er iets gebeurd valt een ruiter toch in zn oude houding, en dat moet automatisch anders worden, en dat kost oeffening)

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 08:46

Idd GK je kunt beter slecht les krijgen dan geen les, bij geen les blijf je niet hangen maar je gaat duidelijk achteruit, alleen merk je het niet
En difineer slecht les: ieder heeft daar zijn eigen mening over.

Ieder mens heeft les nodig op welke manier dan ook, op elke fout moet je gewezen worden dingen leren is makelijker dan dingen afleren.
Heb zelf 1 maal in de week rive les en binnenkort twee maal..

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:20

Ik heb les gehad van iemand die me wel figuren liet rijden en constant riep dat ik het paard moest schoppen omdat ie niet vooruit liep,maar verder geen uitleg.
Na 15 minuten kreeg ik sporen aan en moest ik er maar eens flink mee schoppen dan ging hij vast wel lopen.
Met de zweep was ik ook te voorzichtig.
Dat is dus slecht les en steek je bar weinig van op,ik ben dus eerst gaan rondkijken voor goede instructie.(dat is dan misschien het enige wat ik ervan geleerd heb,eerst eens kijken hoe ze les geven)
Je raakt er alleen maar gefrustreerd van.
Ik heb tot aan mijn verhuizing altijd goed les gehad dus merk het verschil wel.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:27

Misschien, maar ik denk het niet.
Iemand die recreatief rijdt, en de basis kent, en wat buiten rondhobbelt, heeft misschien geen les nodig
Maar wil je voorruit, presteren... dan wel.
En je bent nooit uitgeleerd Knipoog

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:44

Nee ik blijf heilig lessen en steeds weer vooruitgang boeken Knipoog
Met voorkeur naar privelessen.... heb een tijdje op een ruitervereniging gereden maar daar had ik minder aan als de privelessen.

Heb 2 jaar bij de vereniging gereden, ik heb nu in een half jaar meer geleerd met priveles als ik ooit op de vereniging had kunnen leren.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 09:45

een ontzettend dikke vette NEE!! Lachen

Ik zou er werkelijk niks van bakken zonder les, ik pak de dingen mét les zelfs al slecht op dus ja....